Suvi5700
Mike xxx Mike xxx skrev:
Gammal Herrgård.. Han har nu flyttat. Men eldade var fjätde timme undern vintern.
Var veden torr när han gjorde det så är allt ok.

J Jansson69 skrev:
Den värms upp av samma luft som du har för att avnjuta normal rumstemperatur.
...Och den rumstemperaturen kommer från.. eldstaden om man eldar, alltså samma eld..

J Jansson69 skrev:
Ja man kan elda bildäck med men det är inte rätt för det!
Fast det får man inte göra och det är inte bra för eldstaden eller närmiljön heller, kall ved däremot är inget problem.

J Jansson69 skrev:
Se där ja du kan ju😉och det fanns visst fördelar även för dig som sliter i om det ryker och miljömässigt är dåligt!
Fast det ryker ju inte, eller är miljömässigt dåligt, det är ju bara nåt du fantiserat ihop.

Däremot vill man ha varm torr ved när man TÄNDER, när man väl har en fin glödbädd så kan man i praktiken
slänga in vad som helst då elden genererar mycket värme och mycket termisk energi finns lagrad i eldstaden.

J Jansson69 skrev:
Antar att du talar om dig själv!
Jag har bott i hus med eldstad i princip hela livet, utom typ 5 år när jag bodde i lägenhet, jag har alltså eldat en hel del,
även om jag aldrig eldat för huvudsaklig uppvärmning utan vid effekttoppar/strömavbrott och ren trivseleldning.

Jag "gör" dessutom min egen ved då jag har ganska mycket skog på tomten.

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Att du använder en del energi av elden till att värma upp veden i onödan..
Hrrrrm....

Ponera att jag bär in en 1/4 kbm 20 grader kall ved i bostaden.

De går alltså inte nån energi som ugnen producerat för att värma veden till rumstemperatur?

• Gilla
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
J
GlennB GlennB skrev:
...Och den rumstemperaturen kommer från.. eldstaden om man eldar, alltså samma eld..

Fast det får man inte göra och det är inte bra för eldstaden eller närmiljön heller, kall ved däremot är inget problem.

Fast det ryker ju inte, eller är miljömässigt dåligt, det är ju bara nåt du fantiserat ihop.

Däremot vill man ha varm torr ved när man TÄNDER, när man väl har en fin glödbädd så kan man i praktiken
slänga in vad som helst då elden genererar mycket värme och mycket termisk energi finns lagrad i eldstaden.

Jag har bott i hus med eldstad i princip hela livet, utom typ 5 år när jag bodde i lägenhet, jag har alltså eldat en hel del,
även om jag aldrig eldat för huvudsaklig uppvärmning utan vid effekttoppar/strömavbrott och ren trivseleldning.

Jag "gör" dessutom min egen ved då jag har ganska mycket skog på tomten.
Ja du tillhör den gruppen som inte kan ta till dig nya råd och rön som bara lever i sin egna värld gott så för mig men du har fel och jag har länkat fakta om det men du har inte kunnat vis något som stödjer dina teser..

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
J
H Hybro skrev:
Hrrrrm....

Ponera att jag bär in en 1/4 kbm 20 grader kall ved i bostaden.

De går alltså inte nån energi som ugnen producerat för att värma veden till rumstemperatur?
Ingen extra energi för du har väl jämn värme oavsett?
De allra flesta och TS eldar inte som primär värmekälla utan som stöd/mys eldning..

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
De allra flesta och TS eldar inte som primär värmekälla utan som stöd/mys eldning..
Du bara antar något som du gillar och fantiserar om.

Ta dig en funderare till.
Jag och som många andra värmer med vedeldning i en eller annan form.

Gör jag uppehåll med eldandet typ en vecka, då lovar jag dig att det blir kallt inomhus.
Alltså måste vi tillföra energi. Inte bara rulla tummarna.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Antag att jag slår på direktelen i stället för att elda med ved.
Du anser väl att det då kvittar ur energianvändnings-synpunkt om jag bär in lika mängd kall ved som ovan?

Jag tror du får plugga lite simpel fysik, i vart fall fräscha upp.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
J
H Hybro skrev:
Du bara antar något som du gillar och fantiserar om.

Ta dig en funderare till.
Jag och som många andra värmer med vedeldning i en eller annan form.

Gör jag uppehåll med eldandet typ en vecka, då lovar jag dig att det blir kallt inomhus.
Alltså måste vi tillföra energi. Inte bara rulla tummarna.
Jag är uppvuxen med kamin och alltid haft en, så jag fantiserar inte utan det är snarare du och några till som fantiserar om att ni alltid tror er ha gjort rätt😉och har svårt att få ihop enkel fysik och allmänna råd..

J Jansson69 skrev:
Det som du är inne på är inte verkligt.

Vi tar ett exempel till som kanske är lättare o begrip.

Vi antar ett hus med direktel. Just denna kväll så ska vi värma bastun ca 50 grader med en elektrisk bastuugn.

Liknelsen med ditt påstående är att detta inte förbrukar någon mer energi för detta.

• Haha
  • Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
J
H Hybro skrev:
Det som du är inne på är overkligt

Vi tar ett exempel till som kanske är lättare o begrip.

Vi antar ett hus med direktel. Just denna kväll så ska vi värma bastun ca 50 grader med en elektrisk bastuugn.

Liknelsen med ditt påstående är att detta inte förbrukar någon mer energi för detta.
Nu fattar jag ingett av dina taffliga försök att förklara din synpunkt!

Att ta inte en vedkorg eller två så att dom rumstempereras i ett normaluppvärmt hem märks inte mer än att du öppnar och släpper in gäster ett par gånger per dag😉

Redigerat:
Tänk enkelt så här.

Värmer mitt hus med ved.
Klart som attan det går åt energi för att värma en viss mängd - 20 gradig 1/4 m3 ved.
Detta oavsett om jag staplar allt inomhus på en gång och s a s värmer allt till 20 grader eller matar in 4 klampar åt gången direkt utifrån och in i eldstaden under flera dagar tills veden tar slut.

Var även detta svårt att förstå?

Om så kan du försöka med nån bättre variant.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
J
H Hybro skrev:
Tänk enkelt så här.

Värmer mitt hus med ved.
Klart som attan det går åt energi för att värma en viss mängd - 20 gradig 1/4 m3 ved.
Detta oavsett om jag staplar allt inomhus på en gång, eller matar in 4 klampar åt gången direkt utifrån och in i eldstaden under flera dagar tills veden tar slut.

Var även detta svårt att förstå?

Om så kan du försöka med nån bättre variant.
Lev som du gör så är du lycklig så lägger jag hoppet till att dom yngre har förståelse för dom nyare rekommendationerna😉

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Rättoslätt och 3 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Att ta inte en vedkorg eller två så att dom rumstempereras i ett normaluppvärmt hem märks inte mer än att du öppnar och släpper in gäster ett par gånger per dag😉
Sant. Det märks heller inte om du samtidigt plockar in kall ved och lägger in på brasan.
Fast elden då värmer klabbarna direkt.

• Gilla
  • Haha
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700
J Jansson69 skrev:
Lev som du gör så är du lycklig så lägger jag hoppet till att dom yngre har förståelse för dom nyare rekommendationerna😉
Nya rekommendationer? Har fysikens lagar ändrats?

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
M matsro skrev:
Lukten. Surare än vad jag är van att en bra brasa luktar. Mörkare rök också. Men vet även att han samlar nedfallna grenar som jag tvivlar på hinner torka som de ska innan han eldar.
Kan ju vara så att grannen stryper lufttillförseln för hårt och för tidigt. Då kan det också lukta illa om man "pyreldar",

• Gilla
matsro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.