Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.

Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Klantskalle och 9 till
  • Laddar…
Hej

Kolla om din kommun har någon reglering hur ofta det får eldas inom tätbebyggt område.

Stockholm stad har till exempel dessa regler, eller om det är råd.

- Anpassa storleken på brasan till kaminen.
- Elda bara med torr ved.
- Se till att ha god lufttillförsel.
- Tänd i toppen för bättre förbränning.
- Röken ska vara vit eller genomskinlig.
- Tumregel: 3 kg ved per timme, 3-4 h per gång, 2 gånger i veckan, ej för uppvärmning.
- Elda aldrig avfall eller impregnerat trä.
- Ta hänsyn till dina grannar.

Första steget är sedan att berätta för eldande granne att lukten stör er och be denne att använda torr ved.

• Gilla
Snigelpostarn och 10 till
  • Laddar…
Varför tror du att de eldar sur ved? (Det vore ju dumt och oekonomiskt att inte elda torrt rent bränsle)

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Klantskalle och 10 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför tror du att de eldar sur ved? (Det vore ju dumt och oekonomiskt att inte elda torrt rent bränsle)
Lukten. Surare än vad jag är van att en bra brasa luktar. Mörkare rök också. Men vet även att han samlar nedfallna grenar som jag tvivlar på hinner torka som de ska innan han eldar.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Klantskalle och 6 till
  • Laddar…
Om han eldar de nedfallna grenarna direkt har du kanske rätt i ditt antagande om sur ved, om han torkar dem under tak minst ett halvår innan eldning lär de vara tillräckligt torra.

Prata med grannen, tala om att du är orolig om du är det och fråga om det är nått du vill veta (istället för att anta att det eldas surved)

• Gilla
  • Älska
Sibylle och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
Erbjud lite glad ved att elda med så kan du ju lukta om det är skillnaden i röken.

• Gilla
InsidersUnited och 13 till
  • Laddar…
M matsro skrev:
Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.

Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?
Ja, det är ju en stor sannolikhet att vi pratar om ”sur” ved i detta fallet.
Min sambo fyllde i höstas på vedhyllan hos oss med relativt nykluven ved, jag gjorde ett försök en kväll att elda med detta ändå. Utan framgångsrikt resultat.
Gick sedan ut för att plocka in torr ved och då luktade det ju fruktansvärt illa.
Det är en doft som är svår att sätta ord på.
Men benämning ”sur” är väll det jag själv skulle kalla det för.

Men med fallet med din granne så ser jag två alternativ:

Antingen så frågar man rätt upp och ner ”vad är det ni eldar med egentligen?!”. Så får man ju se om det leder till vidare diskussion eller enbart sura miner.
(Kan ju vara en obekväm väg för många)

Eller så ringer man till kommunen och ber dom att ta tag i det hela. Gärna med lite eftertryck i resonemanget som exempelvis: att du eller katten har börjat få problem med andningen.

• Gilla
  • Wow
Klantskalle och 6 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Vissa kommuner tilllåter bar 4timmar max 2ggr/vecka.

Prova med en lapp i brevlådan när frun kan vara den som tömmer lådan...

• Gilla
matsro
  • Laddar…
Attitudeswe
Ge honom ett räkneexempel på att köpt ved kräver elpris på 5kr för att kunna ersätta luftvärmepump med ekonomi. (Dvs krav på kvartspris och även då sällan lönsamt)

• Gilla
Reyhn och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ge honom ett räkneexempel på att köpt ved kräver elpris på 5kr för att kunna ersätta luftvärmepump med ekonomi. (Dvs krav på kvartspris och även då sällan lönsamt)
Den kalkylen får du dela med dig av.

• Gilla
NoiseMaker och 12 till
  • Laddar…
Attitudeswe
pontuskarlsson pontuskarlsson skrev:
Den kalkylen får du dela med dig av.
Får rätta mig själv. Brytpunkten går vid elpris på 3:50kr och inte 5kr.

COP 4.0 från värmepumpen runt noll grader ute gör att 1kWh el skapar 4kWh värme.

Björkved innehåller ca 3 kWh värme per liter: https://www.byggahus.se/energiinnehall-ved-for-15-olika-traslag-fran-al-till-apple

Byggmax tar 2kr/l för torr björkved: https://www.byggahus.se/har-ar-veden-billig-och-har-saljer-man-ved-till-ockerpriser-jamforelse

Med 75% verkningsgrad så är ved (0.88kr per kWh värme) lika dyrt som el när elen kostar 3.52kr (räknar man bort elskatt 45öre och överföring 7öre så blir det 3kr/kWh över till elbörsen.

• Gilla
KalleKe och 3 till
  • Laddar…

COP 4.0 från värmepumpen runt noll grader ute gör att 1kWh el skapar 4kWh värme.

Björkved innehåller ca 3 kWh värme per liter: [länk]

Byggmax tar 2kr/l för torr björkved: [länk]

Med 75% verkningsgrad så är ved (0.88kr per kWh värme) lika dyrt som el när elen kostar 3.52kr (räknar man bort elskatt 45öre och överföring 7öre så blir det 3kr/kWh över till elbörsen.
Ja, köper man säckad ved i dagligvaruhandeln så är det naturligtvis svårt att slå ett elpris.

• Gilla
Hybro och 14 till
  • Laddar…
Attitudeswe
pontuskarlsson pontuskarlsson skrev:
Ja, köper man säckad ved i dagligvaruhandeln så är det naturligtvis svårt att slå ett elpris.
Byggmax är typ billigaste veden man kan köpa. 2kr för travad liter.

Vedföretag är dyrare med 2:51kr/l stjälpt i snitt och privata säljare är även dom dyrare i snitt med 1:49kr/l stjälpt. Man behöver kunna köpa veden för under 1200kr/kubiken stjälp för att slå byggmax

Vad köper du din ved för? Travad?

Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Runt 1.2 kr staplat de gånger jag köpt av en bekant.
Men oftast klyver jag upp själv i samband med trädfällningar på tomten/grannarnas tomter.

Är olika för varje år om man orkar stå med det själv.
Vissa år är det bra terapiarbete och vissa år inte.

• Gilla
OppfinnarJocke och 1 till
  • Laddar…

Björkved innehåller ca 3 kWh värme per liter: [länk]

Byggmax tar 2kr/l för torr björkved: [länk]

Just det här kan jag tycka det vore bra om kommunen körde informationskampanjer om i storstäderna. Tror många eldar i onödan med köpt ved för att de upplever elen som dyr.

Bra för både privatekonomi och luftkvalitet i täta villaområden om folk slutar elda med köpeveden.

• Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.