60 951 läst ·
329 svar
61k läst
329 svar
Granne eldar sur ved
Härlig morgon, några cm nysnö och andra brasan brinner fint i kamin. Från att tändstickan tänds till att man stänger luckorna och det brinner fint tar det max 60 sekunder. Inte behöver grannarna klaga på någon rök.
Snart dags för ett sista inlägg för den morgoneldning.
Snart dags för ett sista inlägg för den morgoneldning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju för att du sköter intagandet av veden så utomordentligt (by the book) så att säga😉A AndersS skrev:
Okej! Detta var en lång tråd, med massa off topic och personpphopp och liknande. Verkar som folk inte kan respektera att man kan ha olika åsikter.M matsro skrev:Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.
Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?
Men för att svara trådskaparen. Du skriver att du tror din granne eldar med sur ved. Men du vet inte. Luktar det alltid? Hur ser röken ut? Du måste ju prata med grannen först. Fråga lite försiktigt hur det funkar med eldning, och vad han eldar med? Nämn att du tycker det luktar mycket, se vad han svarar.
Och ta det vidare därefter.
Kolla hur röken ser ut, efter tändning ska det efter ca 10-15 minuter endast komma en värmestrimma från skorstenen om hen eldar rätt och med torr ved.M matsro skrev:Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.
Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?
Har erfarenhet från eldning i över 40 år och om allt går rätt till ska det inte finnas rök alls utan endast värmestrålning ( säg vad ni vill men det är så det ska vara). Klaga hos kommunen, det går ju mäta hur mycket rök du får in i huset.
För övrikt så bar min käre granne in 60m3 ved i källaren, funderade sen varför det knaprade i väggarna. Förvara ved ute. ta in en ve korg åt gången så slipper ni spindlar å annan o hyra.Mike xxx skrev:
Någon gjorde dåligt beslut, tror inte komunen hade något med de å göra. Önskar se beslut pappren.F fribygg skrev:
Du har helt rätt, ta del av äldre som vet att elda och hårt drag och fullt blås bränn ut veden snabbt stäng sedan dragluckan . till näsa eldning, hålla pannan ren från sot. bränn ur med mjölk förpackninga elle gamla gummistövlar och zink plåt. Så får du en panna som värmer dig som en trogen fru.K Kaptenz skrev:Kolla hur röken ser ut, efter tändning ska det efter ca 10-15 minuter endast komma en värmestrimma från skorstenen om hen eldar rätt och med torr ved.
Har erfarenhet från eldning i över 40 år och om allt går rätt till ska det inte finnas rök alls utan endast värmestrålning ( säg vad ni vill men det är så det ska vara). Klaga hos kommunen, det går ju mäta hur mycket rök du får in i huset.