F fribygg skrev:
Om golvvärmen är elektrisk verkar det onödigt dyrbart, kan du inte ta upp en ventil vid kaminen och täta ytterdörren?
Det är fjärrvärmen som värmer golvet, men onödigt är det likväl.
Att få dörren tät står på att göra listan, så en vacker dag... 🙃

Tilluften är ett mer komplext problem. Kaminen står mitt i huset och källaren har redan dålig takhöjd, så jag har inte klurat ut hur jag ska lösa det än.

Edit: typo

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
2masR skrev:
Kall ved innehåller mer fukt vilket dunstar när den värms upp till rumstemperatur. Jag är inte din fröken och kan inte beskriva varje ord för dig om du är vetgirig måste du också läsa och lära sant förstå. Att 90% av kommentarerna på mina svar ska resultera i att jag måste bevisa allt jag skriver ner på bokstavsnivå kan jag inget annat än att säga ” om ni vill lära er något måste ni va intresserade samt kunna läsa och söka svar i studier och olika rättsfall.”
Vad gäller regeln du hänvisade till så läste jag igenom mitt Ai genererade svar och det var vad jag ville ha sagt men Ai skrev det fort och jag slapp skriva själv. Hade inte publicerat något jag inte visste va sant och jag har dessutom gett dig bra utbildningsmaterial.
Jag har testat nu med fuktmätare, tog två klabbar ur vedhögen i pannrummet, stoppade den ena i frysen ett dygn. Fukthalten har inte ändrats i varesig den eller den rumstempererade utan det är samma lika i båda som innan mitt experiment.

Kan du kanske på ett akademiskt sätt förklara för mig så jag förstår varför fukthalten skulle gå upp?

• Älska
Suvi5700
  • Laddar…
Jag bara undrar. Visst reagerar en fuktmätare på tinad fukt?

Alltså inte på t ex den frusna fukt som finns i
t ex en isbit till groggen.
Då borde mätaren visa 100 %.

P -piece- skrev:
Jag har testat nu med fuktmätare, tog två klabbar ur vedhögen i pannrummet, stoppade den ena i frysen ett dygn. Fukthalten har inte ändrats i varesig den eller den rumstempererade utan det är samma lika i båda som innan mitt experiment.

Kan du kanske på ett akademiskt sätt förklara för mig så jag förstår varför fukthalten skulle gå upp?
Som jag skrev tidigare. Det hade observerats fukt på utsidan av kubbar som tas in och som strax läggs in i eldstaden.
Men det är ju fukten i bostadens luft som kondenserar på de kalla klubbarna. Inte att fukt tränger ut från veden, genom barken och lägger sig på utsidan kubben!

Detta blev svårt va?

Gör samma med en frusen ölburk.
Beskriv vad som händer när man tar in denna i värmen.
Fukten som kondenserar kommer garanterat inte inifrån burken. Eller hur?

• Älska
Suvi5700
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Som jag skrev tidigare. Det hade observerats fukt på utsidan av kubbar som tas in och som strax läggs in i eldstaden.
Men det är ju fukten i bostadens luft som kondenserar på de kalla klubbarna. Inte att fukt tränger ut från veden, genom barken och lägger sig på utsidan kubben!

Detta blev svårt va?

Gör samma med en frusen ölburk.
Beskriv vad som händer när man tar in denna i värmen.
Fukten som kondenserar kommer garanterat inte inifrån burken. Eller hur?
Hvilken total UNDRING mellom tort og vått

Samtidigt som huvudstaden i ett annat europeiskt land är utan elektricitet och värme i veckor mitt i vintern sitter folk i Sverige och gnäller över att andra eldar med ved.
Kommer de att fortsätta propagera mot vedeldning när de själva är inne på andra veckan utan elektricitet och värme. Vad tror ni?

• Gilla
Peter #11 och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
H heimlaga skrev:
Samtidigt som huvudstaden i ett annat europeiskt land är utan elektricitet och värme i veckor mitt i vintern sitter folk i Sverige och gnäller över att andra eldar med ved.
Kommer de att fortsätta propagera mot vedeldning när de själva är inne på andra veckan utan elektricitet och värme. Vad tror ni?
Så länge det inte drabbar dom själva är dom tuffa. Men får sakta krypa till korset.

H heimlaga skrev:
@heimlaga
Naturligtvis inte.
Folk fryser, hungrar och misshandlas i milliontal runt om i världen och vi gnäller över att det växer klöver i våra gräsmattor.

• Gilla
Rufusvardag och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ved ska förvaras luftigt helst bara med tak. Absolut inte i ett förråd
Den ved som just eldas är i ved förrådet i huset i pannrummet ca 30 -60 kilo mer ved ska inte vara i pann rummets vedförråd. Är veden sur så starta avfuktare den drar ur fukten . Då blir inte grannarna förbannade och ringer kommunen. Elda aldrig sur ved. veden kan ligga på pallar i trä med runtom öppen trave i pann rummets förråd

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
H Hans-Georg skrev:
Den ved som just eldas är i ved förrådet i huset i pannrummet ca 30 -60 kilo mer ved ska inte vara i pann rummets vedförråd. Är veden sur så starta avfuktare den drar ur fukten . Då blir inte grannarna förbannade och ringer kommunen. Elda aldrig sur ved. veden kan ligga på pallar i trä med runtom öppen trave
Exakt👍

F fribygg skrev:
Nu handlade det väl om nedfallna grenar? sånna kan mycket väl räcka att torka ett halvår om man klyver det grova och förvarar luftigt under tak.
Beror ju helt på hur grova pinnar det är. Men jag menade riktig ved. ☺️

X xdigger skrev:
Beror ju helt på hur grova pinnar det är. Men jag menade riktig ved. ☺️
Nog kan nedfallna torra grenar vara utmärkt ved..

Tomture61
Verkar finnas mycket uppfattningar om ved i denna tråd .
Att elda med kall ved är ej optimalt .
Veden från utomhus bör acklimatiseras i minst 1 dygn inomhus .
Kall ved ger sämre förbränning , ytfukt försvinner när den legat inomhus i ett dygn .
Rumsvarm ved brinner bättre helt enkelt .

Bäst förbränning får man med torr ved + öppet luftspjäll .
Vill man i ett radhusområde skapa osämja med vedeldning .
Elda med fuktig ved + snålelda med knappt öppet luftspjäll .

En plåt eller gjutjärnskamin i ett välisolerat hus ger ofta för hög värme .
Eldaren kanske i detta läge då drar ned på lufttillförseln = taskig förbränning = luktar pyton i ett radhus / villa område där det är tätt mellan husen .

Härligt att vi går mot varmare tider.
Nu behöver jag inte känna skuld för att jag inte förvärmer veden som ska myseldas.

H Hybro skrev:
Härligt att vi går mot varmare tider.
Nu behöver jag inte förvärma veden som ska myseldas.
Jag förvärmer och torkar min ved ute i solen.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.