M matsro skrev:
Lukten. Surare än vad jag är van att en bra brasa luktar. Mörkare rök också. Men vet även att han samlar nedfallna grenar som jag tvivlar på hinner torka som de ska innan han eldar.
grannen kanske är en styckmördare och det är något helt annat som eldas...

• Wow
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja du tycker tvärt om mot om hur det ska eldas som många branshkunninga anser..

Svenska Brasvärmeföreningen:

”Hantering av ved​

Den som hugger sin ved själv har ofta fått rådet att veden ska torka 1 eller 2 år innan den kan användas, men ved huggen på våren kan faktiskt användas redan till hösten om man gjort rätt. Om veden staplas luftigt och är kluven så behöver det inte ta mer än ett par månader. Det som är viktigt är att vedträna inte är för långa då fukt i första hand försvinner från ändarna. Sedan ska veden klyvas så att inte barken hindrar fukt från att avdunsta.

Rätt fukthalt
Veden ska även torkas inomhus i minst 14 dagar innan den har rätt fukthalt och kan eldas. Så du kan inte ta veden direkt från vedstapeln och börja elda. Vad är då rätt fukthalt? Veden ska inte ha en fukthalt överstigande 20% och det är bara en fördel om fukthalten ligger några procent lägre. Ju lägre fukthalt du har desto mer energi får du ut av veden. Om du inte har tillgång till en fuktmätare så finns det ett enkelt sätt att testa om veden är tillräckligt torr. Slå två vedträn mot varandra, ljudet ska låta lika som när du slår två torra reglar mot varandra. Ett torrt, hårt ljud. Fuktiga vedträn ger ett stumt ljud.

Om du köper din ved från en stormarknad så är i regel veden tillräckligt torr för att användas direkt.”

[länk]

”Att ta in ved direkt från minusgrader och lägga den i brasan är ett av de vanligaste misstagen. När den iskalla veden möter den varma inomhusluften bildas kondens på ytan. Brasan måste då slösa energi på att först värma upp veden från minusgrader till antändningstemperatur, vilket kyler ner elden, leder till ofullständig förbränning och skapar precis det vi vill undvika: sot och tjära.

Skapa en rutin: ha alltid nästa dags ved i en vedkorg bredvid kaminen. Tänk så här:

• Ved från minusgrader behöver minst 24 timmarinomhus för att acklimatisera sig.
  • Ved från ett kallgarage (+5 °C) behöver 8–12 timmar.”
[länk]
Hur tänker du och de där fåntrattarna att man skall kunna lagra veden 14 dagar i rumstemperatur före man eldar? Mitt i kallvintern kan ju 14 dagars ved vara flera kubikmeter och så måste man ha ett lika stort varmt vedlager bredvid där man har ved till de nästa 14 dagarna.

Först torkar man veden minst 1 helt 2 år i vedtrave som är övertäckt ovanpå. Asp måste torkas 2 år. Sedan kapar man in veden under någon slags tak eller i någon slags vedlider. Sedan tar man in den och eldar. Då är fuktigheten normalt sett under 20%
Antingen skall den direkt in i värmen och in i eldstaden innan det hinner bli någon kondens eller så skall den ligga inne några timmar så man blir av med kondensen.

• Gilla
returen och 4 till
  • Laddar…
Jag svarade ju ganska tidigt i denna tråden angående två förslag till lösning på TS problem, direkt konfrontation eller bakvägen via kommunen.

Nu skummar jag igenom tråden och läser ganska många förslag som i princip går ut på:
”Bjud grannen på lite saft och bullar och se om du kan ställa frågan lite fint..”

Dessa resonemang blandat med övriga påhopp om paragrafer och urklippta citat från kommunala hemsidor ställer mig frågande till hur vi någonsin som nation skulle klara av att ta oss igenom en kris eller krigstid?

Scenariot är ju enkelt.

Människa 1 har problem med människa 2.

Rimlig början på lösning: människa 1 pratar med människa 2.

Rimlig början på lösning med en utdragen process som kommer bli jobbig för alla inblandade:
Människa 1 ringer till kommunen och ber en vuxen person där att prata med människa 2.
(Givetvis får man ju gå denna väg om första försöket till dialog misslyckas)

Och en ren nyfiken fråga?
Har vissa företag kuddrum där vuxna människor kan gå in och slå kuddar i väggen när någon är dum och livet går emot dom??
För jag utgår från att samtliga som kommenterar i denna tråd är fullt arbetsföra vuxna individer.

• Älska
  • Haha
Helena S och 1 till
  • Laddar…
J
H heimlaga skrev:
Hur tänker du och de där fåntrattarna att man skall kunna lagra veden 14 dagar i rumstemperatur före man eldar? Mitt i kallvintern kan ju 14 dagars ved vara flera kubikmeter och så måste man ha ett lika stort varmt vedlager bredvid där man har ved till de nästa 14 dagarna.

Först torkar man veden minst 1 helt 2 år i vedtrave som är övertäckt ovanpå. Asp måste torkas 2 år. Sedan kapar man in veden under någon slags tak eller i någon slags vedlider. Sedan tar man in den och eldar. Då är fuktigheten normalt sett under 20%
Antingen skall den direkt in i värmen och in i eldstaden innan det hinner bli någon kondens eller så skall den ligga inne några timmar så man blir av med kondensen.
Nej det finns väl ingen i ett radhusområde som eldar flera kubikmeter ved i en kamin på några dagar..
Du pratar nog om vedpanna om jag gissar..

• Gilla
2masR
  • Laddar…
Foliehatten3 Foliehatten3 skrev:
Om du har en rejäl fart i brasan, som man ska ha spelar det ingen större roll.
Det är ju ingen stålverksanläggning utan en braskamin i v-rummet! (eller en vedpanna i källaren).
Vad har du för temperatur tror du?

H he-peter skrev:
Ja, det var det jag tänkte. Har läst, att en kommun kan egentligen inte beslutar om eldningsförbud.

Det kan bara gå miljövägen.

Sen måste det göras en massa mätningar. Man kan ju inte bara förbjudar någon att eldar, för någon har genomfört en studie någon annanstans.

Det.måste väl bevisas, att just den eldstaden släpper ut miljöfarliga ämnen över gränsvärden.

Med samma logik kan man ju annars förbjuda ett värmeverk, på grund av ett annat värmeverk någon annastans släpper ut miljöfarliga ämnen.
Helt enligt det jag läst mig till också. En kommun får inte sätta ett generellt eldningsförbud. Därför står det på kommunernas "hemsidor" att rekommendationen är det ene eller det andra. Dock kan kommunen sätta eldningsförbud för en enskild bostad med då måste de gå via "miljöavdelningen" vilket man kan överklaga ända upp i MMÖD vilket tar ett tag.
Rebecca Weidmo Uvell grävde i det för något år sedan och lade upp det på fb. Jag tänkte länka till det men den var låst nu.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Foliehatten3 Foliehatten3 skrev:
Så korkat sagt. Nä man SKALL inte värma kall ved innan nan eldar med den.
Jo det ska man visst, kall ved hämmar förbränningen och minskar temperaturen!

2masR skrev:
Ja att du är en foliehatt det förstår jag. Oavsett var du bor är det miljöfarligt och starkt hälsofarligt. Nya råd och rön bekräftar det det och lagar och förordningar ändrar sig på samma sätt som att det är förbjudet att röka inne på krogar och runt entréer tex. Och vad de tycker skiter jag i trivs de inte kan de flytta för det kommer inte jag göra i alla fall.
Regelmängden växer exponentiellt med tiden.

2
J Jansson69 skrev:
Nej det finns väl ingen i ett radhusområde som eldar flera kubikmeter ved i en kamin på några dagar..
Du pratar nog om vedpanna om jag gissar..
Tyvärr bryts allt ner i absurdum. Svårt att kommunicera med sådana människor. Tror väl ingen hemma eldare eller någon som lider av andras eldande vill gå i direkt konflikt med eldaren. Jag hänvisade hur det gick här hemma. Grannar har fått eldförbud pga att de tyckte det var deras rättighet och om jag led av det fick jag flytta, det resulterade i flera anmälningar till kommunen och jag fick rätt de har nu överklagat till länsstyrelsen så vi får se hur det går där. Jag har efter det inlägget upplyst TS vilka rättigheter han har inte hur han måste göra för att jag säger det och det slutade med att jag var en jävla idiot bara för jag till slut anmälde och att jag är en rättshaverist det ingen vet var att det var hälsofarlig rök i vårt hus som vi tvingades andas in dygnets alla timmar förutom när vi jobbade våra hundar var instängda i samma rök och kunde inte undkomma för de var instängda i hundgården med hundhus som hade samma problem. Alla djur har ett automatiskt flyktbetende när det kommer till brandrök så de led dubbelt upp. Jag kommer bli mycket förvånad om Länstyrelsen ändrar beslutet då kommunen gjort ett fantastiskt jobb med mätningar och filmer på hur de eldades. Det är synd att andra inte kan förstå vad det innebär dessutom pratas det mycket om det på TV nu på sistone så de som propsar på att elda och inte vidta det de kan för att minimera farliga utsläpp ( för det är det även om det är torr varm ved) ni kommer förstöra för alla som vill och behöver elda för det kan bli eldningsförbud även för de som har det som primär uppvärmning.

• Gilla
  • Wow
Ådi88 och 3 till
  • Laddar…
2masR skrev:
Men du foliehatten du kanske ska ändra ditt alias till ”största foliehatten ever”. Nä det är ca 10 hushåll och 3 har fått eldningsförbud och jag har bott här 22år. Den som eldar värst har bott i 18 följt av 2 som bott i 3 år typ. Jag byggde ut huset 2016 och fick kravet att energideklara huset och då blev det ett FTX aggregat och det var ju inte mitt beslut att jag blev tvingad till det.
"...FTX aggregat och det var ju inte mitt beslut att jag blev tvingad till det." Alltså ytterligare en styrning av överförmyndare. Regelmängden ökar exponentiellt med tiden.

J
2masR skrev:
Tyvärr bryts allt ner i absurdum. Svårt att kommunicera med sådana människor. Tror väl ingen hemma eldare eller någon som lider av andras eldande vill gå i direkt konflikt med eldaren. Jag hänvisade hur det gick här hemma. Grannar har fått eldförbud pga att de tyckte det var deras rättighet och om jag led av det fick jag flytta, det resulterade i flera anmälningar till kommunen och jag fick rätt de har nu överklagat till länsstyrelsen så vi får se hur det går där. Jag har efter det inlägget upplyst TS vilka rättigheter han har inte hur han måste göra för att jag säger det och det slutade med att jag var en jävla idiot bara för jag till slut anmälde och att jag är en rättshaverist det ingen vet var att det var hälsofarlig rök i vårt hus som vi tvingades andas in dygnets alla timmar förutom när vi jobbade våra hundar var instängda i samma rök och kunde inte undkomma för de var instängda i hundgården med hundhus som hade samma problem. Alla djur har ett automatiskt flyktbetende när det kommer till brandrök så de led dubbelt upp. Jag kommer bli mycket förvånad om Länstyrelsen ändrar beslutet då kommunen gjort ett fantastiskt jobb med mätningar och filmer på hur de eldades. Det är synd att andra inte kan förstå vad det innebär dessutom pratas det mycket om det på TV nu på sistone så de som propsar på att elda och inte vidta det de kan för att minimera farliga utsläpp ( för det är det även om det är torr varm ved) ni kommer förstöra för alla som vill och behöver elda för det kan bli eldningsförbud även för de som har det som primär uppvärmning.
Ja tyvärr så stämmer ordspråket att det går inte lära gamla hundar att sitta rätt väl även här inne.😢

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
H Hennic skrev:
"...FTX aggregat och det var ju inte mitt beslut att jag blev tvingad till det." Alltså ytterligare en styrning av överförmyndare. Regelmängden ökar exponentiellt med tiden.
Det är väl ändå inte rimligt att tro på att någon tvingas till FTX?
Att man måste lösa ventilation är en sak men det finns knappast nått lagligt stöd för att kräva FTX från kommunens sida utan det är ju ett teknikval byggherren isåfall gjort.

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
2
H Hennic skrev:
Ja så är det och det har ju med energiförbrukningen och energideklarationen att göra. Har inget emot det egentligen och FTX ångrar jag inte heller för det är sjukt bra dock kan jag inte stänga av för att förhindra att rök sugs in i huset för då har jag ingen ventilation.

H heimlaga skrev:

Hej
Rutinerad icke aggressiv fåntratt.
Vi tar tillvara virke,lagrar och använder när det är torrt. Gillar björk bok bäst
När vi är norröver har vi en agenda i södra delarna en annan.I den mån virket kan tas in och bli yttertorrt,jättebra men som tidigare sagt ett säsongs torrt virke fungerar alltid med rätt rutiner.
Åtgång av virke ,ditt behov,styr ju vad du kan ta in,skillnad på -20 och nollgradigt.
Naturligtvis hantering med kunskap efter utrymme och situation .Det skadar inte att vara lyhörd mot omgivningen samt mer generös och inte ironisk mot nybörjare som försöker.

• Gilla
  • Haha
Foliehatten3 och 2 till
  • Laddar…
2masR skrev:
ni kommer förstöra för alla som vill och behöver elda för det kan bli eldningsförbud även för de som har det som primär uppvärmning.
Ja, tyvärr är det några som eldar amatöraktigt och är helt resistenta till input hur och varför man kan göra bättre.

Några är även så okunniga, att det även är stolta att elda fel.

Redigerat:
  • Gilla
Ådi88 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.