114 468 läst ·
700 svar
114k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
Hade jag jobbat på hemtjänst och skulle till en blockerad fastighet så hade jag inte suttit där och väntat 3o + minuter. Då hade jag inte kunnat hålla schemalagda tider hos brukarna. Värst hade väl varit om en brukare larmat för hjälp och ingen kommit på grund av stoppet. Men då hade de kanske fått traska om det inte varit allt för långt ifrån och lämnat sin tjänstebil på gatan. Obekvämt hur som helst.
vems var vägen?T Thomas_Blekinge skrev:Jag hade liknande fall här. Liten skogsväg. Många grusleveranser med växelflak och andra ekipage som blockerade vägen. Talar man med chafför blev dom förbannade och hotfulla. Jag talade med beställare, som ljög för mig och sa att det blir bara ett lass till. Blev minst tio.
Han får väl beställa sitt grus i mindre lass som går att hantera utan att blockera vägen.
Rättsligt är det helt enkelt: det är chafförens ansvar och han åker dit.
mindre lass? personbil med släpkärra menar du?
Sådana historier, hört många liknande, som gör att jag aldrig skulle sälja t.ex. ett hus till en jurist. Om denna sen kan ha som kvällshobby att skriva kravbrev som en annan måste anlita professionell hjälp för att mota. Är det inte värt risken mot att ta näst högsta budet.L lennart Å skrev:För många herrans år sedan var jag anställd vid ett företag som utförde ett uppdrag åt Skanska. "Bakom" Skanskas bygge låg en fastighet som inhyste flera advokatfirmors kontor. Ett av advokatkontoren tröttnade och meddelade vänligen men bestämt att de kommer att fakturera väntetid om de blir uppehållna/hindrade av byggtrafiken med en summa av XXXX kronor per påbörjad timme. När de fått en eller ett par sådana fakturor så blev plötsligen Skanskas platschef stans bästa parkeringsvakt!
Om ni tillsammans låter en jurist skriva ett sådant brev till Er granne så är det inte en enskild person han behöver hysa agg emot, och om han är åtyminstone nästan normalbegåvad så har han snart väldigt klart för sig att han måste bära sig åt som folk, annars blir det både dyrt och dessutom väldigt för honom och dessutom tråkig stämning i grannskapet.
jag vet inte om det är så men...NICHOLAS J skrev:
en kvart till järnvägsstationen och 10 min för parkering.
Tåg som ska passas ...
VARFÖR ska man behöva åka en timme i förväg efter devisen : de är borta men jag vet inte om de kommer innan jag behöver åka ....
alltså får jag åka nu.
Chauffören borde ha självbevarelsedriften att vara mer uppmärksam på grannarna och besökare till dem.
Hade ett jobb för några år sedan som är av varianten :Claes Sörmland skrev:
försen till byggstarten på morgonen ? Dålig orsak (hade vägverket stängt av vägen ?)
40000 i böter för din arbetsgivare.
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Fast det blir ju svårt då det gäller 20 fastigheterJetkokos skrev:
Finns det en annan plats som lastbilen kan stå på vid utlastning, så att korsningen inte blockeras? Att blockera korsningen sänken nog ribban för böter iaf, men det gäller att lastbilen är kvar när de kommer för att lappa.
Om grannens leveranstider är okända, hur pass fasta är era egna tider för bilanvändning? Kan det vara ett alternativ att istället meddela grannen om vilka tider som vägen inte får vara blockerad?
Det är väl klart att chauffören åker dit. Sen åker han tillbaka och plockar upp nya lass.T Thomas_Blekinge skrev:Jag hade liknande fall här. Liten skogsväg. Många grusleveranser med växelflak och andra ekipage som blockerade vägen. Talar man med chafför blev dom förbannade och hotfulla. Jag talade med beställare, som ljög för mig och sa att det blir bara ett lass till. Blev minst tio.
Han får väl beställa sitt grus i mindre lass som går att hantera utan att blockera vägen.
Rättsligt är det helt enkelt: det är chafförens ansvar och han åker dit.
Synd att TS slutat kommentera, hade varit bra med lite mer detaljer kring storlek och frekvens på leveranserna.
Jag tänkte nog att TS kanske inte behöver lösa alla andras problem utan fokuserar på sin egen utfart. De andra för väl föra egen talan.K kickihudik1 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Om det bara är 30 minuter tycker jag att du borde tänka om lite. Är det något akut just då så får man ju lösa det på plats, annars är de inte så lång tid o vänta 30 minuter.A AggeP skrev:Hej,
Jag hoppas kunna få lite hjälp och vägledning av er. Jag bor i Göteborgs kommun och har en granne som bygger ett hus mitt över en liten väg (kommunägd) från vår fastighet. Vi har full förståelse för att vissa större leveranser kommer att ske under byggets gång och att viss blockering då kan ske.
Nu till mitt problem. Grannen som själv är byggherre informerar inte oss om när leveranser som blockerar räddningsväg för ett 10-tal fastigheter kommer ske, varken datum eller klockslag. Han blockerar dessutom vår enda utfart med bilen när dessa leveranser kommer och rycker bara på axlarna åt det. Vi har små barn och det stressar något otroligt att varken veta dag eller tid som dessa leveranser kommer som gör att vi inte kan ta oss ut med bilen. Vi har försökt prata med grannen men han bryr sig inte så därför vänder jag mig till er. Vad har jag för rättigheter här? Kan jag vända mig någonstans?
Tacksam för hjälp!
Man får ge o ta lite här i världen, allt kan inte vara perfekt hela tiden!