Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Nu för tiden är allt i minuter. Även förflyttningen. Vilket de inte får betalt för.

"61 procent uppger att de sällan eller aldrig hinner förflytta sig utan att känna stress."

"framför allt av kommunernas ekonomiska ersättningsmodell och timpris. Det är tiden hos brukarna som ger intäkter, och för verksamheter som har brukare på stora geografiska områden, där personalen behöver lägga mycket tid på att förflytta sig, får det negativa konsekvenser."

Glömde länken [länk]
Att det är ett stressat jobb många gånger hör inte till diskussionen. Men de tvingas gå från bilen till brukaren. Vi vet inte alls hur långt hemtjänsten måste gå om lossning pågår.

Pippis hus Kolarestigen skrev:
Du har rätt i att jag borde byta jobb för att få kortare pendling. Men annars är jobbet bra. Och du har rätt i att vi borde gå upp tidigare/lägga oss tidigare. Förbereda mer… Men oavsett så är barn barn och helt plötsligt tar påklädningen 1 h för att det regnade ute eller liten bajsar när man precis satt sig i bilen.
Så är det med barn. Men du har ändrat preferenserna. Tidigare var allt planerat ner i sekund. Nu låter det som vilken barnfamilj som helst. Skönt, då hinner man titta genom ett fönster...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller med om att man kan ta det en gång, men inte flera. Här verkar det ju ha hänt flera gånger och byggherren verkar inte bry sig om andra, så varför ska man ta hänsyn till honom?
Idag var en ganska normal dag för mig. Jag körde barnen till skolan (nej det finns inget alternativ) och så hem igen för att jobba (jobbar hemifrån). Sen iväg och hämta på fritids för att åka till simskola och så hem igen. I värsta fall hade vi alltså kommit sent till skolan, jag hade hunnit jobba lite mindre, sen hade vi missat simskolan och så sen sitta och vänta på att få komma hem och laga middag.
Självklart är det inte så det blir, men när någon tycker att deras tid och pengar är mer värda än min tid och mina pengar ja då blir mitt hänsynstagande mindre.
Ok, jag förstår, hur ofta kommer han? Har du pratat med andra grannar om de upplever samma problem?

Fairlane
mrmatroy mrmatroy skrev:
Ok, jag förstår, hur ofta kommer han? Har du pratat med andra grannar om de upplever samma problem?
Eftersom jag inte är TS så är svaret på frågan såklart nej.

Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att det är ett stressat jobb många gånger hör inte till diskussionen. Men de tvingas gå från bilen till brukaren. Vi vet inte alls hur långt hemtjänsten måste gå om lossning pågår.
Som sagt vet vi inte avstånd etc, men en lösning skulle ju kunna vara att hemtjänsten parkerar vid lastbilen i ett sådant scenario. Om lastbilschauffören sen får vänta 30 minuter på att köra vidare så är det ju ok, 30 minuter är ju ingenting?!

• Gilla
Marrado och 4 till
  • Laddar…
10-tal fastigheter och en lastbil (åt gången).
Om ingen hänsyn tas till boende är det väl bara att systematiskt parkera in lastbilen vid avlastning. Borde öka incitamentet till kommunikation.
Vad ska lastbilen kunna göra? Använda kranfunktion för att flytta på potentiella bilar? :crysmile:

Fairlane Fairlane skrev:
Som sagt vet vi inte avstånd etc, men en lösning skulle ju kunna vara att hemtjänsten parkerar vid lastbilen i ett sådant scenario. Om lastbilschauffören sen får vänta 30 minuter på att köra vidare så är det ju ok, 30 minuter är ju ingenting?!
Nej, eftersom att vi bor i ett civiliserat samhälle gör vi inte så.

Vägen är till allas gagn, men det är också till allas gagn att den inte behöver vara överjävla bred. Det gör att den blir billigare och tar upp mindre plats. Det gör förstås också att den i något enstaka fall ställer till problem, men man bör beakta att det är inbyggt i systemet på samma vis som vi tolererar nedsatt farbarhet i samband med snöstorm.

Det här bygger dock på att vi alla i stort inte beter oss som idioter.

• Gilla
Räknenisse och 3 till
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Om ingen hänsyn tas till boende är det väl bara att systematiskt parkera in lastbilen vid avlastning. Borde öka incitamentet till kommunikation.
Vad ska lastbilen kunna göra? Använda kranfunktion för att flytta på potentiella bilar? :crysmile:
Skulle vara så mycket enklare om man hade haft lite bilder så man kunde bedöma hur illa lastbilen parkerar. Också hur ofta det här inträffar?

• Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Kan inte någon med lite statistisk läggning räckna lite på detta...

10 avlastningar á 30 minuter inom 3 månadet, random dagarbetstid.

TS behöver åka ut 4ggr per dag 2 vid fasta tider och 2 vid random tider.

Snitt väntetid och total väntid?

För det mesta är ju lastbilen inte i vägen...

Skulle tro att TS hade otur vid ett eller två tillfällen och sneade ut...

/ATW

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
K
A ArneTW skrev:
Har TS bett grannen om det?

/ATW
Ja - står klart och tydligt att TS bett om att få information om vilka dagar leveranser kommer. TS har inte ens efterfråga att få ett sms just när leveransen ska ske utan vill bara ha info om vilka dagar leveranser är planerade.

Grannen åker ju dit för att ta emot leveranserna så han vet ju uppenbarligen det men bara struntar i hur det påverkar grannarna.

Sen om grannen inte vill skicka sms eller tycker det är enklare att skriva brev eller gå runt och berätta fungerar det säkert också :)

/Krille

• Gilla
em72 och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ja - står klart och tydligt att TS bett om att få information om vilka dagar leveranser kommer. TS har inte ens efterfråga att få ett sms just när leveransen ska ske utan vill bara ha info om vilka dagar leveranser är planerade.

Grannen åker ju dit för att ta emot leveranserna så han vet ju uppenbarligen det men bara struntar i hur det påverkar grannarna.

Sen om grannen inte vill skicka sms eller tycker det är enklare att skriva brev eller gå runt och berätta fungerar det säkert också :)

/Krille
Man kan nog tycka att grannen borde kunna meddela sina transporter.

Men efter att ha läst en del förslag som kommit fram i tråden hade jag som granne nog också kanske hållt tyst...

/ATW

Jetkokos Jetkokos skrev:
Men hur ser vägen ut? Finns det plats för mötande personbilar, eller är det för smalt för det också?

3 kap. i trafikförordningen är aktuell iaf (även om undantag måste finnas i fall när alternativ helt saknas):

47 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs,

55 § Ett fordon får inte parkeras
...
2. på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras,
Lastning/lossning är inte parkering

• Gilla
skoge
  • Laddar…
Bil parkerad intill en hög med timmerstockar på en grusväg i skogsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

inga problem att flytta bilar med kran

V Vindens skrev:

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Om nu byggherren inte vill vara behjälplig med information kan ju TS+grannar+hemtjänst+brevbärare med mera ringa byggherren 30 minuter innan man behöver komma förbi å kolla om någon leverans är på gång.
Sen kan Byggherren själv avgöra om det är ett smidigt system eller om det finns enklare alternativ.

• Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, eftersom att vi bor i ett civiliserat samhälle gör vi inte så.

Vägen är till allas gagn, men det är också till allas gagn att den inte behöver vara överjävla bred. Det gör att den blir billigare och tar upp mindre plats. Det gör förstås också att den i något enstaka fall ställer till problem, men man bör beakta att det är inbyggt i systemet på samma vis som vi tolererar nedsatt farbarhet i samband med snöstorm.

Det här bygger dock på att vi alla i stort inte beter oss som idioter.
Såklart gör vi inte så, men det skulle kanske ge byggherren något att fundera på om man gjorde det någon gång, eftersom denne uppenbarligen inte bryr sig ett dugg om sina grannar. Lastbilen blockeras och chauffören hinner inte med alla sina uppdrag den dagen. Det är inte hyggligt mot en kanske oskyldig chaufför som ställt sig där byggherren hänvisat och det är inte snällt mot de som inte får sin leverans. Därför tycker jag att byggherren borde få en fet räkning på detta.

Min granne kör lastbil och ställer den på gatan i vårt område, på samma ställe varje dag. Nu har de varit bortresta länge så jag ställde mitt släp där några dagar, men jag hörde av mig till grannen och frågade om de var på väg hem, för isåfall flyttar jag släpet. Det är inte på något sätt grannens plats, men vi hjälps åt här och kommunicerar, det verkar inte TS granne vara intresserad av.

• Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.