Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Varför blir du mer förbannad om en privatperson blockerar än om en yrkeschaufför gör det? Ni borde väl rimligen veta bättre?
1. en privatperson gör det ofta av ren slöhet...
kan du inte backa in med släpet så koppla isär och rulla in det

2. som yrkesförare så har du oftast inget val
det står bilar ivägen,du når inte med kran
bilen kan vara för lång...även om du tar 10 min och backar in i ett trångt grindhål så har du fronten ut i halva gatan

3. det tar arbetstid att flytta en kranbil...varje flytt registrerar körtid,ska de flytta sig varje gång det kommer en bil gör det stor skillnad

tensiden tensiden skrev:
Skärp dig. För min del beror antal barn på omständigheterna. Alla kanske inte är hemma med ena föräldern utan är iväg redan på annat eller tas omhand på annat vis så klart.

Och det handlar inte bara om att titta ut genom ett fönster. Vet du att trådskaparen har fullgod vy över platsen i fråga? Och om det nu står en bil där måste man ju ut och ta diskussionen.

Och faktiskt, ja, jag har ett såpass tight schema stundtals att denna typ av extra tidsspillan skulle vara oerhört irriterande.

Men det hör inte hit. Åter till ämnet nu.
Stackare! Du måste vara sönderstressad. Om du inte ens har tid att titta ut genom ett fönster. Du bör nog allvarligt se över ditt schema. Vad du missar är att en titt ut kan göra skillnad i ditt fullspäckade schema.
Tja du ser om du inte tar diskussionen så kan du bli sittandes ett bra tag. Och du har inte den tiden. När 5 sekunder är för stressigt. Att då behöva vänta 30min?

Jag hat ingen aning om hur ts bor. Men en lastbil brukar synas ganska bra.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
T torparn123! skrev:
Hej
Jag tror inte grannen är en del av lösningen.
Själv brukar jag gå på chauffören och fråga hur han tänker med att stå i vägen, kolla firman som står för leveransen ring och skicka bilder till ansvariga på leveransbolget gärna högre chefer.
Fråga om detta följer deras policy att spärra av gator. Samt lapplisa såklart.
Och du tror på fullaste allvar att du lyckas komma någonstans med detta? Det som händer är att du straffar någon som i sitt jobb lossar och lassar. Hans eller hennes fordon är en lastbil av något slag. De har oftast stort och tungt lass. Alltså vill de stanna så nära som möjligt. Enkelt. Det är inte bara för att jävlas om du tror det. Han hade gärna kört in på bygget om det hade fungerat. Då kan man lossa i lugn och ro.

Att kontakta chefen kommer inte ge något utan hålla med sin förare. Säger någonting om att man ska stå så kort tid som möjligt och blockera så lite som möjligt. Men att ibland är det omöjligt.

Parkeringsvakt var det ända vettiga .
Problemet är att det inte är säkert hinner fram. Sen tror jag inte de skulle lappa direkt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det låter som det finns de grannar, som störs, som kan ha betydligt större problem än TS med att vägen blockeras i upp till 30min.

TS skrev att det finns grannar som berörs och som betalar för hemtjänst.

Resultatet av uteblivet besök av hemtjänsten kan bli allt från utebliven städning (kan man leva med) till utebliven rengjöring i säng efter nr 1 & 2. Mest troligt är dock kanske utebliven frukost/lunch/middag.
Och värsta scenariot utebliven kontroll efter att brukaren har larmat.

Inget av ovanstående är ok eller faller inom ramen för vad någon av oss rimligen skall stå ut med. Trots begränsad byggnadstid.

Anhöriga till vårdtagarna sluter garanterat upp bakom TS. Och kommunen/vårdföretaget som utför hemtjänstbesöken har nog också ett och annat att tycka till om i frågan.

• Gilla
Heidina och 12 till
  • Laddar…
A AggeP skrev:
Nej, lastbilen flyttar sig inte och ja, vi har fått vänta i 30min och ställa in planer för att vi inte kommit ut med bilen.
Har ni försökt tala med leveranschaufförerna?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Stackare! Du måste vara sönderstressad. Om du inte ens har tid att titta ut genom ett fönster. Du bör nog allvarligt se över ditt schema. Vad du missar är att en titt ut kan göra skillnad i ditt fullspäckade schema.
Tja du ser om du inte tar diskussionen så kan du bli sittandes ett bra tag. Och du har inte den tiden. När 5 sekunder är för stressigt. Att då behöva vänta 30min?

Jag hat ingen aning om hur ts bor. Men en lastbil brukar synas ganska bra.
Det handlar inte om att titta ut och konstatera om det står en lastbil eller ej. Om det nu skulle stå en i vägen är ju fortfarande problemet att man skall ut och tjattra med chauffören och vänta på att denne eventuellt flyttar sig. Det tar tid, tid som man kanske inte alltid har. Alla vill inte planera in utrymme för alla möjliga eventualiteter. Har man småbarn äts extratiden ofta upp snabbt av allt möjligt som plötsliga blöjbyten, skor och kläder som knölar, väskor som plötsligt är borttappade osv.

Och fortfarande, det kan vara så att TS har det som jag: en lastbil vid min utfart syns inte från huset.

• Gilla
Heidina och 7 till
  • Laddar…
Det är ett jävla oskick att blockera allmän väg någon längre stund oavsett anledning och är inte tillåtet, som visats ovan. Alternativ finns alltid. Förslagsvis anläggs avlastningsplats på bygget om det inte går att lösa på annat sätt.

• Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
K
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att det kan hända motsäger jag inte. Det var den uppenbara snyftvinkeln jag vände mig emot. Problemet kan som sagt vara stort nog ändå, men vissas behov av att direkt börja knäppa på känslosträngarna har jag svårt för.

Det är trots allt juridikforumet frågan är ställd i och jag vidhåller med en dåres envishet att störningen såsom TS beskrivit den med stor sannolikhet ligger inom det man får tåla.
Snyftvinkel? Det är väl inte direkt någon snyfthistoria att andra än TS blir drabbade om han kommer försent till t ex förskolan. Det är bara ett exempel på följderna av att bli sen och att det för de flesta inte bara är "att ta en powernap och vänta".

Om det händer någon gång och grannen försöker ordna det så bra som möjligt tror jag inte att någon har några större problem. Händer det som för TS regelbundet och att grannen inte har någon som helst förståelse för att det orsakar problem har jag förståelse för att TS och grannarna blir lite smått irriterad tillslut.

/Krille

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A AggeP skrev:
Hej,

Jag hoppas kunna få lite hjälp och vägledning av er. Jag bor i Göteborgs kommun och har en granne som bygger ett hus mitt över en liten väg (kommunägd) från vår fastighet. Vi har full förståelse för att vissa större leveranser kommer att ske under byggets gång och att viss blockering då kan ske.

Nu till mitt problem. Grannen som själv är byggherre informerar inte oss om när leveranser som blockerar räddningsväg för ett 10-tal fastigheter kommer ske, varken datum eller klockslag. Han blockerar dessutom vår enda utfart med bilen när dessa leveranser kommer och rycker bara på axlarna åt det. Vi har små barn och det stressar något otroligt att varken veta dag eller tid som dessa leveranser kommer som gör att vi inte kan ta oss ut med bilen. Vi har försökt prata med grannen men han bryr sig inte så därför vänder jag mig till er. Vad har jag för rättigheter här? Kan jag vända mig någonstans?

Tacksam för hjälp!
Han vill verkligen hålla sig väl med grannarna den där.

A AggeP skrev:
De lastningar som har varit hittills har tagit cirka 30 minuter åt gången. Absolut att det lastats hela tiden men de blockerar in- och utfart för ca. 10 fastigheter varav flera har hemtjänst. Någon form av information måste vi väl ha rätt till?

Är det dagtid och den tid de flesta ska till jobbet eller hem från jobbet ungefär ? Ja det tycker jag att han borde meddela.

K
A ArneTW skrev:
Byt jobb.
Gå upp tidigare.
Gå och lägg er i tid.
Flytta.

/ATW
Känns väl enklare att grannen lägger 10 sekunder på att skicka ett gupp-sms så snart han vet vilken dag leveranser kommer?

/Krille

• Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Känns väl enklare att grannen lägger 10 sekunder på att skicka ett gupp-sms så snart han vet vilken dag leveranser kommer?

/Krille
Klart enklaste lösningen!
MEN TS beskriver ju en granne som är allt annat än samarbetsvillig och till synes inte vill lägga 5min på en lösning!

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Jag hade liknande fall här. Liten skogsväg. Många grusleveranser med växelflak och andra ekipage som blockerade vägen. Talar man med chafför blev dom förbannade och hotfulla. Jag talade med beställare, som ljög för mig och sa att det blir bara ett lass till. Blev minst tio.
Han får väl beställa sitt grus i mindre lass som går att hantera utan att blockera vägen.
Rättsligt är det helt enkelt: det är chafförens ansvar och han åker dit.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Men hur många stora transporter kan det röra sig om. Det är väl bara ett hus som byggs.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
A AggeP skrev:
Hej,

Jag hoppas kunna få lite hjälp och vägledning av er. Jag bor i Göteborgs kommun och har en granne som bygger ett hus mitt över en liten väg (kommunägd) från vår fastighet. Vi har full förståelse för att vissa större leveranser kommer att ske under byggets gång och att viss blockering då kan ske.

Nu till mitt problem. Grannen som själv är byggherre informerar inte oss om när leveranser som blockerar räddningsväg för ett 10-tal fastigheter kommer ske, varken datum eller klockslag. Han blockerar dessutom vår enda utfart med bilen när dessa leveranser kommer och rycker bara på axlarna åt det. Vi har små barn och det stressar något otroligt att varken veta dag eller tid som dessa leveranser kommer som gör att vi inte kan ta oss ut med bilen. Vi har försökt prata med grannen men han bryr sig inte så därför vänder jag mig till er. Vad har jag för rättigheter här? Kan jag vända mig någonstans?

Tacksam för hjälp!
Men om det blir någon form av utryckning eller akut så flyttar de sig nog, han tycker nog att du är bra fjantig.

• Gilla
IsoJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.