114 468 läst ·
700 svar
114k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
Enligt https://lawline.se/answers/4251 gäller bl.a. att:
"Det är tillåtet att använda en lastzon eller ställa upp ett fordon mot parkeringsförbud så länge det behövs för att genomföra en i- eller urlastning. Det kan vara avsevärt mycket längre tid än tio minuter."
Så att hävda att en kontinuerlig urlastning under 30 min är samma som parkering håller nog inte.
"Det är tillåtet att använda en lastzon eller ställa upp ett fordon mot parkeringsförbud så länge det behövs för att genomföra en i- eller urlastning. Det kan vara avsevärt mycket längre tid än tio minuter."
Så att hävda att en kontinuerlig urlastning under 30 min är samma som parkering håller nog inte.
Men som chaufför kan man inte lägga några sek på att ringa/smsa kunden ett tag innan leverans?Bananskalare skrev:
/Krille
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Va är det för människor som sitter här och på fullaste allvar sitter och föreslår olika hämd auktioner? Vad vinner man på detta? Blir grannen mer vänligt inställd? Troligtvis inte. Ni som föreslår dessa idéer har det fungerat rent praktiskt? Blev de vänligare också?
Sen funderar jag på de som dessutom ska jävlas med lastbilschauffören.
Att jävlas med honom riskerar att blockera vägen ännu längre vilket resulterar att folk blir fast ännu längre... Inte så genom tänkr.
Sen, är det verkligen rätt att gå på lastbilschauffören? Det är väl inte hans fel att grannen inte kan informera sina.grannar
De flesta barn beter sig bättre
Sen funderar jag på de som dessutom ska jävlas med lastbilschauffören.
Att jävlas med honom riskerar att blockera vägen ännu längre vilket resulterar att folk blir fast ännu längre... Inte så genom tänkr.
Sen, är det verkligen rätt att gå på lastbilschauffören? Det är väl inte hans fel att grannen inte kan informera sina.grannar
De flesta barn beter sig bättre
Beklagar att du har en så tanklös granne. Ni ska ju bo intill varandra, kanske länge - hur tänker man?A AggeP skrev:Hej,
Jag hoppas kunna få lite hjälp och vägledning av er. Jag bor i Göteborgs kommun och har en granne som bygger ett hus mitt över en liten väg (kommunägd) från vår fastighet. Vi har full förståelse för att vissa större leveranser kommer att ske under byggets gång och att viss blockering då kan ske.
Nu till mitt problem. Grannen som själv är byggherre informerar inte oss om när leveranser som blockerar räddningsväg för ett 10-tal fastigheter kommer ske, varken datum eller klockslag. Han blockerar dessutom vår enda utfart med bilen när dessa leveranser kommer och rycker bara på axlarna åt det. Vi har små barn och det stressar något otroligt att varken veta dag eller tid som dessa leveranser kommer som gör att vi inte kan ta oss ut med bilen. Vi har försökt prata med grannen men han bryr sig inte så därför vänder jag mig till er. Vad har jag för rättigheter här? Kan jag vända mig någonstans?
Tacksam för hjälp!
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Elakt? Nä ärlig. Om man inte hinner att genom ett fönster och därefter inte vet hur många barn man har...Kolarestigen skrev:
Du bör nog se över ditt eget pussel...
Jag tror inte att det är så många som inte hinner titta genom ett.fönster.
Grannen bor inte på fastigheten så om grannen hinner ta sig dit innan leveransen så lär ju TS hinna kasta sig ut och ställa bilen runt hörnet, det tar ju inte 15-20 minuter.T Tcp skrev:
Jag blir mest nyfiken på vad grannen bygger för slags hus. Hur många leveranser får han om dagen om det är ett så stort problem för grannarna och under hur lång tidsperiod har det pågått? Hur långt har bygget kommit? Vid bygge av en normal villa så brukar det ju inte krävas allt för många stora leveranser som tar så lång tid att lasta av. Och dom brukar ju ofta vara utspridda efter byggets gång och inte komma flera gånger dagligen under flera månader.
Angående att räddningstjänsten hindras.
Jag tror jag inte det är ett fungerande klagomål. Föraren är där och faktiskt kan flytta på bilen är försvaret att lastbilen så klart flyttas för utryckningstrafik om det behövs.
Angående parkering.
Mycket riktigt är det inte parkering att lasta eller lossa gods.
Men I en korsning gäller stannandeförbud.
Jag hänvisar också till trafikverket.
Jag tror jag inte det är ett fungerande klagomål. Föraren är där och faktiskt kan flytta på bilen är försvaret att lastbilen så klart flyttas för utryckningstrafik om det behövs.
Angående parkering.
Mycket riktigt är det inte parkering att lasta eller lossa gods.
Men I en korsning gäller stannandeförbud.
Jag hänvisar också till trafikverket.
(mina understrykningar)
Vi byggde själva under nio månader i ett område med snäv framkomlighet. När vi började gav vi våra grannar på hela gatan mitt mobil nummer och informerade om att kontakta oss vid störningar. Det är inte ofta det kom transporter på tider när folk skulle till och från jobb eller dagis, nästan aldrig. Det var på fm eller em. Lastning var ofta ganska snabbt genomfört utom när man skulle lyfta tunga glaspartier längre sträckor. Detta känns som en kombination av en granne som inte lyssnar särskilt och en annan granne som hängt upp sig på detta och retar sig oerhört oavsett ifall ni verkligen är förhindrade eller inte. Det finns alltid trista grannar som inte tar hänsyn och det går åt båda hållen! Lycka till i framtiden, tror ingen av er kommer ha det lätt.
HejA AggeP skrev:Hej,
Jag hoppas kunna få lite hjälp och vägledning av er. Jag bor i Göteborgs kommun och har en granne som bygger ett hus mitt över en liten väg (kommunägd) från vår fastighet. Vi har full förståelse för att vissa större leveranser kommer att ske under byggets gång och att viss blockering då kan ske.
Nu till mitt problem. Grannen som själv är byggherre informerar inte oss om när leveranser som blockerar räddningsväg för ett 10-tal fastigheter kommer ske, varken datum eller klockslag. Han blockerar dessutom vår enda utfart med bilen när dessa leveranser kommer och rycker bara på axlarna åt det. Vi har små barn och det stressar något otroligt att varken veta dag eller tid som dessa leveranser kommer som gör att vi inte kan ta oss ut med bilen. Vi har försökt prata med grannen men han bryr sig inte så därför vänder jag mig till er. Vad har jag för rättigheter här? Kan jag vända mig någonstans?
Tacksam för hjälp!
Jag tror inte grannen är en del av lösningen.
Själv brukar jag gå på chauffören och fråga hur han tänker med att stå i vägen, kolla firman som står för leveransen ring och skicka bilder till ansvariga på leveransbolget gärna högre chefer.
Fråga om detta följer deras policy att spärra av gator. Samt lapplisa såklart.
Skärp dig. För min del beror antal barn på omständigheterna. Alla kanske inte är hemma med ena föräldern utan är iväg redan på annat eller tas omhand på annat vis så klart.Bananskalare skrev:
Och det handlar inte bara om att titta ut genom ett fönster. Vet du att trådskaparen har fullgod vy över platsen i fråga? Och om det nu står en bil där måste man ju ut och ta diskussionen.
Och faktiskt, ja, jag har ett såpass tight schema stundtals att denna typ av extra tidsspillan skulle vara oerhört irriterande.
Men det hör inte hit. Åter till ämnet nu.
När jag jobbar står det ofta privatpersoner på extremt dumma ställen. Men istället för att vara sur och grinig så brukar jag glatt och med ett leende tala om att parkeringsvakten är på gatan nedanför och att det kan vara en idé att ställa sig lite bättre. Då tackar de mig istället för att vara argaDüsseldorff skrev:
Du får kolla vad som gäller lastning och lossning av godsOBergmN skrev:
37 §
Förbud i fråga om stannande och parkering
Ett fordon får inte stannas eller parkeras så att det äventyrar säkerheten eller medför olägenhet för den övriga trafiken.……
38 §
Förbud i fråga om parkering
Utöver det som föreskrivs i 37 § får ett fordon inte parkeras
1) inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning med järnväg,
2) framför infarten till en fastighet eller i övrigt så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligt försvåras,…….