114 468 läst ·
700 svar
114k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Jag håller med om att man kan ta det en gång, men inte flera. Här verkar det ju ha hänt flera gånger och byggherren verkar inte bry sig om andra, så varför ska man ta hänsyn till honom?mrmatroy skrev:
Idag var en ganska normal dag för mig. Jag körde barnen till skolan (nej det finns inget alternativ) och så hem igen för att jobba (jobbar hemifrån). Sen iväg och hämta på fritids för att åka till simskola och så hem igen. I värsta fall hade vi alltså kommit sent till skolan, jag hade hunnit jobba lite mindre, sen hade vi missat simskolan och så sen sitta och vänta på att få komma hem och laga middag.
Självklart är det inte så det blir, men när någon tycker att deras tid och pengar är mer värda än min tid och mina pengar ja då blir mitt hänsynstagande mindre.
Nej, det måste den inte.T Thomas_Blekinge skrev:
Avlastnig/lastning på mindre vägar sker hela tiden, tex lastning av timmerbil (tar ca en kvart). Även tillåtet på små statliga vägar, där personbilar har svårt att mötas och en timmerbil helt blockerar under lastning.
Du har rätt i att jag borde byta jobb för att få kortare pendling. Men annars är jobbet bra. Och du har rätt i att vi borde gå upp tidigare/lägga oss tidigare. Förbereda mer… Men oavsett så är barn barn och helt plötsligt tar påklädningen 1 h för att det regnade ute eller liten bajsar när man precis satt sig i bilen.A ArneTW skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tänkte på diskussionen om hemtjänst.
Jag är ganska säker på att liten promenad får man räkna med. Så jag tror inte hemtjänsten är något att oroa sig över. Men det är en gissning från min sida. Men den känns inte helt orimlig. Det är inte orimligt att behöva gå några minuter från bil till brukare.
Jag är ganska säker på att liten promenad får man räkna med. Så jag tror inte hemtjänsten är något att oroa sig över. Men det är en gissning från min sida. Men den känns inte helt orimlig. Det är inte orimligt att behöva gå några minuter från bil till brukare.
Nu för tiden är allt i minuter. Även förflyttningen. Vilket de inte får betalt för.Bananskalare skrev:
"61 procent uppger att de sällan eller aldrig hinner förflytta sig utan att känna stress."
"framför allt av kommunernas ekonomiska ersättningsmodell och timpris. Det är tiden hos brukarna som ger intäkter, och för verksamheter som har brukare på stora geografiska områden, där personalen behöver lägga mycket tid på att förflytta sig, får det negativa konsekvenser."
Glömde länken https://www2.prevent.se/arbetsliv/forskning/2019/hemtjanstpersonal-orkar-inte-till-pension/
Så då finns plötsligt en flexibilitet ändå?Kolarestigen skrev:
Du har rätt i att jag borde byta jobb för att få kortare pendling. Men annars är jobbet bra. Och du har rätt i att vi borde gå upp tidigare/lägga oss tidigare. Förbereda mer… Men oavsett så är barn barn och helt plötsligt tar påklädningen 1 h för att det regnade ute eller liten bajsar när man precis satt sig i bilen.
Det verkade ju tidigare som världen skull falla om man fick vänt 5 minuter på en avlastning och att avsätta 5 sekunder för att titta ut om lastbilen kom var omöjligt...
/ATW
Må så vara men att möta dom halvvägs över på min sida varenda gång jag åker upp till landet eller i stan stående på de mest dumma ställen omkörning när det ska gå två km/h fortare inte kan ha extra sidospeglar, tunga med släp kör alltid för fort iaf 99% kör i 90,skoge skrev:
hur ofta är inte de inblandade i olyckor, häromdagen tog de nycklarna från en skitfull chaufförer här i stan, jo det är bra att de finns men priset är högt
Nu kanske jag har missat det men är det alltså så att byggaren/grannen samt lastbilen kan parkera på flera olika sätt? Där ett sätt kanske endast drabbar en annan fastighet?A AggeP skrev:Grannens fastighet är i ena hörnan på T:et. Det hade gått att parkera i översta änden av T:et och därmed lämna fri passage (som ett uppochnedvänt L) för fastigheterna i återvändsgränden. På detta sätt hade endast 1 fastighet blockerats.
Grannen bryr sig inte (rycker på axlarna och säger att man får vänta) och alla försök att prata med honom har vi gett upp.
Vi hade alltså varit nöjda med en lapp i brevlådan som sa "det och det datumet mellan 8-16 kommer en leverans". Då hade vi kunnat planera runt det. När grannen nu inte visar oss den hänsynen vill jag åtminstone veta hur och om jag kan ta det vidare.
Gå ihop flera grannar och gå tillsammans över och prata med människan. Det måste ju gå att lösa och det ska väl självkart inte behöva blockeras för fler fastigheter än nödvändigt?