C carthago skrev:
parkera så han inte kommer fram, motorfel bärgare kommer ?
exakt, be schaffören flyutta på sig, gör han inte det ställer du bilen i vägen och går därifrån och ber honom komma bort när det är klart, ta sedan 20minuter på dig att gå ut till bilen.

att vara en idiot tillbaka som dessutom kostar honom pengar är det enda som ofta funkar

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Eskalering är ju alltid bra och har aldrig lett till förvärrat resultat för alla inblandade parter…:rolleyes:

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
För många herrans år sedan var jag anställd vid ett företag som utförde ett uppdrag åt Skanska. "Bakom" Skanskas bygge låg en fastighet som inhyste flera advokatfirmors kontor. Ett av advokatkontoren tröttnade och meddelade vänligen men bestämt att de kommer att fakturera väntetid om de blir uppehållna/hindrade av byggtrafiken med en summa av XXXX kronor per påbörjad timme. När de fått en eller ett par sådana fakturor så blev plötsligen Skanskas platschef stans bästa parkeringsvakt!
Om ni tillsammans låter en jurist skriva ett sådant brev till Er granne så är det inte en enskild person han behöver hysa agg emot, och om han är åtyminstone nästan normalbegåvad så har han snart väldigt klart för sig att han måste bära sig åt som folk, annars blir det både dyrt och dessutom väldigt för honom och dessutom tråkig stämning i grannskapet.

• Gilla
Calle Kula22 och 5 till
  • Laddar…
A AggeP skrev:
Hej,

Jag hoppas kunna få lite hjälp och vägledning av er. Jag bor i Göteborgs kommun och har en granne som bygger ett hus mitt över en liten väg (kommunägd) från vår fastighet. Vi har full förståelse för att vissa större leveranser kommer att ske under byggets gång och att viss blockering då kan ske.

Nu till mitt problem. Grannen som själv är byggherre informerar inte oss om när leveranser som blockerar räddningsväg för ett 10-tal fastigheter kommer ske, varken datum eller klockslag. Han blockerar dessutom vår enda utfart med bilen när dessa leveranser kommer och rycker bara på axlarna åt det. Vi har små barn och det stressar något otroligt att varken veta dag eller tid som dessa leveranser kommer som gör att vi inte kan ta oss ut med bilen. Vi har försökt prata med grannen men han bryr sig inte så därför vänder jag mig till er. Vad har jag för rättigheter här? Kan jag vända mig någonstans?

Tacksam för hjälp!
Att göra sig osams med sin granne för en sån här skitsak är bara larvigt och småaktigt! Chauffören till lastbilen ser nog till att lasta/lossa så snabbt som möjligt. Det är ju ett övergående problem. Råkar det ske just när du ska ut så får du väl meddela att du är försenad. Är ju något du inte själv kan påverka och så är det ibland. Behöver du ta dig fram akut tror jag säkert chauffören flyttar bilen.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Vi är många som har jobbat helt eller delvis hemifrån de senaste 18 månaderna så exemplet är långt ifrån krystat.
Att det kan hända motsäger jag inte. Det var den uppenbara snyftvinkeln jag vände mig emot. Problemet kan som sagt vara stort nog ändå, men vissas behov av att direkt börja knäppa på känslosträngarna har jag svårt för.

Det är trots allt juridikforumet frågan är ställd i och jag vidhåller med en dåres envishet att störningen såsom TS beskrivit den med stor sannolikhet ligger inom det man får tåla.

• Gilla
Keiller och 2 till
  • Laddar…
A AggeP skrev:
Hej,

Jag hoppas kunna få lite hjälp och vägledning av er. Jag bor i Göteborgs kommun och har en granne som bygger ett hus mitt över en liten väg (kommunägd) från vår fastighet. Vi har full förståelse för att vissa större leveranser kommer att ske under byggets gång och att viss blockering då kan ske.

Nu till mitt problem. Grannen som själv är byggherre informerar inte oss om när leveranser som blockerar räddningsväg för ett 10-tal fastigheter kommer ske, varken datum eller klockslag. Han blockerar dessutom vår enda utfart med bilen när dessa leveranser kommer och rycker bara på axlarna åt det. Vi har små barn och det stressar något otroligt att varken veta dag eller tid som dessa leveranser kommer som gör att vi inte kan ta oss ut med bilen. Vi har försökt prata med grannen men han bryr sig inte så därför vänder jag mig till er. Vad har jag för rättigheter här? Kan jag vända mig någonstans?

Tacksam för hjälp!
A AggeP skrev:
Hej,

Tacksam för hjälp!
A AggeP skrev:
Hej,

Tacksam för hjälp!
Det är väldigt många killgissningar du har att läsa och frågan är om du blir något klokare av dem och om det med dessa som underlag är så värst klokt att agera. Jag ska inte bidra med några utan förslå att du vänder dig till en jurist om du upplever att 30 min. väntan är oöverstigligt. Villaägarförbundet har t.ex. sådana men det kräver att du är medlem där. Kan rekommenderas. Personligen tror jag du har svårt att nå någon framgång den juridiska vägen. Vad jag kan se av det du skriver är inget brott begånget. Kan möjligen bli civilrättsligt.
Du skriver Räddningsväg. Är det din egen benämning eller något som Räddningstjänsten och kommunen fastställt och markerat? Även på en sådan kan man få lasta och lossa, men inte blockera.
Parkering - så länge lastning och lossning pågår är det inte att anse som parkering. Att det är kommunens mark gör inte med automatik att de kommunala parkeringsreglerna gäller där. Det kan t.ex. ändå vara tomtmark.

Uffe. som ibland stötte på sådant här som polis, men där slutade jag för 10 år sedan.

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
D Djurmo skrev:
Räddningsväg är en vägtyp din fastighet knappast ligger utmed. Då råder stoppförbud. Det finns inte många sådana vägar i landet. Så det där med att räddningstjänsten måste komma fram, det håller inte som argument. Ni har troligen en helt vanlig lokalgata utanför dörren. Blir det helt stopp eller blir bara framkomligheten begränsad? Eller står varubuden så till att just utfarten från er gård hindras? Är det inte skyltat med parkeringsförbud eller datumzon får grannens leveranser stå på vägen 24 timmar, förutsatt att vägen är framkomlig. För små gator kan det räcka med 2 meter för att det ska räknas som framkomligt.

37 §
Förbud i fråga om stannande och parkering
Ett fordon får inte stannas eller parkeras så att det äventyrar säkerheten eller medför olägenhet för den övriga trafiken.……

38 §
Förbud i fråga om parkering
Utöver det som föreskrivs i 37 § får ett fordon inte parkeras

1) inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning med järnväg,

2) framför infarten till en fastighet eller i övrigt så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligt försvåras,…….

• Gilla
Pin
  • Laddar…
L lennart Å skrev:
För många herrans år sedan var jag anställd vid ett företag som utförde ett uppdrag åt Skanska. "Bakom" Skanskas bygge låg en fastighet som inhyste flera advokatfirmors kontor. Ett av advokatkontoren tröttnade och meddelade vänligen men bestämt att de kommer att fakturera väntetid om de blir uppehållna/hindrade av byggtrafiken med en summa av XXXX kronor per påbörjad timme. När de fått en eller ett par sådana fakturor så blev plötsligen Skanskas platschef stans bästa parkeringsvakt!
Om ni tillsammans låter en jurist skriva ett sådant brev till Er granne så är det inte en enskild person han behöver hysa agg emot, och om han är åtyminstone nästan normalbegåvad så har han snart väldigt klart för sig att han måste bära sig åt som folk, annars blir det både dyrt och dessutom väldigt för honom och dessutom tråkig stämning i grannskapet.
Gick platschefen på det? Då är man lättlurad.
Advokaten kan skicka hur många fakturor han vill. Men det skulle aldrig hålla. Dessutom så är det lastbilen som står i vägen. Alltså borde det vara föraren som skulle få fakturorna. Det är han som blockerar. Sen kan faktiskt advokaten arbeta under den här tiden vilket.
Jobbigt värre när jag förstör en bra historia.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det spelar ingen roll om det håller juridiskt eller ej. Frågan är om det är lättare att låta bli att spärra av vägar i onödan eller att hantera en massa fakturor från en advokatfirma med i jämförelse mer eller mindre obegränsade advokatresurser.

• Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ursäkta va? Det är ju det som är grejen. Jag arbetar med människor. Om man inte kan hantera att någon blir upprörd ibland utan att bli personligen påverkad och därmed oprofessionell så bör man skaffa sig ett jobb där man kan få vara ensam.
Läste du min frågeställning?
Om du på fullaste allvar att du skulle ge en skrikande och gormande lika bra service så vet jag att du inte håller dig till sanningen.
Eller så är du en robot helt utan känslor.

• Gilla
Lördag hela veckan
  • Laddar…
Unikt namn
Lösningen är be en annan granne parkera in lastbilen i 30minuter ectra. Sen kan man diskutera värdet av 30minuter.

För övrigt är det väldigt intressant hur jag kan följa mitt kalsongpaket i realtid i en app, när den chaffisen nog har 50 adresser att besöka.

Men en lastbil som gör max en handfull stop kan knappt berätta vilken dag han tänker dyka upp.

• Gilla
Heidina och 8 till
  • Laddar…
Jag är så tacksam för att du lyfter denna fråga. Vi har precis fått bygglov för att bygga ut på framsidan och funderar just nu på hur vi ska lösa logistiken så att vi stör grannarna så lite som möjligt och även själva kommer ut med bil och ungar till jobb och förskola. Självklart finns det oftast inte 30 minuter luft i familjepusslet för att stå att vänta när man äntligen kommit ut i bilen och förmodligen redan är sen eller kanske för en gång skull kan komma i tid till förskolan och jobbet!

Tidigare i år har vi gjort en del inre renoveringar och hade dagtid någon skåpbil eller ibland två och ibland någon extra personbil stående på gatan utanför oss. Vi bor sist på en skaftväg och har således 20 meter gatstump att använda plus uppfarten. Vägen är så pass bred att om man trycker in skåpbilen mot våra yviga buskar och inte går ut på passagerarsätet kommer en bil förbi även om det är trångt.

Problemet var att byggare - både de som kom regelbundet och de som kom då och då - ställde sig antingen för vår utfart längst in eller för nära grannens utfart i början av vår tomt. Inga problem att få dem att flytta men jag märkte att grannen blev irriterad över att be om det. Vår granne är äldre och vill ha stor plats för att backa ut sin bil och en annan person hade nog inte sett det dom ett problem. För mig var det lite genant att vi inte lyckades få byggarna att parkera lite bättre när det fanns plats. Och när vi själva skulle ut blev det stressigt om det så ändå bara tog 5 min extra. Så jag har fullt förståelse för TS.

Vi försökte förmå byggarna att ställa skåpbilen på vår gräsmatta på framsidan. Vi ska ju ändå grova upp den snart. Gick inte att få dem att göra det trots att där var plats och de inte skulle störa någon och inte stå ytterst på uppfarten och blockera vår bil…

När vi nu bygger ut kommer det ju handla om större fordon som behöver få plats, cementbil, grävmaskin och lastbil med släp. Kommer krävas att dessa backar upp eftersom. Vi saknar vändplan.

Finns inte en chans i värden att vi kan komma ut om vi står på vår egen uppfart, lång som sjutton men opraktisk eftersom den som står ytterst alltid måste backa och köra ut och ner för gatan för att släppa ut den som står innerst om den ska åka först.

Tanken är att vi för vår egen skull och grannarnas kommer att göra en ny parkeringsficka i början av vår tomt där vi kan ha vår bil så vi lätt kommer ut. Praktiskt även i framtiden när det kommer gäster. Eller en rörmokare på tillfällig utryckning.

Planen är också att ta ner staket och buskar på framsidan helt för att öppna upp. Då har vi ca 8 meter utanför nya huskroppen där fordon kan stå eller lossa. Mycket jobb men vi tror det är nödvändigt för grannfridens skull. Vi ska ju träffas och mötas i många år framöver.

Till TS vill jag skicka stor förståelse. 1) Kanske kan ni grabbar ihop väcka liknande tankar hos din granne? Kan han göra plats på sin tomt för avlastande fordon? 2) Kan du som får din utfart blockerad be att få parkera hos honom om hans utfart inte blir blockerad? Eller går det att stå i närheten - även om det är väldigt jobbigt för er. Fick själv parkera längre ner åt gatan med barnen när våra egna byggjobbare parkerat klantigt. 3) Om inget ovan löser konflikten skulle jag nog parkera konstant på den plats där fordonen står för att lossa och därmed tvinga grannen att säga till er att flytta och då blir ni inte blockerade.

Vi har redan berättat för våra grannar om våra planer med att ta ner staket och buskar för att ställa fordon på tomten. Vill att de ska känna sig trygga och involverade och vi vill slippa överklagan av bygglov av den orsaken. Säkerligen kommer det ändå uppstå irritation ibland och då får man bara inse att alla är mänskliga. Och vi hoppas att den jobbiga och smutsiga delen av bygget tar slut snabbt! Grannarna får ju bara skiten under tiden, inte ett fantastiskt fint nytt hem.

• Gilla
Calle Kula22 och 16 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Med all respekt. Men kan inte ni som inte ser det som ett problem bara hålla klaffen.

För egen del kan jag inte ens ge mig ut tio minuter innan avfärd för att kika efter lastbilar och diskutera saken med eventuella chaufförer eftersom jag förmodligen står med två eller tre småbarn som inte kan lämnas själva och heller inte släpas med ut hur som helst.

Om nu trådskaparen ser det som ett bekymmer, men ändå är villig att som jag tolkar det, acceptera det så länge som information finns och grannen åtminstone försöker vara till lags, så är det det vi har att rätta oss efter. Inte att nån annan inte har problem med att bli inparkerad i en halvtimme eftersom man ändå inte har någon tid att passa.
Nånting är fel, allvarligt fel. Om man inte har tid att titta ut genom ett fönster. Det tar inte många sekunder.
2 eller 3? Har du så stressigt att du tappar kollen på antal barn?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nånting är fel, allvarligt fel. Om man inte har tid att titta ut genom ett fönster. Det tar inte många sekunder.
2 eller 3? Har du så stressigt att du tappar kollen på antal barn?
Vad elakt skrivet. Familjer i dag är ofta under enorm press tidsmässigt för att få ihop livet. Vi måste på minuten passa förskolan och tågtider och tillfredsställa arbetsgivarens stämpelklocka.

• Gilla
MangeH och 9 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Lösningen är be en annan granne parkera in lastbilen i 30minuter ectra. Sen kan man diskutera värdet av 30minuter.

För övrigt är det väldigt intressant hur jag kan följa mitt kalsongpaket i realtid i en app, när den chaffisen nog har 50 adresser att besöka.

Men en lastbil som gör max en handfull stop kan knappt berätta vilken dag han tänker dyka upp.
Det är jätteroligt när man får vi kommer mellan 7-19 och vi ringer inte om du inte betalar. Problemet är inte föraren utan det är högre upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.