114 468 läst ·
700 svar
114k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
Jag hade nog tagit det med ro, man kan inte planera allt i detalj och förutse saker man inte vet. Hur gör du när du fastnar i trafiken eller bilen inte startar på morgonen? Det finns värre saker i livet än en sen ankomst. Bjud över grannen på en öl istället för att gnälla här!T Trollebo15 skrev:
Räddningsväg är en vägtyp din fastighet knappast ligger utmed. Då råder stoppförbud. Det finns inte många sådana vägar i landet. Så det där med att räddningstjänsten måste komma fram, det håller inte som argument. Ni har troligen en helt vanlig lokalgata utanför dörren. Blir det helt stopp eller blir bara framkomligheten begränsad? Eller står varubuden så till att just utfarten från er gård hindras? Är det inte skyltat med parkeringsförbud eller datumzon får grannens leveranser stå på vägen 24 timmar, förutsatt att vägen är framkomlig. För små gator kan det räcka med 2 meter för att det ska räknas som framkomligt.A AggeP skrev:Hej,
Jag hoppas kunna få lite hjälp och vägledning av er. Jag bor i Göteborgs kommun och har en granne som bygger ett hus mitt över en liten väg (kommunägd) från vår fastighet. Vi har full förståelse för att vissa större leveranser kommer att ske under byggets gång och att viss blockering då kan ske.
Nu till mitt problem. Grannen som själv är byggherre informerar inte oss om när leveranser som blockerar räddningsväg för ett 10-tal fastigheter kommer ske, varken datum eller klockslag. Han blockerar dessutom vår enda utfart med bilen när dessa leveranser kommer och rycker bara på axlarna åt det. Vi har små barn och det stressar något otroligt att varken veta dag eller tid som dessa leveranser kommer som gör att vi inte kan ta oss ut med bilen. Vi har försökt prata med grannen men han bryr sig inte så därför vänder jag mig till er. Vad har jag för rättigheter här? Kan jag vända mig någonstans?
Tacksam för hjälp!
Så dumt, så dumt!
Grannen har ju redan visat vad han går för. En sån ska man inte gulla med !
QUOTE="Bananskalare, post: 4451214, member: 474106"]Jag förstår att du aldrig arbetat med människor. För då hade du förståt problemet.
Vi är alla människor.
Vi har två personer.
1. Ber artigt och snällt och tackar. Helt enkelt normalt hyffs.
2. Sätter igång och skriker och härjar
vem hjälper du helst? Vem får bäst service.[/QUOTE]
Grannen har ju redan visat vad han går för. En sån ska man inte gulla med !
QUOTE="Bananskalare, post: 4451214, member: 474106"]Jag förstår att du aldrig arbetat med människor. För då hade du förståt problemet.
Vi är alla människor.
Vi har två personer.
1. Ber artigt och snällt och tackar. Helt enkelt normalt hyffs.
2. Sätter igång och skriker och härjar
vem hjälper du helst? Vem får bäst service.[/QUOTE]
Om du blockerar hela vägen och inte förstår att du hindrar andra användare av vägen så kanske du inte borde ha körkort...B blue.b skrev:
Känns som att det är lite osmidiga personer inblandade här, eller minst en i alla fall. Borde vara vore lätt som helst att lösa med en sms grupp eller vad som helst. Grannen borde ju kunna smsa på morgonen att det under dagen kommer en transport som kommer att blockera. Då har ju alla som måste ut chansen att flytta ut bilarna.
Sen är väl nästa fråga hur många gånger det kan handla om egentligen. Det är väl inte varje dag eller så?
Sen är väl nästa fråga hur många gånger det kan handla om egentligen. Det är väl inte varje dag eller så?
När man kommer till en arbetsplats brukar man fråga var man ska stå.R rasse123 skrev:
Visar det sig att man ska stå så att man blockerar en utfart eller kanske en annan väg så brukar jag fråga hur det är tänkt att trafiken ska passera. Får man då till svar att det är inga problem vi har lagt ut lappar, dom har redan kört ut sin bil eller något liknande så antar man att problemet redan är analyserat och löst.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 128 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 128 inlägg
Ursäkta va? Det är ju det som är grejen. Jag arbetar med människor. Om man inte kan hantera att någon blir upprörd ibland utan att bli personligen påverkad och därmed oprofessionell så bör man skaffa sig ett jobb där man kan få vara ensam.Bananskalare skrev:
Ring polisen
30 minuter är väldigt kort tid. Du verkar vara mån om att skaffa dig en ovän. I allmänhet aviserar chaufförer ca 30 min innan ankomst och en del inte alls. Vad ska du göra med den info du eventuellt skulle få 15-20 min innan ankomst?A AggeP skrev:
parkera så han inte kommer fram, motorfel bärgare kommer ?A AggeP skrev:Grannens fastighet är i ena hörnan på T:et. Det hade gått att parkera i översta änden av T:et och därmed lämna fri passage (som ett uppochnedvänt L) för fastigheterna i återvändsgränden. På detta sätt hade endast 1 fastighet blockerats.
Grannen bryr sig inte (rycker på axlarna och säger att man får vänta) och alla försök att prata med honom har vi gett upp.
Vi hade alltså varit nöjda med en lapp i brevlådan som sa "det och det datumet mellan 8-16 kommer en leverans". Då hade vi kunnat planera runt det. När grannen nu inte visar oss den hänsynen vill jag åtminstone veta hur och om jag kan ta det vidare.
Behöver inte ha ett dugg med stress att göra. Man kanske ska åka till jobbet på morgonen och träffa en potentiell kund. Då är det viktigt att passa tiden! Och TS ska inte konstant behöva åka hemifrån tidigare för att grannen inte kan informera.NICHOLAS J skrev:
Världens bästa historia? Det krävs nog en bättre historia än så för att t ex kunder, kollegor, lärare, förskolelärare o s v bara skrattar när jag kommer 30 min försent.NICHOLAS J skrev:
/Krille
Det är ju strålande! Med det resonemanget är en blockerad avlastningsplats inte något problem. Byggherren förstår och hyser inte något agg alls. För i hans värld skapar man inte ovänner genom att blockera trafiken. Förutsatt att TS kan flytta sin blockerande bil inom de där fjuttiga 30 minuterna från det att han blir "aviserad" såklart! Nu kan föraren och byggherrens gubbar passa på å ta en powernapp medan TS avslutar sitt möte i lugn å ro. Samtidigt så slipper TS bli blockerad när han vill ut med bilen. Win-win!T Tcp skrev:
Vi är många som har jobbat helt eller delvis hemifrån de senaste 18 månaderna så exemplet är långt ifrån krystat.Nötegårdsgubben skrev:
Och hur ofta åker folk hem och parkerar innan de ska hämta barn på dagis i sista stund samtidigt som de blir inparkerade? Ok att man kan jobba hemma och därmed vara parkerad hemma till att börja med, men det är ändå ett rätt krystat exempel. Ett missat möte eller en fotbollsträning med en sen unge (och kanske tränare) känns troligare. Kanske illa nog det med förvisso.
Jag tror inte att någon tycker att en gång eller två är ett stort problem. Men om det sker regelbundet i kombination med att grannen inte tycker att det är något problem så har jag full förståelse för att grannarna blir lite förbannade till slut.
/Krille