114 468 läst ·
700 svar
114k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
Att flytta en brädgårdsbil som står i vägen tar mellan tre och tio minuter beroende på om han har något i kroken när man ber honom flytta sig.
Kranbilen jag kör tar minst tio minuter, stor kran tar lång tid att packa ihop så att man kan flytta sig.
Har man dessutom krånglat sig in på en trång plats kan det ta längre tid.
Är det någon form av skåp ekipage så tar det inte speciellt lång tid att flytta sig om man vill.
Problemet är att kommer det någon och skriker att man måste fram så minskar viljan att skynda sig rätt rejält, är det dessutom inte samma chaffis varje gång så känner dom ju inte till problemet utan gör som kunden säger.
Mitt tips är att titta ut tio minuter innan du ska åka, står det en lastbil där så går du dit och talar om för dom att du måste åka om tio minuter, då ger du dom en chans att planera och chansen för att det är fri väg när du kommer med bilen är mycket större.
Kranbilen jag kör tar minst tio minuter, stor kran tar lång tid att packa ihop så att man kan flytta sig.
Är det någon form av skåp ekipage så tar det inte speciellt lång tid att flytta sig om man vill.
Problemet är att kommer det någon och skriker att man måste fram så minskar viljan att skynda sig rätt rejält, är det dessutom inte samma chaffis varje gång så känner dom ju inte till problemet utan gör som kunden säger.
Mitt tips är att titta ut tio minuter innan du ska åka, står det en lastbil där så går du dit och talar om för dom att du måste åka om tio minuter, då ger du dom en chans att planera och chansen för att det är fri väg när du kommer med bilen är mycket större.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 128 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 128 inlägg
Det är säkert ett riktigt tips men det är ju också väldigt oprofessionellt att hantera folk olika beroende på om de är upprörda eller inte. Du kan ju omöjligt avgöra anledningen till eventuell upprördhet. Hanterar du även kunder olika beroende på deras sinnesstämning?B blue.b skrev:Att flytta en brädgårdsbil som står i vägen tar mellan tre och tio minuter beroende på om han har något i kroken när man ber honom flytta sig.
Problemet är att kommer det någon och skriker att man måste fram så minskar viljan att skynda sig rätt rejält. Mitt tips är att titta ut tio minuter innan du ska åka, står det en lastbil där så går du dit och talar om för dom att du måste åka om tio minuter, då ger du dom en chans att planera och chansen för att det är fri väg när du kommer med bilen är mycket större.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
Måste säga att det var det i särklass klokaste rådet hittills. För jag kan hålla med dem som säger att man normalt inte har 30 min marginal i vardagen, men att kasta ett getöga när man börjar planera för att åka kanske man oftast kan komma ihåg.B blue.b skrev:
Ärligt talat verkar du inte förstå att problemet är att inte veta överhuvudtaget om och när det kommer leveranser. Det går ju inte att planera att använda bilen på ett effektivt sätt alls omNICHOLAS J skrev:
man inte vet överhuvudtaget om man kommer in eller ut när man tänkt sig det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
Och hur ofta åker folk hem och parkerar innan de ska hämta barn på dagis i sista stund samtidigt som de blir inparkerade? Ok att man kan jobba hemma och därmed vara parkerad hemma till att börja med, men det är ändå ett rätt krystat exempel. Ett missat möte eller en fotbollsträning med en sen unge (och kanske tränare) känns troligare. Kanske illa nog det med förvisso.M Mortsken skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Den rättsliga vägen skulle vara att få ut någon att lappa bilen som står ivägen. Man kan inte göra något när den flyttat på sig.Nötegårdsgubben skrev:
Det vet vi ju faktiskt inte. Kanske går det att ställa sig så mycket åt sidan att det går att komma förbi, kanske skulle grannen kunna grusa upp lite intill vägen så att det gick att lossa utan att vara i vägen.
TS förutsättningar är för illa beskrivna för att man ska kunna veta om det finns rimliga åtgärder grannen skulle kunna vidta för att underlätta för andra.
Men trots att det kanske skulle gå att komma åt grundproblemet med lite ansträngning så vidhåller jag att problemet sannolikt inte är stort nog för en rättslig lösning.
Problemet är grannen..
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag förstår att du aldrig arbetat med människor. För då hade du förståt problemet.Düsseldorff skrev:
Vi är alla människor.
Vi har två personer.
1. Ber artigt och snällt och tackar. Helt enkelt normalt hyffs.
2. Sätter igång och skriker och härjar
vem hjälper du helst? Vem får bäst service.
Kommer det någon och skriker på mig att jag står i vägen så minskar min vilja att hjälpa dom, jag visste ju inte att jag stod i vägen. Kommer det någon och säger -"jag måste åka om tio minuter, tror ni att ni är klara tills dess." så kan man ju planera och flytta sig.Düsseldorff skrev:
Med all respekt. Men kan inte ni som inte ser det som ett problem bara hålla klaffen.
För egen del kan jag inte ens ge mig ut tio minuter innan avfärd för att kika efter lastbilar och diskutera saken med eventuella chaufförer eftersom jag förmodligen står med två eller tre småbarn som inte kan lämnas själva och heller inte släpas med ut hur som helst.
Om nu trådskaparen ser det som ett bekymmer, men ändå är villig att som jag tolkar det, acceptera det så länge som information finns och grannen åtminstone försöker vara till lags, så är det det vi har att rätta oss efter. Inte att nån annan inte har problem med att bli inparkerad i en halvtimme eftersom man ändå inte har någon tid att passa.
För egen del kan jag inte ens ge mig ut tio minuter innan avfärd för att kika efter lastbilar och diskutera saken med eventuella chaufförer eftersom jag förmodligen står med två eller tre småbarn som inte kan lämnas själva och heller inte släpas med ut hur som helst.
Om nu trådskaparen ser det som ett bekymmer, men ändå är villig att som jag tolkar det, acceptera det så länge som information finns och grannen åtminstone försöker vara till lags, så är det det vi har att rätta oss efter. Inte att nån annan inte har problem med att bli inparkerad i en halvtimme eftersom man ändå inte har någon tid att passa.