Den lastbil som som har börjat lasta av, undviker att flytta på sig. Alldeles för mycket jobb.
Antingen är grannen människoskygg och livrädd för att lägga papper i brevlådan. Eller så har det skurit sig i kommunikationen.
En lapp på ett bestämt ställe är inte så komplicerat att fixa.

Men att börja jävlas med grannen är barnsligt. Och ingenting man vinner.något på.
Att hitta paragrafer i lagen känns långsökt. P-vakt? Hur prioriterat är det? Polisen? Jag är.övertygad om att.båda parter skulle låta lastbilen lasta klart. För troligtvis skulle det ändå om det inte redan var klart så kort tid kvar.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
K
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Ärligt talat, det låter som ett väldigt stressigt liv om man inte kan vänta 30min de gånger man ska ut exakt samtidigt som leveransen kommer.
De flesta som har jobb och/eller barn har tider man måste hålla - då är 30 minuter lång tid att vänta.

/Krille

• Gilla
Serafim Dahl och 13 till
  • Laddar…
P
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Ärligt talat, det låter som ett väldigt stressigt liv om man inte kan vänta 30min de gånger man ska ut exakt samtidigt som leveransen kommer.
Allvarligt talat har jag aldrig någonsin haft 30 minuter extra i mina kalkyler för när jag ska vara någonstans. Förutom den gången när jag var på Arlanda fel dag.

• Gilla
  • Haha
dicliff och 31 till
  • Laddar…
Har ni aldrig kommit hem när en transport är på plats och lastar av? Just saying…

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Düsseldorff
skoge skoge skrev:
med all respekt för ts
jag skulle bli mer förbannad på privatpersoner som står och blockerar vägen med flyttlass,lasta / lossa släpkärra...
det är många gånger man har blockerat vägen när man kört sjuktransporter vid lastning bår / rullstol.
många gånger har man kommit fram efter en väg och en virkesbil stått och lastat...även om jag haft tider att passa så har jag väntat på att de ska lasta klart
Varför blir du mer förbannad om en privatperson blockerar än om en yrkeschaufför gör det? Ni borde väl rimligen veta bättre?

• Gilla
Heidina och 7 till
  • Laddar…
Hade jag blivit inparkerad i 30 minuter en enda gång på det viset så hade jag (förutsatt att det är lagligt) fortsättningsvis parkerat på lastbilens uppställningsplats så får de komma och hämta mig när det ska lastas och lossas.

Jag är så tjurskallig så det skulle jag kunna hålla på med månader i sträck.

Ska man blockera en gata för 5-10 familjer i en halvtimme så kan man gott offra 5 minuter och gå runt och ringa på och informera strax innan man börjar.

Edit: ...eller i vart fallbeskrivningar om ursäkt efteråt. Eller erbjudit att låna ut en bil vid det aktuella tillfället.

• Gilla
  • Haha
fiqu och 27 till
  • Laddar…
N
Du kan be att få låna byggherrens bil om den står på rätt sida om lastbilen. Efter några hämtningar och lämningar med smutsiga barn i bilen så ökar kanske hans incitament att försöka lösa situationen på ett bra sätt för alla inblandade.

• Gilla
  • Älska
Bettan74 och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hade jag blivit inparkerad i 30 minuter en enda gång på det viset så hade jag (förutsatt att det är lagligt) fortsättningsvis parkerat på lastbilens uppställningsplats så får de komma och hämta mig när det ska lastas och lossas.

Jag är så tjurskallig så det skulle jag kunna hålla på med månader i sträck.

Ska man blockera en gata för 5-10 familjer i en halvtimme så kan man gott offra 5 minuter och gå runt och ringa på och informera strax innan man börjar.

Edit: ...eller i vart fallbeskrivningar om ursäkt efteråt. Eller erbjudit att låna ut en bil vid det aktuella tillfället.
Man kan se det så här.... Lastbilschauffören kan rimligtvis inte behöva avisera de boende.
Sen när de kommer på plats vill de komma så nära som möjligt. De lär inte vara nån liten kartong som ska lämnas.
Att han kommer bli tvungen att blockera är oundvikligt..
Lastbilschauffören är oskyldig i det här fallet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
N NorraS skrev:
Du kan be att få låna byggherrens bil om den står på rätt sida om lastbilen. Efter några hämtningar och lämningar med smutsiga barn i bilen så ökar kanske hans incitament att försöka lösa situationen på ett bra sätt för alla inblandade.
Troligtvis står grannens bil på hans fastighet.
Men om han nu skulle låna ut sin bil, då är problemet löst. Då har han väl löst problemet på ett föredömligt sätt...

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att han kommer bli tvungen att blockera är oundvikligt.
Det vet vi ju faktiskt inte. Kanske går det att ställa sig så mycket åt sidan att det går att komma förbi, kanske skulle grannen kunna grusa upp lite intill vägen så att det gick att lossa utan att vara i vägen.

TS förutsättningar är för illa beskrivna för att man ska kunna veta om det finns rimliga åtgärder grannen skulle kunna vidta för att underlätta för andra.

Men trots att det kanske skulle gå att komma åt grundproblemet med lite ansträngning så vidhåller jag att problemet sannolikt inte är stort nog för en rättslig lösning.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Jag hade visserligen försökt informera grannar så gott det går om mina leveranser höll på att blockera vägen med jämna mellanrum, men jag hade verkligen inte lånat ut min bil för vare sig barnhämtning eller annat. En halvtimmes väntetid är inte värd självrisken ifall det händer något; då ber man bara om att hamna i en annan sorts konflikt istället.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Man kan se det så här.... Lastbilschauffören kan rimligtvis inte behöva avisera de boende.
Du har naturligtvis rätt till en åsikt du med. Nästa gång blir det till att ta en liten promenad i området och fråga runt vems bilen som står i vägen är.

• Haha
  • Gilla
Calle Kula22 och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
De flesta som har jobb och/eller barn har tider man måste hålla - då är 30 minuter lång tid att vänta.

/Krille
Sitt ner, ta det lugnt, blunda och slappna av. 30min är perfekt för en powernap samtidigt som du har världens bästa historia att berätta om varför du blev sen :)

• Haha
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Det finns alltid nån som ska gulla med hänsynslösa grannar. Stå på dig. Läs reglerna och anmäl!

QUOTE="Workingclasshero, post: 4449478, member: 80691"]Det kanske kan parkeras på ett ställe så du kommer ut.
Grannen ska du ha många år, så mitt tips är att du säger åt grannen att du kanske var lite ivrig och försöker hjälpa grannen istället för att stjälpa.
Bygget kommer passera fort förbi, så försök vara pragmatisk och hjälpsam.[/QUOTE]

• Gilla
svanstrom och 2 till
  • Laddar…
Anmäl för... ? Och till vem?

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.