113 236 läst ·
700 svar
113k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
Jag har inte heller byggt något av de hus jag har bott i, men jag har byggt till det nuvarande huset. Eller, ja, jag har ju inte byggt. Precis som rätt många som "bygger hus" så anlitade jag en byggfirma som byggde åt mig.Fairlane skrev:
Jag tillhör de som aldrig byggt eget hus. Jag har kanske totalt missuppfattat det. Jag trodde det fanns en övergripande projektplan för att synkronisera. Annars är det ju stor risk att det sitter folk på plats utan att kunna jobba för deras grejer kommer inte fram för det står en kranbil och lyfter takstolar...
Jag var dock s.k. byggherre med allt ansvar det innebär. Nu hade jag det så pass bra förspänt att tomten är stor och vid alla leveranser av byggmaterial (inklusive takstolslyft från lastbil till taket) kunde göras med lastbilarna parkerade på tomten, men om det hade funnits risk för att vägen utanför tomten skulle ha kunnat bli blockerad så hade jag garanterat informerat grannarna om det. Fem fastigheter hade blivit berörda i så fall. De hade blivit helt avskurna.
Jag tycker alltså att TS byggargranne beter sig rejält ohyfsat och ouppfostrat som inte ens försöker hjälpa sina grannar med att minska besväret ett enda dugg.
Man ska förstås acceptera störningar men man ska inte behöva acceptera att den som bygger rycker på axlarna och struntar i problemet helt. Se inlägg #14. Det är ohyfsat, ohövligt, ociviliserat och ouppfostrat av TS byggargranne att bete sig så.P polaris78 skrev:ja ni kan ju fantisera vidare om hur det ska funka med att meddela när vägen stängs av tillfälligt för avlastning under ett husbygge...
Det kommer mest troligt ske igen och det är en del av att bo i en stad med andra människor.. även erat totala oförstånd i att förstå den som bygger gör det ju än mer tydligt varför denne troligen skiter i dessa fantasibaserade önskemål när ingenting leder till en aha upplevelse utan allt handlar bara om en själv och hela värden ska snurra runt dennes egna åsikter och behov i frågan..hur fantasibaserade dessa behov än är.. Det är ju trots allt bara gnäll i slutänden.
Jag kan ju bara säga att den tråden gör ju tydligt varför folk blir oense i villaområden när man hittar på egna helt åsiktsbaserade förhållningsregler och när den andra inte accepterar dessa så är den automatiskt problemet.
Totalt oförstånd om svårigheterna med det som önskas ignoreras fullständigt och ens egna fantasiverklighet är det enda som räknas. Folk som jobbar med dessa saker dagligen försöker förklara hur det funkar men det ignoreras också..
Det är till stor del helt hopplöst med dom flesta som levererar saker till ett bygge att få nån mer exakt tid för leverans för dom flesta som sysslar med detta ska till fler ställen och vill inte boka in en exakt lossningstid utan dom kommer när dom kommer. ibland både dagar och timmar ifrån den tiden dom angett. Självklart finns det ibland vissa moment som är mer välplanerade men det är också olika beroende på hur det är med underleverantörer som ska fixa vissa saker. Det är fullständiga fantaiser att det på varje bygge finns nån som vet exakt vilken dag och tid varje sak kommer levereras
hade nu byggaren lagt tiden på att samla in och vidarebefodrat info som sen inte stämmer eller är av typ helgardering med halva dagar som tidsangivelse så hade ju nästa tråd handlat om att byggaren inte meddelar korrekta tider när den stänger av vägen.. men nu hade det plötsligt varit byggarens fel än mer tydligt som meddelat fel tid..
Notera att TS skulle nöja sig med en tidsangivelse på 8 timmar när.
Fundera på anledningen att det är förbjudet att stanna eller parkera i korsning. Du tvingar ut trafiken i mötande fil och skymmer dessutom sikten.Bananskalare skrev:
Motorstopp är inte att stanna i den bemärkelsen, ingen lastning eller avstigning sker. Snarare parkering. Får du motorstopp får du sätta ut varningstriangel för att varna andra. Gör du inte det kanske du blir vållande. Sitter du bara kvar i bilen och väntar på att bli påkörd av TS grannes lastbil? Då är nog inte ditt största problem vem som var vållande.
Det kvittar . det är polisens sak att ta folk som bryter mot lagen. men lastbilar som måste stanna på olämpliga platser för avlastning har iaf jag knappt sett fått böta över huvudtaget.. tillfälliga avlastningar ses det mellan fingrarna med precis som att ambulansen väldigt sällan får P böter fast den står helt felparkerad.P Pin skrev:Fundera på anledningen att det är förbjudet att stanna eller parkera i korsning. Du tvingar ut trafiken i mötande fil och skymmer dessutom sikten.
Motorstopp är inte att stanna i den bemärkelsen, ingen lastning eller avstigning sker. Snarare parkering. Får du motorstopp får du sätta ut varningstriangel för att varna andra. Gör du inte det kanske du blir vållande. Sitter du bara kvar i bilen och väntar på att bli påkörd av TS grannes lastbil? Då är nog inte ditt största problem vem som var vållande.
Ingen vettig person följer lagen slaviskt i det läget utan normalt folkvett får då oftast gälla.. altså även om det i lagen står att man inte får göra si eller så är det ändå ingen som använder eller tillämpar dessa delar mot vissa fordon som har där att göra.. om däremot nån privatperson parkerar i korsningen så kommer p böterna rätt snabbt.
Men även där nån stannat fel eller olämpligt eller till och med parkerad i en korsning så blir man ändå inte vållande eller ens delvis vållande om nån papphatt kör på fordonet.. Det är den som kör på som blir vållande i sådana olyckor , man får inte köra på saker ens om dom är felaktigt parkerade. man får en p bot och den som körde på blir vållande till olyckan.
Trodde vi befann oss i juridikdelen av forumet och inte på familjeliv eller liknande svammelklubb , och då borde rimligen vad som anses vara möjligt och normalt att bli bestraffad för vara det som är det viktiga. övriga löst tyckande åsikter utan verklighetsförankring eller som 99% av alla poliser inte skulle skriva ut en böteslapp på är altså ganska ointressant och blir mest nåns privata fantasier
lika lite som
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Men gissningar var inte det jag frågade efter.P Pin skrev:Fundera på anledningen att det är förbjudet att stanna eller parkera i korsning. Du tvingar ut trafiken i mötande fil och skymmer dessutom sikten.
Du har bara hört ts version, jag skulle sätta en peng på att grannens version är helt annorlunda…P pmd skrev:
Jag har byggt hus, och den enda större störningen för grannarna var den dagen när de större leveranserna kom, typ väggmoduler etc. Men det var under en dag, och grannarna fick info i förväg.
I övrigt är det endast mindre störningar. Jag tror tex inte på att några räddningsvägar är blockerade eftersom lastbilen lär flytta sig direkt om något akut uppstår. En lastbil lämnas ju inte övergiven, de lossar sin leverans och sedan lämnar de platsen.
Att grannen rycker på axlarna beror sannolikt på att detta är ett mycket litet problem och det är miljoner grejor att tänka på vid ett husbygge, och man tvingas prioritera de större o viktigare prroblemen först…
Det känns mer som att ts störs lätt och förstorar upp ett mycket litet problem.
Redigerat:
Det är inga större problem att flytta en lastbil även om lossning påbörjats…… räcker för det mesta att flytta lastbilen några meter…. Dock tar det några minuter att vika in kran, dra in stödben kanske surra en del av lasten…..
och om den ”inparkerade” börja skälla som en bandhund för att den redan är sen minskar ju intresset att vara behjälplig
nån som avslappnat frågar hur lång tid det tar och nämner att dom egentligen har bråttom brukar komma fram snabbare
och om den ”inparkerade” börja skälla som en bandhund för att den redan är sen minskar ju intresset att vara behjälplig
nån som avslappnat frågar hur lång tid det tar och nämner att dom egentligen har bråttom brukar komma fram snabbare
Jag håller återigen med dig om detta, ända till sista delen av ditt inlägg. Där tar du upp juridik och tyckande igen, när vi båda två redan varit överens minst två ggr att det är (juridiskt) förbjudet att stanna i korsningen. Då är det ditt tyckande som iaf inte stöds av 99% i den här tråden som gäller. Det finns hur många lagöverträdelser som helst där risken att få något straff är minimal. Både trafikbrott och annat. Det är väl en ganska dålig anledning att följa reglerna bara för att polisen kan ta dig. Bilbältet tex har jag på mig av andra orsaker än att slippa böter. Samma med att tända ljuset på bilen när det är mörkt ute. Eller stanna på olämpliga ställen.P polaris78 skrev:Det kvittar . det är polisens sak att ta folk som bryter mot lagen. men lastbilar som måste stanna på olämpliga platser för avlastning har iaf jag knappt sett fått böta över huvudtaget.. tillfälliga avlastningar ses det mellan fingrarna med precis som att ambulansen väldigt sällan får P böter fast den står helt felparkerad.
Ingen vettig person följer lagen slaviskt i det läget utan normalt folkvett får då oftast gälla.. altså även om det i lagen står att man inte får göra si eller så är det ändå ingen som använder eller tillämpar dessa delar mot vissa fordon som har där att göra.. om däremot nån privatperson parkerar i korsningen så kommer p böterna rätt snabbt.
Men även där nån stannat fel eller olämpligt eller till och med parkerad i en korsning så blir man ändå inte vållande eller ens delvis vållande om nån papphatt kör på fordonet.. Det är den som kör på som blir vållande i sådana olyckor , man får inte köra på saker ens om dom är felaktigt parkerade. man får en p bot och den som körde på blir vållande till olyckan.
Trodde vi befann oss i juridikdelen av forumet och inte på familjeliv eller liknande svammelklubb , och då borde rimligen vad som anses vara möjligt och normalt att bli bestraffad för vara det som är det viktiga. övriga löst tyckande åsikter utan verklighetsförankring eller som 99% av alla poliser inte skulle skriva ut en böteslapp på är altså ganska ointressant och blir mest nåns privata fantasier
lika lite som
Nu var det inte att någon kör på din felparkerade lastbil jag syftade på utan att du stannat i en korsning för att lossa och sndta fordon som då ”kör om” dig på något sätt kolliderar. Det var ju redan innan nedsättande text om cyklister som smet förbi. Kanske för att det inte var avspärrat ordentligt, och för att som det stod att ”det gick att smita förbi”. Sanna kommer att ske med bilar som smiter förbi via trottoaren. Kanske du inte blir juridiskt vållande till detta, jag backar gärna på den punkten då det skulle spela mig liten roll då jag skulle ta åt mig av den moraliska skulden till situationen som jag själv hade skapat.
Med detta sagt förstår jag att alternativen ibland är så dåliga att det blir så här. Då är det bra att informera grannarna så gott det går. Och även informera byggledaren att grannar kan komma att störas.
Fast nu är det ju du som bygger din fantasiverklighet som ligger väldigt långt från frågeställningen:P polaris78 skrev:ja ni kan ju fantisera vidare om hur det ska funka med att meddela när vägen stängs av tillfälligt för avlastning under ett husbygge...
Det kommer mest troligt ske igen och det är en del av att bo i en stad med andra människor.. även erat totala oförstånd i att förstå den som bygger gör det ju än mer tydligt varför denne troligen skiter i dessa fantasibaserade önskemål när ingenting leder till en aha upplevelse utan allt handlar bara om en själv och hela värden ska snurra runt dennes egna åsikter och behov i frågan..hur fantasibaserade dessa behov än är.. Det är ju trots allt bara gnäll i slutänden.
Jag kan ju bara säga att den tråden gör ju tydligt varför folk blir oense i villaområden när man hittar på egna helt åsiktsbaserade förhållningsregler och när den andra inte accepterar dessa så är den automatiskt problemet.
Totalt oförstånd om svårigheterna med det som önskas ignoreras fullständigt och ens egna fantasiverklighet är det enda som räknas. Folk som jobbar med dessa saker dagligen försöker förklara hur det funkar men det ignoreras också..
Det är till stor del helt hopplöst med dom flesta som levererar saker till ett bygge att få nån mer exakt tid för leverans för dom flesta som sysslar med detta ska till fler ställen och vill inte boka in en exakt lossningstid utan dom kommer när dom kommer. ibland både dagar och timmar ifrån den tiden dom angett. Självklart finns det ibland vissa moment som är mer välplanerade men det är också olika beroende på hur det är med underleverantörer som ska fixa vissa saker. Det är fullständiga fantaiser att det på varje bygge finns nån som vet exakt vilken dag och tid varje sak kommer levereras
hade nu byggaren lagt tiden på att samla in och vidarebefodrat info som sen inte stämmer eller är av typ helgardering med halva dagar som tidsangivelse så hade ju nästa tråd handlat om att byggaren inte meddelar korrekta tider när den stänger av vägen.. men nu hade det plötsligt varit byggarens fel än mer tydligt som meddelat fel tid..
TS har aldrig efterfrågat tiden för lossning utan har bara efterfrågat att få veta vilka dagar leveranserna kommer. Då kan TS parkera på ett annat ställe och problemet är löst.
Med tanke på att grannen ser till att vara på plats när leveranserna kommer så vet grannen uppenbarligen både dag och tid. Så att meddela i alla fall dagen är väl inte för mycket begärt?
Du kanske skulle backa tillbaka och läsa vad TS faktiskt skriver innan du anklagar andra för oförstånd och fantasier. Det är ju lätt att bli oense om man svarar utan att läsa frågan
/Krille
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg