113 227 läst ·
700 svar
113k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
P pmd skrev:
Ja även om det rent tankemässigt är nån annans fel så spelar det i slutänden lika lite roll som när det är stopp längs E4 . du kommer fram när du kommer fram och även om du kan skylla på nån annan så är det inte så att nån kommer ge dig ersättning eller be om ursäkt åt dig utan du kommer fram när hindret flyttats.. tråkigt att du vart sen men det skiter alla andra i och särskillt dom som blockerade oavsett orsak
Eller kvar i verkligheten och inser det omöjliga i det som efterfrågas. exakta klockslag för när det är stopp på vägen behöver man vara synsk eller spå kvinna för att få fram..P pmd skrev:Du är alltså lika moraliskt förkastlig som byggargrannen i det här sammanhanget. Någon slags ansträngning i stället för att bara rycka på axlarna tycker jag faktiskt att man kan begära. Att man inte alltid lyckas är förståeligt men att bara strunta i grannarna är helt enkelt ouppfostrat.
Grannarna borde kontakta byggargrannens mamma och klaga.
Eller ja jag kan ju skriva att det kan vara stopp mellan 1 januari och sista dec oftast vardagar mellan 07-18 eller så kan du få samma info men med bara 2 månader åt gången i sms...
Ja exakt vad är det du vill att byggar grannen ska meddela? om inte tiderna det är stopp?P pmd skrev:
Ingen har ju nytta av osäkra leverans sms av typen 23 nov mellan 10 - 15 för det är så dom flesta såna här leveranser meddelas och sen kommer dom en annan dag en annans tid.
ibland får man ett samtal av chauffören som berättar att "jag är på väg till dig är där om en halvtimme" och 10 min senare står han och lastar av.
Och som sidenot så tror jag ca 99 % av dina inlägg inte heller besvarar eller tillför ts nåt vettigt
Det jag försöker förklara är att fantiserna att byggargrannen borde meddela när det är stopp på vägen är rejält mycket svårare och mer problematisk än många här förstår eller vill ta till sig iaf.
Om man inte vill ha info där merparten iaf inte är korrekt
Lastbilen lär flytta på sig om räddningstjänsten kommer. Att du får vänta lite ibland får du väl leva med, om du tycker att detta är ett stort problem måste betyda att du har ett väldigt störningsfritt liv i övrigt…A AggeP skrev:Hej,
Jag hoppas kunna få lite hjälp och vägledning av er. Jag bor i Göteborgs kommun och har en granne som bygger ett hus mitt över en liten väg (kommunägd) från vår fastighet. Vi har full förståelse för att vissa större leveranser kommer att ske under byggets gång och att viss blockering då kan ske.
Nu till mitt problem. Grannen som själv är byggherre informerar inte oss om när leveranser som blockerar räddningsväg för ett 10-tal fastigheter kommer ske, varken datum eller klockslag. Han blockerar dessutom vår enda utfart med bilen när dessa leveranser kommer och rycker bara på axlarna åt det. Vi har små barn och det stressar något otroligt att varken veta dag eller tid som dessa leveranser kommer som gör att vi inte kan ta oss ut med bilen. Vi har försökt prata med grannen men han bryr sig inte så därför vänder jag mig till er. Vad har jag för rättigheter här? Kan jag vända mig någonstans?
Tacksam för hjälp!
Jag hade motsvarande situation när man byggde hus på grannfastigheten, men jag tvingades göra likadant när jag byggde hus…
Ibland får man acceptera störningar i livet, en vacker dag kanske det är du som behöver störa grannarna…
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Är det viktigt för dig att det är någon annans fel? E4 har ett visst värde som jämförelse. Där blir det näst intill stopp utan någons fel.P pmd skrev:
Eller du kan i en barnslig stress skylla på Trafikverket och regeringen. Oavsett så är det ditt eget ansvar att komma i tid.
Om det jätte viktigt att komma i tid, vilket det är ibland. Så måste man ha marginaler. Desto viktigare desto större marginaler.
Eller så är det en olycka, fine.. men det är ditt ansvar att komma i tid.vad vinner du på att han på att kunna skylla på någon? Men det är fortfarande ditt ansvar att komma fram i tid...
Redigerat:
Ponera att det är ett nytt område och alla tio grannar bygger samtidigt. Det är olika byggherrar och leverantörer till de olika byggarbetsplatserna. Då blir det mycket trafik med transporter. Hur löser de detta på bästa sätt? De får vänta på andras transporter ibland. Det kan bli 30 minuter eller 60 minuter eller 90 minuter om flera råkar komma samtidigt.P polaris78 skrev:Exakt hur har ni tänkt att det ska gå till och fungera i praktiken med att meddela när det blir stopp och hur länge...
Är ju uppenbart att ni inte förstår hur det fungerar i verkliga livet och ja även om det i bästa fall kommer tider när saker ska levereras så ser dom ofta ut ungefär som när man ska få sotat hemma.
"leverans tisdag 23 nov mellan 9-14"
Till vilken nytta är den infon när det sen visar sig att lastbilen inte kommer förens nästa dag kl 08.00. eller 17.00...
Så ser det ut väldigt ofta och ju större sakerna är desto mer verkar det variera på när grejerna kommer...
Om jag hade medelat tiden i smset och sen är det stopp en helt annan dag och tid så kommer ju bara dom sura minerna att öka i intensitet och det blir plötsligt mitt fel att det är stopp vid fel tidpunkt. fast det var transportbolaget som inte kan klockan..
Jag kan ärligt säga att skulle jag bygga så hade jag inte lagt nån tid på att meddela tider så som ni önskar då det skulle ta för mycket tid och ofta är det resp yrkesgrupp som tar emot sina saker. takläggarna tar emot teglet som lyfts ända upp på taket vid leveransen. det får mest troligt inte husbyggarens ens smset utan det sköts av underentreprenörer. kanske husbyggaren till och med är på jobbet den dagen.
Jag skulle gjort exakt som byggaren gör och bara blockera dom gånger det måste ske och det är tråkigt att det stör nån men det är normalt i ett villaområde. möjligen att jag skulle stoppa en lapp i brevlådan att:
" jag kommer bygga nytt i sommar och vilka månader dom största leveranserna kommer och att vi då kommer blockera vägen vid vissa tillfällen och att det är ofrånkomligt.och går av praktiska skäl inte att schemalägga ,ber om ursäkt och hoppas på förståelse."
Är man mitt i ett husbygge så är man oftast upptagen med det och allt runt det till 99% av sin vakna tid och att då lägga jobb på att försöka uppfylla några orimliga helt verklighetsfrånvarande krav av nån granne skulle jag fullständigt ignorera..för infon skulle bli fel oftare än den blir rätt pga hur den här branchen funkar..
Tror inte heller att speciellt många av blockeringarna varar en halvtimme heller utan dom flesta leveranser är ganska snabbt över och det är maximal otur om nån ska in eller ut precis just då och då får dom vänta tills avlastningen är klar vilket ofta är färre minuter än dom flesta har fingrar. sen finns det såklart tillfällen under stomresning och vissa andra moment då det kommer stora mängder material och det kan ta en stund då man ibland lyfter tex takstolar ända upp till sin placering.
Jag skulle likaställa det med att det blir stopp längs vägen pga en trafikolycka eller trasigt fordon..trafikstockning..
DEt är stopp även på E4 ibland och då menar jag inte för att nån lastar av utan att det ibland blir stopp och det är liksom inget straffbart per automatik utan när hindret flyttas så kommer man fram igen..
DEt är liksom en del av fordonstrafik att det ibland står saker ivägen som man får vänta på att det blir klart och kan flyttas
Allt annat är rena fantasier av folk som tror att rätten till väg är nån slags ständig rätt att aldrig nåt står i vägen i flera minuter när dom är 15 min sena på väg till jobbet och att det alltid är någon annans fel att dom då inte hann till jobbet i tid..
För dom som inte förstår det så blir det liksom ingen ide att försöka förklara vidare för det finns inget som gör att dessa kommer att inse att hela värden inte snurrar runt dessa och deras behov och ev vidare provokationer kommer ju bara leda till att man kommer stå kvar i vägen när dåren kommer nästa gång och gnäller istället för att snällt vänta på att leveransen ska bli klar och lastbilen flyttas. Bråkar man med folk i onödan så kommer många att besvara den kärleken med olika kreativa lösningar att pissa tillbaka
Är lösningen att acceptera och vänta eller att kommunicera?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Man väntar och ser glad ut. Eller hur skulle det fungera annars? Man vet inte vilka chaufförer dom kommerP Pin skrev:Ponera att det är ett nytt område och alla tio grannar bygger samtidigt. Det är olika byggherrar och leverantörer till de olika byggarbetsplatserna. Då blir det mycket trafik med transporter. Hur löser de detta på bästa sätt? De får vänta på andras transporter ibland. Det kan bli 30 minuter eller 60 minuter eller 90 minuter om flera råkar komma samtidigt.
Är lösningen att acceptera och vänta eller att kommunicera?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 954 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 954 inlägg
Hur det ser ut i verkliga livet varierar säkert en hel del. Om jag minns rätt var det Skoge som koll på hela veckans körningar och det skulle förvåna mig mycket i ett samhälle som så mycket bygger på just-in-time, att man inte skulle kunna ha bättre koll. Om man vill alltså, vill man inte så är ju allt väldigt svårt.P polaris78 skrev:Exakt hur har ni tänkt att det ska gå till och fungera i praktiken med att meddela när det blir stopp och hur länge...
Är ju uppenbart att ni inte förstår hur det fungerar i verkliga livet och ja även om det i bästa fall kommer tider när saker ska levereras så ser dom ofta ut ungefär som när man ska få sotat hemma.
"leverans tisdag 23 nov mellan 9-14"
Till vilken nytta är den infon när det sen visar sig att lastbilen inte kommer förens nästa dag kl 08.00. eller 17.00...
Så ser det ut väldigt ofta och ju större sakerna är desto mer verkar det variera på när grejerna kommer...
Som sagt ovan, så går det ofta att få bättre koll, om man vill, men om nu inte leveransen kommer avtalad tid så är det väl inte svårare att man skickar ett nytt meddelande? "Leveransen kom inte som förväntat idag, men beräknas komma på förmiddagen imorgon, troligen mellan 8 och 10".P polaris78 skrev:
Det var ju kul för husbyggaren att han kunde ta sig till jobbet...P polaris78 skrev:Jag kan ärligt säga att skulle jag bygga så hade jag inte lagt nån tid på att meddela tider så som ni önskar då det skulle ta för mycket tid och ofta är det resp yrkesgrupp som tar emot sina saker. takläggarna tar emot teglet som lyfts ända upp på taket vid leveransen. det får mest troligt inte husbyggarens ens smset utan det sköts av underentreprenörer. kanske husbyggaren till och med är på jobbet den dagen.
Jag är rätt övertygad att den informationen går att få, men vi är olika. Du skulle inte bry dig, jag respekterar mina medmänniskor lite mer så jag skulle försöka. Att takläggarna skulle komma till platsen utan att materialet finns där låter inte troligt, så informationen finns.
Som sagt, det går, men inte om man inte vill.P polaris78 skrev:Jag skulle gjort exakt som byggaren gör och bara blockera dom gånger det måste ske och det är tråkigt att det stör nån men det är normalt i ett villaområde. möjligen att jag skulle stoppa en lapp i brevlådan att:
" jag kommer bygga nytt i sommar och vilka månader dom största leveranserna kommer och att vi då kommer blockera vägen vid vissa tillfällen och att det är ofrånkomligt.och går av praktiska skäl inte att schemalägga ,ber om ursäkt och hoppas på förståelse."
Man är ju något av en projektledare i detta läge så informationen bör man samla på sig för att kunna göra ett bra jobb. har man lyckats med det så är det enkelt att skicka ut och det är väl inte så verklighetsfrånvarande att man vill veta om man riskerar bli inparkerad eller inte.P polaris78 skrev:Är man mitt i ett husbygge så är man oftast upptagen med det och allt runt det till 99% av sin vakna tid och att då lägga jobb på att försöka uppfylla några orimliga helt verklighetsfrånvarande krav av nån granne skulle jag fullständigt ignorera..för infon skulle bli fel oftare än den blir rätt pga hur den här branchen funkar..
De korta stoppen tror jag ingen klagar på, inte TS heller, men de längre. Något säger mig att man lär ha väldigt bra koll på när man ska lyfta på takstolar. Det är inget som kommer huxflux, oväntat.P polaris78 skrev:Tror inte heller att speciellt många av blockeringarna varar en halvtimme heller utan dom flesta leveranser är ganska snabbt över och det är maximal otur om nån ska in eller ut precis just då och då får dom vänta tills avlastningen är klar vilket ofta är färre minuter än dom flesta har fingrar. sen finns det såklart tillfällen under stomresning och vissa andra moment då det kommer stora mängder material och det kan ta en stund då man ibland lyfter tex takstolar ända upp till sin placering.
En olycka är inte planerad, ett trasigt fordon är inte planerat, en trafikstockning kan vara väntad, men är inte planerad. Den är oftast väntad när det ska utföras något planerat och där går man faktiskt ut om meddelar.P polaris78 skrev:
Jag är glad att inte trafikverket resonerar som du. De lägger mycket arbete, inklusive transporter, nattetid för att minimera störningarna. De hade ju ju kunnat köra dagtid och ryckt på axlarna och sagt "lite störningar får man leva med". De informerar också så gott det går.P polaris78 skrev:DEt är stopp även på E4 ibland och då menar jag inte för att nån lastar av utan att det ibland blir stopp och det är liksom inget straffbart per automatik utan när hindret flyttas så kommer man fram igen..
DEt är liksom en del av fordonstrafik att det ibland står saker ivägen som man får vänta på att det blir klart och kan flyttas
Ja, är det någon som avsiktligt blockerar så är det såklart deras fel.P polaris78 skrev:
Ett alternativ vore ju att TS ställer sin bil på platsen och lägger en lapp med sitt telefonnummer i rutan. Då kan de ringa när de vill stå där. TS kommer såklart så fort det går, kanske inom 30 minuter och flyttar bilen. Det bör väl vara ok, för lite får man ju acceptera i trafiken, ibland kommer man inte fram...
Eller gäller det bara åt ena hållet?
Ja, det är rätt trist med byggherrar som tror att världen snurrar runt dem och deras behov, där är vi väl överens antar jag?P polaris78 skrev:För dom som inte förstår det så blir det liksom ingen ide att försöka förklara vidare för det finns inget som gör att dessa kommer att inse att hela värden inte snurrar runt dessa och deras behov och ev vidare provokationer kommer ju bara leda till att man kommer stå kvar i vägen när dåren kommer nästa gång och gnäller istället för att snällt vänta på att leveransen ska bli klar och lastbilen flyttas.
Här är vi ju ense, men det tyckte du väl var fel?P polaris78 skrev:
Ja man väntar på sin tur om det är upptaget.. altså acceptera och vänta ,det finns inga planeringslistor i dom flesta fall jag sett utan det löses så gott det går efterhand.P Pin skrev:Ponera att det är ett nytt område och alla tio grannar bygger samtidigt. Det är olika byggherrar och leverantörer till de olika byggarbetsplatserna. Då blir det mycket trafik med transporter. Hur löser de detta på bästa sätt? De får vänta på andras transporter ibland. Det kan bli 30 minuter eller 60 minuter eller 90 minuter om flera råkar komma samtidigt.
Är lösningen att acceptera och vänta eller att kommunicera?
ibland blockeras andras platser och invägar. ingen vill vara ivägen men ibland går det inte på nåt annat sätt än att blockera så kort tid som möjligt för avlastning.
Det finns oftast ingen som lägger tid på att försöka samordna avlastningarna då ingen vill betala för all arbetstid det skulle kräva och dom som transporterar dit grejer är oftast omöjligt att få en exakt tid av , dom kommer när dom kommer
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det är nog dags för en del här att komma ner i verkligheten.
Lastbilschaufförer stannar gärna så nära adressen som möjligt. Detta då de många gånger har stor och tung last. De kan hända att de tvingas blockera ett körfält. Det är inget konstigt. Större last behöver komma ämnu närmare. Dessa lastbilar kräver större plats.
De hade gärna stält sig på fastigheten om det hade gått. Den platsen de väljer är oftast den som är bäst lämpad de ställer upp sig på. Ibland innebär problem för andra.
Det är lätt att veta bättre. Tänk på lastbilschaufförer vill inte blockera mer än nödvändigt. Dels för att det är inte roligt att stå i vägen men även för att de har ett schema att följa.
Att flytta in tidigt i ett nybyggar område. Är inte roligt. När som så börjar de smälla upp grannens hus. Alltid lätt att muttra om att de blockerar de är så hemskt. Men när ens eget hus byggdes så blockerade man själv.
Pratet om att vissa åkare har sagt att man inte ska blockera lär inte bli kvar så länge i branschen. Folk ställer krav.
Tänk på att innan ni är då kaxiga. Nästa gång är det till er de levererar. Ni vill ja allting så nära som möjligt.
Lastbilschaufförer stannar gärna så nära adressen som möjligt. Detta då de många gånger har stor och tung last. De kan hända att de tvingas blockera ett körfält. Det är inget konstigt. Större last behöver komma ämnu närmare. Dessa lastbilar kräver större plats.
De hade gärna stält sig på fastigheten om det hade gått. Den platsen de väljer är oftast den som är bäst lämpad de ställer upp sig på. Ibland innebär problem för andra.
Det är lätt att veta bättre. Tänk på lastbilschaufförer vill inte blockera mer än nödvändigt. Dels för att det är inte roligt att stå i vägen men även för att de har ett schema att följa.
Att flytta in tidigt i ett nybyggar område. Är inte roligt. När som så börjar de smälla upp grannens hus. Alltid lätt att muttra om att de blockerar de är så hemskt. Men när ens eget hus byggdes så blockerade man själv.
Pratet om att vissa åkare har sagt att man inte ska blockera lär inte bli kvar så länge i branschen. Folk ställer krav.
Tänk på att innan ni är då kaxiga. Nästa gång är det till er de levererar. Ni vill ja allting så nära som möjligt.
Du har alldeles rätt!
Lastbilschaufförerna vill inte stanna och blockera i onödan.
Det som skulle göra TS glad vore ju bara om grannen, på en direkt fråga, kunde säga t ex att "i morgon kommer en leverans" eller "på torsdag eller fredag någon gång kommer någon att lasta av här". Eller till och med "under nästa vecka kan det komma leveranser".
Då kan TS parkera så att han eller hon kommer iväg utan problem de dagarna. TS kanske får lite längre till bilen då, men det är ju ett mindre problem. Det är väl från början att grannen inte är det minsta intresserad att försöka kommunicera överhuvud taget när en leverans kan tänkas komma som är problemet, inte chaufförerna.
Lastbilschaufförerna vill inte stanna och blockera i onödan.
Det som skulle göra TS glad vore ju bara om grannen, på en direkt fråga, kunde säga t ex att "i morgon kommer en leverans" eller "på torsdag eller fredag någon gång kommer någon att lasta av här". Eller till och med "under nästa vecka kan det komma leveranser".
Då kan TS parkera så att han eller hon kommer iväg utan problem de dagarna. TS kanske får lite längre till bilen då, men det är ju ett mindre problem. Det är väl från början att grannen inte är det minsta intresserad att försöka kommunicera överhuvud taget när en leverans kan tänkas komma som är problemet, inte chaufförerna.
Intressant fenomen hur så många på ett forum som heter byggahus uppenbart aldrig varit inblandade i ett bygge av en normal villa.. Hur pass många yrkesgrupper som var och en av dom beställer grejer till platsen och tar emot dessa leveranser utan att husägaren ens vet om när ,och dom flesta av dom står ivägen några minuter innan dom åker vidare..och det är liksom mer tid att messa grannen att det kommer blockeras än många av avlastningarna.
Dessutom så hur många ggr åker man iväg med sin bil på en dag..risken att det krockar och det står nån ivägen just när man ska iväg är inte fullt så hög som många verkar tro.. man har en klar övertro på hur ofta dessa leveranser händer och hur många ggr på en vecka som det faktiskt står nån ivägen och man faktiskt är på väg förbi...utan här verkar det mest handla om rädslan att kanske inte komma ut precis när man vill åka än att det faktiskt står nån ivägen några ggr under hela byggtiden..
Det är lite som när alla är rädda för vargen men risken att faktiskt bli skadad av varg är väldigt väldigt liten.. men rädslan för det spökar i huvet på folk..
Och som nybliven förälder så är det mycket strul i huvet med rädslor och funderingar och en tro att hela världen ska rätta sig efter föräldrarna och deras fantasier i nån slags tro där dom gärna tror att dom är dom första och enda som någonsin varit föräldrar. ibland lär man fundera vad som är ett verkligt hot problem och vad som bara är hjärnspöken.
Dessutom så hur många ggr åker man iväg med sin bil på en dag..risken att det krockar och det står nån ivägen just när man ska iväg är inte fullt så hög som många verkar tro.. man har en klar övertro på hur ofta dessa leveranser händer och hur många ggr på en vecka som det faktiskt står nån ivägen och man faktiskt är på väg förbi...utan här verkar det mest handla om rädslan att kanske inte komma ut precis när man vill åka än att det faktiskt står nån ivägen några ggr under hela byggtiden..
Det är lite som när alla är rädda för vargen men risken att faktiskt bli skadad av varg är väldigt väldigt liten.. men rädslan för det spökar i huvet på folk..
Och som nybliven förälder så är det mycket strul i huvet med rädslor och funderingar och en tro att hela världen ska rätta sig efter föräldrarna och deras fantasier i nån slags tro där dom gärna tror att dom är dom första och enda som någonsin varit föräldrar. ibland lär man fundera vad som är ett verkligt hot problem och vad som bara är hjärnspöken.
Redigerat: