113 206 läst ·
700 svar
113k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
Självbyggare
· SE4
· 3 254 inlägg
Man har blivit klokare sedan 1980. När jag senast meckade med en gammaldags avgasbil för snart tio år sedan fick jag en lapp med vattenpumpen där följande står i instruktionerna som punkt 1. Jag vill inte veta varför den står där.P Pin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Om du skulle beställa varor som kom med lastbil, så antar jag att du är duktig och kräver att föraren följer lagen, även om det innebär än extra kostnad för dig. Om du säger något annat så måste någonting vara osant i det du säger....J JohanLun skrev:Tror jag skrev det tidigare i tråden, men här kommer det igen. När jag tog CE kort så var det på körskolan en yrkesverksam förare som på teorin starkt opponerade sig mot att man kunde kräva att man följde de axelvikter som stipuleras av vägen. Körskoläraren förklarade att man kunde köra upp på vågen (typisk grusbil) axel för axel för att se att man inte överskred axellasten, men det gick inte tyckte denne herre. Eller, han förstod att det gick i teorin men... "- det hinner vi aldrig göra när vi kör grus".
Näe. Här tycker jag pudelns kärna i denna tråden är. Byggaren och lastbilsföraren tycker att deras tid är viktigare än andras tid, att för att spara 5 minuter av deras tid ska nån annan som inte alls har med saken att göra förslösa 30 minuter. Likaså ställer man sig mot lagar och regler på ett trafikfarligt sätt, kanske så att skolbarn och fotgängare får gå under hängande last.
Om man i sitt yrke jobbar med framförande av fordon och last och hantering av material får man fan se till att göra det på ett sätt som inte förstör eller skapar risker för andra ÄVEN om det tar längre tid. I vissa fall är det inte möjligt, även om man gör det man kan. Då får man informera och spärra av för att lasta av.
Detta är som att säga att man inte hinner ta på bilbälte, cykelhjälm eller tjepar in dödmansgreppet på arbetsmaskiner för att det går snabbare.
Arbetslivet i ett civiliserat land som Sverige innebär att vi ska följa lagar och regler och agera på ett så säkert sätt som möjligt. Det måste vara utgångspunkten. Sen innehåller allas liv genvägar och kompromisser, visst inser jag det.
I detta fall anser jag det vara extremt ohyfsat att säga att man inte orkar meddela TS när lastning kommer att ske, att inte ens FÖRSÖKA meddela TS. När dessutom TS öppnat för att det är ok att han blockerar om han bara berättar innan när (vilket jag tycker är mer än generöst av TS).
Den firma som säger åt sina anställda att bryta mot lagar och regler och vara ohyfsad mot folk skulle jag inte vilja jobba för.
Jag förväntar mig att föraren följer lagen. Om föraren parkerar farligt och / eller kör för fort eller jag misstänker denne bryter mot cabotage och körtidsregler eller liknande så kommer jag inte använda samma transportör igen.Bananskalare skrev:
Därför vägrar jag tex använda Mathem. De kör som tjyvar och är inte schyssta mot sin personal.
Tyvärr vet man inte alltid vem som levererar varor hem, så det är svårt att göra detta valet alltid.
Eftersom jag dessutom många gånger fått varor som levereras hem med lastbil förstörda (jag skulle nästan säga att 20% varit transportskadat) så väljer jag oftast att köpa de i butik och köra hem dem själv.
Om jag gjorde ett större bygge skulle jag försöka se till att avlastning kunde ske på ett planerat sätt för att störa så få som möjligt. Men nu bor jag så att hur man än står så finns en väg runt mig, så just detta scenario är inte tillämpligt, det lägger på 1 minut på den som skulle bli "spärrad".
Jag vet inte hur illa det är i åkeribranschen, men att de följer lagen borde inte kosta extra utan snarare att det blir billigare om man anlitar någon fuskare. Men fusk kanske är standard och by the book kostar extra.Tråkigt i så fall,Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Du får svara på frågan! Skulle du betala extra?J JohanLun skrev:Jag förväntar mig att föraren följer lagen. Om föraren parkerar farligt och / eller kör för fort eller jag misstänker denne bryter mot cabotage och körtidsregler eller liknande så kommer jag inte använda samma transportör igen.
Därför vägrar jag tex använda Mathem. De kör som tjyvar och är inte schyssta mot sin personal.
Tyvärr vet man inte alltid vem som levererar varor hem, så det är svårt att göra detta valet alltid.
Eftersom jag dessutom många gånger fått varor som levereras hem med lastbil förstörda (jag skulle nästan säga att 20% varit transportskadat) så väljer jag oftast att köpa de i butik och köra hem dem själv.
Om jag gjorde ett större bygge skulle jag försöka se till att avlastning kunde ske på ett planerat sätt för att störa så få som möjligt. Men nu bor jag så att hur man än står så finns en väg runt mig, så just detta scenario är inte tillämpligt, det lägger på 1 minut på den som skulle bli "spärrad".
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag bortser ifrån att du verkar ignorerat alla inlägg om hur lastbilsförare har det.P Pin skrev:
Skulle du betala vad det skulle kosta för dig att de stannar lagligt. Även om det skulle kosta?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu har vi prektiga gänget här. Som aldrig kör för fort och aldrig parkerar fel.
Ni beställer ny soffa och en säng samt andra möbler. Ni tar hemkörning.
Lastbilen kan antingen ställa sig utanför men blockera helt. Det tar 10min å lossa.
Eller så måste de stå 200m längre bort.
Och då släpa dessa möbler. Lossa kommer troligen ta 60min eftersom föraren är ensam.
Vem ska betala den tiden? Eller ska man lossa där föraren står så får du släpa själv?
Vem ska betala? Säljaren kommer inte betala.
Den tiden får man stå för själv.
Det är den verklighet ni vill ha?
Lastbilen kan antingen ställa sig utanför men blockera helt. Det tar 10min å lossa.
Och då släpa dessa möbler. Lossa kommer troligen ta 60min eftersom föraren är ensam.
Vem ska betala den tiden? Eller ska man lossa där föraren står så får du släpa själv?
Sist jag beställde en säng med uppbärning fick jag den vid tomtgräns, bostadsrättsföreningens tomtgräns.Bananskalare skrev:
Så jag fick själv släpa den genom 50meter i snöslask.
Chaffisen slira iväg snabbare än en avlöning.
När jag beställde sängen gavs jag inget val om chaffisen skulle bryta mot lagen eller inte.
Har faktiskt aldrig sett någon sådan kryssruta.
Jag svarade på frågan. Jag skulle inte betala alls om jag fick valet att varorna skulle levereras på olagligt sätt. Jag skulle då göra ett annat val. Om det var ett faktum att varorna redan levererats av en förare som körde för fort, inte sovit på ett dyng, utan rätt behörighet, med blanka däck och som parkerade fel. Då skulle jag nog klaga hos leverantören och säga att jag inte kommer köpa nåt mer av dem. Men visst, det är en glidande skala. Jag kan inte kontrollera i detalj hur saker levereras.Bananskalare skrev:
Så, ja, jag skulle betala mer för en schysst transport. Liksom jag skulle betala mer för en transport som kan garantera att de kör med fordon som följer avgaskrav och jobbar med CO2 reducerande drivmedel.
De som beställer transporter bör i allra högsta grad se till att beställa av företag som följer regler för idag är det extrem badwill att anlita företag som inte sköter sig.
Jag beställde trädgårdsmöbler av den här koncernen som har byggahemma och en massa andra företag och det gör jag inte om. Stolarna levererades mosade när halva sommaren gått för att transportören typ skickat dom genom hela sverige som nån slags linjeakvavit. Upsidan var att de inte lyckades skicka nya stolar eller hämta upp de gamla, så de slutade med att jag fick stolarna gratis, lite skadade.
Min tvättmaskin jag köpte för några månader sen var fraktskadad.
När jag köpte kyl var den första defekt (troligen inte fraktskada) och efter 3-4 försök att åtgärda ville de byta, den de då levererade hade tappats i transporten så den var helt krossad på insidan. Tyvärr tappade de den första kylen när de bar ut den så jag fick ha den krossade i några veckor. Den tredje kylen kom faktiskt fram hel och fungerar fortfarande efter ett par år. Jo, och köksfläkt, jag fick en mosad (såg det vid leverans men fick inte neka att ta emot den) så de fick hämta upp den, sen boka en ny leverans med en ny fläkt. När den nya fläkten kom var även den mosad, men denna gång på baksidan. Jag nöjde mig med den.
Näe, jag har mycket litet förtroende för många fraktbolag.
Mitt kök levererades av en lastbil som körde direkt från snickeriet till mig, utan någon annan kund och utan omlastning. Dyrare. Men rekommenderat av snickeriet efter deras erfarenheter.
Ja, jag betalar för en korrekt utförd tjänst. Inte snål och tar fuskvarianten.Bananskalare skrev:
Jag dissar även foodoras pakistanska mopedbud mfl. Tar riktig taxi istf svarttaxi.
Inom vissa områden är det inte så uppenbart vad som är korrekt eller fusk, ärligt pris eller fuskpris.
Hur lastbilsförare har det är jag medveten om. Många utländska bor i bilarna och har dålig lön och otrygg anställning och kör undermåliga fordon. Vad gäller proffsen i den här tråden är det enligt dem själva ”omöjligt” att följa reglerna eller kommunicera till beställaren när man levererar. Det har i så fall helt andra orsaker än varför de utländska chaufförerna har dåliga förhållanden. Det är stor brist på chaufförer i Sverige så de borde inte behöva acceptera vad som helst. Tror det mer handlar om kutym i branschen.
Det har även kommit upp (återigen från proffsen) hur dålig planering och projektledning det är på många byggen. Hantverkarna kommer och går som det passar dem och material anländer lite när som. Det borde finnas stora möjligheter att effektivisera med bättre planering.,
Hut menar du att förarna har det så att dessa problem inte kan undvikas?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 940 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 940 inlägg
Vem som ska betala?Bananskalare skrev:
Troligen grannen som missar sin tandläkartid eller inte hinner jobba full dag för att han är inparkerad...
För det är väl så som byggherren i detta fall ser det? Han vill inte betala för leverans som ger grannarna mindre problem. Grannarnas ekonomi skiter väl byggherren i...
Sen tror jag vi alla förstår att det faktiskt är mer eller mindre omöjligt ibland, men det får inte bli sådan slentrian i att säga "det går inte på något annat sätt" så att man inte ens försöker hitta alternativ. Kanske kan vissa artiklar köras ut med mindre bilar. Fler turer = dyrare för byggherren, men är det inte rimligare att byggherren betalar än att grannarna betalar, när byggherren inte ens orkar bry sig om att försöka informera.
Sen är det nog hopplöst svårt juridiskt, fräcka skitstövlar klarar sig.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Intressant hur man lite försöker kollra bort det hela genom att diskutera fortkörning eller behörighet eller liknande.
Eller hur mycket transport skadat gods man fått. Det hör inte till frågeställningen.
Om man läst mina tidigare inlägg så hade man förstått att man ställer sig och blockerar för att spara pengar och tid....
Eftersom det är mycket prat om arbetsmiljö så blir det hela ännu mer komiskt. Eftersom det blir en försämrad arbetsmiljö desto längre föraren behöver släpa...
Säg att extra kostnaden är 500kr / tim
Troligtvis blir det per timme man får betala.
Alltså kostnaden blir minste 500kr
Värt det?
Eller hur mycket transport skadat gods man fått. Det hör inte till frågeställningen.
Om man läst mina tidigare inlägg så hade man förstått att man ställer sig och blockerar för att spara pengar och tid....
Eftersom det är mycket prat om arbetsmiljö så blir det hela ännu mer komiskt. Eftersom det blir en försämrad arbetsmiljö desto längre föraren behöver släpa...
Säg att extra kostnaden är 500kr / tim
Troligtvis blir det per timme man får betala.
Alltså kostnaden blir minste 500kr
Värt det?
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det var du som var beställare....Fairlane skrev:
Vem som ska betala?
Troligen grannen som missar sin tandläkartid eller inte hinner jobba full dag för att han är inparkerad...
För det är väl så som byggherren i detta fall ser det? Han vill inte betala för leverans som ger grannarna mindre problem. Grannarnas ekonomi skiter väl byggherren i...
Sen tror jag vi alla förstår att det faktiskt är mer eller mindre omöjligt ibland, men det får inte bli sådan slentrian i att säga "det går inte på något annat sätt" så att man inte ens försöker hitta alternativ. Kanske kan vissa artiklar köras ut med mindre bilar. Fler turer = dyrare för byggherren, men är det inte rimligare att byggherren betalar än att grannarna betalar, när byggherren inte ens orkar bry sig om att försöka informera.
Sen är det nog hopplöst svårt juridiskt, fräcka skitstövlar klarar sig.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
En korrekt utförd transport. Du förstår att du själv får släpa. Men om det är okej så!P Pin skrev:Ja, jag betalar för en korrekt utförd tjänst. Inte snål och tar fuskvarianten.
Jag dissar även foodoras pakistanska mopedbud mfl. Tar riktig taxi istf svarttaxi.
Inom vissa områden är det inte så uppenbart vad som är korrekt eller fusk, ärligt pris eller fuskpris.
Hur lastbilsförare har det är jag medveten om. Många utländska bor i bilarna och har dålig lön och otrygg anställning och kör undermåliga fordon. Vad gäller proffsen i den här tråden är det enligt dem själva ”omöjligt” att följa reglerna eller kommunicera till beställaren när man levererar. Det har i så fall helt andra orsaker än varför de utländska chaufförerna har dåliga förhållanden. Det är stor brist på chaufförer i Sverige så de borde inte behöva acceptera vad som helst. Tror det mer handlar om kutym i branschen.
Det har även kommit upp (återigen från proffsen) hur dålig planering och projektledning det är på många byggen. Hantverkarna kommer och går som det passar dem och material anländer lite när som. Det borde finnas stora möjligheter att effektivisera med bättre planering.,
Hut menar du att förarna har det så att dessa problem inte kan undvikas?