113 233 läst ·
700 svar
113k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Men om någon får motorhaveri i sin 3 månader gamla bil. Det berodde inte på föraren den var fulltankad el elöer bensin välk själv om det är viktigt. Vem ska du skylla på då? En olycka? Ska du leta rätt på den skyldige och?P pmd skrev:
Om någon sladdar ner i diket?
Hoppa på våra politiker. Se till att det bygger om våra vägar. Verkar vara vettigare än några som krockat....
Eller gör som så att du bara kör bilen utan att fundera på vem som är skyldig
Om inte jag har orsakat problemet så är det någon annans fel. Enkel logik.Bananskalare skrev:
Men om någon får motorhaveri i sin 3 månader gamla bil. Det berodde inte på föraren den var fulltankad el elöer bensin välk själv om det är viktigt. Vem ska du skylla på då? En olycka? Ska du leta rätt på den skyldige och?
Hoppa på våra politiker. Se till att det bygger om våra vägar. Verkar vara vettigare än några som krockat....
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 970 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 970 inlägg
Fast resonemanget är väl ändå lite märkligt?Bananskalare skrev:
Men om någon får motorhaveri i sin 3 månader gamla bil. Det berodde inte på föraren den var fulltankad el elöer bensin välk själv om det är viktigt. Vem ska du skylla på då? En olycka? Ska du leta rätt på den skyldige och?
Det är väl ändå skillnad på en medvetet blockera vägen och en olycka?
Igår var det en olycka mellan en buss och en bärgare, vilket resulterade i att vägen spärrades av drygt 8 timmar, dvs en full arbetsdag. Det tror jag alla accepterar.
Däremot om grannen renoverar sitt hus och någon av dennes arbetare ställer sin bil så den parkerar in min och säger '"jag åker om 8 timmar" ja då är åtminstone inte jag lika accepterande. Skulle du vara det?
Om inte kanske vi kan skippa jämförelser med olyckor?
Jag tror inte heller att chauffören blockerar med flit. Problemet är väl att man inte gör vad man kan för att minimera problemet för andra. Man bryr sig bara om att minimera sitt eget problem.
Huvudproblemet är dock byggherren.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 970 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 970 inlägg
Jag tycker det är fullständigt naturligt att majoriteten inte bygg hus själva, så många hus byggs det inte varje år. Skulle det vara ett krav skulle det vara ett väldigt mycket mindre forum.P polaris78 skrev:Intressant fenomen hur så många på ett forum som heter byggahus uppenbart aldrig varit inblandade i ett bygge av en normal villa.. Hur pass många yrkesgrupper som var och en av dom beställer grejer till platsen och tar emot dessa leveranser utan att husägaren ens vet om när ,och dom flesta av dom står ivägen några minuter innan dom åker vidare..och det är liksom mer tid att messa grannen att det kommer blockeras än många av avlastningarna.
Jag tillhör de som aldrig byggt eget hus. Jag har kanske totalt missuppfattat det. Jag trodde det fanns en övergripande projektplan för att synkronisera. Annars är det ju stor risk att det sitter folk på plats utan att kunna jobba för deras grejer kommer inte fram för det står en kranbil och lyfter takstolar...
Finns det inte någon som styr upp det hela så förstår jag att det blir problem. Dyrt borde det också bli.
Sen kanske det finns mer eller mindre duktiga projektledare, konstigt vore det annars.
Om man vet att grannen inte vill bli instängd ber man den som ska leverera meddela 10 minuter innan ankomst och vidarebefordrar till ta. Har ts brått att komma iväg ser han till att dra ut till bilen direkt och chauffören får kanske vänta 5 minuter innan han kan lasta av. Jag kan inte förstå hur svårt detta förfarande skulle vara. Även om chauffören inte ringer kan han säga till ansvarig på plats som ringer ts. Vill ta ut får de vänta på honom och DE får förlora några minuter. Har de planerat bra förlorar de ingen tid, har de planerat dåligt blir avlastning dyrare för någon. Det är respekt för andras tid. Den som vill blockera vägen i strid mot gällande regler är den som ska visa hänsyn. Om det ändå skiter sig fast de försökt visa hänsyn skulle jag ha en tolerans mot att bli inparkerad.
Eller också accepterar ts helt enkelt lite störningar. Precis som de flesta människor får göra.J JohanLun skrev:Om man vet att grannen inte vill bli instängd ber man den som ska leverera meddela 10 minuter innan ankomst och vidarebefordrar till ta. Har ts brått att komma iväg ser han till att dra ut till bilen direkt och chauffören får kanske vänta 5 minuter innan han kan lasta av. Jag kan inte förstå hur svårt detta förfarande skulle vara. Även om chauffören inte ringer kan han säga till ansvarig på plats som ringer ts. Vill ta ut får de vänta på honom och DE får förlora några minuter. Har de planerat bra förlorar de ingen tid, har de planerat dåligt blir avlastning dyrare för någon. Det är respekt för andras tid. Den som vill blockera vägen i strid mot gällande regler är den som ska visa hänsyn. Om det ändå skiter sig fast de försökt visa hänsyn skulle jag ha en tolerans mot att bli inparkerad.
ja ni kan ju fantisera vidare om hur det ska funka med att meddela när vägen stängs av tillfälligt för avlastning under ett husbygge...
Det kommer mest troligt ske igen och det är en del av att bo i en stad med andra människor.. även erat totala oförstånd i att förstå den som bygger gör det ju än mer tydligt varför denne troligen skiter i dessa fantasibaserade önskemål när ingenting leder till en aha upplevelse utan allt handlar bara om en själv och hela värden ska snurra runt dennes egna åsikter och behov i frågan..hur fantasibaserade dessa behov än är.. Det är ju trots allt bara gnäll i slutänden.
Jag kan ju bara säga att den tråden gör ju tydligt varför folk blir oense i villaområden när man hittar på egna helt åsiktsbaserade förhållningsregler och när den andra inte accepterar dessa så är den automatiskt problemet.
Totalt oförstånd om svårigheterna med det som önskas ignoreras fullständigt och ens egna fantasiverklighet är det enda som räknas. Folk som jobbar med dessa saker dagligen försöker förklara hur det funkar men det ignoreras också..
Det är till stor del helt hopplöst med dom flesta som levererar saker till ett bygge att få nån mer exakt tid för leverans för dom flesta som sysslar med detta ska till fler ställen och vill inte boka in en exakt lossningstid utan dom kommer när dom kommer. ibland både dagar och timmar ifrån den tiden dom angett. Självklart finns det ibland vissa moment som är mer välplanerade men det är också olika beroende på hur det är med underleverantörer som ska fixa vissa saker. Det är fullständiga fantaiser att det på varje bygge finns nån som vet exakt vilken dag och tid varje sak kommer levereras
hade nu byggaren lagt tiden på att samla in och vidarebefodrat info som sen inte stämmer eller är av typ helgardering med halva dagar som tidsangivelse så hade ju nästa tråd handlat om att byggaren inte meddelar korrekta tider när den stänger av vägen.. men nu hade det plötsligt varit byggarens fel än mer tydligt som meddelat fel tid..
Det kommer mest troligt ske igen och det är en del av att bo i en stad med andra människor.. även erat totala oförstånd i att förstå den som bygger gör det ju än mer tydligt varför denne troligen skiter i dessa fantasibaserade önskemål när ingenting leder till en aha upplevelse utan allt handlar bara om en själv och hela värden ska snurra runt dennes egna åsikter och behov i frågan..hur fantasibaserade dessa behov än är.. Det är ju trots allt bara gnäll i slutänden.
Jag kan ju bara säga att den tråden gör ju tydligt varför folk blir oense i villaområden när man hittar på egna helt åsiktsbaserade förhållningsregler och när den andra inte accepterar dessa så är den automatiskt problemet.
Totalt oförstånd om svårigheterna med det som önskas ignoreras fullständigt och ens egna fantasiverklighet är det enda som räknas. Folk som jobbar med dessa saker dagligen försöker förklara hur det funkar men det ignoreras också..
Det är till stor del helt hopplöst med dom flesta som levererar saker till ett bygge att få nån mer exakt tid för leverans för dom flesta som sysslar med detta ska till fler ställen och vill inte boka in en exakt lossningstid utan dom kommer när dom kommer. ibland både dagar och timmar ifrån den tiden dom angett. Självklart finns det ibland vissa moment som är mer välplanerade men det är också olika beroende på hur det är med underleverantörer som ska fixa vissa saker. Det är fullständiga fantaiser att det på varje bygge finns nån som vet exakt vilken dag och tid varje sak kommer levereras
hade nu byggaren lagt tiden på att samla in och vidarebefodrat info som sen inte stämmer eller är av typ helgardering med halva dagar som tidsangivelse så hade ju nästa tråd handlat om att byggaren inte meddelar korrekta tider när den stänger av vägen.. men nu hade det plötsligt varit byggarens fel än mer tydligt som meddelat fel tid..
Det kanske finns om man ska bygga ett höghus mitt i en storstad men dom villabyggen jag sett så existerar sällan för att inte säga aldrig nån som helst övergripande kontroll av när saker levereras. DEt är precis som att få paket av valfritt transportföretag. man ska vara glad om det kommer rätt dag och till rätt plats.. känns som dom oftast missar tiden helt trots att dom lämnat tider som är en halv dag.Fairlane skrev:
Jag tycker det är fullständigt naturligt att majoriteten inte bygg hus själva, så många hus byggs det inte varje år. Skulle det vara ett krav skulle det vara ett väldigt mycket mindre forum.
Jag tillhör de som aldrig byggt eget hus. Jag har kanske totalt missuppfattat det. Jag trodde det fanns en övergripande projektplan för att synkronisera. Annars är det ju stor risk att det sitter folk på plats utan att kunna jobba för deras grejer kommer inte fram för det står en kranbil och lyfter takstolar...
Finns det inte någon som styr upp det hela så förstår jag att det blir problem. Dyrt borde det också bli.
Sen kanske det finns mer eller mindre duktiga projektledare, konstigt vore det annars.
Ja i praktiken är det som du skriver.P polaris78 skrev:ja ni kan ju fantisera vidare om hur det ska funka med att meddela när vägen stängs av tillfälligt för avlastning under ett husbygge...
Det är dock inte en åsiktsbaserad regel som uppkommit i villaområdet att det är stoppförbud i korsning. Det är en absolut trafikregel som är grundläggande. Men som du skrivit tidigare är risken att bötfällas minimal. Skulle en olycka ske pga stoppet blir troligen den som stannat i korsningen åtminstone till del vållande.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 970 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 970 inlägg
Så illa kan det faktiskt inte vara. Jag kan omöjligt tro på att man inte bygger grunden före man installerar elen i badrummet till exempel. Ja, självklart en kraftig överdrift, men ibland underlättar det förståelsen.P polaris78 skrev:Det kanske finns om man ska bygga ett höghus mitt i en storstad men dom villabyggen jag sett så existerar sällan för att inte säga aldrig nån som helst övergripande kontroll av när saker levereras. DEt är precis som att få paket av valfritt transportföretag. man ska vara glad om det kommer rätt dag och till rätt plats.. känns som dom oftast missar tiden helt trots att dom lämnat tider som är en halv dag.
Vi har olika hantverkargrupper som kommer till platsen för att arbeta, vissa saker måste ske före andra, medan andra kan ske parallellt.
Är det så att det sker lite huller om buller så är det lätt att inse att samordning och planering faktiskt med största sannolikhet är lönsamt. Om det är så illa så att leveransen kan komma dagar efter utlovat så riskerar det att kosta rejält med pengar.
Du säger att vi inte lyssnar på de som arbetar med detta, men det är inte helt sant. Skoge (tror jag det var) visste vilka körningar han hade för hela veckan. Klart han har en plan när olika leveranser ska ske på olika ställen. Kanske inte så att man kan säga 8.15 kommer jag, men någon gång mellan 8 och 12 bör inte vara något problem. Sen att vissa är för slöa för att orka ta reda på det och för ignoranta för att bry sig om sina grannar är en annan sak.
Självklart finns det en rätt ordning för när olika moment görs och självklart ska grunden dit innan taket osv.. Så mycket finns det nån som samordnar men den samordnaren har oftast inget ansvar för olika yrkesgruppers material.. Som inte sällan är nån underleverantörs firmas material...Fairlane skrev:
Så illa kan det faktiskt inte vara. Jag kan omöjligt tro på att man inte bygger grunden före man installerar elen i badrummet till exempel. Ja, självklart en kraftig överdrift, men ibland underlättar det förståelsen.
Vi har olika hantverkargrupper som kommer till platsen för att arbeta, vissa saker måste ske före andra, medan andra kan ske parallellt.
Är det så att det sker lite huller om buller så är det lätt att inse att samordning och planering faktiskt med största sannolikhet är lönsamt. Om det är så illa så att leveransen kan komma dagar efter utlovat så riskerar det att kosta rejält med pengar.
Du säger att vi inte lyssnar på de som arbetar med detta, men det är inte helt sant. Skoge (tror jag det var) visste vilka körningar han hade för hela veckan. Klart han har en plan när olika leveranser ska ske på olika ställen. Kanske inte så att man kan säga 8.15 kommer jag, men någon gång mellan 8 och 12 bör inte vara något problem. Sen att vissa är för slöa för att orka ta reda på det och för ignoranta för att bry sig om sina grannar är en annan sak.
Taklägggarna har tex oftast beställt teglet som ska upp på taket och kranbilen som levererar det lyfter oftast ända upp på taket för ingen vill betala för kranbil dit en gång extra för att lyfta upp teglet på taket.
Firman som ska kakla badrummen beställer ofta materialet direkt till byggplatsen osv. osv ofta utan att husägaren ens har en aning om när dessa leveranser görs.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 970 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 970 inlägg
Precis, men de allra flesta av de leveranserna tar inte lång tid. Det är några få som tar tid och de borde man klara av att hålla koll på.P polaris78 skrev:Självklart finns det en rätt ordning för när olika moment görs och självklart ska grunden dit innan taket osv.. Så mycket finns det nån som samordnar men den samordnaren har oftast inget ansvar för olika yrkesgruppers material.. Som inte sällan är nån underleverantörs firmas material...
Taklägggarna har tex oftast beställt teglet som ska upp på taket och kranbilen som levererar det lyfter oftast ända upp på taket för ingen vill betala för kranbil dit en gång extra för att lyfta upp teglet på taket.
Firman som ska kakla badrummen beställer ofta materialet direkt till byggplatsen osv. osv ofta utan att husägaren ens har en aning om när dessa leveranser görs.
Sen kan det ju vara så att husägaren inte har någon som helst koll på någonting, men då bör man nog ta hjälp.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag fick för mig att det handlade om andra saker än att blockera.Fairlane skrev:
Fast resonemanget är väl ändå lite märkligt?
Det är väl ändå skillnad på en medvetet blockera vägen och en olycka?
Igår var det en olycka mellan en buss och en bärgare, vilket resulterade i att vägen spärrades av drygt 8 timmar, dvs en full arbetsdag. Det tror jag alla accepterar.
Däremot om grannen renoverar sitt hus och någon av dennes arbetare ställer sin bil så den parkerar in min och säger '"jag åker om 8 timmar" ja då är åtminstone inte jag lika accepterande. Skulle du vara det?
Om inte kanske vi kan skippa jämförelser med olyckor?
Jag tror inte heller att chauffören blockerar med flit. Problemet är väl att man inte gör vad man kan för att minimera problemet för andra. Man bryr sig bara om att minimera sitt eget problem.
Huvudproblemet är dock byggherren.
Men du verkar vilja blanda in det i varje inlägg.
Det är tråkigt att du vägrar förstå att det inte alltid finns andra platser. Att man vill stanna så nära som möjligt verkar du inte förstå.
Det kanske är saker som måste lyftas på plats. Har tanken slagit dig att.inget handlar om att jävlas.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Var du uppgifterna om att man skulle bli vållande om man står i en korsning.P Pin skrev:Ja i praktiken är det som du skriver.
Det är dock inte en åsiktsbaserad regel som uppkommit i villaområdet att det är stoppförbud i korsning. Det är en absolut trafikregel som är grundläggande. Men som du skrivit tidigare är risken att bötfällas minimal. Skulle en olycka ske pga stoppet blir troligen den som stannat i korsningen åtminstone till del vållande.
Vad gäller om jag får motorstopp och nån kör på mig är jag vållande då?