J
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag antar att han inte är proffs.
Hade han varit proffs hade han inte haft samma problem.
:crysmile:

Är man proffs så har man inga problem att komma 30 minuter sent till jobbet eller?

Den här tråden är ju löjlig.

Det går inte på något sätt att jämföra en engångshändelse där en lastning drar ut på tiden eller en olycka med en återkommande lastning. Det första är något oväntat, det andra är något planerat.

En person blir drabbad, inte av en olycka eller nåt som hände en gång och aldrig mer... Utan av att en person som KAN och VET när och hur leveranser skall ske väljer att skita i det. Och att lastbilsförare väljer att lasta av trots att de bryter mot trafikregler.

Jag har CE kort men har aldrig arbetat som lastbilschaffis. Men jag skulle vara ganska säker att det inte fanns några andra alternativ innan jag ställde en bil så den blockerade en väg i 30 minuter, vare sig jag var proffs eller amatör. Jag skulle ställa frågan till den som bad mig bryta mot regler om denne hade kollat att det var OK då JAG inte skulle vilja vara den som tog en böter om det var fel. Om man jobbar som proffs med transporter så tycker jag man kapitalt misslyckats om det är normalt att det arbete man utför bryter mot regler och leder till att spärra av vägar för 10 hushåll.

Bananskalare, skulle du acceptera att jag nån gång i veckan parkerade in dig medan jag käkade frukost så du kom 30 minuter sent till jobbet. Det kanske underlättade för mig att ställa mig så, kanske frugan skulle ut med bilen som stod innerst och ställde min bil utanför din utfart, hon slapp köra in min bil igen, jag skulle ändå iväg 30 minuter senare. Om du tycker det är ok har du nog ovanligt stort tålamod och tolerans med din omvärld. Om du INTE tycker det är ok, hur är det OK att acceptera att denna "byggare" kan skita i att underlätta för TS?

• Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
:crysmile:

Är man proffs så har man inga problem att komma 30 minuter sent till jobbet eller?

Den här tråden är ju löjlig.

Det går inte på något sätt att jämföra en engångshändelse där en lastning drar ut på tiden eller en olycka med en återkommande lastning. Det första är något oväntat, det andra är något planerat.

En person blir drabbad, inte av en olycka eller nåt som hände en gång och aldrig mer... Utan av att en person som KAN och VET när och hur leveranser skall ske väljer att skita i det. Och att lastbilsförare väljer att lasta av trots att de bryter mot trafikregler.

Jag har CE kort men har aldrig arbetat som lastbilschaffis. Men jag skulle vara ganska säker att det inte fanns några andra alternativ innan jag ställde en bil så den blockerade en väg i 30 minuter, vare sig jag var proffs eller amatör. Jag skulle ställa frågan till den som bad mig bryta mot regler om denne hade kollat att det var OK då JAG inte skulle vilja vara den som tog en böter om det var fel. Om man jobbar som proffs med transporter så tycker jag man kapitalt misslyckats om det är normalt att det arbete man utför bryter mot regler och leder till att spärra av vägar för 10 hushåll.

Bananskalare, skulle du acceptera att jag nån gång i veckan parkerade in dig medan jag käkade frukost så du kom 30 minuter sent till jobbet. Det kanske underlättade för mig att ställa mig så, kanske frugan skulle ut med bilen som stod innerst och ställde min bil utanför din utfart, hon slapp köra in min bil igen, jag skulle ändå iväg 30 minuter senare. Om du tycker det är ok har du nog ovanligt stort tålamod och tolerans med din omvärld. Om du INTE tycker det är ok, hur är det OK att acceptera att denna "byggare" kan skita i att underlätta för TS?
Grattis till priset för dagens dummaste jämförelse. Hoppas du är stolt!

• Haha
JohanLun
  • Laddar…
J
Grattis till priset för dagens dummaste jämförelse. Hoppas du är stolt!
Jag tycker byggaren är lika lat som skiter i att han blockerar vägen som om jag parkerar in dig för jag inte orkar köra in bilen. Båda är helt i onödan för att någon är lat och skiter i andra. Men grattis om du tycker det är ok och inte blir arg av att bli inparkerad. Jag har ganska hög tolerans tröskel men min gräns går helt klart innan man blir inparkerad flera gånger i rad.
Säg att du jobbar med nåt där du måste vara i tid, jag tror nästan man kan få sparken om man kommer försent flera gånger i rad.

P
Byggen och privat personer med mera behöver leveranser av grejer även den som bor där längre in har mest troligt haft leveranser och ibland större fordon dit på uppdrag av olika slag

Ja det saknas ibland möjlighet att lasta av på annat vis än att man blockerar nån liten väg inne i ett villaområde en stund.. Det händer precis som när snöplogen ,slambilen eller vägarbete att det blockeras vägar, det är normalt och det är allmänt vedertaget och polis med mera kommer inte bötfälla nån som gör detta som yrke..

Alla villatomter har helt enkelt inte möjlighet att lasta av godset med lastbilen inne på tomten.. det saknas ofta både vägar som tål lastbil som yta att vara på. Ibland gör tomtens utseende det helt omöjligt att ens komma in med en lastbil om alla andra förutsättningar fanns.

Så man får acceptera att det inte är sannolikt att det blir några böter för lastbilen som lastar av och flyttar sig så snart den är klar så då är det ju inte straffbart iaf inte i verkliga livet..

Det är så livet fungerar bland andra människor och accepterar man inte det utan ska hävda sig till varje pris så kanske man inte ska bo i en stad med andra utan söka sig till nån folktom plats där man kan leva ut sina fantasier ... foliehatt på och lycka till...kanske är man hunsad hemma av frun och vill skrika ut frustrationen på nån chaufför som står i vägen , men det vore kanske bättre att söka professionell hjälp för sina problem..

Olika former av hämd eller inparkering eller liknande dumheter ,så kommer det vara så att man blir plötsligt själv den större idioten och den som orsakar ännu mer strul på platsen och är det nån som polisen kommer bötfälla så är det stor sannolikhet att det är det stolpskottet..

Det är ändå trots allt rättså få gånger under en begränsad tid som ett vanligt villabygge ger dessa störningar.. så väx up och inse att det är så värden funkar. och att nån blir sen till dagis eller jobb är liksom inte tillräcklig motpol för att det ska bli omvänt vem som har rätt och vem som har fel.

J JohanLun skrev:
Jag tycker byggaren är lika lat som skiter i att han blockerar vägen som om jag parkerar in dig för jag inte orkar köra in bilen. Båda är helt i onödan för att någon är lat och skiter i andra. Men grattis om du tycker det är ok och inte blir arg av att bli inparkerad. Jag har ganska hög tolerans tröskel men min gräns går helt klart innan man blir inparkerad flera gånger i rad.
Säg att du jobbar med nåt där du måste vara i tid, jag tror nästan man kan få sparken om man kommer försent flera gånger i rad.
Jag bemöter inte sin jämförelse. Därför får du hitta på ett som passar

Fairlane
P polaris78 skrev:
Byggen och privat personer med mera behöver leveranser av grejer även den som bor där längre in har mest troligt haft leveranser och ibland större fordon dit på uppdrag av olika slag
Givetvis, men det är skillnad på att ha en leverans och att blockera 30 minuter, flera gånger under kort tid, och dessutom inte ens försöka underlätta för grannarna genom att meddela innan, när grannarna ber om det.

P polaris78 skrev:
Ja det saknas ibland möjlighet att lasta av på annat vis än att man blockerar nån liten väg inne i ett villaområde en stund.. Det händer precis som när snöplogen ,slambilen eller vägarbete att det blockeras vägar, det är normalt och det är allmänt vedertaget och polis med mera kommer inte bötfälla nån som gör detta som yrke..
Snöplogen och slambilen kommer väl inte flera gånger i veckan och stannar 30 minuter och blockerar för flera? Vägarbeten är vanligtvis längre, men inte heller där är det vanligt att man stänger in folk så långa perioder.

P polaris78 skrev:
Alla villatomter har helt enkelt inte möjlighet att lasta av godset med lastbilen inne på tomten.. det saknas ofta både vägar som tål lastbil som yta att vara på. Ibland gör tomtens utseende det helt omöjligt att ens komma in med en lastbil om alla andra förutsättningar fanns.
Vid ett nybygge borde det väl inte vara omöjligt att skapa en liten yta temporärt?
Dessutom finns det ett alternativ som stänger in en fastighet istället för 10.
Utöver alternativet att dela upp transporten i mindre och lättare transporter. Det går kanske inte med allt, men säkert med mycket.

P polaris78 skrev:
Så man får acceptera att det inte är sannolikt att det blir några böter för lastbilen som lastar av och flyttar sig så snart den är klar så då är det ju inte straffbart iaf inte i verkliga livet..
Nej böter tror jag inte heller på, även om det säkert är tänkbart om man fått ett antal tillsägelser innan, men i praktiken tror jag inte på det. Jag tycker inte heller det ska vara målet att straffa chauffören, utan byggherren som inte vill hjälpa till att minimera problemen. Där har även transportfirman ett ansvar anser jag.

P polaris78 skrev:
Det är så livet fungerar bland andra människor och accepterar man inte det utan ska hävda sig till varje pris så kanske man inte ska bo i en stad med andra utan söka sig till nån folktom plats där man kan leva ut sina fantasier ... foliehatt på och lycka till...kanske är man hunsad hemma av frun och vill skrika ut frustrationen på nån chaufför som står i vägen , men det vore kanske bättre att söka professionell hjälp för sina problem..
"ok"

P polaris78 skrev:
Olika former av hämd eller inparkering eller liknande dumheter ,så kommer det vara så att man blir plötsligt själv den större idioten och den som orsakar ännu mer strul på platsen och är det nån som polisen kommer bötfälla så är det stor sannolikhet att det är det stolpskottet..
Tanken är inte alls någon form av hämnd, det är det bara Bananskalaren som talar om. Tanken är att parkera sin bil på en plats så man vet man kan komma iväg när det behövs. Det råkar då kanske bli så att byggherren inte kan få sina varor, men det är väl byggherrens problem? Det är väl så livet fungerar bland andra människor?

P polaris78 skrev:
Det är ändå trots allt rättså få gånger under en begränsad tid som ett vanligt villabygge ger dessa störningar.. så väx up och inse att det är så värden funkar. och att nån blir sen till dagis eller jobb är liksom inte tillräcklig motpol för att det ska bli omvänt vem som har rätt och vem som har fel.
Varför är byggherrens tid och pengar mer värd än grannarnas?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
Jag antar att han inte är proffs.
Hade han varit proffs hade han inte haft samma problem.
Ja, ett proffs hade förstås kunnat tvinga byggargrannen att bete sig civiliserat.

39-5117775ba73b601d9b1.jpg

Redigerat:
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
P
Men som byggare hade jag varnat mina granar.... Men det är en annan sak.
Nej, det är precis den saken tråden handlar om.

Ja, vi kan vara överens om det lämpliga att förvarna sina grannar om att man kommer att blockera vägen.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P
Förvisso handlar det om uppställning av en lastbil. Där vi inte vet någonting om det finns bättre ställen eftersom varken du eller jag har varit där.
VI kan, som sagt, läsa oss till vad TS skrev om det för fyra veckor sen.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P
P polaris78 skrev:
Ja, måste acceptera att det blir lite krångel när en granne bygger hus, men man ska inte behöva acceptera att byggargrannen aldrig förvarnar om krånglet.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
Exakt hur har ni tänkt att det ska gå till och fungera i praktiken med att meddela när det blir stopp och hur länge...
Är ju uppenbart att ni inte förstår hur det fungerar i verkliga livet och ja även om det i bästa fall kommer tider när saker ska levereras så ser dom ofta ut ungefär som när man ska få sotat hemma.
"leverans tisdag 23 nov mellan 9-14"
Till vilken nytta är den infon när det sen visar sig att lastbilen inte kommer förens nästa dag kl 08.00. eller 17.00...
Så ser det ut väldigt ofta och ju större sakerna är desto mer verkar det variera på när grejerna kommer...

Om jag hade medelat tiden i smset och sen är det stopp en helt annan dag och tid så kommer ju bara dom sura minerna att öka i intensitet och det blir plötsligt mitt fel att det är stopp vid fel tidpunkt. fast det var transportbolaget som inte kan klockan.. :)

Jag kan ärligt säga att skulle jag bygga så hade jag inte lagt nån tid på att meddela tider så som ni önskar då det skulle ta för mycket tid och ofta är det resp yrkesgrupp som tar emot sina saker. takläggarna tar emot teglet som lyfts ända upp på taket vid leveransen. det får mest troligt inte husbyggarens ens smset utan det sköts av underentreprenörer. kanske husbyggaren till och med är på jobbet den dagen.

Jag skulle gjort exakt som byggaren gör och bara blockera dom gånger det måste ske och det är tråkigt att det stör nån men det är normalt i ett villaområde. möjligen att jag skulle stoppa en lapp i brevlådan att:
" jag kommer bygga nytt i sommar och vilka månader dom största leveranserna kommer och att vi då kommer blockera vägen vid vissa tillfällen och att det är ofrånkomligt.och går av praktiska skäl inte att schemalägga ,ber om ursäkt och hoppas på förståelse."

Är man mitt i ett husbygge så är man oftast upptagen med det och allt runt det till 99% av sin vakna tid och att då lägga jobb på att försöka uppfylla några orimliga helt verklighetsfrånvarande krav av nån granne skulle jag fullständigt ignorera..för infon skulle bli fel oftare än den blir rätt pga hur den här branchen funkar..

Tror inte heller att speciellt många av blockeringarna varar en halvtimme heller utan dom flesta leveranser är ganska snabbt över och det är maximal otur om nån ska in eller ut precis just då och då får dom vänta tills avlastningen är klar vilket ofta är färre minuter än dom flesta har fingrar. sen finns det såklart tillfällen under stomresning och vissa andra moment då det kommer stora mängder material och det kan ta en stund då man ibland lyfter tex takstolar ända upp till sin placering.

Jag skulle likaställa det med att det blir stopp längs vägen pga en trafikolycka eller trasigt fordon..trafikstockning..
DEt är stopp även på E4 ibland och då menar jag inte för att nån lastar av utan att det ibland blir stopp och det är liksom inget straffbart per automatik utan när hindret flyttas så kommer man fram igen..
DEt är liksom en del av fordonstrafik att det ibland står saker ivägen som man får vänta på att det blir klart och kan flyttas

Allt annat är rena fantasier av folk som tror att rätten till väg är nån slags ständig rätt att aldrig nåt står i vägen i flera minuter när dom är 15 min sena på väg till jobbet och att det alltid är någon annans fel att dom då inte hann till jobbet i tid.. :)

För dom som inte förstår det så blir det liksom ingen ide att försöka förklara vidare för det finns inget som gör att dessa kommer att inse att hela värden inte snurrar runt dessa och deras behov och ev vidare provokationer kommer ju bara leda till att man kommer stå kvar i vägen när dåren kommer nästa gång och gnäller istället för att snällt vänta på att leveransen ska bli klar och lastbilen flyttas. Bråkar man med folk i onödan så kommer många att besvara den kärleken med olika kreativa lösningar att pissa tillbaka

P
Byggargrannen kan åtminstone försöka och inte bara rycka på axlarna åt det (se urinlägget).

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Byggargrannen kan åtminstone försöka och inte bara rycka bara på axlarna åt det (se urinlägget).
Det är av praktiska skäl inte möjligt vid dom flesta husbyggen pga för många inblandade som inte kan passa tider. och försök att smsa dessa tider vidare kommer troligen vara helt fel oftare än det är rätt. så jag hade inte ens försökt.

P
P polaris78 skrev:
Allt annat är rena fantasier av folk som tror att rätten till väg är nån slags ständig rätt att aldrig nåt står i vägen i flera minuter när dom är 15 min sena på väg till jobbet och att det alltid är någon annans fel att dom då inte hann till jobbet i tid.. :)
Om det står något ivägen så är det faktiskt någon annans fel att man inte hann till jobbet tid.
Bråkar man med folk i onödan så kommer många att besvara den kärleken med olika kreativa lösningar att pissa tillbaka
Det är precis det som byggargrannen riskerar att råka ut för genom att bete sig som han gör.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P
P polaris78 skrev:
Det är av praktiska skäl inte möjligt vid dom flesta husbyggen pga för många inblandade som inte kan passa tider. och försök att smsa dessa tider vidare kommer troligen vara helt fel oftare än det är rätt. så jag hade inte ens försökt.
Du är alltså lika moraliskt förkastlig som byggargrannen i det här sammanhanget. Någon slags ansträngning i stället för att bara rycka på axlarna tycker jag faktiskt att man kan begära. Att man inte alltid lyckas är förståeligt men att bara strunta i grannarna är helt enkelt ouppfostrat.

Grannarna borde kontakta byggargrannens mamma och klaga.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.