A AggeP skrev:
Nej, lastbilen flyttar sig inte och ja, vi har fått vänta i 30min och ställa in planer för att vi inte kommit ut med bilen.
Då hade jag ringt polisen när de vägrar flytta på sig i mer än några minuter. Varje gång. Och kontaktat företaget som kör lastbilen med klagomål och om möjligt ersättningskrav om tex. en biljett inte gick att använda.

• Gilla
Heidina och 10 till
  • Laddar…
A AggeP skrev:
lastbilen flyttar sig inte och ja, vi har fått vänta i 30min
Det låter ärligt talat som en störning ni måste tolerera.

Det legala alternativet är särskild handräckning från Kronofogden, och på det viset få ett förbud för grannen att blockera vägen.

Men får man igenom det för en halvtimmes blockering nu och då av en mindre utfartsväg? Skeptisk. Jag tror som grannen att det här är ett besvär ni får tåla under byggtiden, lite beroende av hur lång den är och hur ofta störningarna sker.

• Gilla
GammelMan99 och 10 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det låter ärligt talat som en störning ni måste tolerera.

Det legala alternativet är särskild handräckning från Kronofogden, och på det viset få ett förbud för grannen att blockera vägen.

Men får man igenom det för en halvtimmes blockering nu och då av en mindre utfartsväg? Skeptisk. Jag tror som grannen att det här är ett besvär ni får tåla under byggtiden, lite beroende av hur lång den är och hur ofta störningarna sker.
Om de hade visat hänsynen att informera innan och ställa lastbilen där den är minst i vägen hade jag hållit med, men nu visar de enligt TS beskrivning ganska dålig hänsyn och då tycker jag inte man behöver eller ens bör acceptera det.

Sen beror det så klart på om det är en betongbil som bör stå och pumpas utan avbrott eller löst gods som bärs av och rent praktiskt mycket väl kan maka på sig även om det tar fem minuter extra vid avlastningen.

• Gilla
TorbjornP och 2 till
  • Laddar…
A AggeP skrev:
Det är precis detta vi efterfrågat, att få information så vi kan planera och parkera vår bil på annan plats de dagar leveranser ska ske. Grannen rycker på axlarna åt detta och menar att han inte vet när leveranserna ska komma (ändå är han på plats när de kommer). Jag tycker det är bortom respektlöst och vi har inte varit annat än pragmatiska och förstående. Men att vi inte ska kunna komma ut med bilen för att hämta på förskolan eller om något barn blir sjukt är inte OK. Jag undrar alltså nu vad jag har för rättigheter och vart jag vänder mig när grannen inte går att prata med.
Åjäklar, det är dumt på riktigt alltså?
Som någon föreslog, polisen, eller kanske byggnadsnämnden har åsikter hur bygget sköts, eller räddningstjänsten. När barnens polare parkerade in mig parkerade jag in dom, men det här är ju en annan nivå......
Sen är det väl inte parkeringsförbud på din väg, du kanske ska parkera där....... lite civil olydnad kan lätta upp, ibland....

Jaja, lycka till med myndighetskontakterna.
/W

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A AggeP skrev:
De lastningar som har varit hittills har tagit cirka 30 minuter åt gången. Absolut att det lastats hela tiden men de blockerar in- och utfart för ca. 10 fastigheter varav flera har hemtjänst. Någon form av information måste vi väl ha rätt till?
Ärligt talat, det låter som ett väldigt stressigt liv om man inte kan vänta 30min de gånger man ska ut exakt samtidigt som leveransen kommer.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
Dowser4711 och 28 till
  • Laddar…
Kan man parkera lagligt på platsen? Om någon av de berörda "instängda" har en extrabil att offra kan ni väl parkera den där med en lapp i rutan att ni gärna flyttar den tillfälligt vid behov om de kontaktar vid nästa materialleverans.

• Gilla
  • Haha
Calle Kula22 och 10 till
  • Laddar…
Håller med om att det hade varit snyggt att informera om man kommer blockera vägen helt. Med det sagt, leverantörer brukar vara sjukt dåliga på att informera, när vi byggde så fick vi preliminärt datum när leveransen skulle ske. I många fall stämde inte det utan kom ofta dagen innan eller efter. I bäst fall hörde transportören av sig dagen innan men i de flesta fall så ringde chauffören när bilen var lastad på lagret, d.v.s. 30 minuter innan. Så man visste aldrig riktigt när transporten skulle dyka upp.

Bor längs en smal länsväg, så när lastbilen ställde sig längs med vägen så blockerade den mer än halva vägbanan så att endast mindre bilar kunde passera. Fast å andra sidan så kom leveranserna oftast på dagen mellan 10-14, så mängder trafik var försumbar. Tror vi blockerade skolbussen en gång i ca 5-10 minuter.

Värt att nämna är också att det oftast endast ingår 30minuters avlastningstid, efter det börjar det kosta pengar... Så jag förstår om byggaren inte är så sugen på att avbryta avlastningen, lastsäkra det som är kvar, fälla in stödben, etc för att släppa förbi en bil.

Har helt klart medlidande med TS, man kan ju tycka att byggaren kan dra ett sms när personen har fått ett preliminärt datum för leveransen så att TS åtminstone vet vilken dag det gäller.

Passar även på att bjuda på en historia om hur det kan bli problematiskt på andra hållet. Under vårt bygga, fick vi ganska tidigt veta vilken vecka som fönsterleveransen skulle ske. När det närmade sig i datum så började det dyka upp skyltar om att vägen skulle asfalteras samma vecka. Jag försökte styra om leveranser till annan vecka, men fönsterna, de gick inte att rubba på (av förståeliga skäl). Så istället försökte jag få tag i de som skulle utföra asfalteringen för att få veta vilka dagar som de skulle hålla på utanför oss. Började med att ringa Trafikverket, men efter många våndor så gav jag upp.. kollade då på skyltarna och såg att det var svevias skyltar, så då var det bara till att ringa till dem och slussas runt bland mängder av personer, den ena visste mindre än den andra och jag gick fruktlös där ifrån...

Veckan kom och de började asfaltera. En dag ringer åkaren och meddelar att han skulle komma med leveransen kring lunch dagen efter. Jag upplyser om att de håller på att asfaltera och vi kommer överens om att han skulle höra av sig drygt en timme innan så jag kunde kolla om de som asfalterade var norr eller söder om oss, så att lastbilen kunde ta andra hållet. Samtalet avslutas och efter kanske 5-10 minuter ringer åkaren igen, "du, det här verkar bli besvärligt, jag tar ett extrapass och kommer ikväll istället". Sagt och gjort, fönsterna kom på kvällen istället, full trailer och lossade på några minuter.
Gissa vad som skedde dagen efter, kring lunch, när vi egentligen skulle ha lossat. Jo då är asfaltsläggarna precis utanför oss. Det hade inte gått att komma förbi med en full trailer.
Kontentan av det hela, det är sjukt svårt att få exakta tider när leveranser/saker ska ske, om det så är byggleverans, asfaltering eller ö-känd paket-leverantör....

• Gilla
vincentt och 19 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Ärligt talat, det låter som ett väldigt stressigt liv om man inte kan vänta 30min de gånger man ska ut exakt samtidigt som leveransen kommer.
Precis (y) jag skulle också bli stressad i min annars lugna vardag om jag fick vänta 30 minuter på väg till jobbet, på väg att hämta på dagis, eller på väg till tåget.

En otrevlig lösning är att alla som blir blockerade ställer sina bilar innan byggarbetsplatsen så att i stället den blockeras. Sedan blir det en tävling i vem som är mest stressad.

• Gilla
  • Haha
Bettan74 och 20 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja den som i vardagen vecka efter vecka kan hantera oannonserade 30 min tid inlåst med bilen måste leva ett bekvämt och ambitionsfritt liv. Vi andra kastar oss mellan möten, upphämtningar, lämningar o s v för att få det hela att rulla. Världen väntar inte på grannens transporter.

• Gilla
Calle Kula22 och 56 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Värt att nämna är också att det oftast endast ingår 30minuters avlastningstid, efter det börjar det kosta pengar... Så jag förstår om byggaren inte är så sugen på att avbryta avlastningen, lastsäkra det som är kvar, fälla in stödben, etc för att släppa förbi en bil.
Jag köper inte helt att det bara eller ens främst är grannens ansvar. Det finns en förare som stannat olämpligt och blockerar trafiken och en ägare av lastbilen som kanske är felaktigt parkerad.

Sen har så klart grannen ett moraliskt ansvar då hen satt igång processen utan ordentlig avlastningsplats men juridiskt finns det nog väldigt mycket mer att hämta genom att agera mot föraren och fordonets ägare.

• Gilla
Nikolaj Christensen och 4 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Jag köper inte helt att det bara eller ens främst är grannens ansvar. Det finns en förare som stannat olämpligt och blockerar trafiken och en ägare av lastbilen som kanske är felaktigt parkerad.

Sen har så klart grannen ett moraliskt ansvar då hen satt igång processen utan ordentlig avlastningsplats men juridiskt finns det nog väldigt mycket mer att hämta genom att agera mot föraren och fordonets ägare.
Håller med om att det är förarens ansvar.

Jag har några ggr bett taxichaufförer flytta på bilen då de hindrar infart, men de ”ska bara hämta en kund där”. Det kan de ju göra bara de stannar så de inte hindrar eller stör trafiken. Och detta lastar jag inte kunden för.

• Gilla
sam-o
  • Laddar…
med all respekt för ts
jag skulle bli mer förbannad på privatpersoner som står och blockerar vägen med flyttlass,lasta / lossa släpkärra...
det är många gånger man har blockerat vägen när man kört sjuktransporter vid lastning bår / rullstol.
många gånger har man kommit fram efter en väg och en virkesbil stått och lastat...även om jag haft tider att passa så har jag väntat på att de ska lasta klart

• Gilla
dajaskazal och 2 till
  • Laddar…
Jag kanske trampar lite på tårna nu.
Men att bygga hus som egen byggherre är inte direkt så att man ringer åkaren och avtalar tid kl 10 och bilen rullar in 10.00
Så hans information till dig kommer bli något i denna stilen.
Idag kl 10 ska där komma en lastbil.
Facit. Idag kl 11 kom där 1 och kl 13 kom där en till för långgodset var lastat på en annan lastbil.

Eller... Idag ska där inte komma någon.
Åkaren - jag hittar inte ditt hus. Oj jo nu ser jag dig...
Om du vad jag tolkar det som redan besvärat dig över leveranserna så kan jag se problemet...
Frågan man kanske ska ställa sig.
Om du byggt hus... Hade du då behövt smidiga grannar eller hade alla leveranser kommit exakt på avtalad tid...

Lastning och lossning med en förare på
plats som vid eventuell extrem situation kan flytta på sig skulle jag tolka som tillräckligt.

Sen den dagen ditt spabad ska lyftas på plats med kranbil så kanske du behöver samma förståelse....

Redigerat:
  • Gilla
GammelMan99 och 7 till
  • Laddar…
I ett försök att vara lite lösningsorienterad: kan du starta en whatsup-grupp med byggaren och berörda grannar? Då kan han ju slänga ut information om när leveransen kommer (även om det är 5 minuter innan). Det är ju bristen på kommunikation som är problemet här.

• Gilla
Heidina och 14 till
  • Laddar…
räddningsväg sån har jag aldrig sett i nåt villa område är det nåt nytt?

• Gilla
ebonita
  • Laddar…
M maria01 skrev:
räddningsväg sån har jag aldrig sett i nåt villa område är det nåt nytt?
Vanligtvis pratar man egentligen om framkomlighet för utryckningsfordon på tomter och till byggnader. Räddningsväg är något som behöver anordnas när/om det vanliga gatunätet inte ger den åtkomlighet som räddningstjänsten behöver. Antagligen är det inte en räddningsväg som finns i TS fall, men det låter ju klart bättre i argumentationen.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.