114 469 läst ·
700 svar
114k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
Du har helt rätt i att det är väldigt ovanligt att någon straffas gör att stanna vid stoppförbud. Kommer polisen säger de troligtvis åt dig att det är förbjudet och ber dig köra vidare och stanna eller parkera på en tillåten plats. Detta behöver vi inte läsa straffrätt för att förstå. Polisen är konstant underbemannad och detta är inte prioriterat samt att den som stannat oftast redan har kört vidare om de mot förmodan skulle göra en utryckning. Att ge en bot är dock inte svårt då stoppförbud råder. De behöver bara vara på plats en sekund för att konstatera att bilen stannat (eller parkerat om ingen aktivitet med att lasta pågår).P polaris78 skrev:Många här verkar ha svårt att förstå skillnaden att varför du står stilla har en stor betydelse för hur ev polis agerar..
Ja jurdiskt så står det stanna och inget bokstavligt tydligt att man får stå där och lasta i eller ur..
Men vad tycker du polisen som väl kommer ut till en lastbil som står och lastar av ska göra åt det..
Man måste även läsa och förstå straffrätt för att inse att 99 % av alla poliser du lyckas få till platsen kommer låta lastbilen lasta av klart om det är en kortare avlastning eller den är i 99 fall av hundra borta redan innan nån polis orkat åka dit.
Men vi leker med tanken att polis hann dit och lastbilen står kvar och lastar och polisen håller med ts om att det kändes fel så är kuggfrågan vad ska man bötfälla för. felparkering funkar inte då det lastas i och ur..
Det skiljer altså i regelverket där det ibland står vad som är uttryckligen tillåtet och ibland uttryckligen förbjudet.. Sen finns det brott som då har en tydlig och fungerande straff skala som är enkelt att bevisa som felparkering forkörning osv.. sen finns det saker som ramlar lite i gråzonen som detta där det står det att man inte får stanna i korsning men i verkligheten så finns det små möjligheter att straffa någon för det ens med polis på plats.
Så ja man kan säga att det är alltid förbjudet att stanna i korsning med några olika undantag. men det är jäkligt ovanligt att nån straffas för tilltaget och dom flesta poliser kommer låta lastbilen lasta klart innan den flyttar på sig.
Dom som straffas har nästan alltid parkerat och lämnat fordonet och då är det enkelt med parkeringsböter , vid i och urlastning så är det mycket mycket svårare att säkerställa en laglig bot som har rätt..
Dessutom finns möjligheten att skylla på trasig lastbil och väntar på reparatör eller bärgare så är plötsligt även polisen bakbunden och man kan lyfta av dom sista grejerna under tiden man väntar på "reparatören" som ju aldrig dyker upp. när man lastat av klart så säger man nu funkar det och kör undan lastbilen och poliserna kan inte riktigt göra nånting alls.
Jag hade kört på samma taktik som byggaren kan jag säga och lastat av dom saker som behövs när dom kommer för det är en begränsad mängd med saker till ett bygge och det får omgivningen finna sig i. och det går att undvika böter och straff för det med rätt enkla medel och alla som kör lastbil vill lasta av sina grejer snabbt och åka vidare för att hinna med sin dag.
Du verkar dock fortsätta på spåret att det finns olika varianter av att stanna. Du stannar om du lastar eller lossar gods eller släpper på eller av passagerare. Gör du inte det är det parkering. Det är alltid förbjudet att stanna i korsning. Att du lossar gods är ju själva definitionen av att stanna. Det finns inga undantag till den regeln. Rätta mig om jag har fel med hänvisning till vilka undantagen skulle vara och var det är definierat.
Det är den juridiska biten. Moraliskt förstår jag att du tycker att byggaren har större rätt till korsningen och att andra dom behöver passera får vänta till de har lossat färdigt. Den åsikten har du naturligtvis full rätt till.
Skyller du på att bilen är trasig bjuder du in till att jag hjälper dig att bärga den eller knuffa den i diket tills tungbärgaren (som ju inte var beställd) kommer. Eller så fixar jag en tungbärgare som drar dig till min kusins verkstad för en dyr felsökning på något som inte är trasigt. Spela inte falskt om du inte är beredd på att jag synar dina kort. Men att hämnas och luras har väl redan konstaterats eskalera konflikten. Nästa gång har TS personbil ”gått sönder ” så den blockerar byggarbetsplatsen. Detta kommer inte leda till något gott.
Då att det inte är tillåtet hjälper TS föga i praktiken.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Du tror inte på det själv. Så varför skulle grannen vill förhandla.K Krille4 skrev:Varför ens diskutera om grannen (eller jag) blir mer eller mindre sugen på att förhandla? Tråden startades ju just av anledningen att grannen inte alls vill förhandla. Så det tåget har redan gått....
Om grannen inte vill diskutera så kvarstår tyvärr bara att "tvinga" grannen att förhandla. Så nä - jag skulle inte bli mer intresserad av att förhandla - men jag kanske blir mer eller mindre tvingad att göra det. Precis som TS
/Krille
Dessutom glömmer du bort en detalj. Grannen har ingen anledning att förhandla med ts.
Ts är den som tjänar på en diskussion med grannen....
Detta har inget med mina åsikter gällande ts och grannen att göra!
Klart han får, men vill han? Det skulle medföra en försening som kan kosta firman pengar.Maskintok skrev:
Vore det inte mycket enklare för alla inblandade om byggargrannen talar om för TS när det väntas komma en leverans?
Hade du varit lika ovillig som byggargrannen att meddela TS och övriga grannar vilken dag en leverans väntas komma?P polaris78 skrev:Jag hade kört på samma taktik som byggaren kan jag säga och lastat av dom saker som behövs när dom kommer för det är en begränsad mängd med saker till ett bygge och det får omgivningen finna sig i. och det går att undvika böter och straff för det med rätt enkla medel och alla som kör lastbil vill lasta av sina grejer snabbt och åka vidare för att hinna med sin dag.
Det är nämligen huvudproblemet här. Huruvida man får stanna i en korsning och lasta ur spelar mindre roll. Om TS får en vettig förvarning om en kommande urlastning så kan han planera runt problemet att det står en lastbil ivägen för honom.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
P Pin skrev:Du har helt rätt i att det är väldigt ovanligt att någon straffas gör att stanna vid stoppförbud. Kommer polisen säger de troligtvis åt dig att det är förbjudet och ber dig köra vidare och stanna eller parkera på en tillåten plats. Detta behöver vi inte läsa straffrätt för att förstå. Polisen är konstant underbemannad och detta är inte prioriterat samt att den som stannat oftast redan har kört vidare om de mot förmodan skulle göra en utryckning. Att ge en bot är dock inte svårt då stoppförbud råder. De behöver bara vara på plats en sekund för att konstatera att bilen stannat (eller parkerat om ingen aktivitet med att lasta pågår).
Du verkar dock fortsätta på spåret att det finns olika varianter av att stanna. Du stannar om du lastar eller lossar gods eller släpper på eller av passagerare. Gör du inte det är det parkering. Det är alltid förbjudet att stanna i korsning. Att du lossar gods är ju själva definitionen av att stanna. Det finns inga undantag till den regeln. Rätta mig om jag har fel med hänvisning till vilka undantagen skulle vara och var det är definierat.
Det är den juridiska biten. Moraliskt förstår jag att du tycker att byggaren har större rätt till korsningen och att andra dom behöver passera får vänta till de har lossat färdigt. Den åsikten har du naturligtvis full rätt till.
Skyller du på att bilen är trasig bjuder du in till att jag hjälper dig att bärga den eller knuffa den i diket tills tungbärgaren (som ju inte var beställd) kommer. Eller så fixar jag en tungbärgare som drar dig till min kusins verkstad för en dyr felsökning på något som inte är trasigt. Spela inte falskt om du inte är beredd på att jag synar dina kort. Men att hämnas och luras har väl redan konstaterats eskalera konflikten. Nästa gång har TS personbil ”gått sönder ” så den blockerar byggarbetsplatsen. Detta kommer inte leda till något gott.
Då att det inte är tillåtet hjälper TS föga i praktiken.
Ja faktum kvarstår att det är mycket svårt att i praktiken lyckas bötfälla nån för tilltaget att stå på vägen och lasta av saker då dom flesta poliser kommer tycka att det är meningslöst tjafs och att dom till största möjlighet inte ens kommer dyka upp alls innan leveransen är över. och 99 % av poliskåren kommer bara tycka att ja du får vänta tills den lastat klart . sen flyttar den sig.
Och ingen lastbilschafför kommer ju stå för länge i vägen så polisen ser när polisen mot alla odds dyker upp.. Man kommer aldrig att "vinna" som trådskapare sida i den här konflikten
Poliserna har oftast rätt stor förståelse att saker måste lastas av vid ett bygge ,det är liksom normalt att det är mycket transporter till ett bygge..
Det enda vettiga som trådskapare är att att inse och förstå att alla byggen stör lite framförallt i början av bygget när mest stora tunga saker ska dit och att dom flesta i byggsvängen tar den plats dom behöver och det kommer inte att förändras av varken gnäll eller hårda ord ,polisanmälningar eller olika försök till hämd utan det eskalerar bara konflikten och det blir ännu mer problem...Och är man dessutom en småbarns familj så vill man verkligen inte ner efter den vägen då man helt enkelt har för mycket att förlora på det och inget att vinna
Och lycka till att putta undan nån lastbil som står i vägen med P bromsar i. och din polare med tungbärgaren kommer ju heller inte hinna dit innan det är färdiglastat och efter en omstart så "funkar ju plötsligt allt" och lastbilen åker igen. ja det är fult att spela falskt men det är väldigt ovanligt att varken poliser elelr nån annan på plats ens har en aning om hur lastbilar funkar så står man där med stödben nerä och lastar av så....
Vet timmerbilar som kört den fulingen på både poliser och folk på plats på länsvägar där man blockerat totalt för att kunna lasta. Ingen fattar nåt och alla blir glada när den äntligen flytta sig efter både lastning och äta matlådan för extra söl som hämd...
Ts personbil dras lätt undan med fyrhjulsdriven bil eller vänd på lastbilen och dra undan den eller flytt med kranen så att hävda trasig på personbil blir liksom inte lika effektivt då 2-3 bygg gubbar lätt skjuter en bil så att dumpa den ivägen för lastbilen kommer ju dessutom genomskådas även av polisen. det eskalerar bara konflikten och behovet av att lossa grejer på platsen förändras inte. däremot kommer ett helt bygglag plus chaufförer vara förbannade och risken att nån har obefintligt konsekvenstänk och tar saken i egna händer blir tyvärr ofta stor. Och jag lovar att det är osannolikt i dagens sverige att nån har sett nått och tänker vittna om det.. alla blundar...
Så inse verkligheten att byggen behöver grejer och ja det kan vara störande men alla former av skapande av ytterligare problem mest troligt kommer leda till noll förbättring och mer strul och byggarna och dess andra inblandade riskerar på sin höjd en bot men det är mycket osannolikt att ens det händer men risken för en eskalerande konflikt är överhängande och läget på husen kommer leda till att ts kommer ha mest att förlora på den konflikten.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
P pmd skrev:Hade du varit lika ovillig som byggargrannen att meddela TS och övriga grannar vilken dag en leverans väntas komma?
Det är nämligen huvudproblemet här. Huruvida man får stanna i en korsning och lasta ur spelar mindre roll. Om TS får en vettig förvarning om en kommande urlastning så kan han planera runt problemet att det står en lastbil ivägen för honom.
Jaq skulle mest troligt agera som byggaren redan gör av flera orsaker..
Har vi redan en konflikt där det redan varit gnäll så vill jag inte riskera att ts eller nån annan blockerar eller har polis på plats eller liknande för att ställa till med extra strul vid leveranserna..(det förslaget har vi ju fått i tråden ja vet inte hur många ggr)
Dessutom så om jag meddelar tider som ju ofta från transportörer är av stil ett datum och sen mellan 9-17 och liknande svävande tider och sen kommer dom iaf fel dag eller fel tid så kommer det ju troligen slå tillbaka på mig för att "du sa ju.." och plötsligt är jag boven istället för chauffören som inte ens kom på rätt dag..
Jag hade nog bara lagt lappar i brevlådan att jag bygger och att det kommer leda till vissa störningar med leveranser under en tid framöver som pga hur det ser ut på plats kommer leda till vissa störningar i framkomligheten på vägen. inga datum och tider..
Ser ju lika ut vid varje större vägbygge eller bro bygge eller vägbeläggningsjobb.
Det kommer upp skyltar att det kommer ske ,och sen veckor eller månader eller halvår av störningar. så att försöka meddela exakt när var och hur man kommer störa är ju liksom ett för stort arbete att hantera och med för många olika inblandade för att kunna lova att det är stopp mellan 8-9 på onsdag
Ständig och konstant framkomlighet på vägar är ju ingen mänsklig rättighet ,"för att man har tider att passa..". Finns ju inte ens på E4 utan det kan vara stopp och ingen vet hur länge ibland blir man stående i köer av olika orsaker
Du hade alltså inte varit speciellt angelägen om att ha bra relationer med dina blivande grannar?
I så fall hoppas jag att du är en del av en liten, liten minoritet. Vi andra, som är väluppfostrade (och ändå har en bra relation med våra mammor), månar om att inte ställa till besvär för andra i mesta möjliga mån. Att leva med andra i ett samhälle är ett givande och ett tagande. Man gör bäst i att prata med sina medmänniskor (blivande grannar i det här fallet) och vara beredd på att kompromissa när det behövs.
Med en väletablerad god relation till grannarna så är inte en miss när det gäller datum för en leverans hela världen. Grannarna vet ju att du åtminstone försökte hjälpa till. Nästa gång går det säkert bättre.
Ständig och konstant (eller åtminstone slumpmässigt då och då under en längre period) blockerande på vägar är ju inte heller en mänsklig rättighet.
I så fall hoppas jag att du är en del av en liten, liten minoritet. Vi andra, som är väluppfostrade (och ändå har en bra relation med våra mammor), månar om att inte ställa till besvär för andra i mesta möjliga mån. Att leva med andra i ett samhälle är ett givande och ett tagande. Man gör bäst i att prata med sina medmänniskor (blivande grannar i det här fallet) och vara beredd på att kompromissa när det behövs.
Med en väletablerad god relation till grannarna så är inte en miss när det gäller datum för en leverans hela världen. Grannarna vet ju att du åtminstone försökte hjälpa till. Nästa gång går det säkert bättre.
Ständig och konstant (eller åtminstone slumpmässigt då och då under en längre period) blockerande på vägar är ju inte heller en mänsklig rättighet.
Redigerat:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
Det går liksom inte att kompromissa med att varor till ett husbygge som kommer lite när som helst och vissa grejer så är det olika yrkesgrupper som tar emot deras egna beställningar på plats så det skulle vara ett rejält stort jobb att försöka förmedla tider som ändå inte stämmer då oftast ingen får veta exakt när det kommer.
Alla leverans sms hamnar altså inte ens i en telefon utan det kan vara en handfull firmor iblandade i olika yrkesgrupper som tar emot sina leveranser på plats.
I bästa fall så ringer det nån chaufför och säger jag är där kl 12 men sen står han där kl 11 iaf för det gick snabbare än planerat på stället innan..
Jag skulle säga att det är inget som man som husägare kan få en rimlig överblick om och kunna ge korrekta tider som ens stämmer hälften av gångerna.
Så även om husägaren la ner x timmar per dag på detta och alla firmor och andra skulle bli galna av allt ringande så skulle många av leveranserna iallafall inte stämma och lastbilen står där ivägen då det skulle vara fritt..
Det bästa "jag" kan erbjuda är att informera att det kommer vara störningar och dom är tyvärr icke möjliga att schemalägga
Så väljer grannen att inte förstå mitt problem varför ska då jag bjuda till?
Grannens hus är också byggt vid nåt tillfälle och då har det skapat oreda i kvarteret med extra transporter det är liksom en del av livet med grannar , även om det såklart kan störa på många vis
Alla leverans sms hamnar altså inte ens i en telefon utan det kan vara en handfull firmor iblandade i olika yrkesgrupper som tar emot sina leveranser på plats.
I bästa fall så ringer det nån chaufför och säger jag är där kl 12 men sen står han där kl 11 iaf för det gick snabbare än planerat på stället innan..
Jag skulle säga att det är inget som man som husägare kan få en rimlig överblick om och kunna ge korrekta tider som ens stämmer hälften av gångerna.
Så även om husägaren la ner x timmar per dag på detta och alla firmor och andra skulle bli galna av allt ringande så skulle många av leveranserna iallafall inte stämma och lastbilen står där ivägen då det skulle vara fritt..
Det bästa "jag" kan erbjuda är att informera att det kommer vara störningar och dom är tyvärr icke möjliga att schemalägga
Så väljer grannen att inte förstå mitt problem varför ska då jag bjuda till?
Grannens hus är också byggt vid nåt tillfälle och då har det skapat oreda i kvarteret med extra transporter det är liksom en del av livet med grannar , även om det såklart kan störa på många vis
Redigerat:
Kompromissen i det fallet vore att byggargrannen inte skulle vara så tjurskallig och istället meddela TS vilken dag en leverans kommer. Det spelar inte så stor roll när han meddelar det. Eftersom han själv får veta när leveransen kommer så kan han lätt ge TS tillräcklig förvarning. Det är inte direkt raketkirurgi att lyckas med det.P polaris78 skrev:Det går liksom inte att kompromissa med att varor till ett husbygge som kommer lite när som helst och vissa grejer så är det olika yrkesgrupper som tar emot deras beställningar på plats så det skulle vara ett rejält stort jobb att försöka förmedla tider som ändå inte stämmer då oftast ingen får veta exakt när det kommer.
I sämsta fall, snarare. Riktigt så konsekvent inkompetenta på logistik brukar inte ens byggmaterialleverantörer* vara.
Det viktiga är dock att etablera en god relation till sina blivande grannar, och att låta bli att inta en neandertalinställning till dem. Det är mycket lättare att tolerera fel och misstag när man vet att den man har att göra med åtminstone försöker.
Sånt begriper alla civiliserade människor.
*Med reservation för att det förstås kan finnas totalt inkompetenta människor även i den branschen, men hur långlivade blir de?
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
Jag är inte helt säker på att det har att göra med "tjurskallighet" hos byggargrannen.. Ts förmedlar den bilden men vi vet egentligen inte då vi bara har en sida av storyn och man får troligen en annan bild från den andra parten..P pmd skrev:Kompromissen i det fallet vore att byggargrannen inte skulle vara så tjurskallig och istället meddela TS vilken dag en leverans kommer. Det spelar inte så stor roll när han meddelar det. Eftersom han själv får veta när leveransen kommer så kan han lätt ge TS tillräcklig förvarning. Det är inte direkt raketkirurgi att lyckas med det.
I sämsta fall, snarare. Riktigt så konsekvent inkompetenta på logistik brukar inte ens byggmaterialleverantörer* vara.
Det viktiga är dock att etablera en god relation till sina blivande grannar, och att låta bli att inta en neandertalinställning till dem. Det är mycket lättare att tolerera fel och misstag när man vet att den man har att göra med åtminstone försöker.
Sånt begriper alla civiliserade människor.
*Med reservation för att det förstås kan finnas totalt inkompetenta människor även i den branschen, men hur långlivade blir de?
Då jag har att göra med transportföretag på daglig basis i mitt yrke så kan jag tyvärr meddela att du har en stark övertro till hur det funkar i praktiken.. visst det finns bättre och sämre absolut men det är oftast många timmars marginaler på tiderna man får och sen stämmer dom iaf inte..
Och är det ett husbygge med en handfull eller mer underleverantörer som alla beställer grejer till platsen som det ofta görs så hamnar ju deras bekräftelse sms hos 5 olika telefoner varav några sitter på varsitt kontor på stan och meddelar nån av deras anställda på plats att ta emot grejerna..
Att nån ska sammanställa detta för att meddela husägaren sker ju inte ens och husägaren känner då inte ens till när leverans sker..
Enligt min erfarenhet så är det fruktansvärt svårt för att inte säga helt hopplöst att försöka meddela när vi blockerar vägen med leveranser, det funkar bara i önsketänkande för folk som aldrig vart inblandade i ett riktigt husbygge och som ser sin framkomlighet på vägen som det mest prioriterade och att hela världen ska anpassa sig till det oavsett tidåtgång och kostnader. om dom så ska anställa en samordnare på 40 timmar i veckan för att lyckas i 3 av 10 med korrekta tidsangivelser på blockerad väg..
Vill man ha en god relation med sina grannar så inser man att man begär nåt meningslöst med att få en del sms med planerade lev tider som sen inte stämmer iaf och det är stopp på helt andra tider än planerat.
Onödigt syrliga och förklädda förnedringar om "civiliserade människor" och liknande ignoreras och tolkas som okunskap.. om det inte var menat så kan du bortse från den här kommentaren...