Jag trodde att de som höll till på bh. Var vuxna människor.
Istället är det ett barnungar där alla idéer går ut på att hämnas och jävlas. Där man inte bryr sig om tredje person drabbas.
Väx upp nu.
Vuxna människor håller inte och jävlas

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
J
P polaris78 skrev:
Jag är inte helt säker på att det har att göra med "tjurskallighet" hos byggargrannen.. Ts förmedlar den bilden men vi vet egentligen inte då vi bara har en sida av storyn och man får troligen en annan bild från den andra parten..

Då jag har att göra med transportföretag på daglig basis i mitt yrke så kan jag tyvärr meddela att du har en stark övertro till hur det funkar i praktiken.. visst det finns bättre och sämre absolut men det är oftast många timmars marginaler på tiderna man får och sen stämmer dom iaf inte..

Och är det ett husbygge med en handfull eller mer underleverantörer som alla beställer grejer till platsen som det ofta görs så hamnar ju deras bekräftelse sms hos 5 olika telefoner varav några sitter på varsitt kontor på stan och meddelar nån av deras anställda på plats att ta emot grejerna..
Att nån ska sammanställa detta för att meddela husägaren sker ju inte ens och husägaren känner då inte ens till när leverans sker..

Enligt min erfarenhet så är det fruktansvärt svårt för att inte säga helt hopplöst att försöka meddela när vi blockerar vägen med leveranser, det funkar bara i önsketänkande för folk som aldrig vart inblandade i ett riktigt husbygge och som ser sin framkomlighet på vägen som det mest prioriterade och att hela världen ska anpassa sig till det oavsett tidåtgång och kostnader. om dom så ska anställa en samordnare på 40 timmar i veckan för att lyckas i 3 av 10 med korrekta tidsangivelser på blockerad väg..

Vill man ha en god relation med sina grannar så inser man att man begär nåt meningslöst med att få en del sms med planerade lev tider som sen inte stämmer iaf och det är stopp på helt andra tider än planerat.

Onödigt syrliga och förklädda förnedringar om "civiliserade människor" och liknande ignoreras och tolkas som okunskap.. om det inte var menat så kan du bortse från den här kommentaren...
För grannsämjan är det nog en viss skillnad på svaret "jag ska försöka meddela dig då jag själv får reda på det innan, sorry att mitt bygge ställer till det för dig" och "de ska du skita i, du får vänta med att åka till jobbet när jag får leverans". Även om utfallet blir samma map om han verkligen får någon info i förväg. Den med det sistnämnda svaret skulle jag inte lyfta ett finger för att underlätta livet för framöver.

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
För grannsämjan är det nog en viss skillnad på svaret "jag ska försöka meddela dig då jag själv får reda på det innan, sorry att mitt bygge ställer till det för dig" och "de ska du skita i, du får vänta med att åka till jobbet när jag får leverans". Även om utfallet blir samma map om han verkligen får någon info i förväg. Den med det sistnämnda svaret skulle jag inte lyfta ett finger för att underlätta livet för framöver.
nåjo är personen en skit i övrigt liv också så ja.. Men är det en trevlig person i övrigt så...
alla har vi dåliga dagar och omständigheter... vet inte vad grannen menade alls... om det ens skett... grannen kanske skrattade till i förtvivlan då den inte heller hade en aning om leverans... Och förstod att han skulle bli aset i hagen... Eller så är han det konstant vem vet? :thinking:

Unikt namn
P polaris78 skrev:
Dessutom finns möjligheten att skylla på trasig lastbil och väntar på reparatör eller bärgare så är plötsligt även polisen bakbunden och man kan lyfta av dom sista grejerna under tiden man väntar på "reparatören"
Haha va?
Om den strategin fungerade skulle ju varenda felparkerande idiot kunna skylla på trasigt fordon.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag trodde att de som höll till på bh. Var vuxna människor.
Istället är det ett barnungar där alla idéer går ut på att hämnas och jävlas. Där man inte bryr sig om tredje person drabbas.
Väx upp nu.
Vuxna människor håller inte och jävlas
Tanken är inte att hämnas och jävlas för sakens skull utan att försöka få byggherren att förstå situationen så att denne kan växa upp till en vuxen människa.

• Gilla
  • Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Hur man kan driva ett bygga utan att veta när leveranser kommer är för mig en gåta.
Man vill ju kunna se till att ha rätt personal på plats vid rätt tidpunkt och man vill ju ha Saker i rätt ordning.

Sen är det intressant att se hur olika det kan vara inom transportindustrin. Skogen visste leveranser en vecka fram medan Polaris inte ens samma dag/dagen innan har en aning om vad som ska levereras.

Trist dessutom att förutsätta att chaufförer och byggare är kriminella typer som dessutom skyddar varann. Att flytta någon annans bil har de såklart inte rätt till.
Mina vänner inom bygg och mina vänner som är chaufförer tror jag aldrig skulle göra sådana saker.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Ja faktum kvarstår att det är mycket svårt att i praktiken lyckas bötfälla nån för tilltaget att stå på vägen och lasta av saker då dom flesta poliser kommer tycka att det är meningslöst tjafs och att dom till största möjlighet inte ens kommer dyka upp alls innan leveransen är över. och 99 % av poliskåren kommer bara tycka att ja du får vänta tills den lastat klart . sen flyttar den sig.
Och ingen lastbilschafför kommer ju stå för länge i vägen så polisen ser när polisen mot alla odds dyker upp.. Man kommer aldrig att "vinna" som trådskapare sida i den här konflikten

Poliserna har oftast rätt stor förståelse att saker måste lastas av vid ett bygge ,det är liksom normalt att det är mycket transporter till ett bygge..

Det enda vettiga som trådskapare är att att inse och förstå att alla byggen stör lite framförallt i början av bygget när mest stora tunga saker ska dit och att dom flesta i byggsvängen tar den plats dom behöver och det kommer inte att förändras av varken gnäll eller hårda ord ,polisanmälningar eller olika försök till hämd utan det eskalerar bara konflikten och det blir ännu mer problem...Och är man dessutom en småbarns familj så vill man verkligen inte ner efter den vägen då man helt enkelt har för mycket att förlora på det och inget att vinna

Och lycka till att putta undan nån lastbil som står i vägen med P bromsar i. och din polare med tungbärgaren kommer ju heller inte hinna dit innan det är färdiglastat och efter en omstart så "funkar ju plötsligt allt" och lastbilen åker igen. ja det är fult att spela falskt men det är väldigt ovanligt att varken poliser elelr nån annan på plats ens har en aning om hur lastbilar funkar så står man där med stödben nerä och lastar av så....
Vet timmerbilar som kört den fulingen på både poliser och folk på plats på länsvägar där man blockerat totalt för att kunna lasta. Ingen fattar nåt och alla blir glada när den äntligen flytta sig efter både lastning och äta matlådan för extra söl som hämd... :) dessutom så har datoriseringen av lastbilarna och dess utrustningar lett till att liknande fel ibland uppkommer på riktigt och ger såna problem, så den enda som vet sanningen är chauffören..

Ts personbil dras lätt undan med fyrhjulsdriven bil eller vänd på lastbilen och dra undan den eller flytt med kranen så att hävda trasig på personbil blir liksom inte lika effektivt då 2-3 bygg gubbar lätt skjuter en bil så att dumpa den ivägen för lastbilen kommer ju dessutom genomskådas även av polisen. det eskalerar bara konflikten och behovet av att lossa grejer på platsen förändras inte. däremot kommer ett helt bygglag plus chaufförer vara förbannade och risken att nån har obefintligt konsekvenstänk och tar saken i egna händer blir tyvärr ofta stor. Och jag lovar att det är osannolikt i dagens sverige att nån har sett nått och tänker vittna om det.. alla blundar...

Så inse verkligheten att byggen behöver grejer och ja det kan vara störande men alla former av skapande av ytterligare problem mest troligt kommer leda till noll förbättring och mer strul och byggarna och dess andra inblandade riskerar på sin höjd en bot men det är mycket osannolikt att ens det händer men risken för en eskalerande konflikt är överhängande och läget på husen kommer leda till att ts kommer ha mest att förlora på den konflikten.
Det var ingenting i din långa text jag egentligen ville diskutera. Min diskussion med dig gällde i första hand reglerna för att stanna. Eftersom du inte kommenterade det så håller du väl äntligen
med mig vad som gäller.

Men flytta på lastbilen är väl enkelt eftersom du lämnat den olåst med nycklarna i, kanske motorn igång också.

Beträffande den moraliska frågan tycker jag det beror på hur många som blir drabbade. Är det bara TS som kanske behöver åka förbi då, eller är det mer trafik. Även påverkar det hur stora saker som lossas, men jag antar att det är stort gods med lastbil och kram här. (Om det är postnord med en skokartong från Zalando är det lika juridiskt fel, men även enligt mig moraliskt förkastligt att blockera vägen.) I en strakt trafikerad korsning är det inte OK om det resulterar i trafikkaos. Om det bara är TS som berörs hade information om dag och eventuell tid för störningen hjälpt, eller i alla fall visat god vilja från byggaren.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Och skulle nu TS komma en halv timme för sent till skolan och jobbet en dag eller två under byggtiden så stannar inte jorden för det. Troligen bryr sig ingen utom just TS.
Ps
Har TS ett jobb där TS absolut måste vara på jobbet en viss tid för att jorden inte ska stanna bör nog TS åka så pass mycket tidigare att TS kommer i tid även om en jumbojet störtat på vägen och blockerat all framfart.

• Älska
skoge
  • Laddar…
Det känns som vi har hamnat i en evighetsdebatt igen, mellan lägren "om inte grannen orkar förmedla information hen har, för att försäka hålla blivande grannar på gott humör, så kanske han får lära sig" och "äh, vafan, störst står mest, TS får väl skylla sig själv som inte planerar bättre".

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
J
Frågan är väl även, är det så att vägen blockeras ett par gånger i veckan och då precis i den tid alla ska till jobbet, eller är det ett par tre gånger totalt under byggtiden (tex att det bara blockeras av cement bil och husleverans). Om det är det senare borde dock byggaren ha järnkoll på när det inträffar.

Hur som helst, att försöka vara tillmötesgående om man ställer till det för någon tycker jag är en självklarhet. Det kommer man dessutom ofta långt på i fråga om acceptans. Att visa att man vill och bryr sig, även om det i praktiken inte leder till en förbättring.
Att säga åt någon man ställt till det för att "skit i det du, skyll dig själv, jag bryr mig inte". Då får man nog tillbaka att den personen aldrig kommer vara speciellt positiv eller vilja hjälpa till.
En del människor är egoister eller har inte förmåga eller empati att se att de ställer till det för andra. De människorna ska man inte fortsätta curla utan visa var skåpet ska stå, annars kommer de hela livet fortsätta ställa till det för andra.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tanken är inte att hämnas och jävlas för sakens skull utan att försöka få byggherren att förstå situationen så att denne kan växa upp till en vuxen människa.
Så genom att bete som barn så ska ni få grannen att växa .som människa. Den måste vars bäst hittills ?

Redigerat:
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
K
P polaris78 skrev:
Det går liksom inte att kompromissa med att varor till ett husbygge som kommer lite när som helst och vissa grejer så är det olika yrkesgrupper som tar emot deras egna beställningar på plats så det skulle vara ett rejält stort jobb att försöka förmedla tider som ändå inte stämmer då oftast ingen får veta exakt när det kommer.
Alla leverans sms hamnar altså inte ens i en telefon utan det kan vara en handfull firmor iblandade i olika yrkesgrupper som tar emot sina leveranser på plats.

I bästa fall så ringer det nån chaufför och säger jag är där kl 12 men sen står han där kl 11 iaf för det gick snabbare än planerat på stället innan..

Jag skulle säga att det är inget som man som husägare kan få en rimlig överblick om och kunna ge korrekta tider som ens stämmer hälften av gångerna.

Så även om husägaren la ner x timmar per dag på detta och alla firmor och andra skulle bli galna av allt ringande så skulle många av leveranserna iallafall inte stämma och lastbilen står där ivägen då det skulle vara fritt..

Det bästa "jag" kan erbjuda är att informera att det kommer vara störningar och dom är tyvärr icke möjliga att schemalägga

Så väljer grannen att inte förstå mitt problem varför ska då jag bjuda till?
Grannens hus är också byggt vid nåt tillfälle och då har det skapat oreda i kvarteret med extra transporter det är liksom en del av livet med grannar , även om det såklart kan störa på många vis
Fast nu diskuterar du inte längre TS situation? TS granne vet när leveranserna sker och åker själv dit för att ta emot leveranserna. Ändå vägrar han att meddela grannarna.

Vad är argumentet för att inte meddela grannarna när man vet att leveransen kommer?

/Krille

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så genom att bete som barn så ska ni få grannen att växa .som människa. Den måste vars bäst hittills ?
Tanken är helt enkelt att få byggherren till förhandlingsbordet.
Har du något förslag på ett annat sätt att få byggherren att reagera?
Eller ska man bara acceptera att folk beter sig som idioter?

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tanken är helt enkelt att få byggherren till förhandlingsbordet.
Har du något förslag på ett annat sätt att få byggherren att reagera?
Eller ska man bara acceptera att folk beter sig som idioter?
Undrar om det är en vinnande taktik?
Har du testat förut? Att tvinga någon till förhandlingen..Genom att jävlas,
Jag är nyfiken på hur stor framgång det....

Det kan väl mycket väl vara en framkomlig väg att få till förhandlingar på. Att alla grannar får leva med mångfallt värre problem än grannens relativt korta blockader av vägen får de väl ta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.