114 471 läst ·
700 svar
114k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
Då är det den snälla polisen du träffatskoge skrev:
nåjo man kan ju tycka det..P Pin skrev:
Men vissa verkar ju knappt veta när de anser att parkera in någon som utövar ett arbete så utför de en handling med uppsåt...
De ser lastbilen och struntar i hur den kommer ut.. likgiltighet..
ingen bra sak att uppmana till om man nu anser att andra är troll eller stolpskott...
Då är man ju själv det man skriver...
Har inte riktigt lika många bokstäver men iallafall CE. Jag har både stått tokigt och kört för fort utan att bli av med körkortet. Det betyder inte att det är lagligt.skoge skrev:
Jag är för att vara pragmatisk men om man är det måste man också vara lyhörd.
Klart grannen och hans leveranser skulle kunna lasta av genom att stå på ett sätt som inte är tillåtet, men om man samtidigt skrattar de som drabbas i ansiktet förstår jag om folk vill sätta dit eller jävlas med honom. Hade han kommit med en flaska vin och lovat att försöka ringa innan nästa leverans efter första gången ts blivit instängd hade denna tråden nog inte funnits. Så hade alla normala människor gjort.
J JohanLun skrev:Har inte riktigt lika många bokstäver men iallafall CE. Jag har både stått tokigt och kört för fort utan att bli av med körkortet. Det betyder inte att det är lagligt.
Jag är för att vara pragmatisk men om man är det måste man också vara lyhörd.
Klart grannen och hans leveranser skulle kunna lasta av genom att stå på ett sätt som inte är tillåtet, men om man samtidigt skrattar de som drabbas i ansiktet förstår jag om folk vill sätta dit eller jävlas med honom. Hade han kommit med en flaska vin och lovat att försöka ringa innan nästa leverans efter första gången ts blivit instängd hade denna tråden nog inte funnits. Så hade alla normala människor gjort.
Och vad har grannen med hur lastbilschaufförerna parkerar sitt fordon?
Jag hade inte gett något vin..
Men inte heller skrattat någon i ansiktet..
Men det känns som om folk har fel fokus..
Ska det vara så svårt att ringa upp frakt bolaget och tala om att deras chaufför parkerat så ingen kommer förbi?
Och att någon sorts medling över när det ska ske vore att föredra...
Redigerat av moderator:
Men premissen i TS' fall var ju att vägen blir (helt) blockerad för annan trafik.E elmont skrev:
Jo, om man beställer nåt så skulle jag tro att det åligger beställaren att se till att det går att ta sig fram och lasta av med lastbil?Maskintok skrev:
Jag uppfattar som att i detta fall har grannen gjort det, dvs sagt att jag skiter i att berätta när de ska blockera vägen, du får leva med det. Jävligt fult gjort. Hade han skött sig hade inte vin behövts. Nu kan vi gissa på att dessa två grannar inte kommer bjuda varandra på en öl vid grillen framöver. Synd.
Håller delvis med, men jag tycker det är GRANNEN som beställer frakten som ska prata om detta. Inte fan kan TS ringa runt till fraktbolag i förväg och göra upp detta när han inte ens vet vad som ska levereras? I efterhand kan han ringa och klaga, men det biter ju bara om de ska dit igen.
Jag har ringt och gnällt på Mathem som körde som biltjuvar. Inte fan vet jag om det hjälpte, men de verkar i alla fall i vårt område blivit utkonkurrerade av ICA som kör snällt och fint.
Som jag förstår vill TS inte hindra grannen från att lasta av på det sätt han gör. Han vill bara veta när det ska ske lite i förväg så han inte blir instängd. Men om grannen vägrar samarbeta vill TS veta om han kan hindra aktiviteten helt. Jag är 100% på TS sida här. Oavsett om det drabbar en transportör en gång (som får föra kostnaden vidare till kunden).
Nja det är iallafall för mig klart att det är föraren av fordonet som har ansvaret.J JohanLun skrev:Jo, om man beställer nåt så skulle jag tro att det åligger beställaren att se till att det går att ta sig fram och lasta av med lastbil?
Jag uppfattar som att i detta fall har grannen gjort det, dvs sagt att jag skiter i att berätta när de ska blockera vägen, du får leva med det. Jävligt fult gjort. Hade han skött sig hade inte vin behövts. Nu kan vi gissa på att dessa två grannar inte kommer bjuda varandra på en öl vid grillen framöver. Synd.
Håller delvis med, men jag tycker det är GRANNEN som beställer frakten som ska prata om detta. Inte fan kan TS ringa runt till fraktbolag i förväg och göra upp detta när han inte ens vet vad som ska levereras? I efterhand kan han ringa och klaga, men det biter ju bara om de ska dit igen.
Jag har ringt och gnällt på Mathem som körde som biltjuvar. Inte fan vet jag om det hjälpte, men de verkar i alla fall i vårt område blivit utkonkurrerade av ICA som kör snällt och fint.
Som jag förstår vill TS inte hindra grannen från att lasta av på det sätt han gör. Han vill bara veta när det ska ske lite i förväg så han inte blir instängd. Men om grannen vägrar samarbeta vill TS veta om han kan hindra aktiviteten helt. Jag är 100% på TS sida här. Oavsett om det drabbar en transportör en gång (som får föra kostnaden vidare till kunden).
Och det var ju klart att det fanns plats att stå på...
Sedan att ingen tagit hänsyn till andra boende.. är inget konstigt...
Det sker varje dag att lastning/lossning sker..
Men bör ske så att man inte stör andra.. Eller hindrar... 30 min är ganska kort ändå..
Och förståeligt att det retar när man är stressad... Men vore en stor skillnad om det vore varje dag..
lättast är att ringa transportören och få reda på när leverans sker.. Och redogöra situationen.. Då blir nog alla nöjda..J JohanLun skrev:Jo, om man beställer nåt så skulle jag tro att det åligger beställaren att se till att det går att ta sig fram och lasta av med lastbil?
Som jag tolkar TS så är det frekvent. Dvs inte en engångshändelse. Vore det en engångshändelse så skulle iallafall jag rycka på axlarna. Vore det ofta så skulle jag vara rejält irriterad om jag inte visste om när...Maskintok skrev:
När vi haft arborister hos oss och grannarna har de varit tvungna att blockera vägen. De har satt upp skyltar, vi har knackat på hos grannar osv. Och det går att ta sig runt en annan väg. Det normala om man blockerar någons väg i en halvtimme utan att kunna flytta är att säga till. Om lastbilen kan avbryta lastningen (tex en vanlig distributionsbil) kan få stanna hur som helst tycker jag. De kan ju släppa förbi en bil som har bråttom inom 5 minuter, då kan man ha en dialog.
Om bilen har stödben och kran och ska lassa av något komplext och gör detta precis mellan 06:30-09:00 när man kan tänka sig det är stor rörelse så borde de förvarna innan! Eller undvika just den tiden!
står väl ändå på 99% av alla lastbilar vem de tillhör?.. vad han levererar är ovidkommande..J JohanLun skrev:
TS ska ringa till frakt bolaget och redogöra situationen för de andra boende... Och att frakt bolaget måste ta större hänsyn i detta.
Jo men som jag förstår det så är det inte lastbilar på rad och mellan 07.00 till 21.00..J JohanLun skrev:Som jag tolkar TS så är det frekvent. Dvs inte en engångshändelse. Vore det en engångshändelse så skulle iallafall jag rycka på axlarna. Vore det ofta så skulle jag vara rejält irriterad om jag inte visste om när...
När vi haft arborister hos oss och grannarna har de varit tvungna att blockera vägen. De har satt upp skyltar, vi har knackat på hos grannar osv. Och det går att ta sig runt en annan väg. Det normala om man blockerar någons väg i en halvtimme utan att kunna flytta är att säga till. Om lastbilen kan avbryta lastningen (tex en vanlig distributionsbil) kan få stanna hur som helst tycker jag. De kan ju släppa förbi en bil som har bråttom inom 5 minuter, då kan man ha en dialog.
Om bilen har stödben och kran och ska lassa av något komplext och gör detta precis mellan 06:30-09:00 när man kan tänka sig det är stor rörelse så borde de förvarna innan! Eller undvika just den tiden!
utan det kan säkert gå någon dag emellan..
Det är väl det att när bilen väl står där så är TS redan sen till jobbet, fotbollsmatchen har börjat eller vad det nu är han missar...Maskintok skrev:
När jag klagade på mathem så kunde de aldrig återkoppla till vilken bil som missskött sig. Som sagt, när man får ett par strumpor levererade så får man update och en karta där man ser bilen åka runt, men när nåt strular så kan varor vara borta i två veckor utan att nån vet var de är och företaget som äger bilarna har ingen aning om var de är eller ens att en av deras bilar är i området.
Jag har jobbat med att utveckla tracking och telematik för 20 år sen. Det förvånar mig om ett logistikbolag idag INTE har exakt koll på var deras fordon är och var de är på väg. Sen att verkligheten gör att de ändå inte kan förutspå om lastbilen blir sen för att nån spånhjärna blockerat en väg eller någon liknande händelse, ja det är ju olycksfall i arbetet. Men det drabbar väl ingen tredje part. Eller...
Leveransen till fastigheterna som är blockerade? Hemtjänsten som inte kom fram så en pensionär inte fick gå på muggen eller inte fick mat? Vad är viktigare än ett virkeslass och att slippa grusa av 4x1 m vid kanten av tomten på sitt bygge?
Det lustiga är att jag pratade med en kille på jobbet som jobbat som chaufför och han hade precis samma åsikt, att när han jobbade kunde han ställa sin lastbil precis hur som helst och alla andra får vänta. Men jag undrar, om han får vänta för att nån spånhjärna ställt sig mitt i en korsning, tycker han det är lika självklart då att man ska få göra så? Och varför skulle jag som privatperson som kör och lastar något inte ha samma rätt att blockera som en yrkeschaufför? I slutänden kan det ju vara samma plankor jag levererar till mig själv som jag får levererat? Kan jag bara ställa mig på Valhallavägen och i godan ro lasta ur en lastbil?
att TS är stressad mm är ovidkommande i detta, det höjer dennes förtvivlan och ilska ja.. Men ger inte mer rätt för det..J JohanLun skrev:Det är väl det att när bilen väl står där så är TS redan sen till jobbet, fotbollsmatchen har börjat eller vad det nu är han missar...
När jag klagade på mathem så kunde de aldrig återkoppla till vilken bil som missskött sig. Som sagt, när man får ett par strumpor levererade så får man update och en karta där man ser bilen åka runt, men när nåt strular så kan varor vara borta i två veckor utan att nån vet var de är och företaget som äger bilarna har ingen aning om var de är eller ens att en av deras bilar är i området.
Jag har jobbat med att utveckla tracking och telematik för 20 år sen. Det förvånar mig om ett logistikbolag idag INTE har exakt koll på var deras fordon är och var de är på väg. Sen att verkligheten gör att de ändå inte kan förutspå om lastbilen blir sen för att nån spånhjärna blockerat en väg eller någon liknande händelse, ja det är ju olycksfall i arbetet. Men det drabbar väl ingen tredje part. Eller...
Leveransen till fastigheterna som är blockerade? Hemtjänsten som inte kom fram så en pensionär inte fick gå på muggen eller inte fick mat? Vad är viktigare än ett virkeslass och att slippa grusa av 4x1 m vid kanten av tomten på sitt bygge?
Det lustiga är att jag pratade med en kille på jobbet som jobbat som chaufför och han hade precis samma åsikt, att när han jobbade kunde han ställa sin lastbil precis hur som helst och alla andra får vänta. Men jag undrar, om han får vänta för att nån spånhjärna ställt sig mitt i en korsning, tycker han det är lika självklart då att man ska få göra så? Och varför skulle jag som privatperson som kör och lastar något inte ha samma rätt att blockera som en yrkeschaufför? I slutänden kan det ju vara samma plankor jag levererar till mig själv som jag får levererat? Kan jag bara ställa mig på Valhallavägen och i godan ro lasta ur en lastbil?
frakt bolagen vet mycket väl vart de har sina chaufförer och bilar..
Och om de skapar problem i vardagen för andra så brukar de vilja ha information om detta.. istället för att behöva läsa om det i media...