P
Maskintok skrev:
står väl ändå på 99% av alla lastbilar vem de tillhör?.. vad han levererar är ovidkommande..
TS ska ringa till frakt bolaget och redogöra situationen för de andra boende... Och att frakt bolaget måste ta större hänsyn i detta.
Du förutsätter att alla leveranser till grannens bygge sköts av en och samma speditör. Det kanske är så, men kanske inte. TS måste under alla omständigheter hålla reda på vilka speditörer som byggargrannen kommer att anlita i framtiden. Jag gissar att om TS frågar sin granne om det så får han ett svar i stil med "skit i det, du".
Eller så svarar byggargrannen att det vet han inte än.

Visst vore det mycket bättre om byggargrannen helt enkelt meddelar TS och de andra berörda grannarna nån dag i förväg när det väntas en leverans? Alla socialt kompetenta människor skulle göra så.

Men eftersom det inte tycks finnas något hopp om att byggargrannen plötsligt kommer att inse att det vore bättre att bete sig trevligt istället för som en svinpäls, så är det enda raka för TS att parkera sin bil där lastbilarna brukar stanna för att lasta av. Då blir byggargrannen tvungen att ta kontakt med TS för att be TS att flytta sin bil.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Du förutsätter att alla leveranser till grannens bygge sköts av en och samma speditör. Det kanske är så, men kanske inte. TS måste under alla omständigheter hålla reda på vilka speditörer som byggargrannen kommer att anlita i framtiden. Jag gissar att om TS frågar sin granne om det så får han ett svar i stil med "skit i det, du".

Visst vore det mycket bättre om byggargrannen helt enkelt meddelar TS och de andra berörda grannarna nån dag i förväg när det väntas en leverans? Alla socialt kompetenta människor skulle göra så.

Men eftersom det inte tycks finnas något hopp om att byggargrannen inte plötsligt kommer att inse att det vore bättre att bete sig trevligt istället för som en svinpäls, så är det enda raka för TS att parkera sin bil där lastbilarna brukar stanna för att lasta av. Då blir byggargrannen tvungen att ta kontakt med TS för att be TS att flytta sin bil.
Nej det gör jag inte.
utan att det just brukar stå på bilarna vem de tillhör.. Sedan att det kan röra sig om flertalet firmor.. är helt ovidkommande och en verklighet man går ta i sitt gnäll..

P
skoge skoge skrev:
jag visste en vecka framåt vad som var planerat
Om det är det normala att man som beställare har så bra framförhållning så finns det ingen som helst ursäkt för byggargrannen att inte meddela TS i god tid.

Tillägg: missuppfattning av mig om skoges roll i sammanhanget.

skoge skoge skrev:
beställde vad? jag pratar om rollen som förare
I så fall finns det ingen som helst ursäkt för chauffören att inte meddela TS i god tid.

P
Maskintok skrev:
Nej det gör jag inte.
utan att det just brukar stå på bilarna vem de tillhör.. Sedan att det kan röra sig om flertalet firmor.. är helt ovidkommande och en verklighet man går ta i sitt gnäll..
Det hjälper inte att det står på lastbilen vem den tillhör om den ännu inte har levererat några byggvaror till byggargrannen. ;)

Alla alternativ till att byggargrannen meddelar TS när en leverans väntas är sämre, och när nu byggargrannens mamma inte har lyckats uppfostra honom så är det upp till oss övriga at korrigera detta.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:

Men eftersom det inte tycks finnas något hopp om att byggargrannen plötsligt kommer att inse att det vore bättre att bete sig trevligt istället för som en svinpäls, så är det enda raka för TS att parkera sin bil där lastbilarna brukar stanna för att lasta av. Då blir byggargrannen tvungen att ta kontakt med TS för att be TS att flytta sin bil.
Tror du verkligen att grannen är sugen på att prata då?
Säg att du är grannen. Du är redan små tjurig på grannen (ts). Om då grannen (ts) placerar sin bil i vägen. Hur hade du reagerat. Du har en stressad lastbilschaufför brevid.

Då kommer frågorna.
1. Hade du pratat med grannen och frågat om du kunde komma över så kunde ni diskutera problemen? Som tyvärr uppstått.
Eller 2. Hade du skällt ut människan och undrat hur korkad får man vara? Skrikit om att du har en lastbil som tickar pengar. Ssmt att han ska skicka fakturan till honom.
Skulle du sen föreslå ett möte?

Tänk på att du redan är små irriterad.

Känner du dig mer sugen på att prata med grannen?

Tror du att man vinner något? Mer än någon barnslig hämnd?

P pmd skrev:
Om det är det normala att man som beställare har så bra framförhållning så finns det ingen som helst ursäkt för byggargrannen att inte meddela TS i god tid.

Tillägg: missuppfattning av mig om skoges roll i sammanhanget.

I så fall finns det ingen som helst ursäkt för chauffören att inte meddela TS i god tid.
Vi har väl redan konstaterat att ts krav är mer än rimliga. Att uppfylla dessa krav är inte speciellt svårt. Om man vill

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Det hjälper inte att det står på lastbilen vem den tillhör om den ännu inte har levererat några byggvaror till byggargrannen. ;)

Alla alternativ till att byggargrannen meddelar TS när en leverans väntas är sämre, och när nu byggargrannens mamma inte har lyckats uppfostra honom så är det upp till oss övriga at korrigera detta.
Jo när lastbilen står där så ringer man.
oavsett firma..
övertygad om att det är max 3 firmor som kör..

Snailman
Jag har ju fått en del grejor levererade till bygget och jag kan väl konstatera att ofta får man välja dag och ett spann på typ 3 timmar? som de kan tänkas anlända. Brukar även stå att chauffören ringer en halvtimma innan de kommer. Har hänt flera gånger att de tex ringer när de har ett kvarter kvar att köra (alltså typ 5 min innan) Det har också hänt att om de ska komma tex efter kl 11 så kommer de istället halv elva. Så det är liksom inget hundraprocentigt system direkt. En del chaufförer vill ofta ogärna flytta lastbilen från den punkt de stannat på första gången (typ mitt i gatan framför tomten) Där jag bygger så går vägen i en slinga med en utfart, så går det inte att köra åt ena hållet så går det åt andra. Har en hörntomt som ligger i ett innerhörn, och jag har ungefär 5 meter av tomten som gränsar till gatan och en cykelväg, cykelvägen är breddad några meter för att man ska kunna svänga ut från min tomt.

Tidigare hade jag problem med grannen mittemot (han har en sida av tomten längs med gatan) och då har han tyckt det varit lämpligt att ställa bilen där i stället för på sin uppfart och så även gäster. Trots att det är mittemot min utfart och att det är smalare där än vad gatan är. Står det bilar parkerade där så har jag väldigt svårt att backa fram med släpkärra till mitt garage och det är även svårt att backa fram för lastbilar som kommer med gods, när det står en bil där. Det har en gång tom stått tre bilar i rad där, vilket betytt att den sista bilen stuckit ut i 90 graders böjen av vägen. När grannen skulle lägga sten på sin uppfart så ställde de en massa pallar med sten på detta ställe ( så det inkräktade ingenting på gatan, utan bara smalnade av vid min infart) detta var bara ett par veckor innan jag skulle gjuta min grund och betongbil och pumpbil behövde komma fram.

Så man kan kan även som byggare ha en hel del problem med grannar som har lite svårt med hänsynen till andra.

• Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Säg att du är grannen. Du är redan små tjurig på grannen (ts). Om då grannen (ts) placerar sin bil i vägen. Hur hade du reagerat. Du har en stressad lastbilschaufför brevid.
Jag är en mycket vettigare person än TS byggargranne, och min mamma misslyckades inte med min uppfostran, så jag hade förstås inte försatt mig i byggargrannens situation utan haft en bra relation till TS och meddelat TS i god tid när jag väntade en leverans.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
Ja, det är klart att TS skulle vinna något. Han skulle få veta att en lastbil med en leverans var på ingång.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Jo när lastbilen står där så ringer man.
oavsett firma..
Då är det ju för sent.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
Jag har ju fått en del grejor levererade till bygget och jag kan väl konstatera att ofta får man välja dag och ett spann på typ 3 timmar? som de kan tänkas anlända.
För TS skulle det räcka med att få veta vilken dag en leverans skulle ske.

P
P pmd skrev:
Då är det ju för sent.
Nä det är det inte.

P pmd skrev:
Jag är en mycket vettigare person än TS byggargranne, och min mamma misslyckades inte med min uppfostran, så jag hade förstås inte försatt mig i byggargrannens situation utan haft en bra relation till TS och meddelat TS i god tid när jag väntade en leverans.
Men nu var inte det svaret på frågan.

K

Då kommer frågorna.
1. Hade du pratat med grannen och frågat om du kunde komma över så kunde ni diskutera problemen? Som tyvärr uppstått.
Eller 2. Hade du skällt ut människan och undrat hur korkad får man vara? Skrikit om att du har en lastbil som tickar pengar. Ssmt att han ska skicka fakturan till honom.
Skulle du sen föreslå ett möte?

Tänk på att du redan är små irriterad.

Känner du dig mer sugen på att prata med grannen?

Det står i första inlägget att TS har försökt prata med grannen utan resultat.

/Krille

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.