R
Var är Skoge.....

P
skoge skoge skrev:
å fan...varför snacka om att ex. parkera in lastbilen då?
är det god sed att jävlas med den som gör sitt jobb?
Det är nog inte så lätt för TS att parkera in lastbilen eftersom byggargrannen inte talar om när lastbilen beräknas komma.

• Haha
Pin
  • Laddar…
P pmd skrev:
Många som lever efter egna regler och inte efter samhällets regler brukar hamna i fängelse till slut. Det är alltså hög tid att lära TS byggargranne vad hans föräldrar inte lyckades lära honom. För hans egen skull.
Frågan är om grannen gör något fel juridiskt.
Däremot vet vi att han agerar speciellt smart.

J JohanLun skrev:
Bilen?

Nu är det ju så här. Grannen ska ansvara för att ordna en lastplats för sitt material. Han har inte gjort det utan "tar" platsen från sina grannar. Det är med andra ord grannen som klantat sig. Om TS skulle ställa sig på gatan så har väl han samma rätt till det som vem som helst. Jag skulle tro att lastbilen antingen dumpar lasten på gatan eller vänder om och tar en extra leveransavgift. Och det är sannolikt inte heller chauffören i sig som personligen drabbas utan företaget. Och då kanske företaget börjar ställa krav att det SKA finnas en lastplats.

En intressant fråga är ju om det är samma företag som levererar allt material, om då det företaget blivit upplyst om (eller själva noterat) att lastplatsen är olämplig borde de rimligen kräva en förändring, annars ska de faktiskt bli drabbade. De är inte oskyldiga om de glatt blockar 10 fastigheter halvtimmesvis.

Hur många gånger har jag inte drabbats av förseningar på jobbet av olika anledningar. Det är nåt man får räkna med. Om jag får välja att något jag gör i jobbet tar en timme av min arbetstid eller att jag tvingas jobba övertid för jag blir försenad på väg till jobbet... Så väljer jag det första. Många får betalt för övertiden om man tvingas jobba över men jag har svårt att tro att TS får pröjs för den där halvtimmen han torskar flera gånger i veckan...
Tja ibland står de utanför ett garage och lossar och blockerar för flera 100 bilar.
Troligtvis är det svårt att lossa utanför grannen. Troligen är vägen så smal att om lastbilen parkerar där så blockerar han för 9 personer.
Det finns säkerligen ingen plats att lossa på fastigheten. Så hur ska man då göra?

Men okej, om du lyckas få åkeriet att inte ställa sig och blockera. Så drabbas inte tredje person. Eftersom föraren slipper en bomkörning. Om förararen ändå åker ut då får han skylla sig själv. Där hittade du en vettig lösning. Huruvida den fungerar eller inte låter jag vara osagt

P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Frågan är om grannen gör något fel juridiskt.
Oklart, men antagligen inte.
Däremot vet vi att han agerar speciellt smart.
Han kanske tycker att han är smart, men att blockera tillfarten för ett tiotal personer utan förvarning tror jag att få socialt välanpassade personer tycker är smart.

skoge skoge skrev:
det är inte olagligt att lossa i korsningen...
så ts får nog knalla bort å fråga snällt igen
Läs vad som står under den tydliga bilden på en korsning på min länk. Har du körkort?

P polaris78 skrev:
Den där du länkar till är en förenklad variant för att göra det simplare för vanligt folk att läsa och förstå vad som gäller i dom flesta fall och inte lika snårigt som juridiken är runt detta..lagtexterna är lite jobbiga att tolka i sin helhet nertill på sida 2 står det bland källor "Notera att illustrationerna i denna broschyr är förenklade"

i och urlastning skiljer sig från parkering ... vilket jag försökt förklara ett bra tag nu..
extra tydligt för tex lastbilar med kran som lastar av eller på varor och måste stå just där godset finns eller ska lossas.

Så nej det är inte alltid olovligt att stå ens i närheten av en korsning eller ens i en korsning om det är nödvändigt för att lasta och lossa gods som altså inte är en parkering eller ens ett stannande som du försöker kalla det.

Skulle du däremot stå i samma korsning i onödan för att jäklas eller blockera som vissa föreslår som hämd så är det tydligt olovligt då man inte har i och urlastning som undantag
Du tycks missförstå begreppet stanna. Det betyder alltid att fordonet står still för att lasta eller lossa, eller att passagerare går i eller ur. Annars är det parkering, även om det bara är fem sekunder och föraren sitter kvar.

Och stanna är alltid förbjudet i korsningar

Fairlane
skoge skoge skrev:
• •
• •
Du får inte stanna eller parkera i en korsning med järnväg eller spårväg.
Du får inte stanna eller parkera så att vägmärken eller trafiksignaler skyms.
Du får inte stanna eller parkera på en motorväg eller motortrafikled.
Ett fordon får inte stannas eller parkeras:
• på eller inom ett avstånd av tio meter före en cykelpassage eller en cykelöverfart,
• på eller inom ett avstånd av tio meter före en korsande cykelbana eller gångbana,

• • • •
i en vägport eller tunnel, på eller i närheten av ett backkrön eller i närheten av en kurva där sikten är skymd,
längs en heldragen linje som anger gräns mellan körfält, om avståndet mellan fordonet och linjen är mindre än tre meter, såvida inte en streckad linje löper mellan fordonet och den hel- dragna linjen,
i ett cykelfält,
i ett spärrområde,
i en cirkulationsplats, eller
i ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl.
Under bilden på sida 10 står det "Du får inte stanna eller parkera i en vägkorsning eller närmare än 10 meter från den korsande körbanans närmaste ytterkant."
skoge skoge skrev:
det är inte olagligt att lossa i korsningen...
så ts får nog knalla bort å fråga snällt igen
Klart det är lagligt att lossa i korsningen, så länge man inte stannar... ;)

Att knalla bprt till grannen igen lär ju inte hjälpa, men visst kan det vara värt ett försök.

• Haha
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Läs vad som står under den tydliga bilden på en korsning på min länk. Har du körkort?
ABCEDE
stått flera gånger å lossat i korsning utan att polisen gjort mer än frågat hur lång tid det tar

Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Du tycks missförstå begreppet stanna. Det betyder alltid att fordonet står still för att lasta eller lossa, eller att passagerare går i eller ur. Annars är det parkering, även om det bara är fem sekunder och föraren sitter kvar.

Och stanna är alltid förbjudet i korsningar
Även vid stopp skylt? :D:crysmile:
lika bra att vara tydlig... en viss person kunde visst inte förstå ens hälften inatt... tydligen.. om man läser hans historik... ;)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
#
R rasse123 skrev:
TS ......parkera framför om möjligt.....
#296 stolpskott var det ja

P pmd skrev:
Oklart, men antagligen inte.

Han kanske tycker att han är smart, men att blockera tillfarten för ett tiotal personer utan förvarning tror jag att få socialt välanpassade personer tycker är smart.
Juridiskt kan jag inte se vad grannen gör för fel. Men som du säger de flesta tycker nog inte att det är första tecknet på smart.
Grannsämjan blir inte bättre ju längre man väntar på berätta för de drabbade.
Dessutom så ställer ts ytterst enkla krav på grannen.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
ABCEDE
Bra det men har du då missat reglerna för att stanna?

Utöver det allmänna trollandet är det ett fascinerande fokus på lagens bokstav. Glöm inte att en lag ska kunna upprätthållas också.

Alla rimliga råd till TS utifrån perspektivet att låta frågan bero är skrivna utifrån vad TS lagligen kan göra, inte utifrån om grannens agerande är lagligt. För även om grannbeteendet är olovligt kommer det inte stå en konstapel och snurra på batongen och hindra verksamheten när den väl sker.

• Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Även vid stopp skylt? :D:crysmile:
lika bra att vara tydlig... en viss person kunde visst inte förstå ens hälften inatt... tydligen.. om man läser hans historik... ;)
Det finns en skrivning innan som förklarar att man får stanna när trafiken kräver det, men det är väl självklart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.