J
frakt bolagen vet mycket väl vart de har sina chaufförer och bilar..
Och om de skapar problem i vardagen för andra så brukar de vilja ha information om detta.. istället för att behöva läsa om det i media...
Jag tror du har rätt, men jag tror de svarar att de INTE VET eller INTE haft en bil där, för då kan de bara hänga upp luren utan att ta tag i det.

Men, i detta fall, TS, ta bilder på korsningen, bygget, lastbilen och lägg ut här så får vi se vilka som missköter sig!
Du har nog rätt Masintok, att varken grannen eller fraktbolagen faktiskt vill publikt stå för att de är åsnor! Forumet tillåter inte att lägga ut namnet på grannen, men bilder på lastbil och plats kan inte vara något problem?

• Gilla
Heidina
  • Laddar…
R rasse123 skrev:
Och det var inte frågan...... Utan vad TS kan göra.......
suck...är det så förbannat jobbigt å fråga chaufförn vilka dar han ska till grannen?

DET ÄR NÅT HAN KAN GÖRA

• Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane
För att vara lite lösningsorienterad...
Kanske kan fraktbolagen börja med en ny (inte ny i sig, men ny som avsiktlig) metod att leverera till de kunder som inte har utrymme där man kan stanna utan att blockera all annan trafik. "Lossa i farten". Lösningen för kunder som köper den tjänsten är att man lastar lite högre, förankrar lasten som vanligt, men när man närmar sig leveransplatsen så stannar man på lämpligt ställe och släpper all surrning, sen kör man lite extra fort och svänger lite kraftigt där kunden vill ha sin leverans. Det kanske kan bli en hit? :cool:

• Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
skoge skoge skrev:
suck...är det så förbannat jobbigt å fråga chaufförn vilka dar han ska till grannen?

DET ÄR NÅT HAN KAN GÖRA
Är det alltid samma chaufför?
Är det alltid samma firma?
Vet chauffören att han ska tillbaks och leverera 3 dagar senare?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Om det är så och man pratar med chaffisen och han heller inte bryr sig, då är det HELT RÄTT att "straffa" chaffisen genom att parkera in (eller ut) honom, och sen ge honom TS telefonnummer och säga att om du ringer mig så blockerar jag inte dig. :D

Det verkar dock osannolikt att ett villabygge får återkommande leveranser av exakt samma chaufför. Men vad vet jag. Jag har aldrig byggt en ny villa...

Fairlane Fairlane skrev:
hur vet TS att det inte är det?

jag visste en vecka framåt vad som var planerat

• Gilla
1
  • Laddar…
J
skoge skoge skrev:

Men du var väl den som beställde? Inte meddelade fraktfirman alla grannar själva?

Det är väl just detta TS efterfrågar att grannen ska dela med sig av till TS. Då var ju TS nöjd, om han vet bara lite innan så han hinner flytta ut sin bil så den inte blir instängd. Men grannen orkar inte vidareförmedla denna info...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men du var väl den som beställde? Inte meddelade fraktfirman alla grannar själva?

Det är väl just detta TS efterfrågar att grannen ska dela med sig av till TS. Då var ju TS nöjd, om han vet bara lite innan så han hinner flytta ut sin bil så den inte blir instängd. Men grannen orkar inte vidareförmedla denna info...
beställde vad? jag pratar om rollen som förare

• Gilla
1
  • Laddar…
J
skoge skoge skrev:
beställde vad? jag pratar om rollen som förare
Aha, ja, det låter väl rimligt. Men jag har svårt att tro att du kollade gatubilder på google maps och kontaktade de boende om du trodde att din avlastning skulle spärra av vägen?

Men tyvärr hjälper det inte TS att både föraren och grannen vet exakt när leveransen ska göras om han inte får ta del av den informationen. Det är väl pudelns kärna. Att grannen inte vill berätta när vägen spärras av. Då tycker jag man gott kan köra så många käppar i hjulet man kan på denne granne och hans leverantörer. Så kanske han lär sig att samarbeta istället för att motarbeta?

J JohanLun skrev:
Aha, ja, det låter väl rimligt. Men jag har svårt att tro att du kollade gatubilder på google maps och kontaktade de boende om du trodde att din avlastning skulle spärra av vägen?

Men tyvärr hjälper det inte TS att både föraren och grannen vet exakt när leveransen ska göras om han inte får ta del av den informationen. Det är väl pudelns kärna. Att grannen inte vill berätta när vägen spärras av. Då tycker jag man gott kan köra så många käppar i hjulet man kan på denne granne och hans leverantörer. Så kanske han lär sig att samarbeta istället för att motarbeta?
Helt rätt. Grannen som beställaren ska se till att leveransen sker med ekipage som inte behöver blockerar hela vägen, även om det blir dyrare. Och det är chafförens ansvar att följa trafikregler.
Men dom vill göra det lätt för sig på allmänhetens bekostnad.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:

kommer det nån å frågar å jag ska köra där regelbundet en månad framåt så är inga större bekymmer

J
skoge skoge skrev:
kommer det nån å frågar å jag ska köra där regelbundet en månad framåt så är inga större bekymmer
Men återigen, TS har ju ingen kontakt med den som kör, det förvägras ju från hans granne. Då måste han själv skapa den kontakten. Ofta tycker jag företag inte är så intresserade att hjälpa andra än de som är kund till företaget. Dvs om jag ringer ett fraktbolag utan att själv beställt nåt och säger att jag inte vill de ska blockera min väg så tror jag de kommer svara att de måste veta vad som ska levereras för att kunna svara på frågan. Jag undrar om de ens FÅR (map tex GDPR) svara på vilka leveranser grannarna har beställt och när de kommer?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Många intressanta frågor.

Kommer bygget eller den här tråden pågå längst?

Kommer grannarna till bygget bli mer eller mindre upprörda över leveranserna, än trådkombattanterna på varandra?

Svart får ni i nästa avsnitt av Lödder...

• Gilla
  • Haha
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
ABCEDE
Du har för många bokstäver
Hep Hep skrev:
Många intressanta frågor.

Kommer bygget eller den här tråden pågå längst?

Kommer grannarna till bygget bli mer eller mindre upprörda över leveranserna, än trådkombattanterna på varandra?

Svart får ni i nästa avsnitt av Lödder...
De va en dum fråga....
DE vet alla att den här tråden kommer bli längre än huset... :rofl: Det är bygga hus

Fairlane
skoge skoge skrev:

Jag vet inte, det var en fråga jag ställde.
Om det är så att chauffören har koll så är det bra. Då kan TS få en lista och även meddela byggherren så denna får bättre koll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.