114 472 läst ·
700 svar
114k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
• •P Pin skrev:Jag har redan tidigare i tråden länkat till att det är förbjudet att både parkera och stanna i korsningar (och tio meter från korsningarna).
[länk]
Se bild sidan 6. Det är upp till dig att länka till det undantag du påstår finns.
Skillnaden mellan parkera och stanna är redan utredd och står på första sidan i min länk. Stanna betyder att lasta eller lossa. Om det inte pågår sådan aktivitet är det parkering. Det är stanna tråden handlar om, inte parkera.
• •
Du får inte stanna eller parkera i en korsning med järnväg eller spårväg.
Du får inte stanna eller parkera så att vägmärken eller trafiksignaler skyms.
Du får inte stanna eller parkera på en motorväg eller motortrafikled.
Ett fordon får inte stannas eller parkeras:
• på eller inom ett avstånd av tio meter före en cykelpassage eller en cykelöverfart,
• på eller inom ett avstånd av tio meter före en korsande cykelbana eller gångbana,
•
•
• • • •
i en vägport eller tunnel, på eller i närheten av ett backkrön eller i närheten av en kurva där sikten är skymd,
längs en heldragen linje som anger gräns mellan körfält, om avståndet mellan fordonet och linjen är mindre än tre meter, såvida inte en streckad linje löper mellan fordonet och den hel- dragna linjen,
i ett cykelfält,
i ett spärrområde,
i en cirkulationsplats, eller
i ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl.
Och vad hjälper detta TS?skoge skrev:
• •
• •
Du får inte stanna eller parkera i en korsning med järnväg eller spårväg.
Du får inte stanna eller parkera så att vägmärken eller trafiksignaler skyms.
Du får inte stanna eller parkera på en motorväg eller motortrafikled.
Ett fordon får inte stannas eller parkeras:
• på eller inom ett avstånd av tio meter före en cykelpassage eller en cykelöverfart,
• på eller inom ett avstånd av tio meter före en korsande cykelbana eller gångbana,
•
•
• • • •
i en vägport eller tunnel, på eller i närheten av ett backkrön eller i närheten av en kurva där sikten är skymd,
längs en heldragen linje som anger gräns mellan körfält, om avståndet mellan fordonet och linjen är mindre än tre meter, såvida inte en streckad linje löper mellan fordonet och den hel- dragna linjen,
i ett cykelfält,
i ett spärrområde,
i en cirkulationsplats, eller
i ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl.
skoge skrev:
Vi talar inte om vad som är lagligt utan god sed.... Berätta vilken dag leveransen blockerar vägen en tid så de påverkade kan parkera annanstans under dessa dagar.skoge skrev:
Du är ett stolpskott för du ser inte helheten....
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Såvitt jag kan se så befinner vi oss på juridik delen av forumet så vad lagen säger och vad som är straffbart torde vara det som är av intresse. allt annat är löst tyckande. och att man tycker att grannen ska meddela ,ja det kan man tycka men utan lagstöd så kvittar det ju fullständigt och grannen kan lika gärna hänvisa till vad som hititlls framkommit som vad som står i lagboken och vad som faktiskt är straffbart..R rasse123 skrev:
Ofta vet man dessutom inte när en leverans ska komma för det står en sak när man beställer och sen när den faktiskt kommer kan vara nåt helt annat.. i dom flesta fall får man ju bara ett sms i bästa fall en halvtimme innan dom ska lossa godset .men hälften av gångerna så stämmer ju aldrig lossningstiderna med när dom uppger eller dom kör helgardering med leverans 11-17 eller liknande som man troligen känner att det är ingen större mening att skicka vidare ens om man vill..
Följande stolpskott.....P polaris78 skrev:Såvitt jag kan se så befinner vi oss på juridik delen av forumet så vad lagen säger och vad som är straffbart torde vara det som är av intresse. allt annat är löst tyckande. och att man tycker att grannen ska meddela ,ja det kan man tycka men utan lagstöd så kvittar det ju fullständigt och grannen kan lika gärna hänvisa till vad som hititlls framkommit som vad som står i lagboken och vad som faktiskt är straffbart..
Ofta vet man dessutom inte när en leverans ska komma för det står en sak när man beställer och sen när den faktiskt kommer kan vara nåt helt annat.. i dom flesta fall får man ju bara ett sms i bästa fall en halvtimme innan dom ska lossa godset .men hälften av gångerna så stämmer ju aldrig lossningstiderna med när dom uppger eller dom kör helgardering med leverans 11-17 eller liknande som man troligen känner att det är ingen större mening att skicka vidare ens om man vill..
Har du ens läst vad TS skrivit? Har beställt otaligt många gånger och tiden har sällän stämt men nog dagen...
Så om vi är juridik forumet, så svara då på TS fråga och svamla inte om saker som det vetkar som du inte har en aning om.
å fan...varför snacka om att ex. parkera in lastbilen då?R rasse123 skrev:
är det god sed att jävlas med den som gör sitt jobb?
om det skulle vara samma åkeri / företag så kan ju ts fråga chaffisen istället om de kan ringa ts...
TS har bara önskat att få reda på dagen och inte tiden. Så 11-17 skulle mer än väl räcka som info till TS.P polaris78 skrev:Såvitt jag kan se så befinner vi oss på juridik delen av forumet så vad lagen säger och vad som är straffbart torde vara det som är av intresse. allt annat är löst tyckande. och att man tycker att grannen ska meddela ,ja det kan man tycka men utan lagstöd så kvittar det ju fullständigt och grannen kan lika gärna hänvisa till vad som hititlls framkommit som vad som står i lagboken och vad som faktiskt är straffbart..
/Krille
Jag talar om vad TS frågade om. Inte vad Stolpskotten talar om. Kanske du borde läsa vad TS vill så att fu inte också blir klassad som ett Stolpskott....skoge skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Den där du länkar till är en förenklad variant för att göra det simplare för vanligt folk att läsa och förstå vad som gäller i dom flesta fall och inte lika snårigt som juridiken är runt detta..lagtexterna är lite jobbiga att tolka i sin helhetP Pin skrev:Jag har redan tidigare i tråden länkat till att det är förbjudet att både parkera och stanna i korsningar (och tio meter från korsningarna).
[länk]
Se bild sidan 6. Det är upp till dig att länka till det undantag du påstår finns.
Skillnaden mellan parkera och stanna är redan utredd och står på första sidan i min länk. Stanna betyder att lasta eller lossa. Om det inte pågår sådan aktivitet är det parkering. Det är stanna tråden handlar om, inte parkera.
nertill på sida 2 står det bland källor "Notera att illustrationerna i denna broschyr är förenklade"
i och urlastning skiljer sig från parkering ... vilket jag försökt förklara ett bra tag nu..
extra tydligt för tex lastbilar med kran som lastar av eller på varor och måste stå just där godset finns eller ska lossas.
Så nej det är inte alltid olovligt att stå ens i närheten av en korsning eller ens i en korsning om det är nödvändigt för att lasta och lossa gods som altså inte är en parkering eller ens ett stannande som du försöker kalla det.
Skulle du däremot stå i samma korsning i onödan för att jäklas eller blockera som vissa föreslår som hämd så är det tydligt olovligt då man inte har i och urlastning som undantag
Stolpskott hit och stolpskott dit; har ni missat första stycket 2 i 3 kap 53 §?
Ett fordon får inte stannas eller parkeras…i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant,
Eftersom det här nu är juridikforumet, kan ni inte spela bollspel någon annanstans?
Ett fordon får inte stannas eller parkeras…i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant,
Eftersom det här nu är juridikforumet, kan ni inte spela bollspel någon annanstans?
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Jag har läst...R rasse123 skrev:
Har du läst och förstått vad jag skrivit?
man har fortfarande inget lagkrav att meddela dom grannar som bor innanför att vägen blir blockerad en liten stund vid lossning av varor. det kan vara bra men det är inget man kan kräva med lagstöd.. utan ibland är vägen blockerad av sånt och det är en naturlig del av livet , även om det kan vara irreterande