114 472 läst ·
700 svar
114k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tredje person är föraren som inte kan faktura någon för sitt besvär....R rasse123 skrev:
Snickarna förlorade tid som de får kämpa för att ta igen. De har ingen att fakturera.
Deras chef kanske kan..
Sen så bara för att kan fakturera så innebär det inte att allt är bra. Så nej en faktura löser inte allt.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Tvivlar starkt på att det finns en annan bättre plats att lossa som faktiskt funkar i verkligheten. kranar har inte oändlig räckvidd och oftast är syftet att lyfta in materialet dit det behöver komma.P Pin skrev:
Så att nån som tycker dom står ivägen tycker att dom kan stå nån annanstans och lossa ,är liksom inte samma sak som att det faktiskt fungerar i verkliga livet.
Att stå i en korsning och lossa är ofta lovligt om det inte finns en annan fungerande möjlighet och den möjligheten bedöms ju från vad lastbilen ska lossa inte ifrån vad nån som vill åka på vägen tycker..
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Finns inget lagrum där det går att kräva det av grannen som bygger att denne ska meddela när vägen blir blockerad en stund för avlastning.P pmd skrev:
Det kan absolut störa ts men ts har egentligen ingen laglig rätt till ständigt fri väg och ständiga uppdateringar när nån tänker ställa sig på vägen och lasta av.
Dessutom så är det ju så att när man beställer grejer som ska komma med leverans så är det ofta väldigt oklart förens sista stund exakt när avlastning kommer att ske..
bygget har helt enkelt rätten att lasta av när så behövs och det kan blockera vägen en stund ibland det får man leva med..
Många som lever efter egna regler och inte efter samhällets regler brukar hamna i fängelse till slut. Det är alltså hög tid att lära TS byggargranne vad hans föräldrar inte lyckades lära honom. För hans egen skull.Bananskalare skrev:
Det kan ackumulera till flera timmar per dag om TS ska passa tider flera gånger under dagen.A ArneTW skrev:Jag hoppas TS vet när han måste åka.
Och det extra valet han måste ta hänsyn till är att ibland står det en lastbil i vägen i 30 minuter.
Åker han 30 minuter tidigare är han aldrig sen till jobbet.
Åker han 15 minuter tidigare är han ibland 15 minuter sen om ham tajmar in sin avfärd precis när lastbilen kommer så ham får sitta i bilen 30 minuter.
Jag skulle vilja veta hur många minuter TS suttit och väntat i bilen... Eller är detta en helt teoretisk övning?
Vore det inte enklare om byggargrannen kunde tala om för TS vilken dag framöver som en leverans med lastbil väntas, och ungefär vid vilket tidpunkt?
Visst kan han och gör det också..... Har du någonsin läst ett avtal om leveranser?Bananskalare skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Finns inget lagrum där det går att kräva det av grannen som bygger att denne ska meddela när vägen blir blockerad en stund för avlastning.P pmd skrev:
Det kan absolut störa ts men ts har egentligen ingen laglig rätt till ständigt fri väg och ständiga uppdateringar när nån tänker ställa sig på vägen och lasta av.
Dessutom så är det ju så att när man beställer grejer som ska komma med leverans så är det ofta väldigt oklart förens sista stund exakt när avlastning kommer att ske..
bygget har helt enkelt rätten att lasta av när så behövs och det kan blockera vägen en stund ibland det får man leva med..
Det är här vår uppfattning skiljer sig åt. Jag hävdar att det aldrig är lovligt att stanna i en korsning. Oavsett om det finns någon annanstans att stanna eller inte där kranen när ifrån. Därför frågade jag dig var i trafikreglerna du läser att man får stanna i en korsning för att närmsta tillåtna plats att stanna på är för långt bort.P polaris78 skrev:
Jag skriver inte om vad andra bilförare som hindras att komma fram tycker eller vad lastbilschauffören tycker eller vad husägaren tycker. Jag skriver om trafikreglerna.
Är det inte precis tvärtom att det saknas lagrum att få blockera en väg så.att annan trafik hindras, speciellt i korsningar där det alltid är förbjudet att stanna.P polaris78 skrev:Finns inget lagrum där det går att kräva det av grannen som bygger att denne ska meddela när vägen blir blockerad en stund för avlastning.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
ja stanna som i att parkera är såklart olovligt ,men stanna för lastning och lossning om vettigt fungerande alternativ saknas är inte samma sak och är lovligt. timmerbilar får stå på mindre vägar och lossa och lasta och det är samma orsak att det inte är straffbart.P Pin skrev:Det är här vår uppfattning skiljer sig åt. Jag hävdar att det aldrig är lovligt att stanna i en korsning. Oavsett om det finns någon annanstans att stanna eller inte där kranen när ifrån. Därför frågade jag dig var i trafikreglerna du läser att man får stanna i en korsning för att närmsta tillåtna plats att stanna på är för långt bort.
Jag skriver inte om vad andra bilförare som hindras att komma fram tycker eller vad lastbilschauffören tycker eller vad husägaren tycker. Jag skriver om trafikreglerna.
Jag behöver inte bevisa att det är lovligt i lagen det är du som behöver bevisa att det är straffbart och regler som rör stanna och parkering och liknande kvittar i det här fallet.
Är du hög eller.....?Bananskalare skrev:
Vi diskuterar leveranser och inte snickare och om du menar att snickaren inte kan köra fram sitt materialet så då är han också en leverantör...
Det har aldrig varit tal om vem som har laglig rätt om vi nu inte talar om punktknullare, som en stor del av forumskrivarna är utan om en smidig samvaru som t.ex. ett meddelande att nästa tistag så kommer min levetans blockera vägen cirka 30 min... Det är inte svårare än detP polaris78 skrev:Finns inget lagrum där det går att kräva det av grannen som bygger att denne ska meddela när vägen blir blockerad en stund för avlastning.
TS vill bara att byggargrannen ska bete sig som folk, men när nu grannen inte klarar av det så undrar TS om det finns några lagliga möjligheter att tvinga bryggargrannen att bete sig som folk.P polaris78 skrev:
Att det inte finns något lagligt sätt att göra det tror jag att vi konstaterade tidigt i tråden.
TS har fått flera förslag som syftar till att uppfostra byggargrannen till att bete sig som folk, så det är inte tvärsäkert att han är tvungen att leva med eländet.
Jag har redan tidigare i tråden länkat till att det är förbjudet att både parkera och stanna i korsningar (och tio meter från korsningarna).P polaris78 skrev:ja stanna som i att parkera är såklart olovligt ,men stanna för lastning och lossning om vettigt fungerande alternativ saknas är inte samma sak och är lovligt. timmerbilar får stå på mindre vägar och lossa och lasta och det är samma orsak att det inte är straffbart.
Jag behöver inte bevisa att det är lovligt i lagen det är du som behöver bevisa att det är straffbart och regler som rör stanna och parkering och liknande kvittar i det här fallet.
https://www.transportstyrelsen.se/g...kant/produkter/stanna-och-parkera-a5-webb.pdf
Se bild sidan 6. Det är upp till dig att länka till det undantag du påstår finns.
Skillnaden mellan parkera och stanna är redan utredd och står på första sidan i min länk. Stanna betyder att lasta eller lossa. Om det inte pågår sådan aktivitet är det parkering. Det är stanna tråden handlar om, inte parkera.
Lagen kanske inte kan kräva det men kanske vanlig grannsämja?P polaris78 skrev:Finns inget lagrum där det går att kräva det av grannen som bygger att denne ska meddela när vägen blir blockerad en stund för avlastning.
Men sen är världen full av stolpskott.... Känn dig träffad. Ts har bara frågat om vilka dagar leveranser sker, inte vilken tid.