114 472 läst ·
700 svar
114k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
Nä - men syftet med dina inlägg om att andra är sönderstressade och inte ens koll på hur många barn de har går inte att missuppfattaBananskalare skrev:
Alla inkl TS förstår att leveranserna måste få genomföras - lösningen är inte att grannarna ska stressa mindre utan lösningen är att byggherren informerar.
/Krille
Så lösningen är inte att grannen lägger 30 sekunder på att skicka ett sms inför varje leverans?A ArneTW skrev:Nja nu tror jag du missuppfattat...
Jag hoppas TS vet när han måste åka.
Och det extra valet han måste ta hänsyn till är att ibland står det en lastbil i vägen i 30 minuter.
Åker han 30 minuter tidigare är han aldrig sen till jobbet.
Åker han 15 minuter tidigare är han ibland 15 minuter sen om ham tajmar in sin avfärd precis när lastbilen kommer så ham får sitta i bilen 30 minuter.
Jag skulle vilja veta hur många minuter TS suttit och väntat i bilen... Eller är detta en helt teoretisk övning?
/ATW
I stället ska alla 10 hushåll som drabbas åka 30 minuter tidigare varje gång de ska iväg under de månader bygget pågår?
Känns väl inte som den enklaste lösningen?
/Krillw
Vet du tiden är det alltså inga problem om jag tolkar dig rätt. Om leveransen sker varje morgon samma tid vore det väl naturligt att lämna hemmet fem minuter tidigare?J JohanLun skrev:Alltså, om man inte kommer iväg till jobbet utan får sitta hemma och vänta i 30 minuter (och är två personer) så är det ju en timmes mindre arbete. Eller att man kommer försent till jobbet. Jag skulle inte uppskatta att komma försent till jobbet ett par dar i veckan under ett par månader för att nån inte kunde informera innan vilka dagar detta kommer ske.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Ja, personligen skulle jag inte ha några problem att gå ut och flytta på bilen en viss tid. Kanske inte varje morgon i ett år, men säg 2 dagar i veckan under ett par tre månader.NICHOLAS J skrev:
Jo, det drabbar chauffören eller snickarna direkt, men han är där på uppdrag av den han levererar materialet till som då kan göra upp om hur de ska lösa det i framtiden så indirekt drabbar det grannen. Jag skulle tro att om chauffören inte kan komma till att leverera så står det säkert i nåt avtal att mottagaren ska stå för en bomleverans eller att de lämnar materialet på annan plats, så får grannen lasta om det. När detta hänt en gång så ser säkert grannen till att lösa problemet framöver för då är det HAN som drabbas. Han skiter ju uppenbarligen i att ANDRA drabbas av hans lättja.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tja alla kan vi tolka saker som vi vill men tråkigt när du försöker berätta för mig hur jag menar.K Krille4 skrev:
Jag skrev en gång om lösningen på problemet. Det är ts lösning. Sen kom det ett annat bra förslag som verkade vettigt, eftersom grannen inte gör något.
Sen blev jag trött på folk som inte ens hade tid att titta ut genom ett fönster. Men jag kan inte se hur jag hyllat grannen? Men visst läser man mellan raderna så kommer du hitta en kod utomjordingarna
Det är schemat som skapar problemet. De har extremt tight schema så du som brukare kan inte räkna med att de hinner med allt du betalar för om de inte kan köra hela vägen fram som planerat.Bananskalare skrev:
I de fall gångtid är planlagd, när parkering måste ske en bit bort, ingår promenad i schemalagd tid. Men inte om parkering kan ske direkt utanför brukarens bostad.
Det är svårt att få den hjälp du betalar för, att fungera klanderfritt. Tro inte att ett hinder enl. ovan beskrivning underlättar. Och, som sagt, brukarna MÅSTE få hjälp. De klarar sig inte själva så som du/jag gör.
Har betalat för hemtjänst för våra föräldrar (2 olika omgångar) och under längre tid. Har således lite koll på vad som behövs för det skall ”skita sig” (tyvärr).
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tja fundera gärna en sekund till... Men vad du säger är att det är okej att tredje person drabbas bara för att grannen ska drabbas?J JohanLun skrev:Ja, personligen skulle jag inte ha några problem att gå ut och flytta på bilen en viss tid. Kanske inte varje morgon i ett år, men säg 2 dagar i veckan under ett par tre månader.
Jo, det drabbar chauffören eller snickarna direkt, men han är där på uppdrag av den han levererar materialet till som då kan göra upp om hur de ska lösa det i framtiden så indirekt drabbar det grannen. Jag skulle tro att om chauffören inte kan komma till att leverera så står det säkert i nåt avtal att mottagaren ska stå för en bomleverans eller att de lämnar materialet på annan plats, så får grannen lasta om det. När detta hänt en gång så ser säkert grannen till att lösa problemet framöver för då är det HAN som drabbas. Han skiter ju uppenbarligen i att ANDRA drabbas av hans lättja.
Skulle du tycka det vore okej att behöva drabbas av att någon som du inte vet vem du är ska hämnas?
Hur lågt kan man sjunka?
Jag tyckte bilen var ett lågmärke.... Men det här bra mycket värre. Otrolig egoism.
Allt detta för att det kommer en lastbil ibland?
Då är man väldigt omogen.
Bilen?Bananskalare skrev:
Tja fundera gärna en sekund till... Men vad du säger är att det är okej att tredje person drabbas bara för att grannen ska drabbas?
Skulle du tycka det vore okej att behöva drabbas av att någon som du inte vet vem du är ska hämnas?
Hur lågt kan man sjunka?
Jag tyckte bilen var ett lågmärke.... Men det här bra mycket värre. Otrolig egoism.
Nu är det ju så här. Grannen ska ansvara för att ordna en lastplats för sitt material. Han har inte gjort det utan "tar" platsen från sina grannar. Det är med andra ord grannen som klantat sig. Om TS skulle ställa sig på gatan så har väl han samma rätt till det som vem som helst. Jag skulle tro att lastbilen antingen dumpar lasten på gatan eller vänder om och tar en extra leveransavgift. Och det är sannolikt inte heller chauffören i sig som personligen drabbas utan företaget. Och då kanske företaget börjar ställa krav att det SKA finnas en lastplats.
En intressant fråga är ju om det är samma företag som levererar allt material, om då det företaget blivit upplyst om (eller själva noterat) att lastplatsen är olämplig borde de rimligen kräva en förändring, annars ska de faktiskt bli drabbade. De är inte oskyldiga om de glatt blockar 10 fastigheter halvtimmesvis.
Hur många gånger har jag inte drabbats av förseningar på jobbet av olika anledningar. Det är nåt man får räkna med. Om jag får välja att något jag gör i jobbet tar en timme av min arbetstid eller att jag tvingas jobba övertid för jag blir försenad på väg till jobbet... Så väljer jag det första. Många får betalt för övertiden om man tvingas jobba över men jag har svårt att tro att TS får pröjs för den där halvtimmen han torskar flera gånger i veckan...
Blev det stockholmsgnälltråden här?A ArneTW skrev:Det bygger ju på att du sitter färdig att åka och väntar in lastbilen för att du ska få ihop dina 30 minuter...
Planera att åka 15-30 minuter tidigare så kommer du max 15 minuter sent eller max 30 minuter tidigt till jobbet.
Eller inse att för det mesta är det mindre väntetid då lastbilen redan lastat ur en stund när du kommer.
Det finns kanske Stockholmare som har tålamod och visar hänsyn och inte räknar sekunder... Men jag stöter inte ihop med dem när jag besöker storstan och åker rulltrappa.
/ATW
Visa att du inte är så tunnhudad själv vettja.
Och här har vi en expert på logik igen.... Jag som inte ens är troende säger herre gud hur tänker du om du ens tänker....NICHOLAS J skrev:
Tredje person drabbas inte för han fakturerar för extra tid till beställarn(han som inte bryr sig).Bananskalare skrev:
Tja fundera gärna en sekund till... Men vad du säger är att det är okej att tredje person drabbas bara för att grannen ska drabbas?
Hur lågt kan man sjunka?
Då är man väldigt omogen.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Då har jag fått koll på hur ser i den världen...A Avarage skrev:Det är schemat som skapar problemet. De har extremt tight schema så du som brukare kan inte räkna med att de hinner med allt du betalar för om de inte kan köra hela vägen fram som planerat.
I de fall gångtid är planlagd, när parkering måste ske en bit bort, ingår promenad i schemalagd tid. Men inte om parkering kan ske direkt utanför brukarens bostad.
Det är svårt att få den hjälp du betalar för, att fungera klanderfritt. Tro inte att ett hinder enl. ovan beskrivning underlättar. Och, som sagt, brukarna MÅSTE få hjälp. De klarar sig inte själva så som du/jag gör.
Har betalat för hemtjänst för våra föräldrar (2 olika omgångar) och under längre tid. Har således lite koll på vad som behövs för det skall ”skita sig” (tyvärr).
Tack!
Om jag låtit bestämd tidigare så backar jag helt nu.