114 472 läst ·
700 svar
114k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Du får en motfråga hur många av de inlägg som konstaterar att det är barnsligt och korkat att jävlas med grannen har vi försvarat grannen? En ledtråd, läs inläggen innan du skriver.K Krille4 skrev:
Förresten gäller ditt resonemang även de som föreslår att man ska blockera lastbilen?
Det där är inte problemet för TS. Problemet är att han(?) inte blir meddelad av byggargrannen om när en materialtransport per lastbil är att vänta.P polaris78 skrev:Man får inte hindra i onödan men att tex en lastbil med kran som ska lasta av byggmaterial får stå till och med i korsningen om det inte finns nåt annat sätt för att snabbt lasta av sina grejer och om det är smal väg så kan det innebära total blockering av vägen under tiden. Det får man leva med helt enkelt och det är lagligt och att det kanske tar upp till en halvtimme innan dom flyttar sig räcker mest troligt inte till för att det ska bli olovligt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Ja? Vad har det med att parkera in grannen?P pmd skrev:
Jag brukar vara mycket tolerant och undvika konflikter. MEN om jag träffar nån som helt skiter i att bry sig om att lägga två strån i kors för att underlätta livet för mig, ja då kan jag tänka mig att jävlas tillbaka på samma sätt...Bananskalare skrev:
Grannen vill inte fatta att tid är pengar, eller att hans brist på information gör att TS och TS barn missar åtaganden de har.
Men om man blockerar hans tomt så hans arbete blir fördröjt så kanske polletten trillar ned.
Det finns en kategori människor som antingen skiter i eller inte ser andras problem.
Grannen borde givetvis fråga TS hur hen kan göra för att så långt det går undvika att stänga in TS. Om grannen hade aviserat eller iallafall bett om ursäkt så hade iallafall jag haft lätt att förlåta.
Jag tycker bäst förslag var att TS parkerar sin bil på lastbilens lastplats och att de sen "byter plats" när lastningen skall börja. Alternativt att grannen upplåter en plats åt TS att parkera på "utanför" det instängda området. Då tycker jag det vore helt OK även om TS får gå 100m med barnen. Alternativt kan grannen se till att göra plats genom att ta ned ett staket eller vad som nu är ivägen för att lastbilen ska kunna parkera så väl åt sidan att lastningen kan göras utan att blockera vägen. Om det är 3-4-5 "stora" leveranser totalt sett så borde grannen kunna säga "ungefär" när de väntas, även om det är ett spann på +-1 dag.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Är det någon som förespråkar att man ska bete sig som barn ungar och hämnas...
Att det kan slå tillbaka?
Oavsett om grannen har rätt eller fel. Så har förhandlingsituationen kraftigt försämrats.
Som bonus har man ökat risken för att grannsämjan försämrats.
Tänk på att grannen inte har samma syn på skyldighet som vi andra. Det är inte omöjligt att han tycker att han inte gör något fel.
Nej jag försvarar inte grannen överhuvudtaget. Det är så enkelt att göra som ts vill så det gör det ännu mer korkat.
Att det kan slå tillbaka?
Oavsett om grannen har rätt eller fel. Så har förhandlingsituationen kraftigt försämrats.
Som bonus har man ökat risken för att grannsämjan försämrats.
Tänk på att grannen inte har samma syn på skyldighet som vi andra. Det är inte omöjligt att han tycker att han inte gör något fel.
Nej jag försvarar inte grannen överhuvudtaget. Det är så enkelt att göra som ts vill så det gör det ännu mer korkat.
Jag har läst alla inlägg i diskussionen och vad jag kommer ihåg har t ex i stort sett alla dina inlägg handlat om att kritisera grannarna och inte den som får leveranserna och vägrar meddela sina grannar.Bananskalare skrev:
Problemet är inte "sönderstressade" grannar utan problemet och lösningen ligger hos grannen som får leveranserna.
/Krille
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Problemet är du missar målet. Du drabbar lastbilschauffören som får svårare att komma rätt. Men det kanske är okej? Att det tar längre tid att lossa det kanske är okej? Bara för att jävlas med grannen?J JohanLun skrev:Jag brukar vara mycket tolerant och undvika konflikter. MEN om jag träffar nån som helt skiter i att bry sig om att lägga två strån i kors för att underlätta livet för mig, ja då kan jag tänka mig att jävlas tillbaka på samma sätt...
Grannen vill inte fatta att tid är pengar, eller att hans brist på information gör att TS och TS barn missar åtaganden de har.
Men om man blockerar hans tomt så hans arbete blir fördröjt så kanske polletten trillar ned.
Det finns en kategori människor som antingen skiter i eller inte ser andras problem.
Grannen borde givetvis fråga TS hur hen kan göra för att så långt det går undvika att stänga in TS. Om grannen hade aviserat eller iallafall bett om ursäkt så hade iallafall jag haft lätt att förlåta.
Jag tycker bäst förslag var att TS parkerar sin bil på lastbilens lastplats och att de sen "byter plats" när lastningen skall börja. Alternativt att grannen upplåter en plats åt TS att parkera på "utanför" det instängda området. Då tycker jag det vore helt OK även om TS får gå 100m med barnen. Alternativt kan grannen se till att göra plats genom att ta ned ett staket eller vad som nu är ivägen för att lastbilen ska kunna parkera så väl åt sidan att lastningen kan göras utan att blockera vägen. Om det är 3-4-5 "stora" leveranser totalt sett så borde grannen kunna säga "ungefär" när de väntas, även om det är ett spann på +-1 dag.
Men svara på min fråga istället. Om det är okej att sabba eventuella förhandlingar?
Man kanske ska ta det med grannarna. De drabbas också...
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
När jag skriver grannen menar jag byggherre.K Krille4 skrev:Jag har läst alla inlägg i diskussionen och vad jag kommer ihåg har t ex i stort sett alla dina inlägg handlat om att kritisera grannarna och inte den som får leveranserna och vägrar meddela sina grannar.
Problemet är inte "sönderstressade" grannar utan problemet och lösningen ligger hos grannen som får leveranserna.
/Krille
Jag har inte varit positiv mot grannen. Men du kanske tolkar det som det för att jag inte försvarar dessa barnsliga fasoner som att blockera. Men det är inte samma sak.
Men missuppfattning är kanske din favoritgren?
Du tycks inte förstå vad du läser? TS har inte bett om exakta tider utan datum när leverans sker.M MariaBK skrev:Det är ju så, när det kommer leveranser så kommer de "mellan 09:00 och 17:00 " och leveransföretagen vägrar att vara mer specifika än så. Har du aldrig beställt något stort hem? Att bli inparkerad i 30 minuter medan de lastar av kan ju inte vara hela världen. Skulle det nu hända en olycka på dagis och det måste hämtas fort går det säkert att lösa där och då.
Grannen kommer ju inte att hålla på och bygga i all evighet, han blir snart klar och du lär då vara den enda grannen han inte bjuder på invigningsfesten. Jag föreslår att du taggar ner lite och går och bjuder på en byggbärs.
Nja nu tror jag du missuppfattat...P pmd skrev:
Jag hoppas TS vet när han måste åka.
Och det extra valet han måste ta hänsyn till är att ibland står det en lastbil i vägen i 30 minuter.
Åker han 30 minuter tidigare är han aldrig sen till jobbet.
Åker han 15 minuter tidigare är han ibland 15 minuter sen om ham tajmar in sin avfärd precis när lastbilen kommer så ham får sitta i bilen 30 minuter.
Jag skulle vilja veta hur många minuter TS suttit och väntat i bilen... Eller är detta en helt teoretisk övning?
/ATW
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Ts ställde ytterst moderata krav.
Nöjde sig med att egentligen bara veta dag.
Ytterst enkla krav att uppfylla
Nöjde sig med att egentligen bara veta dag.
Ytterst enkla krav att uppfylla