K Krille4 skrev:
I det här fallet är det ju grannen som får leveranserna som "jäklas" med alla sina grannar. Grannen vet vilka dagar leveranserna ska komma med vägrar ändå att meddela sina grannar.

Så jag kan verkligen inte förstå inte hur så många kan försvara det beteendet?

/Krille
Du får en motfråga hur många av de inlägg som konstaterar att det är barnsligt och korkat att jävlas med grannen har vi försvarat grannen? En ledtråd, läs inläggen innan du skriver.

Förresten gäller ditt resonemang även de som föreslår att man ska blockera lastbilen?

P
P polaris78 skrev:
Man får inte hindra i onödan men att tex en lastbil med kran som ska lasta av byggmaterial får stå till och med i korsningen om det inte finns nåt annat sätt för att snabbt lasta av sina grejer och om det är smal väg så kan det innebära total blockering av vägen under tiden. Det får man leva med helt enkelt och det är lagligt och att det kanske tar upp till en halvtimme innan dom flyttar sig räcker mest troligt inte till för att det ska bli olovligt.
Det där är inte problemet för TS. Problemet är att han(?) inte blir meddelad av byggargrannen om när en materialtransport per lastbil är att vänta.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad som kommer att hända om TS parkerar så att lastbilen inte kan komma fram för avlastning är TS inte blir försenad när han(?) har en tid att passa. Det problem som bygargrannen har skapat åt TS och ett tiotal av TS andra grannar blir då överflyttat till byggargrannen.
Ja? Vad har det med att parkera in grannen?

P
J JohanLun skrev:
I vårt fall tog de ett körfält i en rätt trafikerad väg, men det gick att komma fram även om man fick vänta länge innan det blev fritt... De stängde med andra ord inte av helt...
Hade inte trafikanterna vett nog att köra varannan från vardera hållet förbi hindret?

J
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eftersom du själv verkar tycka det är okej att jäklas med grannen.så kan du väl vara snäll och förklara varför det är okej?
Jag brukar vara mycket tolerant och undvika konflikter. MEN om jag träffar nån som helt skiter i att bry sig om att lägga två strån i kors för att underlätta livet för mig, ja då kan jag tänka mig att jävlas tillbaka på samma sätt...

Grannen vill inte fatta att tid är pengar, eller att hans brist på information gör att TS och TS barn missar åtaganden de har.

Men om man blockerar hans tomt så hans arbete blir fördröjt så kanske polletten trillar ned.

Det finns en kategori människor som antingen skiter i eller inte ser andras problem.

Grannen borde givetvis fråga TS hur hen kan göra för att så långt det går undvika att stänga in TS. Om grannen hade aviserat eller iallafall bett om ursäkt så hade iallafall jag haft lätt att förlåta.

Jag tycker bäst förslag var att TS parkerar sin bil på lastbilens lastplats och att de sen "byter plats" när lastningen skall börja. Alternativt att grannen upplåter en plats åt TS att parkera på "utanför" det instängda området. Då tycker jag det vore helt OK även om TS får gå 100m med barnen. Alternativt kan grannen se till att göra plats genom att ta ned ett staket eller vad som nu är ivägen för att lastbilen ska kunna parkera så väl åt sidan att lastningen kan göras utan att blockera vägen. Om det är 3-4-5 "stora" leveranser totalt sett så borde grannen kunna säga "ungefär" när de väntas, även om det är ett spann på +-1 dag.

• Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
P
Framtida grannsämja har du troligtvis lyckats sabba.
Grannsämjan har byggargrannen lyckats sabba redan.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som förespråkar att man ska bete sig som barn ungar och hämnas...
Att det kan slå tillbaka?
Oavsett om grannen har rätt eller fel. Så har förhandlingsituationen kraftigt försämrats.
Som bonus har man ökat risken för att grannsämjan försämrats.
Tänk på att grannen inte har samma syn på skyldighet som vi andra. Det är inte omöjligt att han tycker att han inte gör något fel.

Nej jag försvarar inte grannen överhuvudtaget. Det är så enkelt att göra som ts vill så det gör det ännu mer korkat.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
K
Du får en motfråga hur många av de inlägg som konstaterar att det är barnsligt och korkat att jävlas med grannen har vi försvarat grannen? En ledtråd, läs inläggen innan du skriver.

Förresten gäller ditt resonemang även de som föreslår att man ska blockera lastbilen?
Jag har läst alla inlägg i diskussionen och vad jag kommer ihåg har t ex i stort sett alla dina inlägg handlat om att kritisera grannarna och inte den som får leveranserna och vägrar meddela sina grannar.

Problemet är inte "sönderstressade" grannar utan problemet och lösningen ligger hos grannen som får leveranserna.

/Krille

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag brukar vara mycket tolerant och undvika konflikter. MEN om jag träffar nån som helt skiter i att bry sig om att lägga två strån i kors för att underlätta livet för mig, ja då kan jag tänka mig att jävlas tillbaka på samma sätt...

Grannen vill inte fatta att tid är pengar, eller att hans brist på information gör att TS och TS barn missar åtaganden de har.

Men om man blockerar hans tomt så hans arbete blir fördröjt så kanske polletten trillar ned.

Det finns en kategori människor som antingen skiter i eller inte ser andras problem.

Grannen borde givetvis fråga TS hur hen kan göra för att så långt det går undvika att stänga in TS. Om grannen hade aviserat eller iallafall bett om ursäkt så hade iallafall jag haft lätt att förlåta.

Jag tycker bäst förslag var att TS parkerar sin bil på lastbilens lastplats och att de sen "byter plats" när lastningen skall börja. Alternativt att grannen upplåter en plats åt TS att parkera på "utanför" det instängda området. Då tycker jag det vore helt OK även om TS får gå 100m med barnen. Alternativt kan grannen se till att göra plats genom att ta ned ett staket eller vad som nu är ivägen för att lastbilen ska kunna parkera så väl åt sidan att lastningen kan göras utan att blockera vägen. Om det är 3-4-5 "stora" leveranser totalt sett så borde grannen kunna säga "ungefär" när de väntas, även om det är ett spann på +-1 dag.
Problemet är du missar målet. Du drabbar lastbilschauffören som får svårare att komma rätt. Men det kanske är okej? Att det tar längre tid att lossa det kanske är okej? Bara för att jävlas med grannen?

Men svara på min fråga istället. Om det är okej att sabba eventuella förhandlingar?
Man kanske ska ta det med grannarna. De drabbas också...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jag har läst alla inlägg i diskussionen och vad jag kommer ihåg har t ex i stort sett alla dina inlägg handlat om att kritisera grannarna och inte den som får leveranserna och vägrar meddela sina grannar.

Problemet är inte "sönderstressade" grannar utan problemet och lösningen ligger hos grannen som får leveranserna.

/Krille
När jag skriver grannen menar jag byggherre.
Jag har inte varit positiv mot grannen. Men du kanske tolkar det som det för att jag inte försvarar dessa barnsliga fasoner som att blockera. Men det är inte samma sak.
Men missuppfattning är kanske din favoritgren?

R
M MariaBK skrev:
Det är ju så, när det kommer leveranser så kommer de "mellan 09:00 och 17:00 " och leveransföretagen vägrar att vara mer specifika än så. Har du aldrig beställt något stort hem? Att bli inparkerad i 30 minuter medan de lastar av kan ju inte vara hela världen. Skulle det nu hända en olycka på dagis och det måste hämtas fort går det säkert att lösa där och då.
Grannen kommer ju inte att hålla på och bygga i all evighet, han blir snart klar och du lär då vara den enda grannen han inte bjuder på invigningsfesten. Jag föreslår att du taggar ner lite och går och bjuder på en byggbärs.
Du tycks inte förstå vad du läser? TS har inte bett om exakta tider utan datum när leverans sker.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P pmd skrev:
Den planen bygger på att TS vet när en lastbil kommer med en leverans och det är precis det som TS inte får veta …

Jag vet inte vad TS har för arbete, men i en del yrken är det oerhört viktigt att komma i rätt tid.
Nja nu tror jag du missuppfattat...

Jag hoppas TS vet när han måste åka.
Och det extra valet han måste ta hänsyn till är att ibland står det en lastbil i vägen i 30 minuter.
Åker han 30 minuter tidigare är han aldrig sen till jobbet.
Åker han 15 minuter tidigare är han ibland 15 minuter sen om ham tajmar in sin avfärd precis när lastbilen kommer så ham får sitta i bilen 30 minuter.

Jag skulle vilja veta hur många minuter TS suttit och väntat i bilen... Eller är detta en helt teoretisk övning?

/ATW

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
R rasse123 skrev:
Du tycks inte förstå vad du läser? TS har inte bett om exakta tider utan datum när leverans sker.
Vad skulle TS ha gjort dessa dagar?

/ATW

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ts ställde ytterst moderata krav.
Nöjde sig med att egentligen bara veta dag.
Ytterst enkla krav att uppfylla

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R
A ArneTW skrev:
Vad skulle TS ha gjort dessa dagar?

/ATW
Du tycks inte heller förstå vad du läser..... Han skrev att han då skulle parkera annanstans så att han kan åka när han behöver.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.