J JohanLun skrev:
Om man flyttar någon annans bil med kran utan att vara polis eller liknande skulle jag tro man åker dit rätt rejält på det.

Men med det sättet att resonera (om lastbilschaffören tycker det är ok att flytta på en bil som är ivägen för deras jobb) så är det ju helt ok att blockera eller flytta saker för att ställa till det för dem.

Eller ska jag tolka det som att det är OK att sabba för lastbilförarna om man bara har ett ännu större fordon?

Det går ju bra att bara ställa sin egen bil med en vanlig släpkärra tvärs över vägen och stå och böka med en IKEA bokhylla nån timme när en viktig leverans ska hämta eller lämna :D och stänga in den lastande lastbilen. :D :D Det vore väl helt OK enligt alla som försvarar detta beteende? Och är nåt som jag tycker faktiskt TS skulle praktisera. Isåfall jävlas ju inte TS utan har bara ställt sig lite tokigt för att lasta. Det är ju iallafall roligare än att ZEN meditera eller vad som föreslogs tidigare att fördriva väntetiden med...
när de flyttade bilen på bilden så var polisen dit,det enda polisen gjorde var att plocka skyltarna av den

J
skoge skoge skrev:
när de flyttade bilen på bilden så var polisen dit,det enda polisen gjorde var att plocka skyltarna av den
Då måste den ju varit stulen eller liknande? Har hört historier om hur omöjligt det är att bli av med en felparkerad bil (och att folk tillslut knuffar ut bilen från sin mark till kommunal mark för då tar nån annan hand om problemet). Som privatperson får man vad jag förstår inte flytta andras bilar.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vad menar du drabbar en företagare, och är inte en företagare en människa och tvärt om?

Själv anser jag att ett FÖRETAG ska ta större ansvar än en privatperson. Företaget får betalt för att lasta och lossa och måste göra så på ett lämpligt sätt. De gör detta hela tiden. De kan hitta rutiner för det.

En privatperson kan inte gärna säga till sin chef att en lastning och lossning gjorde att hen missade ett viktigt möte eller inte kunde gå på sitt arbetspass. Ett företag kan ta höjd i sin planering för att kunna göra smidiga av och pålastningar.

Jag HATAR när yrkesförare kör för fort, ställer sig fel, slarvar och jävlas för att se säger att de har dåligt om tid. De ska ta ansvar för hur de kör, räcker inte tiden är det deras arbetsgivares problem som får planera in färre leveranser. Om det inte är lönsamt att arbeta så, lägg ner företaget och syssla med nåt annat som deras kompetens räcker till. Om jag har dåligt om tid på jobbet så missar jag hellre en leverans än att begå lagbrott och ta risker eller göra ett arbete som gör att andra drabbas av det. Undantaget detta är utryckningsfordon. Där har jag förståelse för om de måste bryta mot regler.
nästa tråd..."lossningen kostade x kr,varför blev den så dyr"

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Då måste den ju varit stulen eller liknande? Har hört historier om hur omöjligt det är att bli av med en felparkerad bil (och att folk tillslut knuffar ut bilen från sin mark till kommunal mark för då tar nån annan hand om problemet). Som privatperson får man vad jag förstår inte flytta andras bilar.
inte stulen...det var nåt bråk om avverkningen
samma person parkerade en bil ivägen för timmerbilarna

J JohanLun skrev:
Polisen beslagtar registreringsskyltar om fordonsskatten är förfallen mer än en viss tid, inte för att någon annan brottslingen puttat bilen i diket eller om bilen är felaktigt parkerad eller stannad.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
P
Känns som att stora delar av tråden inte hör hemma på juridik delen av forumet då det börjar låta mer som familjeliv eller liknande där löst tyckande och egna åsikter och ens egen moral verkar vara det enda som styr , och verkligheten juridiskt verkar kvitta.

Folk har fortfarande lika svårt att förstå att att ett fordon som lastar i eller ur saker inte är parkerat och att då parkeringsregler INTE är det som styr då..
Och att man ska hindra så lite som möjligt betyder att stolpskottet som står tvärs över hela vägen med sin bil och en släpkärra i onödan då bryter mot samma regel om man spärrar hela vägen med flit i onödan.. när man kunde få plats att stå längs kanten..

Man får inte hindra i onödan men att tex en lastbil med kran som ska lasta av byggmaterial får stå till och med i korsningen om det inte finns nåt annat sätt för att snabbt lasta av sina grejer och om det är smal väg så kan det innebära total blockering av vägen under tiden. Det får man leva med helt enkelt och det är lagligt och att det kanske tar upp till en halvtimme innan dom flyttar sig räcker mest troligt inte till för att det ska bli olovligt.

Lastbilen med kran som ska lasta av 10 ton byggmaterial har helt enkelt större rätt än svensson som ska bära 2 sopsäckar till bilen även om båda håller på med i och urlastning så ska man minimera störningen för andra så långt det är möjligt.

• Älska
  • Gilla
te95mne och 2 till
  • Laddar…
J
P polaris78 skrev:
Känns som att stora delar av tråden inte hör hemma på juridik delen av forumet då det börjar låta mer som familjeliv eller liknande där löst tyckande och egna åsikter och ens egen moral verkar vara det enda som styr , och verkligheten juridiskt verkar kvitta.

Folk har fortfarande lika svårt att förstå att att ett fordon som lastar i eller ur saker inte är parkerat och att då parkeringsregler INTE är det som styr då..
Och att man ska hindra så lite som möjligt betyder att stolpskottet som står tvärs över hela vägen med sin bil och en släpkärra i onödan då bryter mot samma regel om man spärrar hela vägen med flit i onödan.. när man kunde få plats att stå längs kanten..

Man får inte hindra i onödan men att tex en lastbil med kran som ska lasta av byggmaterial får stå till och med i korsningen om det inte finns nåt annat sätt för att snabbt lasta av sina grejer och om det är smal väg så kan det innebära total blockering av vägen under tiden. Det får man leva med helt enkelt och det är lagligt och att det kanske tar upp till en halvtimme innan dom flyttar sig räcker mest troligt inte till för att det ska bli olovligt.

Lastbilen med kran som ska lasta av 10 ton byggmaterial har helt enkelt större rätt än svensson som ska bära 2 sopsäckar till bilen även om båda håller på med i och urlastning så ska man minimera störningen för andra så långt det är möjligt.
Fast ordnar man ett stort bygge torde man behöva begära tillstånd för att spärra av vägen och lagra byggmaterial om det pågår under mer än några enstaka dagar.

Vi hade ett flerfamiljshus som byggdes precis vid utfarten till vårt område, eftersom de blockerade vägen till och från och lagt sitt material på gata och trottoar så ringde jag kommunen (blev 10 minuter sen nästan varje morgon under byggtiden) och de sa att byggarna sökt tillstånd för att ha en lastplats där (jag ifrågasatte varför de inte kunnat ha sln lastplats på bättre ställe då de byggde ett helt kvarter, men tillståndet var redan givet).
De lastade även om varor på vår lilla och enda väg in och ut från området, parkerade på kommunens gräsytor osv (som dom INTE hade tillstånd till att göra).
Om man bygger ett hus så anser jag att man i möjligaste mån får grusa av en liten bit av tomten för att lasta och lossa material.
Om det är frågan om en enstaka leverans så skulle jag själv inte bli sur om de sade när jag skulle bli instängd (även om det vore en hel dag)

I vårt fall tog de ett körfält i en rätt trafikerad väg, men det gick att komma fram även om man fick vänta länge innan det blev fritt... De stängde med andra ord inte av helt... Annat än när de valde att lasta om på en annan plats (vår lilla infartsväg) och det drabbade mig bara några få gånger och det gick att köra över kommunens trottoar och gräsmatta.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
När det skulle dras fiber ner till vår väg servitut-ägande granne så visste han inte om vilken dag de skulle börja på vår gemensamma väg.

Min man var släkt med firmans ägare som skulle utföra jobbet och de hade sprungit på varandra uppe vid stora vägen och då fick min man veta att om vi skulle ut nästa dag så skulle vi parkera vår bil uppe vid stora vägen så vi inte blev instängda.

Självklart förmedlade vi detta till grannen med fru som båda två hade varsin bil till sina respektive jobb. De blev väldigt tacksamma att kunna komma till jobbet utan problem.

Så kommunikation är A och O.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:

Var kan jag läsa att en lastbil får stanna i korsning för att lossa, även om det inte finns bättre plats i närheten?

J JohanLun skrev:
Jag tror bara att endel är så egoistiska så de själva behöver få uppleva för att förstå. Det räcker ju att blockera grannen en eller ett par gånger för att hen kanske ska förstå att lösa det på annat sätt...

Näe, grannfejder är inte kul, men jag kan inte fatta de som skiter i sina grannar som i detta fallet. Jag skulle bli tokig om jag ständigt blev inparkerad - var det en vecka skulle jag bita ihop, var det flera månader skulle jag kräva en plan. Om grannen bara sket i att jag fick besvär av det skulle jag nog kunna jävlas lite...

En lite bättre kompromiss kan ju vara att ni kommer överens att INNAN man påbörjar lastning så man blockerar er infart > 5 minuter så säger man till 10 minuter innan så ni har chans att flytta ut bilen om ni är på väg. Det kräver att byggarna vet när en större leverans kommer eller den som lastar av tåler sig 5 minuter innan han börjar så ni får flytta ut er bil, men är det frågan om nåt som tar >15 minuter att lasta av så får de ha en marginal att vidtala er först. Tar det 5 minuter att lasta av så är det rimligt att ni får vänta och skapa lite större marginaler i er hämta/lämna rutin (som man kan få göra om det tex är ett vägarbete på vägen till jobbet).

Framförallt kan jag tänka mig detta ställer till problem om leveransen kommer 07.00-8.00 när man precis ska iväg på morgonen. Kanske kan ni komma överens att de inte levererar något då utan först kl 9.00?

Eller att grannen ordnar en annan plats för er att ställa bilen på de dagar han tänkt blockera. Därav tänker jag, ställ ut er bil så fort ni vaknar, helst på en plats anvisad av grannen.
Eftersom du själv verkar tycka det är okej att jäklas med grannen.så kan du väl vara snäll och förklara varför det är okej?
Jag kan verkligen inte förstå. Är det okej att grannen inte blir så sammarbetsvillig?
Du lär inte ligga på plus vid ett samtal. Tack vare din super idé så har du dragit ner dina chanser till förståelse till noll. Framtida grannsämja har du troligtvis lyckats sabba.
Var det värt det?

• Gilla
Bettan74 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Var kan jag läsa att en lastbil får stanna i korsning för att lossa, även om det inte finns bättre plats i närheten?
Får och får... Får finns i hagen. :D
Om man inte har något val så...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Får och får... Får finns i hagen. :D
Om man inte har något val så...
skillnad på korsning å korsning också

K
Eftersom du själv verkar tycka det är okej att jäklas med grannen.så kan du väl vara snäll och förklara varför det är okej?
Jag kan verkligen inte förstå. Är det okej att grannen inte blir så sammarbetsvillig?
Du lär inte ligga på plus vid ett samtal. Tack vare din super idé så har du dragit ner dina chanser till förståelse till noll. Framtida grannsämja har du troligtvis lyckats sabba.
Var det värt det?
I det här fallet är det ju grannen som får leveranserna som "jäklas" med alla sina grannar. Grannen vet vilka dagar leveranserna ska komma med vägrar ändå att meddela sina grannar.

Så jag kan verkligen inte förstå inte hur så många kan försvara det beteendet?

/Krille

• Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
P
Ni som fortfarande föreslår olika personliga vendettor mot grannen eller lastbilen.
Vad tror ni att kommer hända? Att grannen blir glad och snäll?
Vad ska man vinna på att parkera in lastbilen? Det är denna man vill bli av med... Att då parkera framför och blockera. Då har man jävlats med alla sina grannar själv?
Vad som kommer att hända om TS parkerar så att lastbilen inte kan komma fram för avlastning är TS inte blir försenad när han(?) har en tid att passa. Det problem som byggargrannen har skapat åt TS och ett tiotal av TS andra grannar blir då överflyttat till byggargrannen.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Planera att åka 15-30 minuter tidigare så kommer du max 15 minuter sent eller max 30 minuter tidigt till jobbet.
Den planen bygger på att TS vet när en lastbil kommer med en leverans och det är precis det som TS inte får veta …

Jag vet inte vad TS har för arbete, men i en del yrken är det oerhört viktigt att komma i rätt tid.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.