114 471 läst ·
700 svar
114k läst
700 svar
Granne blockerar räddningsväg och utfart
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Ni som fortfarande föreslår olika personliga vendettor mot grannen eller lastbilen.
Vad tror ni att kommer hända? Att grannen blir glad och snäll?
Vad ska man vinna på att parkera in lastbilen? Det är denna man vill bli av med... Att då parkera framför och blockera. Då har man jävlats med alla sina grannar själv?
Vad ska man vinna på att parkera in lastbilen? Det är denna man vill bli av med... Att då parkera framför och blockera. Då har man jävlats med alla sina grannar själv?
Jag tror bara att endel är så egoistiska så de själva behöver få uppleva för att förstå. Det räcker ju att blockera grannen en eller ett par gånger för att hen kanske ska förstå att lösa det på annat sätt...Bananskalare skrev:
Ni som fortfarande föreslår olika personliga vendettor mot grannen eller lastbilen.
Näe, grannfejder är inte kul, men jag kan inte fatta de som skiter i sina grannar som i detta fallet. Jag skulle bli tokig om jag ständigt blev inparkerad - var det en vecka skulle jag bita ihop, var det flera månader skulle jag kräva en plan. Om grannen bara sket i att jag fick besvär av det skulle jag nog kunna jävlas lite...
En lite bättre kompromiss kan ju vara att ni kommer överens att INNAN man påbörjar lastning så man blockerar er infart > 5 minuter så säger man till 10 minuter innan så ni har chans att flytta ut bilen om ni är på väg. Det kräver att byggarna vet när en större leverans kommer eller den som lastar av tåler sig 5 minuter innan han börjar så ni får flytta ut er bil, men är det frågan om nåt som tar >15 minuter att lasta av så får de ha en marginal att vidtala er först. Tar det 5 minuter att lasta av så är det rimligt att ni får vänta och skapa lite större marginaler i er hämta/lämna rutin (som man kan få göra om det tex är ett vägarbete på vägen till jobbet).
Framförallt kan jag tänka mig detta ställer till problem om leveransen kommer 07.00-8.00 när man precis ska iväg på morgonen. Kanske kan ni komma överens att de inte levererar något då utan först kl 9.00?
Eller att grannen ordnar en annan plats för er att ställa bilen på de dagar han tänkt blockera. Därav tänker jag, ställ ut er bil så fort ni vaknar, helst på en plats anvisad av grannen.
Alltså, om man inte kommer iväg till jobbet utan får sitta hemma och vänta i 30 minuter (och är två personer) så är det ju en timmes mindre arbete. Eller att man kommer försent till jobbet. Jag skulle inte uppskatta att komma försent till jobbet ett par dar i veckan under ett par månader för att nån inte kunde informera innan vilka dagar detta kommer ske.NICHOLAS J skrev:
Det bygger ju på att du sitter färdig att åka och väntar in lastbilen för att du ska få ihop dina 30 minuter...J JohanLun skrev:Alltså, om man inte kommer iväg till jobbet utan får sitta hemma och vänta i 30 minuter (och är två personer) så är det ju en timmes mindre arbete. Eller att man kommer försent till jobbet. Jag skulle inte uppskatta att komma försent till jobbet ett par dar i veckan under ett par månader för att nån inte kunde informera innan vilka dagar detta kommer ske.
Planera att åka 15-30 minuter tidigare så kommer du max 15 minuter sent eller max 30 minuter tidigt till jobbet.
Eller inse att för det mesta är det mindre väntetid då lastbilen redan lastat ur en stund när du kommer.
Det finns kanske Stockholmare som har tålamod och visar hänsyn och inte räknar sekunder... Men jag stöter inte ihop med dem när jag besöker storstan och åker rulltrappa.
/ATW
Fast varför är de de som blir inparkerade som tålmodigt ska visa hänsyn, och inte byggaren?
Det rimliga är ju att byggaren visar hänsyn till sina grannar genom att i första hand ordna så att lastningen inte orsakar besvär för andra, och i andra hand informerar så att grannarna kan anpassa sig.
Det rimliga är ju att byggaren visar hänsyn till sina grannar genom att i första hand ordna så att lastningen inte orsakar besvär för andra, och i andra hand informerar så att grannarna kan anpassa sig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Inte alls, det räcker att man har otur.A ArneTW skrev:
För mig rör det sig om flera resor om dagen, då jag skjutsar till skola och jobbar hemifrån. Eftersom jag vill ha barnen i skolan i tid så blir det att åka 30 minuter tidigare, inte 15, för då riskerar jag att de kommer för sent. På eftermiddagen så hämtar jag och kör barnen till exempelvis simskola, men det kan också vara ett inplanerat läkarbesök och då måste man också vara i tid, inte riskera att komma 15 minuter sent. Självklart ser jag till att ha marginal ifall något oväntat händer, men att ha 30 minuters marginal till allt äter upp många timmar av min dag.A ArneTW skrev:
Självklart är det så. Hjälper det där barnen missar veckans simskola som jag har betalt för?A ArneTW skrev:
Det är enkelt. Stå till höger, gå till vänster. Gör du det så fungerar det alldeles utmärkt och folk visar hänsyn. Tänk dig som i trafiken, vänsterfil är för omkörning, inte för att ligga konstant i. De som inte tycker folk visar hänsyn missar ofta den delen. Ett annat vanligt fel är att stanna direkt när man kliver av rulltrappan för att lista ut var man ska. Det är idiotiskt för de som kommer bakom har ingenstans att ta vägen. Ta 5 steg till och flytta gärna åt sidan. Stå till höger, gå till vänster känner de flesta Stockholmare till, men att man inte ska stanna direkt efter man klivit av rulltrappan, eller direkt utanför tunnelbanedörrarna är ett fel som både Stockholmare och andra gör.A ArneTW skrev:
Vem är det som inte visar hänsyn egentligen, den som blockerar för andra och inte försöker hjälpa till att lösa situationen eller den som vill fram?
Om man flyttar någon annans bil med kran utan att vara polis eller liknande skulle jag tro man åker dit rätt rejält på det.skoge skrev:
Men med det sättet att resonera (om lastbilschaffören tycker det är ok att flytta på en bil som är ivägen för deras jobb) så är det ju helt ok att blockera eller flytta saker för att ställa till det för dem.
Eller ska jag tolka det som att det är OK att sabba för lastbilförarna om man bara har ett ännu större fordon?
Det går ju bra att bara ställa sin egen bil med en vanlig släpkärra tvärs över vägen och stå och böka med en IKEA bokhylla nån timme när en viktig leverans ska hämta eller lämna
Produkter som diskuteras: "fördriva"
Anstrykare & moddlare 100 mm
Till fönsterbrädor, speglar och andra stora ytor
249 kr inkl moms
Läs mer
Fast att åka en Tim i förväg för att inte komma försent är väl lite tuff för man kommer inte försent aldrigM MariaBK skrev:Det är ju så, när det kommer leveranser så kommer de "mellan 09:00 och 17:00 " och leveransföretagen vägrar att vara mer specifika än så. Har du aldrig beställt något stort hem? Att bli inparkerad i 30 minuter medan de lastar av kan ju inte vara hela världen. Skulle det nu hända en olycka på dagis och det måste hämtas fort går det säkert att lösa där och då.
Grannen kommer ju inte att hålla på och bygga i all evighet, han blir snart klar och du lär då vara den enda grannen han inte bjuder på invigningsfesten. Jag föreslår att du taggar ner lite och går och bjuder på en byggbärs.
Du är inte klok då drabbar det ju en företagareJ JohanLun skrev:Om man flyttar någon annans bil med kran utan att vara polis eller liknande skulle jag tro man åker dit rätt rejält på det.
Men med det sättet att resonera (om lastbilschaffören tycker det är ok att flytta på en bil som är ivägen för deras jobb) så är det ju helt ok att blockera eller flytta saker för att ställa till det för dem.
Eller ska jag tolka det som att det är OK att sabba för lastbilförarna om man bara har ett ännu större fordon?
Det går ju bra att bara ställa sin egen bil med en vanlig släpkärra tvärs över vägen och stå och böka med en IKEA bokhylla nån timme när en viktig leverans ska hämta eller lämnaoch stänga in den lastande lastbilen.
![]()
Det vore väl helt OK enligt alla som försvarar detta beteende? Och är nåt som jag tycker faktiskt TS skulle praktisera. Isåfall jävlas ju inte TS utan har bara ställt sig lite tokigt för att lasta. Det är ju iallafall roligare än att ZEN meditera eller vad som föreslogs tidigare att fördriva väntetiden med...
När mötte du en tung lastbil som släppte på gasen för att underlätta för dig senast, jo det är klart det har hänt men vanligt är det inteFairlane skrev:
Inte alls, det räcker att man har otur.
För mig rör det sig om flera resor om dagen, då jag skjutsar till skola och jobbar hemifrån. Eftersom jag vill ha barnen i skolan i tid så blir det att åka 30 minuter tidigare, inte 15, för då riskerar jag att de kommer för sent. På eftermiddagen så hämtar jag och kör barnen till exempelvis simskola, men det kan också vara ett inplanerat läkarbesök och då måste man också vara i tid, inte riskera att komma 15 minuter sent. Självklart ser jag till att ha marginal ifall något oväntat händer, men att ha 30 minuters marginal till allt äter upp många timmar av min dag.
Självklart är det så. Hjälper det där barnen missar veckans simskola som jag har betalt för?
Det är enkelt. Stå till höger, gå till vänster. Gör du det så fungerar det alldeles utmärkt och folk visar hänsyn. Tänk dig som i trafiken, vänsterfil är för omkörning, inte för att ligga konstant i. De som inte tycker folk visar hänsyn missar ofta den delen. Ett annat vanligt fel är att stanna direkt när man kliver av rulltrappan för att lista ut var man ska. Det är idiotiskt för de som kommer bakom har ingenstans att ta vägen. Ta 5 steg till och flytta gärna åt sidan. Stå till höger, gå till vänster känner de flesta Stockholmare till, men att man inte ska stanna direkt efter man klivit av rulltrappan, eller direkt utanför tunnelbanedörrarna är ett fel som både Stockholmare och andra gör.
Vem är det som inte visar hänsyn egentligen, den som blockerar för andra och inte försöker hjälpa till att lösa situationen eller den som vill fram?
Vad menar du drabbar en företagare, och är inte en företagare en människa och tvärt om?K kortis skrev:
Själv anser jag att ett FÖRETAG ska ta större ansvar än en privatperson. Företaget får betalt för att lasta och lossa och måste göra så på ett lämpligt sätt. De gör detta hela tiden. De kan hitta rutiner för det.
En privatperson kan inte gärna säga till sin chef att en lastning och lossning gjorde att hen missade ett viktigt möte eller inte kunde gå på sitt arbetspass. Ett företag kan ta höjd i sin planering för att kunna göra smidiga av och pålastningar.
Jag HATAR när yrkesförare kör för fort, ställer sig fel, slarvar och jävlas för att se säger att de har dåligt om tid. De ska ta ansvar för hur de kör, räcker inte tiden är det deras arbetsgivares problem som får planera in färre leveranser. Om det inte är lönsamt att arbeta så, lägg ner företaget och syssla med nåt annat som deras kompetens räcker till. Om jag har dåligt om tid på jobbet så missar jag hellre en leverans än att begå lagbrott och ta risker eller göra ett arbete som gör att andra drabbas av det. Undantaget detta är utryckningsfordon. Där har jag förståelse för om de måste bryta mot regler.