skoge skoge skrev:
om det är en ambulans istället som är in till en granne...hur gör du då?
kräver att den ska flytta på sig för att du ska ut med bilen?
Absolut. Och om grannens hus står i lågor ger jag brandkåren 5 min att flytta sig innan jag börjar veva så jag kan åka till affären och köpa lördagsgodis.

Seriöst. För det första, ambulanser parkerar ytterst sällan så de blockerar. För det andra, om de gör det så är det motiverat.

Att jämföra ambulanser med leveranser, suck.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Smart! Och visst, du råkar säkert på många idiotparkerade privatpersoner. Men de gånger yrkeschaufförer idiotparkerar är det väl precis lika problematiskt? Med andra ord är det ju ingen skillnad. Personligen måste jag ändå framhålla att de flesta idiotparkeringar jag råkar på är utförda av bud och diplomater.
För något år sedan fick jag skäll av en lastbilschaufför när jag stod på en taxiplats för där skulle han stå o lasta av nu stod han mitt i gatan o hindrade all trafik istället för att dra pallen tio tjugo meter extra, hum

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är väldigt svårt att motivera att någonting är absolut nödvändigt.
Behövs inte heller, bara att det inte är i onödan.

T Thomas_Blekinge skrev:
och detta betyder att om lasten kan delas i mindre lass så ska det göras. Och om så fönstren ska köras fram ett och ett.
Nej, det tror jag inte. Lika lite som om timmerbilen som lastar måste ta träden ett och ett på skottkärra till närmaste parkeringsficka.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R Rampage2216 skrev:
Absolut. Och om grannens hus står i lågor ger jag brandkåren 5 min att flytta sig innan jag börjar veva så jag kan åka till affären och köpa lördagsgodis.

Seriöst. För det första, ambulanser parkerar ytterst sällan så de blockerar. För det andra, om de gör det så är det motiverat.

Att jämföra ambulanser med leveranser, suck.
bägge utför ett arbete,ingen är kvar längre än nödvändigt

Redigerat:
  • Arg
Rampage2216
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Behövs inte heller, bara att det inte är i onödan.
Vem är det då som avgör vad som inte är onödigt?

Det du skriver om, att inte störa och hindra trafik i onödan hittar jag inte när det gäller reglerna för att parkera och stanna, utan bara i den mer generella trafikregeln. Kanske för att det aldrig är nödvändigt att stanna eller parkera så att det stör eller hindrar annan trafik?

https://www.transportstyrelsen.se/g...kant/produkter/stanna-och-parkera-a5-webb.pdf

Parkeringsreglerna bygger på två enkla huvudprinciper: Du får inte stanna eller parkera så att
• fara uppstår
• du hindrar eller stör andra.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
bägge utför ett arbete,ingen är kvar längre än nödvändigt
Nä, men man gör sitt bästa att inte blockera mer än nödvändigt heller. Precis som lagen föreskriver.

Det är också skillnad på arbete och arbete. En ambulans har enligt lag rätt till större friheter i sitt yrkesutövande.

Det är väl tingsrätten som avgör vad som är onödigt?

Trafikförordningen:

Stannande och parkering
K3.png47 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras

1. på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs,
  2. i en korsning med järnväg eller spårväg, eller
  3. på ett sådant sätt att vägmärken eller trafiksignaler skyms.
https://lagen.nu/1998:1276#K3P47S1

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P
Enstaka störningar vid av och pålastning får man räkna med helt enkelt sen om det finns möjlighet att stanna så folk tar sig förbi så blir det ju nåt annat.. sen att det ibland tar en halvtimme lär knappast betyda att varenda avlastning tar 30 min.. än mindre att man kommit precis när dom börjat och stått där alla av dom 30 min...

Vi har väl redan avhandlat att stanna och parkera som näms i den delen inte är riktigt samma sak i juridiken som avlastning och pålastning som är en annan grej även om fordon upplevs stå där så blir det på olika premisser i lagboken.

Att folk är stressade ger liksom inget trumfkort och normalt sett är det ok att blockera väg för av eller pålastning.
Sen är det ingen fast tid där visst antal minuter är ok och en minut över inte är ok utan det är såklart en balansgång när det är bättre att flytta på sig och när folk faktiskt får vänta tills man är klar.

Men ringer man polisen eller P bolaget så kommer nog dom flesta låta lastbilen lasta klart för det är svårt att dömma lastbilen för nåt tilltag Om den snabbt och effektivt lastar av sitt gods på 20-30 minuter..

Sen är det klart det kan vara irreterande för folk som bor där men det är mycket svårt att göra nåt lagligt åt problemet och olika försök att fakturera väntetiden kan man utan vidare bemöta med ett hånskratt då det aldrig kommer hålla jurdiskt och bara bemöts med att fakturan är felaktig och ska krediteras även om så kungen skrivit den.. :)

Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, eftersom att vi bor i ett civiliserat samhälle gör vi inte så.
Eftersom en del människor väljer att inte vara tillräckligt civiliserade för att platsa i vårt civiliserade samhälle så behöver man ibland påminna dem om att de är en del av ett samhälle och bör bete sig därefter. Om ord inte räcker så får man göra som Piff & Puff på julafton, dvs handgripligen visa.
(Från cirka 0:27)

Det är inte TS som har ändrat på förutsättningarna för trafiken i sitt grannskap. Det är den byggande grannen som har gjort det. Alla som bor runt bygget gör bäst i att ta hänsyn till att det pågår ett bygge men en bra relation bygger(!) på att alla parter anstränger sig för att minimera friktion och konflikt. Även byggargrannen.
Det här bygger dock på att vi alla i stort inte beter oss som idioter.
Just det. Alla.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Nej, det tror jag inte. Lika lite som om timmerbilen som lastar måste ta träden ett och ett på skottkärra till närmaste parkeringsficka.
Fast det betyder ju att man kan kör in med långtradare i stan och hindra all övrig trafik för att lasta av ex öl till en restaurang o lossa tills allt är tomt kan ju ta en dag el två med pallvagn

• Gilla
Pin
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Det är väl tingsrätten som avgör vad som är onödigt?

Trafikförordningen:

Stannande och parkering
[bild]47 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras

1. på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs,
  2. i en korsning med järnväg eller spårväg, eller
  3. på ett sådant sätt att vägmärken eller trafiksignaler skyms.
[länk]
Fast nu har ju tung trafik frisedel av polis och då allra helst tung trafik med släp

P pmd skrev:
en bra relation bygger(!) på att alla parter anstränger sig för att minimera friktion och konflikt. Även byggargrannen.
Absolut, det var därför jag skrev som jag skrev. Ingen uppmanar dock grannen att bete sig illa.

P
T Tommynorskens skrev:
Och de enda gånger det tar längre tid än det borde vara vid taklyft av pannor som i regel tar 1-2tim beroende på hur många som springer med pannor på taket och hur stort taket är.
Inte har väl lastbilschauffören tid att vänta flera timmar på att avlastningen blir klar? Han lastar väl av alla lastpallar med takpannor på en gång? Så var det när vårt garage skulle få takpannor.

P
E elmont skrev:
Står man och lossar en last och det kommer ett utryckningsfordon så tar det inte många sekunder att avbryta lossningen och flytta på det fordon som står i vägen. Men högst troligt tar sig utryckningsfordonet förbi, i alla fall om vägen är så bred att det går mötas på den.
Ett utryckningsfordon kan dessutom i många fall ta sig förbi (delvis) vid sidan av vägen. Om någons häck eller staket ryker då så är det av mindre betydelse i sammanhanget. För att ta sig fram till det brinnande huset som var granne till vår granne så behövde brandbilarna ta sig igenom den närmaste grannens häck (dock ej pga blockerande fordon). Jag minns inte längre om den grannen fick någon ersättning för det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.