Man kan ju undra lite hur ofta det kommer lastbilar med matr. På alla byggen som jag varit har leveranserna inte kommit mer än ett fåtal ggr. Det kan ju inte handla om mer än en 5-10 ggr. Och hur stor risk är det att man måste ut precis då? En lossning tar ju normalt inte mer än 15-30 minuter.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man kan ju undra lite hur ofta det kommer lastbilar med matr. På alla byggen som jag varit har leveranserna inte kommit mer än ett fåtal ggr. Det kan ju inte handla om mer än en 5-10 ggr. Och hur stor risk är det att man måste ut precis då? En lossning tar ju normalt inte mer än 15-30 minuter.
Och de enda gånger det tar längre tid än det borde vara vid taklyft av pannor som i regel tar 1-2tim beroende på hur många som springer med pannor på taket och hur stort taket är.

Hej,

Om det gäller hinder för alldagliga sysslor inbillar jag mig att man får stå ut med avbrott på en halvtimme. Men om det börjar brinna i något av husen bakom blockeringen blir det en helt annan fråga. Göteborgs kommun ger ut "Bestämmelser för arbeten inom gatu- och spårområden" där det finns information om trafikanordningsplan, som jag gissar måste godkännas av bl.a. brandkåren.

Har kommunen givit tillstånd för "arbete inom gatuområde" och vidhörande TA-plan i detta fall? Kolla med Trafikkontoret.

Redigerat:
Står man och lossar en last och det kommer ett utryckningsfordon så tar det inte många sekunder att avbryta lossningen och flytta på det fordon som står i vägen. Men högst troligt tar sig utryckningsfordonet förbi, i alla fall om vägen är så bred att det går mötas på den.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Düsseldorff
vonSallad vonSallad skrev:
När jag jobbar står det ofta privatpersoner på extremt dumma ställen. Men istället för att vara sur och grinig så brukar jag glatt och med ett leende tala om att parkeringsvakten är på gatan nedanför och att det kan vara en idé att ställa sig lite bättre. Då tackar de mig istället för att vara arga :rofl:
Smart! Och visst, du råkar säkert på många idiotparkerade privatpersoner. Men de gånger yrkeschaufförer idiotparkerar är det väl precis lika problematiskt? Med andra ord är det ju ingen skillnad. Personligen måste jag ändå framhålla att de flesta idiotparkeringar jag råkar på är utförda av bud och diplomater.

• Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
skoge skoge skrev:
1. en privatperson gör det ofta av ren slöhet...
kan du inte backa in med släpet så koppla isär och rulla in det

2. som yrkesförare så har du oftast inget val
det står bilar ivägen,du når inte med kran
bilen kan vara för lång...även om du tar 10 min och backar in i ett trångt grindhål så har du fronten ut i halva gatan

3. det tar arbetstid att flytta en kranbil...varje flytt registrerar körtid,ska de flytta sig varje gång det kommer en bil gör det stor skillnad
Ok. Men ett idiotparkerad fordon är ju lika problematiskt oavsett om det placerats där privat eller i tjänsten.

Lösningen sitter grannen på.
Men å andra sidan hur många transporter finns det kvar?

• Gilla
OBergmN
  • Laddar…
J janusz_w skrev:
Enligt [länk] gäller bl.a. att:

"Det är tillåtet att använda en lastzon eller ställa upp ett fordon mot parkeringsförbud så länge det behövs för att genomföra en i- eller urlastning. Det kan vara avsevärt mycket längre tid än tio minuter."

Så att hävda att en kontinuerlig urlastning under 30 min är samma som parkering håller nog inte.
Stanna är mycket riktigt inte samma sak som att parkera. Så länge det pågår aktivitet runt fordonet att lasta eller lossa så är det inte parkering. Man får dock inte störa eller hindra annan trafik.

Är det en personbil som lastar i några passagerare och väskor är det fortfarande fel att blockera vägen, men störningen blir ju ganska liten om det är kort väntetid eller så kan föraren enkelt flytta en personbil för att släppa förbi för att sedan ställa sig och lasta igen.

Med lastbil som lossar en halvtimme blir det både värre störning och svårare för föraren att flytta bilen och släppa förbi. Rent formellt ska det säkert till något tillstånd för att blockera vägen. Kungörs i förväg och spärra av vägen på utsatt tid. Men det verkar onödigt att göra så om det inte är en väldigt trafikerad gata.

Om det är många transporter och stort bygge tycker jag de får fixa en yta på tomten att stanna på så de inte blockerar.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Man får dock inte störa eller hindra annan trafik.
... i onödan.

A AggeP skrev:
Hej,

Jag hoppas kunna få lite hjälp och vägledning av er. Jag bor i Göteborgs kommun och har en granne som bygger ett hus mitt över en liten väg (kommunägd) från vår fastighet. Vi har full förståelse för att vissa större leveranser kommer att ske under byggets gång och att viss blockering då kan ske.

Nu till mitt problem. Grannen som själv är byggherre informerar inte oss om när leveranser som blockerar räddningsväg för ett 10-tal fastigheter kommer ske, varken datum eller klockslag. Han blockerar dessutom vår enda utfart med bilen när dessa leveranser kommer och rycker bara på axlarna åt det. Vi har små barn och det stressar något otroligt att varken veta dag eller tid som dessa leveranser kommer som gör att vi inte kan ta oss ut med bilen. Vi har försökt prata med grannen men han bryr sig inte så därför vänder jag mig till er. Vad har jag för rättigheter här? Kan jag vända mig någonstans?

Tacksam för hjälp!
Oproffessionellt av både byggherre och leverantörer. Man får inte blockera vägen helt, den ska vara färdbar.

Blockerar de vägen och ni ska ut får de ställa ner det de håller på med och flytta sig. Utan dröjsmål.

Det mest logiska är att byggherren hittar en plats att ta emot gods som inte blockerar även om det gör att hans material måste bäras några meter mer på bygget.

30 min är lång tid. Inte har någon 30 min extra marginal när man ska till simskola, jobbet, tandläkare etc.

Vägrar de ordna sig efter reglerna, så om ni kommer hem och de blockerar, parkera så lastbilen inte kommer ut. Sen kan han stå där tills sen kväll så de fattar. Deras 30 min är INTE mer värt än era.

Vad händer om de blockerar när sopbilen kommer? Just det, ni får betala extra för en ny tömning.

Alla kostnader ni får, ge till chauffören. Sen får hen ge det till byggherren.

Jag är själv leverantör och om man måste blockera så är man beredd att flytta på begäran. Att byggherren får betala extra för att leveransen tar mer än 30 min är inte ert ansvar, och det är enda sättet att få byggherren att fatta.

Blockera gärna hans "lastplats" när ni vet han ska få leverans om han fortsätter skita i vilket. På samma sätt som vi leverantörer utan tvekan blockerar nötter som parkerar i lastzoner för "de skulle bara in lite snabbt".

• Gilla
tio_Pepe och 6 till
  • Laddar…
Äntligen ett tydligt svar. Det gäller inte bara "bekvämlighetsbegränsningar" som att man måste vänta tills lossningen är klar. Utan helt enkelt livräddande åtgärder. Undrar hur du kände om din mamma blir akut hjärtsjuk och ambulansen måste kryssa bland lossande fordon eller leta efter nån jävla chaufför som står och snackar skit långt borta.

M -MH- skrev:
... i onödan.
och detta betyder att om lasten kan delas i mindre lass så ska det göras. Och om så fönstren ska köras fram ett och ett.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Kanske ännu bättre om det är olika chaufförer varje gång. Säg till chauffören att det är en ambulans på väg. Den som inte lämnar plats då bör inte ha ett jobb.
För byggherren blir det att ropa "vargen kommer" men vem vågar chansa för någon gång kan det vara på riktigt. Han borde hitta en annan plats.

Vill han ha det levererat just där så får han vänta både på att ambulansen kommer och på att den ska lämna. Kan bli lång tid, speciellt om det är låg prio (vilket man inte behöver nämna något om).

M -MH- skrev:
... i onödan.
Det är väldigt svårt att motivera att någonting är absolut nödvändigt.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
R Rampage2216 skrev:
Oproffessionellt av både byggherre och leverantörer. Man får inte blockera vägen helt, den ska vara färdbar.

Blockerar de vägen och ni ska ut får de ställa ner det de håller på med och flytta sig. Utan dröjsmål.

Det mest logiska är att byggherren hittar en plats att ta emot gods som inte blockerar även om det gör att hans material måste bäras några meter mer på bygget.

30 min är lång tid. Inte har någon 30 min extra marginal när man ska till simskola, jobbet, tandläkare etc.

Vägrar de ordna sig efter reglerna, så om ni kommer hem och de blockerar, parkera så lastbilen inte kommer ut. Sen kan han stå där tills sen kväll så de fattar. Deras 30 min är INTE mer värt än era.

Vad händer om de blockerar när sopbilen kommer? Just det, ni får betala extra för en ny tömning.

Alla kostnader ni får, ge till chauffören. Sen får hen ge det till byggherren.

Jag är själv leverantör och om man måste blockera så är man beredd att flytta på begäran. Att byggherren får betala extra för att leveransen tar mer än 30 min är inte ert ansvar, och det är enda sättet att få byggherren att fatta.

Blockera gärna hans "lastplats" när ni vet han ska få leverans om han fortsätter skita i vilket. På samma sätt som vi leverantörer utan tvekan blockerar nötter som parkerar i lastzoner för "de skulle bara in lite snabbt".
om det är en ambulans istället som är in till en granne...hur gör du då?
kräver att den ska flytta på sig för att du ska ut med bilen?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.