9 644 läst ·
70 svar
10k läst
70 svar
Gnosjö element 400v
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ditt instrument uppför sig underlig
<<<Mäter jag bruna eller svarta (kommer inte ihåg) så slår den i botten direkt när vredet är på 250v. Vrider jag till 500v så går den upp till 200v ca. Den andra fasen något svagare.>>>
Mätt på 500 V området är det 200 volt men på 250 V området så slår instrumentet i botten......
Kanske batteriet är dåligt, brukar ge konstiga mätvärden.
När du mäter, ta referens från en säker punkt, skyddsjord i ett vägguttag t.ex. den blå vet ingen vad det är, ja jo en tråd med blå plast.
Generalfelet är att du bara rev bort de gamla elementen, där hade du facit vad som var vad.
Och nej, jag är ingen elektriker, bara lite praktisk.
Protte
<<<Mäter jag bruna eller svarta (kommer inte ihåg) så slår den i botten direkt när vredet är på 250v. Vrider jag till 500v så går den upp till 200v ca. Den andra fasen något svagare.>>>
Mätt på 500 V området är det 200 volt men på 250 V området så slår instrumentet i botten......
Kanske batteriet är dåligt, brukar ge konstiga mätvärden.
När du mäter, ta referens från en säker punkt, skyddsjord i ett vägguttag t.ex. den blå vet ingen vad det är, ja jo en tråd med blå plast.
Generalfelet är att du bara rev bort de gamla elementen, där hade du facit vad som var vad.
Och nej, jag är ingen elektriker, bara lite praktisk.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Eftersom vi är försiktiga här på forumet så är den naturliga kontrollfrågan ifall rummet har ojordade uttag. Då ska inte heller radiatorn skyddsjordas.I inxs74 skrev:
Men om rummet inte är isolerat och har jordade uttag då måste även radiatorn jordas. Då har du i så fall ett gammalt fel. Kanske var den gamla radiatorn dubbelisolerad?
Som jag skrev innan är det direktel och Alla ledningar till elementen kommer från vägg och golv, inte från några vanliga vägguttag. Vill tillägga att övriga element i huset har endast två kablar inkopplade, inte tre som just detta rummet hade, därför kom frågan. (En anledning kan vara att det suttit två element, jag vet inte).
Hade det funnits några jordade uttag eller liknande till dom andra elementen i huset hade jag självklart tagit jorden där ifrån.
Nu kopplade jag isär elementet och mätte igen lite mer noggrant och kom fram till att den blå och bruna är L1 och L2, den svarta isolerade jag. Vips så har jag ett fungerande element och jag hoppas frun blir nöjd med vårt nyrenoverade sovrum.
Puss å kram!!
Hade det funnits några jordade uttag eller liknande till dom andra elementen i huset hade jag självklart tagit jorden där ifrån.
Nu kopplade jag isär elementet och mätte igen lite mer noggrant och kom fram till att den blå och bruna är L1 och L2, den svarta isolerade jag. Vips så har jag ett fungerande element och jag hoppas frun blir nöjd med vårt nyrenoverade sovrum.
Puss å kram!!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Friskt kopplat, hälften brunnet
Prutte
Prutte
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Bättre att fråga och koppla rätt än att vara tyst och koppla fel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Frågan kvarstår ifall du har jordade eller ojordade vägguttag i rummet?
Innan jag bytte ut min direktel så hade jag L1 svart L2 brun L3 blå plus jord ... 400v sytt mellan rummen .1och 2 ...2och3 1och3 ...osv puss på er
( OT ... Om man ska koppla så heter det att man ska ha nödvändig kännedom)
( OT ... Om man ska koppla så heter det att man ska ha nödvändig kännedom)
