Ditt instrument uppför sig underlig
<<<Mäter jag bruna eller svarta (kommer inte ihåg) så slår den i botten direkt när vredet är på 250v. Vrider jag till 500v så går den upp till 200v ca. Den andra fasen något svagare.>>>

Mätt på 500 V området är det 200 volt men på 250 V området så slår instrumentet i botten......
Kanske batteriet är dåligt, brukar ge konstiga mätvärden.

När du mäter, ta referens från en säker punkt, skyddsjord i ett vägguttag t.ex. den blå vet ingen vad det är, ja jo en tråd med blå plast.

Generalfelet är att du bara rev bort de gamla elementen, där hade du facit vad som var vad.

Och nej, jag är ingen elektriker, bara lite praktisk.

Protte
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
I inxs74 skrev:
Har inte kopplat in jord eftersom det inte finns och har aldrig funnits en jordkabel
Eftersom vi är försiktiga här på forumet så är den naturliga kontrollfrågan ifall rummet har ojordade uttag. Då ska inte heller radiatorn skyddsjordas.

Men om rummet inte är isolerat och har jordade uttag då måste även radiatorn jordas. Då har du i så fall ett gammalt fel. Kanske var den gamla radiatorn dubbelisolerad?
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Mätt på 500 V området är det 200 volt men på 250 V området så slår instrumentet i botten......
Kanske batteriet är dåligt, brukar ge konstiga mätvärden.
Eller så hänger den blåa löst och instrumentet mäter kapacitiv spänning.
 
N
Livsfarlig!
Hempularen har ingen aning vad han gör och mättar.
Och ändå frågar??
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Om man vet vad man gör behöver man inte fråga...
 
  • Gilla
Putte 9497 och 2 till
  • Laddar…
N
useless useless skrev:
Om man vet vad man gör behöver man inte fråga...
Verkar knappt så.. Tycker jag. Vet du?
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Jag vet inte hur du brukar göra, men jag frågar inte om sånt jag redan vet.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Som jag skrev innan är det direktel och Alla ledningar till elementen kommer från vägg och golv, inte från några vanliga vägguttag. Vill tillägga att övriga element i huset har endast två kablar inkopplade, inte tre som just detta rummet hade, därför kom frågan. (En anledning kan vara att det suttit två element, jag vet inte).

Hade det funnits några jordade uttag eller liknande till dom andra elementen i huset hade jag självklart tagit jorden där ifrån.

Nu kopplade jag isär elementet och mätte igen lite mer noggrant och kom fram till att den blå och bruna är L1 och L2, den svarta isolerade jag. Vips så har jag ett fungerande element och jag hoppas frun blir nöjd med vårt nyrenoverade sovrum.

Puss å kram!!
 
  • Gilla
N1Xe
  • Laddar…
N
useless useless skrev:
Jag vet inte hur du brukar göra, men jag frågar inte om sånt jag redan vet.
Om du redan visste så varför då fråga?
Men okej, friskt vågat. ...
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Friskt kopplat, hälften brunnet

Prutte
 
  • Gilla
Putte 9497 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Friskt frågat, hälften vunnet!
 
Bättre att fråga och koppla rätt än att vara tyst och koppla fel.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Bättre att fråga och koppla rätt än att vara tyst och koppla fel.
Tack!
 
  • Gilla
He3
  • Laddar…
Frågan kvarstår ifall du har jordade eller ojordade vägguttag i rummet?
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Innan jag bytte ut min direktel så hade jag L1 svart L2 brun L3 blå plus jord ... 400v sytt mellan rummen .1och 2 ...2och3 1och3 ...osv puss på er


( OT ... Om man ska koppla så heter det att man ska ha nödvändig kännedom)
 
  • Gilla
N1xv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.