Jag letar efter bra element för wifi styrning. Sedan tidigare har jag ett element från norska Mill men jag vill helst ha oljefyllt. Jag behöver byta ut två element som lagt av och söker nu nytt, för fast montering.

Det jag har hittat är en produkt från Gnosjö Klimatprodukter:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...element-gnosjo-klimatprodukter-2080-med-wifi/

En recension säger att wifi-styrning är undermålig, vilket gör mig lätt nervös. Jag automatiserar mer och mer i mitt fritidshus och kör Tibber, och har kopplat in Plejd för golvvärmestyrning (och givetvis belysning). Värmepumpen styr jag med Sensibo (pumpen är gammal), men jag börjat tröttna på att ha flera olika system att hantera, och det är svårt att få till allt automatiskt.

Någon som hittat en bra lösning här? Helst hade jag haft ett Plejd-relä kopplat till mina nya element som då får ha en fast inställning av temperatur..

Ursäkta för ett något ostrukturerat inlägg men hoppas att frågan iaf framgår - finns det någon bra lösning på en oljefylld radiator för fast inkoppling som man kan styra på distans?

Mvh Fredrik

Varför vill du helst ha oljefyllda elradiatorer?

Finns typ inga fördelar med oljefyllda elradiatorer jämfört med "vanliga" elradiatorer med elektronisk styrning.

• Gilla
teuvo tainio och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K
En möjlig fördel är att vid ett långvarigt/permanent elavbrott kan man tömma ut och elda upp oljan.

• Haha
jonaskop och 7 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Finns typ inga fördelar med oljefyllda elradiatorer jämfört med "vanliga" elradiatorer med elektronisk styrning.
Det finns det visst. I vanliga hus, så ger dom samma typ av värme som vanliga vattenradiatorer, torkar inte ut luften i huset. Men i firtidshus om det ska vara underhållsvärme, då är dom bra. Är det fritidshus som ska värmas upp lite snabbt eller på distans, så är det bättre med de öppna typerna av el-radiatorer som är bäst.

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
...torkar inte ut luften i huset.
Måste man koppla dom till avloppet, eller vart tar vattnet vägen som torkas ur luften?

• Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 7 till
  • Laddar…
MultiMan
J jonaserik skrev:
Det finns det visst. I vanliga hus, så ger dom samma typ av värme som vanliga vattenradiatorer, torkar inte ut luften i huset. Men i firtidshus om det ska vara underhållsvärme, då är dom bra. Är det fritidshus som ska värmas upp lite snabbt eller på distans, så är det bättre med de öppna typerna av el-radiatorer som är bäst.
Jag har haft båda, både i samma och olika hus. Moderna elradiatorer med stora interna kylflänsar med elektroniska termostater håller jämnare temperatur och reagerar snabbare på förändringar.

Hur tänker du att elradiatorerna "torkar ut luften"? Var blir vattnet av som försvinner från luften? Tänker du på elementtemperatur så går moderna kylflänselement inte särskilt varmt, som gamla med värmeelementet fäst direkt i plåten kunde göra.

• Gilla
elmont och 5 till
  • Laddar…
Som sagt moderna elradiatorer med elektroniska termostater ger lika jämn värme som oljefyllda, men reagerar snabbare om ex. utomhustemperaturen sjunker.

Men första felet i den här tråden är länken till bygghemma. Där skall man INTE handla. Man blir blåst! Extremt oseriös webshop.

Jag kan tipsa om Adax radiatorer. Vi har dem i fritidshuset.

I början hade vi en dle problem som jag är osäker på om det berodde på radiatorerna eller vår WiFi router. Om det blev elavbrott så har radiatorerna svårt att få kontakt med molnservicen hos Adax efter att strömmen kom tillbaka. Wifiroutern gav dem nya IP addrsser efter avbrottet, och någonting kom ur synk. Men efter att via routerns admin. sida ha låst ip adrresserna till elementen (de får alltså alltid tillbaka samma adresser efter avbrott), så har det fungerat klockrent.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi kör Adax neo wifi i fritidshuset sedan några år tillbaka. Funkar superbra inte haft några som helst problem med wifi trots strömavbrott mm. Går ofta hitta dem på rea till bra pris.

• Gilla
FredrikSthlm
  • Laddar…
Om du ändtar dig amgående oljan finns ju Adax med wifi.
Dock har det hänt att jag tappat kontakten med elementen som då måste återstartas på plats. Inställd temperatur fortsätter även vid avbrott.

Om någon får för sig att hacka Adax (eller andras) server finns den teoretiska risken att någon stänger av värmen mitt i vintern eller ställer på max när elpriset är som högst. Men den risken får man ta.

• Gilla
FredrikSthlm
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Varför vill du helst ha oljefyllda elradiatorer?

Framför allt frugan har fått för sig att det blir en mer behaglig värme, mindre torr luft och överlag ett bättre inomhusklimat.

Oldelfato Oldelfato skrev:
Vi kör Adax neo wifi i fritidshuset sedan några år tillbaka. Funkar superbra inte haft några som helst problem med wifi trots strömavbrott mm. Går ofta hitta dem på rea till bra pris.
Mm sett dessa, tack för inspel! Jag är något tveksam till designen dock men det kanske inte är så farligt.

H hempularen skrev:
Som sagt moderna elradiatorer med elektroniska termostater ger lika jämn värme som oljefyllda, men reagerar snabbare om ex. utomhustemperaturen sjunker.

Men första felet i den här tråden är länken till bygghemma. Där skall man INTE handla. Man blir blåst! Extremt oseriös webshop.

Jag kan tipsa om Adax radiatorer. Vi har dem i fritidshuset.

I början hade vi en dle problem som jag är osäker på om det berodde på radiatorerna eller vår WiFi router. Om det blev elavbrott så har radiatorerna svårt att få kontakt med molnservicen hos Adax efter att strömmen kom tillbaka. Wifiroutern gav dem nya IP addrsser efter avbrottet, och någonting kom ur synk. Men efter att via routerns admin. sida ha låst ip adrresserna till elementen (de får alltså alltid tillbaka samma adresser efter avbrott), så har det fungerat klockrent.
Bra tips att låsa IP!

Och jag håller med om Bygghemma, inga positiva upplevelser därifrån. Ska tänka på det nästa gång jag drar in en länk 😀

F FredrikSthlm skrev:
Framför allt frugan har fått för sig att det blir en mer behaglig värme, mindre torr luft och överlag ett bättre inomhusklimat.
Jämfört med vad? Gamla plåtradiatorer med mekanisk termostat från 70-talet?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F FredrikSthlm skrev:
Mm sett dessa, tack för inspel! Jag är något tveksam till designen dock men det kanske inte är så farligt.
De finns i ett par olika designvarianter. En är som en vit glas skiva.

• Gilla
FredrikSthlm
  • Laddar…
F FredrikSthlm skrev:
Angående torr luft:
Luftfuktigheten är beroende av temperaturen, kall luft kan innehålla mindre mängd fukt än varm luft.
En kall vinterdag med en RH ute på 90% så blir RH inne på kanske 30%.

Gamla elradiatorer med bimetalltermostater har ett dödband/"till-/frånslag"/temperatursvängning på kanske 5⁰, å bara för att man inte vill ha det "för kallt" så höjde man temperaturen lite, därav blir luften "torrare".

Här är några grafer:
Diagram över mättnadsånghalt vid olika temperaturer från -15°C till 25°C, med linjärt ökande ånghalt i g/m³.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över maximal luftfuktighet och daggpunktstemperatur med en kurva som visar förhållandet mellan dessa variabler från -20 till 100°C.
Skapa konto

Graf över lufttemperatur i °C och maximalt möjligt vatteninnehåll i luften i g/m³, från -20°C till +30°C.
Skapa konto

Här förklaras luftfuktighet:
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet

Edit:
Här är två grafer över temperaturen och RH i vårt källarförråd, vi har vattenburen värme;
Temperaturgraf för ett källarförråd över ett år med vattenburen värme, 2024. Temperaturen varierar mellan 18°C och 23°C.
Skapa konto

Graf över luftfuktigheten i ett källarförråd under 2024, visar variationer från januari till december med procentvärde.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.