Fairlane
N N1Xe skrev:
Han säjer ju att det inte syns.
Allt lyser nu, cirkulerar, här finns inget att se. Han har inga barn så dödsfällan han skapat blir något annans probs.
Vad är viktigast, att det blir rätt och säkert eller att du och din kollega i var och varannan tråd ska tala om att man ska ringa en elektriker?

Jag tror alla vid det här laget har förstått att vare sig du eller Putte bryter mot några lagar (bortsett från Putte då), men ärligt talat så fungerar det inte att skrika olagligt hela tiden. Förklarar man istället risker så lyssnar fler. Det gäller el, det gäller trafik etc.
 
  • Wow
N1Xe
  • Laddar…
Hoppas det är OK att flika in med en fråga här.
Men om man har gamla 400V element som är från 70-80talet eller liknade som är inkopplade med jord trots att uttagen i samma rum inte är jordade, hur ska man tänka då när man byter ut elementen mot nya. Ska man koppla som dom gamla med jord eller ska man låta bli jorden och bara koppla in endast dom 2 faserna?

Varför kopplades det på detta vis förr?

Vad finns det för risker egentligen med att koppla in jord till elementen när inte vanlig vägguttag i rummet inte har jord?
 
Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
Hoppas det är OK att flika in med en fråga här.
Men om man har gamla 400V element som är från 70-80talet eller liknade som är inkopplade med jord trots att uttagen i samma rum inte är jordade, hur ska man tänka då när man byter ut elementen mot nya. Ska man koppla som dom gamla med jord eller ska man låta bli jorden och bara koppla in endast dom 2 faserna?

Varför kopplades det på detta vis förr?

Vad finns det för risker egentligen med att koppla in jord till elementen när inte vanlig vägguttag i rummet inte har jord?
Bra fråga Danne. Och vad spelar det för roll om rummet är jordat eller inte när direktelen till alla element går till en separat central med egna säkringar.
 
I kort så förutsätter ett rum med ojordade uttag att du inte kan komma åt jord någonstans.
Detta innebär att om en apparat går sönder och får sitt hölje ledande så kommer du ändå inte kunna få strömgenomgång för det finns ingenstans att leda strömmen.

Jordar du elementen i ett rum med ojordade uttag har du helt plötsligt jord man kan komma åt, och därmed få strömgenomgång (om apparaten går sönder).

Värt att tillägga att det är av samma anledning man inte ska skära bort så att en ojordad stickpropp går i ett jordat uttag, apparaten är inte tillverkad för att vara i ett jordat rum.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Har man ojordade uttag SKA elementen vara ojordade och så har det varit i alla tider, men många har trott annorlunda.
Vilken säkring som går till elementet har ingen betydelse, det är att införa jord i en miljö som skall vara ojordad som kan innebära en fara.
inxs74, skrev du inte i ett tidigt skede att du hade en viss förståelse för el? #14
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
I inxs74 skrev:
Och vad spelar det för roll om rummet är jordat eller inte när direktelen till alla element går till en
Det har ingen betydelse att elementen går till en egen central. Det är samma matning och samma jord.

Angående att byta gamla jordade elemente till nya. Som jag förstått det hela är det fel och var fel även när det gjordes att elementen är jordade när uttagen i rummet är ojordade. Så byter man element bör man antingen jorda uttagen eller se till att de nya elementen är ojordade.
 
Du skrev något om att kolla "om vägguttagen har jord kopplad".

Vägguttag utan jord är platta och har "2 hål i väggen".
Vägguttag med jord är djupare, och har 2 st "metallfjädrar" mitt emot varandra förrutom de två hålen. (Kolla vid köksbänken, där har aldrig något annat än jordat varit ok)

Jordade vägguttag som inte har kopplad jordledare får inte förekomma. Men klåpare ställer lite nu och då till med sådant elände.

När man mäter på ett jordat vägguttag (där det sitter - inte uppskruvat), ena polen på fjädern (först!) och andra polen i ena och i andra hålet skall ena hålet ge ca 230V och det andra 0V. Ingendera får vara "varierande". Mätpinnen som sattes på fjädern (kvittar vilken) först skall sitta där hela tiden, den som åker in i ett hål är sist in och först ut! Om man mäter detta och har jordfelsbrytare kommer det dock troligen att bli mörkt i huset...

Om det för övrigt är just "öppna hål" i vägguttagen så har de inte petskydd - små lock som kräver att man stoppar in en kontakt med 2 lika långa pinnar för att öppna sig - det är en säkerhet mot att barn stoppar in spik, strumpstickor etc i vägguttag, och är obligatoriskt vid nybygge sedan länge. Om Du har barn i huset, fast eller på besök, bör Du se till att alla vägguttag har petskydd.

Om man hittar tveksamt "jordat" uttag kan man skruva av locket och se att det verkligen sitter 3 trådar anslutna till 3 olika punkter.

Om Du har sådant fel bör Du låta kommande elktriker ta hand om det på bästa sätt (behöver ses förutsättningar på plats för att svara vad som är det bästa sättet), och till dess bör uttaget endast användas med apparater med "platt kontakt", vilket även gäller ev. förlängningssladdar - bara platta kontakter så långt man kan se! Alternativt inte användas alls.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det har ingen betydelse att elementen går till en egen central. Det är samma matning och samma jord.


Angående att byta gamla jordade elemente till nya. Som jag förstått det hela är det fel och var fel även när det gjordes att elementen är jordade när uttagen i rummet är ojordade. Så byter man element bör man antingen jorda uttagen eller se till att de nya elementen är ojordade.
Vill börja summera det hela innan allt spårar ur, märker att el intresserar personer som är väldigt duktiga på området. Jag är ingen expert och det har jag aldrig påstått. Det som stör mig är personer som är dryga åt en när man försöker få hjälp.

Huset är från 70-talet och det vi gjort under en 3-års period är flera renoveringar rum för rum. Strömmen har vi aldrig gett oss på förutom urkoppling av bastun som ska rivas (detta gjordes av en elektriker i centralen). I och med detta har nu alla gamla plåt element bytts ut till nya elradiatorer med samma volt, nämligen 400v och ingen av dessa är och har aldrig varit jordade.


En fråga uppkom när jag skulle installera det sista elementet som hade tre ledare i kabeln. Inget annat element har haft tre ledare, detta kan bero på att det suttit två element bredvid varandra. Sen att min multimeter gav ifrån sig konstiga värden kan jag inte svara på men detta gjorde mig mer konfunderad, därför frågade jag hur detta kan kan vara möjligt.

Varför ska jag nu helt plötsligt börja undersöka huruvida rummen är jordade eller inte är för mig waste of time! Nu kommer jag göra detta ändå av ren nyfikenhet men jag hoppas du förstår hur jag tänker. Vad vet jag, jag kanske hittar flera generalfel bakom alla vägguttag.
 
Magnus E K
Kan tillägga till ovanstående att även om själva uttagen är petskyddade så kolla även alla grenuttag och grendosor! Mitt föräldrahem byggt -78 har petskyddade uttag men vi hade många oskyddade grenuttag, en del köpta så sent som på 90-talet.
 
I inxs74 skrev:
Varför ska jag nu helt plötsligt börja undersöka huruvida rummen är jordade eller inte är för mig waste of time!
Det är en kontrollfråga i all välmening att allting annat står rätt till i din anläggning. Det är vanligt att elanläggningar "renoveras sönder" med tiden. Du har, vad jag tror ett ganska ovanligt fall där skyddsjord inte ens finns framdragen till elradiatorerna. Vi har många exempel på där folk tror att om det inte finns någon skyddsjord då behövs den inte heller. Här är ett färskt exempel:
https://www.byggahus.se/forum/threads/40v-mellan-diskbaenk-och-uttag.359775/

Så, om man gör ett arbete är det fullt naturligt att se sig omkring och kontrollera att allting hänger ihop. 13th Marine förklarar utmärkt ovan vad det handlar om, en längre förklaring finns i denna tråd: Allt om ojordade uttag
 
13th Marine 13th Marine skrev:
I kort så förutsätter ett rum med ojordade uttag att du inte kan komma åt jord någonstans.
Detta innebär att om en apparat går sönder och får sitt hölje ledande så kommer du ändå inte kunna få strömgenomgång för det finns ingenstans att leda strömmen.

Jordar du elementen i ett rum med ojordade uttag har du helt plötsligt jord man kan komma åt, och därmed få strömgenomgång (om apparaten går sönder).

Värt att tillägga att det är av samma anledning man inte ska skära bort så att en ojordad stickpropp går i ett jordat uttag, apparaten är inte tillverkad för att vara i ett jordat rum.
Ok, tolkar det som att om apparaten i fråga är typen av jordad modell (har en jordad stickpropp) som går sönder och man rör den jordade elementen det är då man får en strömgenomgång. Gäller mao inte ojordade apparater? Det är så jag tolkar det som.
 
@Bo.Siltberg länkar ovan till en bra sammanfattning: https://www.byggahus.se/forum/threads/bortkopplad-jord-i-element-lite-blandat.284709/#post-2577267

Men i kort är det som så att det finns tre typer av apparater.
Enkelisolerade utan skyddsjordat hölje
Enkelisolerade med skyddsjordat hölje
Dubbelisolerade

I ett rum där rummet kan ses som en skyddande barriär, dvs det finns ingen exponerad jord att leda ström till) så kan man nyttja alla apparaterna ovan.
Men så fort man har exponerad jord i rummet så är den enkelisolerande utan skyddsjordat hölje farlig då du riskerar elgenomföring redan vid ett fel.
 
I inxs74 skrev:
Vill börja summera det hela innan allt spårar ur, märker att el intresserar personer som är väldigt duktiga på området. Jag är ingen expert och det har jag aldrig påstått. Det som stör mig är personer som är dryga åt en när man försöker få hjälp.

Huset är från 70-talet och det vi gjort under en 3-års period är flera renoveringar rum för rum. Strömmen har vi aldrig gett oss på förutom urkoppling av bastun som ska rivas (detta gjordes av en elektriker i centralen). I och med detta har nu alla gamla plåt element bytts ut till nya elradiatorer med samma volt, nämligen 400v och ingen av dessa är och har aldrig varit jordade.


En fråga uppkom när jag skulle installera det sista elementet som hade tre ledare i kabeln. Inget annat element har haft tre ledare, detta kan bero på att det suttit två element bredvid varandra. Sen att min multimeter gav ifrån sig konstiga värden kan jag inte svara på men detta gjorde mig mer konfunderad, därför frågade jag hur detta kan kan vara möjligt.

Varför ska jag nu helt plötsligt börja undersöka huruvida rummen är jordade eller inte är för mig waste of time! Nu kommer jag göra detta ändå av ren nyfikenhet men jag hoppas du förstår hur jag tänker. Vad vet jag, jag kanske hittar flera generalfel bakom alla vägguttag.

Det tar ungefär en sekund att konstatera om ett uttag är skyddsjordat, syns det metalldelar i uttagsbrunnen är det skyddsjordat.
Är uttagsbrunnen helt rund och slät är det ojordat.
man behöver INTE ta loss uttaget.

Protte
 
Jag har rensat lite lätt i tråden.

/moderator
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
Ok, tolkar det som att om apparaten i fråga är typen av jordad modell (har en jordad stickpropp) som går sönder och man rör den jordade elementen det är då man får en strömgenomgång. Gäller mao inte ojordade apparater? Det är så jag tolkar det som.
Det beror på vad du menar med att apparaten är jordad/ojordad.

Om apparaten är av äldre modell med en ojordad kontakt (typen som inte kan sättas i jordat uttag). Då är det en apparat som kan bli strömförande vid fel. Man litar/litade på att den bara går att använda i isolerade rum där det alltså inte finns någonting överhuvudtaget som är jordat. En sådan apparat är farlig att ha i ett rum med jordade element.

Men vi har också de lite modernare ojordade apparatern, de har då kontakter som går att sätta i jordade uttag trots att kontakten saknar jordbleck. Dessa kontakter finns i två utföranden, dels den platta Euro kontakten, som går att använda i alla uttag i Europa, utom storbritanien (de går faktiskt att använda där också, men på ganska farligt sätt...). Dels en pågjuten kontakt som saknar jordbleck, men i övrigt ser ut som en jordad kontakt.

Den här typen att kontakter får användas på s.k klass II isolerade apparater. Det betyder att det krävs minst två av varandra oberoende fel i isoleringen inne i apparaten för att den skall kunna bli spänningsförande. De gamla ojordade apparaterna kan ha en enkel tråd med tunn isolering som ligger an mot metallytor som hör till höljet. Det räcker med ett litet fel på isolationen för att apparaten skall bli strömförande på höljet. Men då har du det andra isolerande skiktet i rummet du befinner dig i.

De platta eurokontakterna är medvetet gjorda på ett sätt som ger väldigt dålig kontakt i uttaget, för att de skall passa även i uttag med mindre håldiameter, och lite andra avstånd mellan hålen ute i Europa. Därför är den utförd med tunnare kontaktpinnar, som dessuton pekar lite innåt/ihop, och fjädrar i sidled. Kontaktpinnarna är delvis isolerade, så att man inte kan stoppa in kontakten halvvägs, och komma åt pinnarna med ett barnfinger. Vanliga kontakter är utformade så att de skall passa i våre relativt djupa uttagsbrunnar, så att ett finger inte kan komma in när kontakten är halvvägs inne.

Den dåliga kontakten i en eurokontakt gör att den får bara användas på apparater som drar låg ström (2,5A max har jag för mig). Skulle man hempula och sätta en sådan kontakt på ex. dammsugaren så får du en akut brandfara.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.