snaggletooth skrev:
iofs kanske dumt att krångla till det när du redan har byggt skåpet. Finns ju faktiskt 230VAC brytande kapacitiva bl.a. här:

[länk]
Kanske denna skulle passa?:
http://www.malux.se/se/default2.asp?lang=se
anpassad för explosionsfarliga miljöer också

Hm 6 givare i serie eller? ... hur har du tänkt att det skall fungera egentligen? För 2-trådsgivare brukar inte gå så bra att koppla i serie. I såfall måste du ändå använda hjälpreläer. Nästan bättre att köra 24V då. För 24V 3-trådsgivare går att koppla i serie om man vill, inte hur många som helst, kanske 3-4. Börjar nästan låta som en uppgift för en logik-modul (mini-plc eller vad man nu vill kalla den). För så fort man ska ha lite hjälpreläer och ev. lite tidreläer så springer kostnaderna iväg.

Redigerat:
snaggletooth skrev:
Hm 6 givare i serie eller? ... hur har du tänkt att det skall fungera egentligen? För 2-trådsgivare brukar inte gå så bra att koppla i serie. I såfall måste du ändå använda hjälpreläer. Nästan bättre att köra 24V då. För 24V 3-trådsgivare går att koppla i serie om man vill, inte hur många som helst, kanske 3-4. Börjar nästan låta som en uppgift för en logik-modul (mini-plc eller vad man nu vill kalla den). För så fort man ska ha lite hjälpreläer och ev. lite tidreläer så springer kostnaderna iväg.
ja men hur ska jag annars kunna bryta kontaktorn till motorn utan att seriekoppla dom? En sak är väl att köra slutande funktion, eller nåt. PLC är nästan att utesluta, har inte kunskapen. Måste ju gå på nåt sätt

Ok, då återstår inkoppling av givare via hjälpreläer som alternativ.
Alt.1: 2-trådsgivare 230VAC, ett relä per givare.
Alt.2: 3-trådsgivare 24VDC, ett relä på tre givare förslagsvis (ju fler reläer desto lättare att felsöka) + Nätaggregat

snaggletooth skrev:
Ok, då återstår inkoppling av givare via hjälpreläer som alternativ.
Alt.1: 2-trådsgivare 230VAC, ett relä per givare.
Alt.2: 3-trådsgivare 24VDC, ett relä på tre givare förslagsvis (ju fler reläer desto lättare att felsöka) + Nätaggregat
Ja det blir nog så. Priset är inte det viktigaste för hjälpreläna. Har mina rabatter via företaget. Dock är priset för givarna lite värre. Men det finns ju inga genvägar tyvärr.
Vad skulle du välja av dom två alternativen och varför? Fördelar vs nackdelar?

24V Är det som gäller i industrin idag när det gäller styrkretsar, kittlar inte i fingrarna om du skulle råka ta i nåt spänningsförande. Fler valmöjligheter när det gäller givare. Nackdelen är du att behöver ett nätagg.

230V Du behöver inget nätagg, men det kittlar i fingrarna om du skulle råka ta i nåt spänningsförande typ en trasig givare så felsökning i 230V-kretsar kan vara spännande.

Funktionsmässigt inga skillnader

För mig existerar inget annat än 24V-givare (PLC-ingångar är vanligen för 24V) när jag bygger styrutrustning. :cool:

Givare kan väl eran elgrossist också fixa väl?

Redigerat:
snaggletooth skrev:
24V Är det som gäller i industrin idag när det gäller styrkretsar, kittlar inte i fingrarna om du skulle råka ta i nåt spänningsförande. Fler valmöjligheter när det gäller givare. Nackdelen är du att behöver ett nätagg.

230V Du behöver inget nätagg, men det kittlar i fingrarna om du skulle råka ta i nåt spänningsförande typ en trasig givare så felsökning i 230V-kretsar kan vara spännande.

Funktionsmässigt inga skillnader

För mig existerar inget annat än 24V-givare (PLC-ingångar är vanligen för 24V) när jag bygger styrutrustning. :cool:

Givare kan väl eran elgrossist också fixa väl?
=) Ja då har jag lite å tänka på trots allt. Efter som vårat silofack är ganska "stort" (3m bred, 3 lång och ca 5-6m djup) kan det bli långa avstånd beroende på var man placerar givaren. Ska det vara flush eller non-flush? Var är bäst att montera den i facket?
Du får ursäkta alla frågor men frågar man får man ingenting vet =)

Om det blir långa sträckor är 24V definitivt att föredra.
Det blir nog non-flush (ej inbyggbar) som gäller, sen är det ju vilket känselavstånd du vill ha som styr vilken typ det blir.
Placeringen får du nog prova ut själv, brukar aldrig finnas några "patent"-lösningar.

snaggletooth skrev:
Det blir nog non-flush (ej inbyggbar) som gäller, sen är det ju vilket känselavstånd du vill ha som styr vilken typ det blir.
Placeringen får du nog prova ut själv, brukar aldrig finnas några "patent"-lösningar.
Vad jag har läst mig till så verkar det som om längsta detekteringsavståndet är ca 30mm. Om jag behöver längre avstånd än så är en ultraljudsgivare att föredra då?

Det är typ 20-30m fårn apparatskåpet. Men då går det ju lätt med 230. Men nu kom ett annat problem upp, och det är hur sjutton jag ska få plats med allt. Nätagg, hjälpreläer etc =)

finns kapacitiva som klarar minst 60mm, men ultraljud har betydligt större område.

Va! Har du ingen reservplats i skåpet?:rolleyes: Då lutar det åt att du får bygga ett skåp till :) (Kanske nära silon och dra en mångledare till huvudskåpet?)

Mmm, det är dåligt med det. 6 reläer kräver lite plats. Har även automatsäkringar för bel, 3-fasuttag, panna och sånt :S
Men det är ganska lätt ordnat. Har plats brevid det nuvarande skåpet. Men ska inte ropa hej än. Ska kolla igenom detta ordentligt först. Ska ut med sex matningar till för varje givare och vet inte heller om stegen räcker till. Är lite packat på vägen upp, hehe.
Har du nån modell att rekommendera. Håller just nu på med att kolla runt på http://www.support-carlogavazzi.se/
Så mycket att välja på och är lite lost. =)

Det verkar dra iväg med teknik och kostnader. En person som klättrar upp och kikar när det börjar bli fullt, verkar va en utmärkt lösning. Sätt en brytare till elevator och U-skruv där uppe. Du skall ju ändå dit och skifta fack eller har du ställdon till spjällen.

snaggletooth skrev:
måste bara fråga hur du moteverar att 24V är att föredra vid långa sträckor?
du får ju större spänningsfall på 24V än 230V

sen kan jag helt klart hålla med om att 24V är ett bättre val till styrutrustning!

Har mest använt olika kapacitiva från IFM i många år utan problem, men carlo-gavazzi verkar ju också ha en hel del. Vad som fungerar bäst hos dig kan ju vara lite svårt att förutspå, men några dåliga givare finns inte så länge man håller sig till kända fabrikat.
Annars är det som du säger väldigt lätt bli "lost" i djungeln av alla fabrikat, lyckligtvis finns det standarder på de flesta givar-modeller

grävaren skrev:
Det verkar dra iväg med teknik och kostnader. En person som klättrar upp och kikar när det börjar bli fullt, verkar va en utmärkt lösning. Sätt en brytare till elevator och U-skruv där uppe. Du skall ju ändå dit och skifta fack eller har du ställdon till spjällen.
kan hända. men känns som en bra säkerhetsårgärd att ha det. Sen att genom inte springa upp och ner kan man tjäna tid och inte bry sig om att det ska översvämmas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.