297 läst ·
3 svar
297 läst
3 svar
Nibe S735 med Rumsgivare THS-10
Vi har installerat en Nibe s735-4 i feb i år som ersatte vår gamla 310p.
Huset är från från 2005. 143 kvadrat 2 plan. Vattenburet system med radiatorer uppe, golvvärme nere.
Ställdonen är fullt öppna och rumstermostaterna borttagna.
Husen blir rätt varma pga stora fönsterpartier.
Vi ligger oftast på 23-26 grader inne beroende på om det är sol ute.
Det spelar ingen roll om det är 3 plus eller -10 ute.
THS-10. Jag installerade denna rumsgivare (inställd på 22 grader via Myuplink) då jag vill meddela 735 att det är exempelvis 24 grader inne, så att värmen kan stängas av och finjusteras och inte värma golven och elda för kråkerna.
Funkar det så? tänker jag rätt?
Problemställning:
Jag har haft Ths10 i några dagar fram till idag.
Det verkar funka fint och jag kan utläsa i min tibber puls och följa förbrukningen under dagen.
När vi lägger oss är innetempen ca 23 och när vi vaknade idag är huset 21.5 . Pumpen går för fullt och mellan kl 05:00-07:30 så ligger förbrukningen på 4000-5500 w. Gissningsvis för att jobba upp till 22 grader igen. Detta vill jag undvika.
Inställningarna är grundinställningar från installatören men med något justerad kurva. 7, -1
Smart Pricing Adaption är påslaget, väderstyrning påslaget och Smart control påslaget.
Vad kan jag göra?
Skippa rumsgivaren? Begränsa elpatron på något sätt?
Huset är från från 2005. 143 kvadrat 2 plan. Vattenburet system med radiatorer uppe, golvvärme nere.
Ställdonen är fullt öppna och rumstermostaterna borttagna.
Husen blir rätt varma pga stora fönsterpartier.
Vi ligger oftast på 23-26 grader inne beroende på om det är sol ute.
Det spelar ingen roll om det är 3 plus eller -10 ute.
THS-10. Jag installerade denna rumsgivare (inställd på 22 grader via Myuplink) då jag vill meddela 735 att det är exempelvis 24 grader inne, så att värmen kan stängas av och finjusteras och inte värma golven och elda för kråkerna.
Funkar det så? tänker jag rätt?
Problemställning:
Jag har haft Ths10 i några dagar fram till idag.
Det verkar funka fint och jag kan utläsa i min tibber puls och följa förbrukningen under dagen.
När vi lägger oss är innetempen ca 23 och när vi vaknade idag är huset 21.5 . Pumpen går för fullt och mellan kl 05:00-07:30 så ligger förbrukningen på 4000-5500 w. Gissningsvis för att jobba upp till 22 grader igen. Detta vill jag undvika.
Inställningarna är grundinställningar från installatören men med något justerad kurva. 7, -1
Smart Pricing Adaption är påslaget, väderstyrning påslaget och Smart control påslaget.
Vad kan jag göra?
Skippa rumsgivaren? Begränsa elpatron på något sätt?
Hej,R Runnis skrev:
Menar du att man skall slå av de smarta funktionerna SPA, väderstyrning och Smartcontrol.
Och behålla innegivaren. Samt varje kväll och morgon justera tempen manuellt.
Eller kan man sätta det i schema?
Min tanke och förhoppning med just s-serien var just deras smarta styrning som värmer på natten när priset är lågt etc. Men det kanske inte hinner med i svängarna och då brassar den på med elpatron?
Håller mitt resonemang i ovan inlägg, dvs att innegivaren säger till pumpen att stoppa vid för hög innetemperatur? Jag vill ju knappt att golvvärmen skall vara på när det är 26 grader inne och soligt.
Ja dessa smarta system fungerar uppenbarligen dåligt. Elpatron ska inte gå in så länge som kompressorn kan fixa jobbet.
Man ska kunna sätta scheman för värmen. Där önskar man ju att Smarta system ska kunna ta hand om den biten så att man själv slipper.
Man ska kunna sätta scheman för värmen. Där önskar man ju att Smarta system ska kunna ta hand om den biten så att man själv slipper.
Klicka här för att svara