grävaren skrev:
Det verkar dra iväg med teknik och kostnader. En person som klättrar upp och kikar när det börjar bli fullt, verkar va en utmärkt lösning. Sätt en brytare till elevator och U-skruv där uppe. Du skall ju ändå dit och skifta fack eller har du ställdon till spjällen.
och om man missar att det blir fullt av nån anledning? mänskliga faktorn du vet... vad händer då??

har byggt robotceller där man har som krav att man verkligen får planera för att kunna ta sig in, så säkra är dom.
så lite automatik är inte fel, trotts att det kostar nu, men det kan kosta mycket i slutändan om nåt blir fel.

Eyeball skrev:
måste bara fråga hur du moteverar att 24V är att föredra vid långa sträckor?
du får ju större spänningsfall på 24V än 230V

sen kan jag helt klart hålla med om att 24V är ett bättre val till styrutrustning!
har jag väl inte nämnt?

inte du, men "snaggletooth gjorde det

men om du beskriver den exakta funktionen så är det lättare att säga hur det bör kopplas.

Eyeball skrev:
inte du, men "snaggletooth gjorde det

men om du beskriver den exakta funktionen så är det lättare att säga hur det bör kopplas.
6 givare i varsitt fack skall bryta elevatornmotorn, som skruvar upp säden från en tippgrop, när facket nåt en viss nivå. Så då blir det väl 6 hjälprelän som måste inhandlas. Kör inget PLC.
Så antar att jag drar ut 6 separat matningar då också till varje givare och lägger brytfunktionerna innan hållkretsen. ?

snaggletooth skrev:
Har mest använt olika kapacitiva från IFM i många år utan problem, men carlo-gavazzi verkar ju också ha en hel del. Vad som fungerar bäst hos dig kan ju vara lite svårt att förutspå, men några dåliga givare finns inte så länge man håller sig till kända fabrikat.
Annars är det som du säger väldigt lätt bli "lost" i djungeln av alla fabrikat, lyckligtvis finns det standarder på de flesta givar-modeller
okej. då har jag IFM att titta på också =)

men kommer facken fyllas ett och ett eller fylls alla samtidigt?
om dom fylls samtidigt, ska det stoppas när första är fullt?

Eyeball skrev:
men kommer facken fyllas ett och ett eller fylls alla samtidigt?
om dom fylls samtidigt, ska det stoppas när första är fullt?
Nej. Bara ett fack åt gången. Så därför undrar jag hur jag ska koppla in alla 6 givare i kretsen. parallellkopplar jag alla givare kommer ju motorerna fortfarande gå.

hur ska nästa fack fyllas?
flyttar ni något manuellt och sedan startar skruven igen då?

Eyeball skrev:
hur ska nästa fack fyllas?
flyttar ni något manuellt och sedan startar skruven igen då?
exakt, manuellt. tänkte först någon form av styrning på det med men det blev inte av =)

då skulle man egentligen behöva ha nån lägesgivare eller kanske går med gränsläge som känner av vart skruven ska fylla, och denna får ligga i serie med givaren.
så för att starta skruven måste givaren vara opåverkad och gränsläget påverkat typ.
lite avancerat blir det, detta får man någ ta ett papper å rita lite på om man ska få ihop.
jag kan inte beskriva ur huvudet hur det ska vara.

men helt klart e att det hade varit enklare att lösa med plc!!

finns små, som inte är så avancerade att programera.

mm blir väldigt krångligt. har snart kliat hål på hårbotten. just att det är så många givare inblandade.
men kort å gott vill jag att givarna ska döda motorn bara. låter lättare än vad man tror det ska va.

går nog å lösa hyffsat enkelt, men jag måste ta ett papper eller två å rita lite då, men det blir inte idag, för nu e det snart sängen.
har ingen annan fixat det imorgon kanske jag kan göra det då om jag hinner.

Eyeball skrev:
går nog å lösa hyffsat enkelt, men jag måste ta ett papper eller två å rita lite då, men det blir inte idag, för nu e det snart sängen.
har ingen annan fixat det imorgon kanske jag kan göra det då om jag hinner.
Det skulle jag uppskatta oerhört! =)

Eyeball skrev:
måste bara fråga hur du moteverar att 24V är att föredra vid långa sträckor?
du får ju större spänningsfall på 24V än 230V

sen kan jag helt klart hålla med om att 24V är ett bättre val till styrutrustning!
Långa ledningar & 230VAC 2-trådsgivare kan vara problematiskt p.g.a. ledningskapacitans.
I de 24V-kretsar vi snackar om flyter inga strömmar att tala om så nåt spänningsfall av betydelse lär det inte bli.

Ett bra alternativ kan vara att sätta in en kapacitiv givare i torken. Så det inte rinner över där, den skall ju fyllas många gånger. Alla verkar ju överens om att det funkar bra. Sen tror jag det är bättre att lägga krutet på elektriska styrdon, till att skifta mellan facken. Då slipper du klättra upp och skifta.
Säg att silon rymmer 50 ton och att du torkar 5 ton åt gången. Då är det bara att begränsa antalet satser till 10. Eller tänker jag helt galet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.