har löst styrningen av skruven, inte så avancerat, men det är ett måste att du kan ha gränslägen där den fyller på facken, så att den vet vart det fyller.

men så som jag ritat nu finns inga nödstoppar med, och ändast ett ställe att starta och stoppa från, är enkelt att få fler start/stoppställen.

Eyeball skrev:
har löst styrningen av skruven, inte så avancerat, men det är ett måste att du kan ha gränslägen där den fyller på facken, så att den vet vart det fyller.

men så som jag ritat nu finns inga nödstoppar med, och ändast ett ställe att starta och stoppa från, är enkelt att få fler start/stoppställen.
=) trevligt. du har ingen möjlighet att visa det du ritat med nån bild eller så?
förstår inte riktigt vad du menar med "gränslägen där den fyller".

grävaren skrev:
Ett bra alternativ kan vara att sätta in en kapacitiv givare i torken. Så det inte rinner över där, den skall ju fyllas många gånger. Alla verkar ju överens om att det funkar bra. Sen tror jag det är bättre att lägga krutet på elektriska styrdon, till att skifta mellan facken. Då slipper du klättra upp och skifta.
Säg att silon rymmer 50 ton och att du torkar 5 ton åt gången. Då är det bara att begränsa antalet satser till 10. Eller tänker jag helt galet?
jo. det är 6 fack plus torkfacket. ytterligare ett problem.

jag vet ju inte hur den här silon fungerar
men på nåt sätt så flyttar du väl något så att säden hamnar i det fack du vill?
å där måste du ha något som känner av att den fyller i just DET facket.

har det bara på ett papper nu, och inget ritprogram installerat
men ska se om jag kan lösa det imorgon.

men det är i princip givaren och ett gränsläga som ligger i serie, sen är det sex stycken sånna kominationer som ligger parallellt, en för varje fack.

Eyeball skrev:
jag vet ju inte hur den här silon fungerar
men på nåt sätt så flyttar du väl något så att säden hamnar i det fack du vill?
å där måste du ha något som känner av att den fyller i just DET facket.

har det bara på ett papper nu, och inget ritprogram installerat
men ska se om jag kan lösa det imorgon.

men det är i princip givaren och ett gränsläga som ligger i serie, sen är det sex stycken sånna kominationer som ligger parallellt, en för varje fack.
jo precis. det är en elevator som transporterar säden uppca 10m. sen tar en nockskruv över och transporterar säden vertikalt. monterat på den skriven sitter 6 spirorör för varje fack., 3 på varje sida av skruven.

men jag förstår hur du menar men gränslägesbrytarna i serie med givarna parallellt. så när ett specifikt gränsläget påverkas kan strömmen flyta genom och motorn går. sen när det är fullt så byter man fack och gränsläget återgår till NO och ett annat gränsläge påverkas. inte sant?
Då måste jag lägga in dom så dom stänger av kontaktorn till elevatormotorn och inte nockskruven. annars kommer elevatorn mata på säd. det vore förädiskt!

häftigt om du har tid och lust och fixa bild till skissen! uppskattas.

kelso skrev:
jo precis. det är en elevator som transporterar säden uppca 10m. sen tar en nockskruv över och transporterar säden vertikalt. monterat på den skriven sitter 6 spirorör för varje fack., 3 på varje sida av skruven.

men jag förstår hur du menar men gränslägesbrytarna i serie med givarna parallellt. så när ett specifikt gränsläget påverkas kan strömmen flyta genom och motorn går. sen när det är fullt så byter man fack och gränsläget återgår till NO och ett annat gränsläge påverkas. inte sant?
Då måste jag lägga in dom så dom stänger av kontaktorn till elevatormotorn och inte nockskruven. annars kommer elevatorn mata på säd. det vore förädiskt!

häftigt om du har tid och lust och fixa bild till skissen! uppskattas.
precis, du har uppfattat det helt riktigt.

men det går väl bra att stänga av både elevatorn och nockskruven samtidigt?
och sen startar dom samtidigt?
det är inga bekymmer att lösa.

och då antar jag att det är luckor på rören som du öppnar och stänger?
då e det ju inga problem att sätta gränslägen där.

sen e det ju inte fel att i framtiden ha automatiska spjäll för detta. ganska enkelt att lösa.

klart det går. men vet inte om man kanske ska låta nockskruven få tömma ur alla säd innan man stänger av. bara en tanke jag hade.
ja det är luckor man stänger och öppnar manuellt. men om man ska ha automatiska spjäll drar inte det iväg i kostnad om man ska sätta motorer på dom med? eller vad hade du tänkt dej??

det går ju att sätta ett tidrelä som gör att nockskruven stoppar en stund efter elevatorn.

finns ju flera olika lösningar på hur man kan få en lucka att öppna å stänga sig.
elektriskt, pneumatiskt, beror lite på hur det ser ut...

men det kan man ju komplitera med senare om man så vill.

ja det är ju ett alternativt, alltså ett tidsrelä.

tror jag håller mig till elektriskt, har ingen koll på tryckluftsstyrningar.

jupp, ställer man bara in den tid man vill att det ska fördröja stoppet
måste ju givetvis ligga med i styrningen då, men det är en enkel sak.

är det stort tryck på luckorna? hur öppnas dom?
med gångjärn?
för är det inte för stort tryck på luckan och den öppnas med gångjärn kan man ha en spjällmotor, vet inte pris på dom nu men.

Eyeball skrev:
jupp, ställer man bara in den tid man vill att det ska fördröja stoppet
måste ju givetvis ligga med i styrningen då, men det är en enkel sak.

är det stort tryck på luckorna? hur öppnas dom?
med gångjärn?
för är det inte för stort tryck på luckan och den öppnas med gångjärn kan man ha en spjällmotor, vet inte pris på dom nu men.
jag vet faktiskt inte om det är det. har själv aldrig öppnat och stängt dom. Men kan inte tänka mig att det är något våldsamt trögt. ska faktiskt kolla upp det i helgen då jag åker upp till landet igen. men det får i så fall vara ett senare projekt.
så det blir att inhandla gränslägen, givare och hjälprelän. blir att sätta sig ner med kretsschemat och skissa lite. kul å veta hur du gjort å sen jämföra med mitt.
men arbetar du mycket med styrningar i jobbet??

nu har ju inte jag kanske med allt du vill, men en grund iaf.

jo det blir väl en del ibland, när det är nån maskin som ska installeras.
men vi har andra som går mer på just maskiner å så. men det är avancerade grejer!

sen så är det mycket säkerhet i det mesta, inte allt dock, beror som sagt på vilken nivå företaget vill lägga det på.

jo precis. tack!

Men du är vanlig installtionselektriker som jag?
Närmaste styrningar jag kommer är typ impulsbrytare och trappautomat, vilket är lite tråkigt. SKulle vilja jobba mycket mer med motorstyrningar och lära mig mer. Har ett stort intresse av det. Men vill inte heller dra benen efter mig på någon industri och dricka kaffe så magen vänder sig ut och in och vänta på att nåt ska hända =)

jag e serviceelektriker, men även nyinstallationer av allt från villor till stenkrossar, så vi har ett VÄLDIGT brett område!
ska snart till marocko på ett projekt där jag ska bygga lossare som lossar cement från fartyg.

så det är ganska bra där jag e, väldigt varierande, kan hänga upp en kontorsarmatur ena stunden å sen stå å felsöka en stenkross eller nån pannkaksmaskin nästa.
kul med lite variation!

jag är fullständigt avundsjuk. något jag själv skulel vilja arbeta med. är ruskigt trött på att dra om lägenheter och byta centraler =) mer grejer som man får tänka lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.