tommib tommib skrev:
Nej, jag vill mena att det inte är en nödlösning i NL. Vi hade ju detta uppe i någon annan tråd där dels jag hade kollat med en fd kollega som bott länge i Holland och också hade släkt där och någon annan skribent som berättade att det hade med regleringar att göra och att det är en speciell grupp, en "kookgroep". Det är fortfarande inte fråga om två stickproppar i Holland utan det var antingen en fast inkoppling eller en perilex som var fulkopplad (med 2L+2N).

En länk där detta beskrivs (använd översättningsfunktionen i webbläsaren...)
[länk]
Det beror som vi ganska många gånger haft uppe här i forumet på att det historiskt i deras föreskrifter inte var tillåtet med grupper större än 16 A i bostäder. Parat med den vanligaste distributionen där dvs enfas ger det för lite större effekt deras lösning. Det är ju varken smart eller annat men var ett sätt att arbeta efter förutsättningarna.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
Eftersom jag vet vilka krav som behövs för att använda inmatning genom två stickproppar så kan jag säga att om inte hällen marknadsförs med att den tillåter två stickproppar så klarar den med säkerhet inte elsäkerhetskraven, för det kommer att väsentligt att komplicera och fördyra konstruktionen för att klara det utan att ge några kommersiella fördelar. Det gäller inte bara att klara spänningskrav, det finns funktionella krav på byggsätt också och det förutsätter i praktiken att komponentleverantörer har certifierat sina komponenter för användningsfallen.

Utöver det så finns problemet med isolation till hällens kontrollpanel.

Så lösningen med två stickproppar i det här fallet är inte laglig, det saknas helt säkert en skyddsmetod.
Frågan är om man ens behöver diskutera eller på olika sätt fundera över något så på många sätt urbota dåligt och dumt som TS förslag. Tyvärr verkar det ju inte lätt gå fram till denne trots alla förklaringar på olika nivåer här.

• Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
SnyggtHus SnyggtHus skrev:
Ja så ser det ut, varje fas har sin egen dvärgbrytare
Då är det ju inte en 2-polig dvärgbrytare som @J-banan skrev.

GK100 GK100 skrev:
Frågan är om man ens behöver diskutera eller på olika sätt fundera över något så på många sätt urbota dåligt och dumt som TS förslag. Tyvärr verkar det ju inte lätt gå fram till denne trots alla förklaringar på olika nivåer här.
Lugn nu, inget är vare sig monterat eller inkopplat ännu!
Jag har ingen som helst avsikt att göra en olaglig inkoppling i mitt hus!

Men jag är intresserad av att förstå och lära mig.

För mig som en lekman är det svårt att förstå hur det kan vara sådan skillnad på om man leder fram strömmen med fyra ledare i en kabel, eller fyra ledare i två kablar.
Det är ju samma fyra ledare, som går till samma matning från elcentralen i båda fallen

Lugn nu, inget är vare sig monterat eller inkopplat ännu!
Jag har ingen som helst avsikt att göra en olaglig inkoppling i mitt hus!

Men jag är intresserad av att förstå och lära mig.

För mig som en lekman är det svårt att förstå hur det kan vara sådan skillnad på om man leder fram strömmen med fyra ledare i en kabel, eller fyra ledare i två kablar.
Det är ju samma fyra ledare, som går till samma matning från elcentralen i båda fallen
Såklart det funkar men säkerhetsmässigt är det inte ok

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag vill gärna fördjupa och förstå på vad sätt det kan vara en olaglig inkoppling

Det här hittar jag i Elinstallationsreglerna, utgåva 2 (har tyvärr inte tillgång till senaste utgåvan)

536.2.1.3
När en installation eller en apparat innehåller spänningsförande delar som är anslutna till mer än en matning, ska ett varningsmärke med uppgift om den alternativa matningsmöjligheten placeras på ett sådant sätt att personer, som får tillträde till spänningsförande delar, blir medvetna om att det är nödvändigt att frånskilja dessa delar från de olika matningarna, såvida inte en förreglingsanordning säkerställer att alla tillhörande strömkretsar är frånskilda

Här tolkar jag det som ett informationskrav, inte förbud

K Kane skrev:
Då är det ju inte en 2-polig dvärgbrytare som @J-banan skrev.
Helt riktigt! Fel av mig, och J-banan har helt rätt!

Är det möjligtvis i detta stycke förbudet uppstår?

521.8 Kretsuppbyggnad

521.8.1
Ledare som tillhör samma krets ska inte dras via olika flerledarkablar, elinstallationsrör, kabelkanaler
eller elkanaler utom då flera flerledarkablar som tillhör samma krets installeras parallellt. Då flerledarkablar installeras parallellt ska varje kabel innehålla samtliga faser.

Jag vill gärna fördjupa och förstå på vad sätt det kan vara en olaglig inkoppling
Om man ska var formalistisk så är det en olaglig koppling för att den inte är gjord på det sätt som lagstiftningen föreskriver.

Den förenklad versionen av detta är att kan du inte övertyga en elfirma att installera det åt dig så är det olagligt.

Anledningen till att det är en olaglig koppling är inte en specifik bestämmelse, utan ett helt regelverk, och storleken på det är så stor att att åtminstone väldigt få har koll på allt.

De bestämmelser du refererar till är detaljer i installationsbestämmelserna.

Det man ansluter till vägguttag regleras normalt inte av installationsanvisningarna (undantag finns)., utan styrs av en mängd andra regler som normalt utmynnar i CE-godkännande (undantag finns).

Så att montera på en apparatsladd på en apparat avsedd för fast installation innebär att man byter regelverk.

Det finns alternativregler som kan användas, men de kräver en "competent body" som godkänner det, vilket i vissa fall kan vara elfirman.

Är det möjligtvis i detta stycke förbudet uppstår?
Du hittar inte mycket i elinstallationsreglerna, för dessa upphör att gälla vid uttaget. Stickpropp och sladd till spishällen faller under produktstandarder, IEC 60335. Så några direkt lagkrav kan man inte prata om här.

Den medger dubbla matningar men som vanligt är de inte tydliga med detaljerna. Jag återgav det lilla som finns sist i spisbibeln.

Den kan tolkas som att de menar ett man ska använda en gemensam sladd för dubbla matningar. Du har två sladdar med varsin stickpropp vilket är högst diskutabelt och det visade sig ju att det kanske inte ens är tillräckligt säkert.

Av standarden kan man också utläsa att hällar som inte levereras med stickpropp är avsedda för fast anslutning. Perilex är alltså egentligen inte tillåtet...men det skiter vi i.

All tid du lagt på denna forumtråd hade kanske räckt för att såga dig in till uttagena och byta dem till ett perilex....

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
All tid du lagt på denna forumtråd hade kanske räckt för att såga dig in till uttagena och byta dem till ett perilex....
Men Bo, då kan man också tänka på all den tid som du och jag lagt på att svara på frågor här på forumet, vad skulle vi gjort med den tiden om vi inte hängt här 😆😎😉

Ursäkta TS för Off Topic, kunde bara inte låta bli den 😉

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Men Bo, då kan man också tänka på all den tid som du och jag lagt på att svara på frågor här på forumet, vad skulle vi gjort med den tiden om vi inte hängt här 😆😎😉

Ursäkta TS för Off Topic, kunde bara inte låta bli den 😉
Jag vet vad jag borde göra, och jag är inte så långt borta från att ta steget till att vinna denna tid....

• Älska
Mats-S
  • Laddar…
536.2.1.3
När en installation eller en apparat innehåller spänningsförande delar som är anslutna till mer än en matning, ska ett varningsmärke med uppgift om den alternativa matningsmöjligheten placeras på ett sådant sätt att personer, som får tillträde till spänningsförande delar, blir medvetna om att det är nödvändigt att frånskilja dessa delar från de olika matningarna, såvida inte en förreglingsanordning säkerställer att alla tillhörande strömkretsar är frånskilda
Verkar inte som du överhuvudtaget läser tråden.

Det du refererar till här gäller inom isolerat område, där endast kunniga fackmän antas ha tillgång. Alltså inne i en kopplingsdosa eller liknande.

En kontakt antar man kan hanteras av vem som helst, även en tvååring. Om du drar ut en av de två kontakterna så är stiften åtkomliga, och kan vara strömförande.

Om man skulle kunna komma förbi krav på isolation bara med en informationsskylt så kan vi ju ha oisolerad blanktråd på väggarna som vi hade en gång i tiden, men att vi måste ha varningsskylt. Självklart inte OK. Och din dubbla matning med kontakter är i princip lika farlig.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.