4 019 läst ·
72 svar
4k läst
72 svar
Går det att koppla spishäll med 2 faser till 2 stickproppar?
Det betyder att modellen att det är två oberoende kretsar som man lätt kan få intrycket av när man tittar på inkopplingsanvisningen inte stämmer, utan de har bevisligen någon form av beroende.Bo.Siltberg skrev:
Jag kan se plausibla orsaker till att de inte kan vändas hur som helst, och det är att det finns elektronik som drivs, styrs eller mäter på den fas som inte driver kontrollpanelen, och att det då behöver göras en nivåomvandling mellan de två elektronikblocken.
Två rimliga principlösningar (men knappast de enda möjliga) om man inte behöver full isolation utan har en begränsad spänningsskillnad mellan nollorna, som i det här fallet, att göra det billigt är med högohmiga motståndsnät och mäta differentiellt, det andra är att använda kapacitiv koppling för att överföra digitala signaler. I båda fallen kan man tänka sig att man överbelastar komponenter i kopplingen om man vänder det fel när designförutsättningen är en låg potentialskillnad.
Men den uppenbara slutsatsen man kan dra är att de två fasernas elektronik inte är fullt isolerade från varandra, så bygeln har mer betydelse än för att dela nolla i anslutande kabel, och om man vänder fas och nolla så har man bevisligen ett otillåtet inkopplingsfall. Förhoppningsvis har inte elektroniken gått sönder av experimentet.
Och med stor sannolikhet så uppfylls inte isolationskraven, utan man har (utöver andra problem) en risk för att en utdragen Schuko är/blir spänningsförande, för det finns ingen garanti för spänningstålighet för ingående komponenter. Om man tittar på de billigaste standardkomponenterna så garanterar de sällan 230V AC.
Till TS, om det är så att du har uttagen tillgängliga, varför kan du inte strunta i de existerande kablarna och stoppa dit en anslutningsdosa och montera en ny kabel av korrekt typ med ny dragning till den?
Största problemet är att den är fortsatt spänningssatt när man rycker ut en stickpropp och man skall helst att hällen skyddas av en 2 polig dvärgbrytare när den är kopplad 2 fasSnyggtHus skrev:
Vill egentligen bara diskutera seriösa invändningar, men låt mig ändå försöka förklara
Monteringsanvisningen (från Siemens) ger tre alternativ för inkopplingen, 1N~, 2N~ eller 2L/2N~.
Den nämner inget om några länder.
Så jag ser inte problemet med att välja ett av tillverkarens föreslagna alternativ
Som flera påpekat, om man bara drar ur en stickpropp, så kan den vid ett överslag i hällen bli strömförande. Det är en bra synpunkt.
Då uttagen sitter bredvid varandra, så går det i mitt fall bra att låsa dem vid varandra, så att det inte går att dra ur bara den ena stickproppen
Då uttagen sitter bredvid varandra, så går det i mitt fall bra att låsa dem vid varandra, så att det inte går att dra ur bara den ena stickproppen
Den här informationen vet jag inte riktigt vad jag ska göra med. Många apparater i köket är inkopplade till uttag som är inbyggda i köksinredningen, tex diskmaskinen och ugnen.D dan_norstedt skrev:Sedan var det i sig olämpligt att bygga in Schuko-uttaget, de är formellt tillfällig inkoppling och ska inte byggas in. Speciellt som en del Schuko-uttag av lägre kvalité tenderar att skapa brandfara. Eller utifall Schukokontakten blir delvis oavsiktligt utdragen någon gång i framtiden, som t.ex. vid en storstädning.
Dessa sitter så att det krävs en hel del demontering av köket för att komma åt.
Här behöver jag råd. Hur ska man tänka för att angripa detta?
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Då har du i praktiken tillverkat en egenuppfunnen 4 polig kontakt. Förhoppningsvis finns det INGEN elektriekr som skulel gå med på att hjälpa dig med den kopplingen. Och det är inget man skall ge sig på som hempulare heller.SnyggtHus skrev:
Att detta med 2x enfasinkoppling tillämpas i Holland, kan ju vara frestande att ta som intäkt för att vi skulle kunna göra lika här. Men vet vi HUR de kopplar in den där i Holland? Det kanske är fast inkoppling i en anslutningsdosa som gäller? Att man alltså inte får fallet med en urdragen kontakt.
Sätt ihop sladdarna med ett buntband. Laminera en lapp med information om vad du gjort och sätt ovanför uttaget. Du har ju bestämt dig för att lösa det själv och jag tror inte du eller forumet kommer längre..SnyggtHus skrev:
Den här informationen vet jag inte riktigt vad jag ska göra med. Många apparater i köket är inkopplade till uttag som är inbyggda i köksinredningen, tex diskmaskinen och ugnen.
Om uttagen sitter bredvid varandra och tillhör samma 2 eller 3 fas grupp så montera dit en anslutningsdosa och gå med 4 ledare till hällenSnyggtHus skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Vad jag förstår så är inte dina uttag inbyggda (oåtkomliga). Det är installationen som är svår att komma åt, dvs det är jobbigt att byta dessa uttag, eller? Då behöver du inte göra något.SnyggtHus skrev:
Den här informationen vet jag inte riktigt vad jag ska göra med. Många apparater i köket är inkopplade till uttag som är inbyggda i köksinredningen, tex diskmaskinen och ugnen.
Ja det är riktigt, uttagen är åtkomliga men det kräver rivning av köksinredning för att kunna byta dem.Bo.Siltberg skrev:
Tack för ett tydligt svar!
När jag skrev detta hade jag bilden att själva uttagen till hällen var inbyggda, men det verkar av dina senare inlägg framgå att så inte var fallet.SnyggtHus skrev:
Vad detta avsåg var att man måste kunna komma åt och koppla i och ur Schukokontakterna utan verktyg, Jag vet att det fuskas en hel del med detta, men det är framför allt när det rör sig om högre effekter som det blir en mer påtaglig risk för varmgång, så kontakten behöver kunna inspekteras och vid behov dras ur/ersättas. Så kontakterna för diskmaskin och ugn bör sitta så man lätt kan komma åt dem och i fallet inbyggd ugn är fast installerad ett bra alternativ.