Måste säga att jag blev lite förvånad att idén att koppla en elektrisk apparat till två uttag skulle väcka så starka känslor.
Jag kan fortfarande inte förstå vad som är så tabu?

För min del tycker jag det är en helt logisk lösning: man drar fram så många faser till separata uttag som man tror sig behöva i köket, sen pluggar man in de apparater som behöver två faser i två uttag. (Eller de som behöver tre faser i tre uttag)
Tycker det är en mer logisk lösning än den vi har idag iallafall!

Om tillverkarna av elektriska apparater vill stödja den lösningen tycker jag det vore självklart att vi ska bygga så i framtiden!

Mikael_L
SnyggtHus SnyggtHus skrev:
Måste säga att jag blev lite förvånad att idén att koppla en elektrisk apparat till två uttag skulle väcka så starka känslor.
Nej, det är utmärkt.
Sen tycker jag att du kopplar in elsvetsen och kompressorn i garaget med tre st enfas schuko-kontakter istället för en trefaskontakt.
Men vad kan gå fel?
Vad kan någon reagera på
Det kan väl aldrig vara fel, så länge saker fungerar (om man inte nu inte råkar vända någon kontakt eller så).

Nej, det finns inga starka känslor här, eller tabun.
Det finns lite idioter här i vår värld, bara att acceptera och gå vidare.

• Gilla
  • Älska
Uffe A och 6 till
  • Laddar…

För min del tycker jag det är en helt logisk lösning: man drar fram så många faser till separata uttag som man tror sig behöva i köket, sen pluggar man in de apparater som behöver två faser i två uttag. (Eller de som behöver tre faser i tre uttag)

Om tillverkarna av elektriska apparater vill stödja den lösningen tycker jag det vore självklart att vi ska bygga så i framtiden!
Nu är vi nog inte TYKNA erfarna elektriker på forumet och går med mössan i handen och blundar för andra länders regler med el. Bara att så görs det inte i Sverige, utan här ska det vara ett gemensamt uttag för flera fasers anslutning. Undantget är 3 faser till en dosa och därefter till 1 fas vägguttag eller annan belastning. Samt i dagens läge med hällar, 3 fas fram och 2 faser till häll, samt split till uttag för ugn. Finns färdiga komponeneter för detta att köpa.
Så att som du, inte kan ta åt dig vad som sägs på forumet. är klart upp till dig och koka ihop något själv med kopplingar. Varför då fråga, när du inte accepterar det som kommer i skrift här och hänvisar till andra länders regler.

• Gilla
Uffe A och 7 till
  • Laddar…

Du har fått svar varför det inte är ok. Ska du t.ex. koppla in en 3 fas motor med 3 st kablar och rycker ur en stickpropp så pajar du motorn

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Mikael_L
J jonaserik skrev:
Undantget är 3 faser till en dosa och därefter till 1 fas vägguttag eller annan belastning.
Ja, och det är inte ens samma, utan tvärtom.
Att dela upp flerfasig grupp är tillåtet (inom vissa gränser), men att slå ihop flera enfasiga grupper är inte tillåtet (åtminstone i Sverige, men troligen i alla EU-länder, då vi följer de standarder som utarbetas av CENELEC).

Det har nämligen en del med begreppet "grupp" att göra också.

Mellan varven saknar jag @Sawsaw här på forumet, han var duktig på att sätta ner foten och mena att "Nu är det slutdiskuterat, för det får helt enkelt inte vara SÅ!"

Nåja, ibland lite väl fyrkantig, och inte alltid 100% koll på reglerna (men bra koll, och inte galet fyrkantig), men ändå en tillgång, som stod som en omutlig stoppkloss mot långa diskussioner som bara ledde längre och mörkare in i gråskalan.

• Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…

Det är inte i sig tabu att ansluta med två Schuko, du har bara inte förstått vilken kravbild en sådan utrustning måste uppfylla för att få anslutas/vara säker, och är orsaken till att det är väldigt ovanligt.

Jag har faktiskt varit professionellt inblandad i en elsäkerhetsutredning på just en utrustning som anslöts via dubbla Schuko-uttag (redundanta matningar), detta efter ett olyckstillbud med en prototyp, och det visade sig att man missat en stor mängd krav relaterade till just den dubbla matningen. Resultatet blev en rätt omfattande omkonstruktion innan den klarade godkännande, och det är inte trivialt eller billigt att göra en apparat som uppfyller kraven på dubbla skyddsnivåer mellan kontaktdonen som krävs för att uppfylla regelverken.

De två vägarna för flerfasig anslutning är ett godkänt kontaktdon som ansluter allt eller fast installation, för då blir isolationskraven betydligt lägre.

Så, nej, att du är förvånad på att man inte bygger så beror helt säkert på att du inte förstår vilka omfattande säkerhetsproblem (eller fördyringar) det skapar.

Just sådana saker är anledningen till att inte vem som helst får koppla el, för lagstiftarna har förstått att det behövs speciell kompetens för att bygga el på ett säkert sätt, och när ett antal elektriker i det här forumet säger att det är fel så är det extremt sannolikt att det är just det, oavsett om du förstår varför.

Det är helt Ok att inte förstå problemet, men då bör man inser man sina begränsningar och överlämna till någon som gör det.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…

Jo men om apparaterna inte är avsedda för en sådan inkoppling så har du alltså metallstiften på kontakten åtkomliga när den andra kontakten är inkopplad. Och det kräver att det är samma isolation mellan de två halvorna av spisen, som från spisens innanmäte och ut till berörbara ytor på spisen.

Exakt vilka isolationsproblem där kan bli vet bara konstruktören av spisen. Det går inte att avgöra från utsidan. Skulle spisen faktiskt säljas med två monterade kontakter så bör man kunna förutsätta att det är en tillåten inkoppling. Och att man själv provar duger inte. Det kan vara en fungerande isolation just när den är ny. Men om tre år när någon tar ut den för service eller städning, så kanske lite skräp, eller vattenånga ger kontakt mellan delar som inte har tillräckligt isolationsavstånd.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
H hempularen skrev:
Jo men om apparaterna inte är avsedda för en sådan inkoppling så har du alltså metallstiften på kontakten åtkomliga när den andra kontakten är inkopplad. Och det kräver att det är samma isolation mellan de två halvorna av spisen, som från spisens innanmäte och ut till berörbara ytor på spisen.

Exakt vilka isolationsproblem där kan bli vet bara konstruktören av spisen. Det går inte att avgöra från utsidan. Skulle spisen faktiskt säljas med två monterade kontakter så bör man kunna förutsätta att det är en tillåten inkoppling. Och att man själv provar duger inte. Det kan vara en fungerande isolation just när den är ny. Men om tre år när någon tar ut den för service eller städning, så kanske lite skräp, eller vattenånga ger kontakt mellan delar som inte har tillräckligt isolationsavstånd.
Konstaterades det inte tidigt i tråden att spisen enligt tillverkaren kunde kopplas in så här? Alltså det är inte i spisen problemet är utan utanför spisen... ?

tommib
Nej. Eller ja, det beror på vad man menar med "kunde". Det är tekniskt möjligt men inte något man ska göra eller något som tillverkaren uppmuntrar.

Ser du eller någon annan två separata kablar i fallet 2L/2N? Nej, det är en kabel. Man har inte dubbla stickproppar i Holland heller.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 10 till
  • Laddar…
Det är vansinnigt korkat, en nödlösning som endast förekommer i Nederländerna. Det är alltså en nödlösning hos dig också, och uppenbarligen inte 100% säker.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
tommib
Nej, jag vill mena att det inte är en nödlösning i NL. Vi hade ju detta uppe i någon annan tråd där dels jag hade kollat med en fd kollega som bott länge i Holland och också hade släkt där och någon annan skribent som berättade att det hade med regleringar att göra och att det är en speciell grupp, en "kookgroep". Det är fortfarande inte fråga om två stickproppar i Holland utan det var antingen en fast inkoppling eller en perilex som var fulkopplad (med 2L+2N).

En länk där detta beskrivs (använd översättningsfunktionen i webbläsaren...)
https://installo.nl/het-verschil-tussen-de-kookgroep-en-fornuisgroep-eindelijke-uitgelegd/

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Så i korthet är det holländarnas lösning på att koppla in modena hällar när elcentralen bara har 1-fas på ett sätt som undviker både att man behöver använda 6 mm²-kablar överallt och som inte ställer till det om man bygger om elcentralen till 3-fas eftersom man kan gå från L1+L1 till L1+L2 i elcentralen utan att påverka inkopplingen i kökets "kokgrupp".

Det låter som en smart lösning, åtminstone tills någon återställer N2-stiftet i ev. Perilex till L3.

Farstatjej90
tommib tommib skrev:
Nej. Eller ja, det beror på vad man menar med "kunde". Det är tekniskt möjligt men inte något man ska göra eller något som tillverkaren uppmuntrar.

Ser du eller någon annan två separata kablar i fallet 2L/2N? Nej, det är en kabel. Man har inte dubbla stickproppar i Holland heller.
Men felet är inte i spisen, felet är att det är två kablar.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
tommib
Det beror som sagt på exakt vad man menar. När jag läste det du svarade, och den posten du svarade på, så tolkade jag det som att det var just varianten med två kablar och stickproppar du menade var en möjlig lösning. Vilket det är. Den är bara extremt dålig. Felet är inte ens att det är två kablar (även om det också vore illa) utan just att det är två stickproppar. Det är inte givet att hällens inre tillåter det med en rimlig grad av säkerhet och det är väl det hempularens text handlar om.

Det är dock hårklyverier. Man kan förenklat säga att problemet är just denna inkoppling med två kablar och stickproppar. Man gör inte så.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Felet är inte ens att det är två kablar (även om det också vore illa) utan just att det är två stickproppar. Det är inte givet att hällens inre tillåter det med en rimlig grad av säkerhet och det är väl det hempularens text handlar om.
Eftersom jag vet vilka krav som behövs för att använda inmatning genom två stickproppar så kan jag säga att om inte hällen marknadsförs med att den tillåter två stickproppar så klarar den med säkerhet inte elsäkerhetskraven, för det kommer att väsentligt att komplicera och fördyra konstruktionen för att klara det utan att ge några kommersiella fördelar. Det gäller inte bara att klara spänningskrav, det finns funktionella krav på byggsätt också och det förutsätter i praktiken att komponentleverantörer har certifierat sina komponenter för användningsfallen.
H hempularen skrev:
Och det kräver att det är samma isolation mellan de två halvorna av spisen, som från spisens innanmäte och ut till berörbara ytor på spisen.
Utöver det så finns problemet med isolation till hällens kontrollpanel.

Så lösningen med två stickproppar i det här fallet är inte laglig, det saknas helt säkert en skyddsmetod.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.