Har idag en spishäll i köket som består av 3 separata 30cm breda hällar (Siemens Domino), 2 elektriska och 1 gas.
Nu har båda elektriska hällarna börjat krångla, så tänkte byta ut dem mot en ny 60cm bred häll.
De gamla hällarna var 1-fas, så det är framdraget var sin fas till separata stickkontakter.

Tyvärr har jag byggt in stickkontakterna väldigt dumt i min köksö, så det krävs mycket sågande och rivande för att komma åt kabeldragningen

Den nya hällen bör ha 2 faser, så hur ska jag tänka för att koppla in den?
Vore bra om det gick utan att försöka övertyga en elektriker att krypa in i köksön!
Har läst Bo's spisbibel, men inte riktigt hittat något exempel som stämmer

Går det på något sätt att koppla den med dubbla stickkontakter?
Dubbla sladdställ och hålla noga reda på fas och nolla i varje kontakt?
Eller skulle det vara farligt?

• Elektrisk kopplingsguide för spishäll med färgkodade kablar och diagram för både 1-fas och 2-fas anslutningar, 220-240 V och 380-415 V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är nog inget bra att ha 2 uttag till hällen, det ska vara en kabel och ett uttag ( perilex ) för att vara riktigt. Har du inte en ugn med, kanske den har eget uttag. Så inte för att skriva gubben på väggen. Men blir nog att dra fram en ny kabel 5 X 2,5 eller 4 X 2,5 från centralen till ett perilexuttag.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Ursäkta om jag var otydlig, men det är alltså redan framdraget 2X16A.
Problemet är att jag byggt en köksö över, så det är elände att komma åt och byta de befintliga kontakterna

SnyggtHus SnyggtHus skrev:
Problemet är att jag byggt en köksö över, så det är elände att komma åt och byta de befintliga kontakterna
Ja du, inte helt lätt ska det vara. Har du 2 uttag nu, så ska det bytas till ett perilex. Nu kommer det säkert en massa om perilxets inkoppling. Alla har som vana att säga och ska vara bäst i det med Perilex. Det ska vara fullkopplat med 3 faser - noll - jord.
Men skit i det nu, går utmärkt för en elektriker att koppla in utan den 3:e fasen.

Har idag en spishäll i köket som består av 3 separata 30cm breda hällar (Siemens Domino), 2 elektriska och 1 gas.
Nu har båda elektriska hällarna börjat krångla, så tänkte byta ut dem mot en ny 60cm bred häll.
De gamla hällarna var 1-fas, så det är framdraget var sin fas till separata stickkontakter.

Tyvärr har jag byggt in stickkontakterna väldigt dumt i min köksö, så det krävs mycket sågande och rivande för att komma åt kabeldragningen

Den nya hällen bör ha 2 faser, så hur ska jag tänka för att koppla in den?
Vore bra om det gick utan att försöka övertyga en elektriker att krypa in i köksön!
Har läst Bo's spisbibel, men inte riktigt hittat något exempel som stämmer

Går det på något sätt att koppla den med dubbla stickkontakter?
Dubbla sladdställ och hålla noga reda på fas och nolla i varje kontakt?
Eller skulle det vara farligt?
Du kan koppla hällen 1 fas, annars är det väl inte mer än att flytta på köksön. Du kan t.ex. inte ha 2 sladdställ och koppla bägge till samma uttag/grupp

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
I princip är en vanlig induktionshäll bestående av 2 separata delar men styrelektronik är gemensamma.
Bäst vore att båda inkommande kopplas i samma kopplingslåda med wago eller U-båtar.
När det gäller matning av elektroniken är det vanligt att det är bara den ena fasen som driver denna.

J J-banan skrev:
Du kan koppla hällen 1 fas, annars är det väl inte mer än att flytta på köksön. Du kan t.ex. inte ha 2 sladdställ och koppla bägge till samma uttag/grupp
Beror väl på hur skarp hällen är, en stor snedbelastning i systemet blir det om hällen kopplas 1 fasigt.
Finns det då en elbil kan det bli klurigt med huvudsäkringarna. Så att koppla 1 fasigt är ingen bra ide.

L Leif i Skåne skrev:
I princip är en vanlig induktionshäll bestående av 2 separata delar men styrelektronik är gemensamma.
Detta är intressant!
Tittar man på kopplingschemat så sitter det en bygling på nollan (N-ledarna). Varför sitter den där? Om man tar bort den, kan man då koppla två kabelställ?

Detta är intressant!
Tittar man på kopplingschemat så sitter det en bygling på nollan (N-ledarna). Varför sitter den där? Om man tar bort den, kan man då koppla två kabelställ?
Som sägs i tråden. INGA DUBBLA KABELSTÄLL. Ska bara vara en kabel in i hällen. Annat är fusk i den högre skolan.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Detta är intressant!
I praktiken skulle det funka men dålig idé

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J J-banan skrev:
I praktiken skulle det funka men dålig idé
Ja men det är ju så det är framdraget enligt TS två olika faser till två olika uttag.

Håller med om att det är fulkoppling men ja det är fullt fungerande att sätta två stickkontakter från hällen och stoppa dem i var sitt av dessa uttag förutsatt att du får plats med dem i dragavlastningen och att de verkligen sitter, samt att du kan leva med denna hydra till skapelse.😆

T TypRätt skrev:
Ja men det är ju så det är framdraget enligt TS två olika faser till två olika uttag.

Håller med om att det är fulkoppling men ja det är fullt fungerande att sätta två stickkontakter från hällen och stoppa dem i var sitt av dessa uttag förutsatt att du får plats med dem i dragavlastningen och att de verkligen sitter, samt att du kan leva med denna hydra till skapelse.😆
Skulle det vara säkert? Om hällen är igång och man lossar ena kabeln kan stiften då bli strömförande? Om man sen stoppar in den åt fel håll blir det kortslutning

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
T TypRätt skrev:

Japp, så ska det vara framdraget (ska mäta upp så det verkligen stämmer)

Bra synpunkt att inte slarva med dragavlastningen, men det ser nästan ut som den är gjord för två kablar!
Kan det vara att man gör så här på nån plats utanför Sverige?

J J-banan skrev:
Skulle det vara säkert? Om hällen är igång och man lossar ena kabeln kan stiften då bli strömförande? Om man sen stoppar in den åt fel håll blir det kortslutning
Bra synpunkt!
Ska mäta upp och kolla detta innan jag monterar hällen

Farstatjej90
J J-banan skrev:
Varför ska du hålla på och mixtra med kontakterna när hällen är igång? Sluta krångla till det nu....

• Haha
J-banan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.