4 019 läst ·
72 svar
4k läst
72 svar
Går det att koppla spishäll med 2 faser till 2 stickproppar?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Ja, om det är svårt att göra något åt matningen så är den Nederländska kopplingen tekniskt och säkerhetsmässigt möjlig. Mer säger jag inte 
Om man stoppar i den första kontakten felvänd får man nätspänning på den andra kontaktens (förmodade nollans) stift pga bygligen. Direkt farligt, och alldeles uppenbart inte förenligt med gällande lagstiftning.
Om man tar bort byglingen så löser man det problemet, men om någon annan person sedan ska ändra något så ökar risken att kopplingen blir missförstådd och skapar olycksrisk.
Sedan var det i sig olämpligt att bygga in Schuko-uttaget, de är formellt tillfällig inkoppling och ska inte byggas in. Speciellt som en del Schuko-uttag av lägre kvalité tenderar att skapa brandfara. Eller utifall Schukokontakten blir delvis oavsiktligt utdragen någon gång i framtiden, som t.ex. vid en storstädning.
Så, till TS, ta smällen, fixa köksön och låt elektriker installera det hela korrekt. Jag har installerat mina hällar med fast monterad anslutningssladd (i riktig dosa, IP44, med dragavlastning), med tillräcklig längd (1,5m eller så) för att enkelt kunna lyfta ut och ställa bredvid så den är ur vägen utan att behöva koppla ur den. Detta eliminerar den svaga punkten med ett dolt kontaktdon, och det blir antagligen mindre och lättare att få plats med en anslutningsdosa så den kan placeras där den är mer åtkomlig.
Behöver man göra något större med fast monterad sladd kan en elektriker (eller Mållgan) också koppla ur sladden och isolera den (eller tillfälligt parkera i lös dosa/kontakt) på häll-sidan efter att man brutit strömmen i elcentralen.
Om man tar bort byglingen så löser man det problemet, men om någon annan person sedan ska ändra något så ökar risken att kopplingen blir missförstådd och skapar olycksrisk.
Sedan var det i sig olämpligt att bygga in Schuko-uttaget, de är formellt tillfällig inkoppling och ska inte byggas in. Speciellt som en del Schuko-uttag av lägre kvalité tenderar att skapa brandfara. Eller utifall Schukokontakten blir delvis oavsiktligt utdragen någon gång i framtiden, som t.ex. vid en storstädning.
Så, till TS, ta smällen, fixa köksön och låt elektriker installera det hela korrekt. Jag har installerat mina hällar med fast monterad anslutningssladd (i riktig dosa, IP44, med dragavlastning), med tillräcklig längd (1,5m eller så) för att enkelt kunna lyfta ut och ställa bredvid så den är ur vägen utan att behöva koppla ur den. Detta eliminerar den svaga punkten med ett dolt kontaktdon, och det blir antagligen mindre och lättare att få plats med en anslutningsdosa så den kan placeras där den är mer åtkomlig.
Behöver man göra något större med fast monterad sladd kan en elektriker (eller Mållgan) också koppla ur sladden och isolera den (eller tillfälligt parkera i lös dosa/kontakt) på häll-sidan efter att man brutit strömmen i elcentralen.
Ja det var inte så smart att jag byggde så här för 20 år sen, det har jag insett nu.D dan_norstedt skrev:
Men det är kabeldragningen jag byggt in dumt, uttagen är naturligtvis åtkomliga
Sådär, nu har jag kopplat och testat.
Verkar fungera utmärkt, den orkar driva alla fyra "plattorna" samtidigt.
Jag kan inte mäta upp några läckströmmar tillbaka till lös kontakt, om någon av kontakterna inte är ansluten.
Kopplingen jag gjort finns beskriven i monteringsanvisningen, så jag kan inte se annat än att jag följt tillverkarens rekommendationer.
Problemet är förstås att man behöver hålla koll på vilken som är fas och nolla i uttaget, men jag har testat att koppla fel och det enda som händer är att hällen piper och blinkar.
Innan jag monterar in hällen vill jag gärna höra om det finns några seriösa invändningar, som pekar på att detta skulle vara farligt.
Eller om någon har förslag på några fler kontroller jag bör genomföra?
Verkar fungera utmärkt, den orkar driva alla fyra "plattorna" samtidigt.
Jag kan inte mäta upp några läckströmmar tillbaka till lös kontakt, om någon av kontakterna inte är ansluten.
Kopplingen jag gjort finns beskriven i monteringsanvisningen, så jag kan inte se annat än att jag följt tillverkarens rekommendationer.
Problemet är förstås att man behöver hålla koll på vilken som är fas och nolla i uttaget, men jag har testat att koppla fel och det enda som händer är att hällen piper och blinkar.
Innan jag monterar in hällen vill jag gärna höra om det finns några seriösa invändningar, som pekar på att detta skulle vara farligt.
Eller om någon har förslag på några fler kontroller jag bör genomföra?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Du har alltså kopplat in hällen enligt NL med två separata enfasmatningar. Och du har tagit bort bygeln i hällen?
Jag är förvånad att hällen då är känslig för fas och nolla. Det borde inte spela roll.
Jag är förvånad att hällen då är känslig för fas och nolla. Det borde inte spela roll.
Redigerat:
SnyggtHus skrev:
Vad gör du nästa gång?SnyggtHus skrev:
Följer monteringsanvisning som gäller för Tibet, Somalia eller Nordkorea?
Gör du allt i ditt hus på detta viset? Hur blandar du märkliga sätt och material för din VVS-dragning, tät och ytskikt i badrum etc?
Vill egentligen bara diskutera seriösa invändningar, men låt mig ändå försöka förklaraMikael_L skrev:
Monteringsanvisningen (från Siemens) ger tre alternativ för inkopplingen, 1N~, 2N~ eller 2L/2N~.
Den nämner inget om några länder.
Så jag ser inte problemet med att välja ett av tillverkarens föreslagna alternativ
Jag såsom elektriker skulle aldrig koppla in det sådär.
Allt jag har står på spel, mitt rykte, min auktorisation, min yrkesheder.
Men jag kan ju inte göra något åt att folk tejpskarvar FK i VP-rör, kopplar in spisar med lampsladd eller väljer inkopplingssätt som gäller i andra länder med annan utformning av sina elsystem, så det är bara att fortsätta om du känner för det.
Jag avslutar i alla fall här, jag har nu meddelat att jag finner det ytterst olämpligt att göra inkopplingar på ett sådant sätt att du absolut inte hittar någon elfirma som skulle göra detta sätt, och som få som stöter det senare skulle förstå sig på, och som den som köper ditt hus sen kanske drar allt till domstol som "dolda fel".
Men vadå, tillverkaren har ju det i sin anvisning!
Allt jag har står på spel, mitt rykte, min auktorisation, min yrkesheder.
Men jag kan ju inte göra något åt att folk tejpskarvar FK i VP-rör, kopplar in spisar med lampsladd eller väljer inkopplingssätt som gäller i andra länder med annan utformning av sina elsystem, så det är bara att fortsätta om du känner för det.
Jag avslutar i alla fall här, jag har nu meddelat att jag finner det ytterst olämpligt att göra inkopplingar på ett sådant sätt att du absolut inte hittar någon elfirma som skulle göra detta sätt, och som få som stöter det senare skulle förstå sig på, och som den som köper ditt hus sen kanske drar allt till domstol som "dolda fel".
Du kan ju även hitta inkopplingssätt som gäller för Norge, men då bränner du hällen din då du får 400V på elektroniken som ska ha 230V.
Men vadå, tillverkaren har ju det i sin anvisning!
Egentligen ramlar vi ner lite på en av Bosses käpphästar, att det är typ skandal att det säljs spisar och hällar i Sverige som knappt är avsedda för inkoppling och användning i Sverige.
Och att det medföljer skumma kablar där både grå och blå är nolla osv osv.
Allt detta är ju förstås ett resultat av företagens lust att standardisera sin produkt maximalt för att exakt samma ska kunna säljas i så många länder som möjligt, för att få maximal vinst.
Och det är ju samma med inkopplingsanvisningarna.
Den skrivs på ett enda sätt, för att passa i alla olika länder.
Skrev de ihop en anvisning för Sverige specifikt så skulle Nederländernas inkoppling inte funnits med.
Inte den Norska (och Albanska) heller.
Och att det medföljer skumma kablar där både grå och blå är nolla osv osv.
Allt detta är ju förstås ett resultat av företagens lust att standardisera sin produkt maximalt för att exakt samma ska kunna säljas i så många länder som möjligt, för att få maximal vinst.
Och det är ju samma med inkopplingsanvisningarna.
Den skrivs på ett enda sätt, för att passa i alla olika länder.
Skrev de ihop en anvisning för Sverige specifikt så skulle Nederländernas inkoppling inte funnits med.
Inte den Norska (och Albanska) heller.
Nej du har inte kopplat enligt 2L/2N, det är inte 2 sladdställ i bilden. Problemet är att det är 2 kablar in till hällen, i bild är det en kabel som går till ett uttag/kopplingsdosa inte 2 olikaSnyggtHus skrev: