20 234 läst ·
142 svar
20k läst
142 svar
Fylla pool med dricksvatten vid vattenbrist?
Rätta mig om jag har fel, men med de system vi generellt har här i Sverige (med grundvatten) påverkas väl inte vattenbrist av uttaget tidigare under säsongen när det inte är vattenbrist?
Dvs. det är ett feltänk att ha dåligt samvete för att "slösa" med vatten när det inte är vattenbrist(?)
Hörde ett inslag på P1 för några år sedan där vattenbristen i många kommuner förklarades av att många vattentäkter oåterkalleligen dömts ut pga bristande förvaltning, dvs. att de kontaminerats eller att det blivit något annat knas pga t.ex. bristande skyddsåtgärder. Nu skall man ju ta sånt man hör med en nypa salt, men om det är det som är orsaken är det ju skamligt. Någon som vet mer?
Glad att man har enskilt källvatten. Samvetsfrågan blir enkel när alternativen står mellan att använda vattnet och det sedan rinner ut i marken vs. att vattnet rinner direkt ut i marken.
Dvs. det är ett feltänk att ha dåligt samvete för att "slösa" med vatten när det inte är vattenbrist(?)
Hörde ett inslag på P1 för några år sedan där vattenbristen i många kommuner förklarades av att många vattentäkter oåterkalleligen dömts ut pga bristande förvaltning, dvs. att de kontaminerats eller att det blivit något annat knas pga t.ex. bristande skyddsåtgärder. Nu skall man ju ta sånt man hör med en nypa salt, men om det är det som är orsaken är det ju skamligt. Någon som vet mer?
Glad att man har enskilt källvatten. Samvetsfrågan blir enkel när alternativen står mellan att använda vattnet och det sedan rinner ut i marken vs. att vattnet rinner direkt ut i marken.
Känns som många kommuner har ökande befolkningsmängder och städer som ständigt växer och mer och mer områden i ytterkanterna ansluts till det kommunala men på vattentäkt sidan och på att bygga nytt störrre anpassat vattenrdistrubution och reningsverk anpassad till den dubbelt så stora anslutna befolkningsmäng det struntar man i för kommunen har dålig lönsamhet och den vinst kommunens tjänster får över försvinner i alla andra stora svarta hål och vattenverket sen 1963 även om det såklart görs uppgraderingar och förbättringar är ofta inte riktigt som om det skulle vara ett företag med förståndig drift och förutsägbarhet att vi kommer behöva invesestera för att möta kapacitet ökningarna..
SÅ istället för att ta sitt ansvar och inse att vinsterna på vatten och avlopp borde ha avsatts för att även i framtiden kunna bygga nytt av det man växt ur och modernisera men dom flesta kommuner så slösas ev överskott på stolligheter och resten försvinner i slapphänt styrning med för många nivåer av meningslösa chefer utan förstånd och ansvar som ska avlönas men inte tillför nåt alls egentligen...
Istället låstas man som att folks vattnande i trädgården och folks badande i poolen är orsaken till vattennivåer som sjunker i deras vattentäkter... räknar man på mängden pooler i en kommun och hur många gggr dessa fylls per år och dess förbrukning så tror jag det är försumbara mängder i en stad med stort antal invånare.. även om poolen rymmer xx kubik så är det inte så många invånare i befolkningsökning eller när nya ytterområden ansluts till det kommunala nätet., men bara det ena är ett problem.... enligt dom som hittar på restriktioner...
SÅ istället för att ta sitt ansvar och inse att vinsterna på vatten och avlopp borde ha avsatts för att även i framtiden kunna bygga nytt av det man växt ur och modernisera men dom flesta kommuner så slösas ev överskott på stolligheter och resten försvinner i slapphänt styrning med för många nivåer av meningslösa chefer utan förstånd och ansvar som ska avlönas men inte tillför nåt alls egentligen...
Istället låstas man som att folks vattnande i trädgården och folks badande i poolen är orsaken till vattennivåer som sjunker i deras vattentäkter... räknar man på mängden pooler i en kommun och hur många gggr dessa fylls per år och dess förbrukning så tror jag det är försumbara mängder i en stad med stort antal invånare.. även om poolen rymmer xx kubik så är det inte så många invånare i befolkningsökning eller när nya ytterområden ansluts till det kommunala nätet., men bara det ena är ett problem.... enligt dom som hittar på restriktioner...
Redigerat:
I maj 23 tömdes vattentornet på Näset Vellinge för att vatten användningen var så hög , numera enligt deras hemsida får inte pooler fyllas på vid bevattnings förbud och annars långsamt och inte flera grannar samtidigt.C cpalm skrev:Rätta mig om jag har fel, men med de system vi generellt har här i Sverige (med grundvatten) påverkas väl inte vattenbrist av uttaget tidigare under säsongen när det inte är vattenbrist?
Dvs. det är ett feltänk att ha dåligt samvete för att "slösa" med vatten när det inte är vattenbrist(?)
Hörde ett inslag på P1 för några år sedan där vattenbristen i många kommuner förklarades av att många vattentäkter oåterkalleligen dömts ut pga bristande förvaltning, dvs. att de kontaminerats eller att det blivit något annat knas pga t.ex. bristande skyddsåtgärder. Nu skall man ju ta sånt man hör med en nypa salt, men om det är det som är orsaken är det ju skamligt. Någon som vet mer?
Glad att man har enskilt källvatten. Samvetsfrågan blir enkel när alternativen står mellan att använda vattnet och det sedan rinner ut i marken vs. att vattnet rinner direkt ut i marken.
Lådcyklar o Putin har jag ingen aning om.
Tackar alla för intressanta kommentarer med andra infallsvinklar.
Ska vi vara ärliga så är det där med grannar bara en vänlig rekommendation och inget förbud.K Kadabra skrev:
https://vellinge.se/boende-miljo-och-trafik/aga-bostad/vatten-och-avlopp/ditt-vatten/pool/
Här får jag nöja mig med kallvatten från egna djupborrade brunnen.
Hyfsat billigt, då jag inte har vare sig pool eller badkar.
Sällan jag tvättar de gamla billiga bilarna..
Lider med er som har andra krav.
Hyfsat billigt, då jag inte har vare sig pool eller badkar.
Sällan jag tvättar de gamla billiga bilarna..
Lider med er som har andra krav.
Redigerat:
1. Utomhusbad fyller man, och tömmer (avklorerat - i förekommande fall), l-å-n-g-s-a-m-t. Töm helst till dagvattennätet eller låt infiltrera.K Kadabra skrev:April, fint väder på ingång ....
Tidningarna berättar att det kommer att vara risk för vattenbrist på flera ställen i sommar eftersom det är lågt vatten i de sjöar och depåer som vi nyttjar. Vi uppmanas att duscha kort och stänga kranen när vi borstar tänderna.
2 av de tre senaste somrarna har jag inte fått vattna mina grönsaker som jag borde.
Däremot får pool ägarna nu rengöra och fylla poolerna och när sommaren kommer så badas det och tas duschar mellan varje dopp. Bor mycket nära havsbad och strand. Poolerna är många.
Det sticker lite i ögonen på mig och andra som står i växtaffären och längtar efter nya odlings alternativ.
Hur tänker ni andra kring det här med pool- vatten ? Kul att höra era åsikter.
När jag var yngre fick pool ägare köpa vatten via tankbil.
2. Du betalar trots allt för vattnet. Och för en stor tomt med gräsmatta och simbassäng blir det en del kubik och pengar. Spannet 20-60 kr/m3 och hur stor är en pool? I priset ingår ALLA VA-tjänster må framhållas, dvs kontrollerat dricksvatten fram till tomtgräns, dagvattenhantering, nätunderhåll, förnyelse, avloppsrening, recipientkontroll, miljörapportering, certifikatsinnehållande osv.
3. Bristområden finns förvisso och då är det en hederssak att följa de bevattningsförbud och rekommendationer som finns. Naturligtvis vore regnvatten och solvärme alltid att föredra för en bassäng, men inte enkelt att ordna överallt.
4. De flesta har bråttom och använder tankbil för att fylla bassängen. Det löser inga av ovanstående problem mer än att man kanske slipper stickandet i grannarnas ögon. Bilen har fyllt vid en s k vattenkiosk eller brandpost. Å andra (tredje) sidan får man då en tankbil i villakvarteret.
PS. Såg att någon skrev om kommunala bolags vinster som skulle gå till investeringar... men inga vinster får göras och inget kan sparas. Lagarna som styr denna verksamhet är rätt kalla. Man kunde sannerligen önska en reformation av systemet.
Produkter som diskuteras: "dagvattenhantering"
Regnvattenränna 2-pack Mr Flowout
Leder bort vatten från husgrunden
1 046 kr inkl moms
Läs mer
Rätta mig om jag har fel, men ett vattentorn har väl i första hand uppgiften att hålla ett konstant vattentryck och har som reservoar beträffat inte större volym än att man klarar i storleksordningen timmar/dygn utan tillflöde? Dvs. principen bygger på att man i princip konstant måste pumpa in ungefär lika mycket vatten som tas ut. Det är om inte annat ett j-vlig oekonomiskt sätt att lagra vatten i ett högt torn.K Kadabra skrev:
Dvs. det har samma uppgift som hydroforen/hydropressen i en enskild vattenanläggning.
Många som gissar och dömer utan riktig koll som vanligt. När jag startar upp poolen på våren (och då bara toppar upp och inte fyller) är det ingen som helst kapacitetsbrist på reningsverken här. Under sommarsäsongen då det ibland är bevattningsförbud fyller jag inte på något alls. Däremot brukar jag efter regnväder få tömma ut överskottet.
(Vattenverken.)Hep skrev:
Många som gissar och dömer utan riktig koll som vanligt. När jag startar upp poolen på våren (och då bara toppar upp och inte fyller) är det ingen som helst kapacitetsbrist på reningsverken här. Under sommarsäsongen då det ibland är bevattningsförbud fyller jag inte på något alls. Däremot brukar jag efter regnväder få tömma ut överskottet.
Högreservoarer (torn) är driftsäkra och mycket praktiska. Ja, det pumpas kors & tvärs, visst. Hur skulle du annars göra? (Det är bara i Afrika de slöa männen låter sina kvinnor kånka vatten.)C cpalm skrev:Rätta mig om jag har fel, men ett vattentorn har väl i första hand uppgiften att hålla ett konstant vattentryck och har som reservoar beträffat inte större volym än att man klarar i storleksordningen timmar/dygn utan tillflöde? Dvs. principen bygger på att man i princip konstant måste pumpa in ungefär lika mycket vatten som tas ut. Det är om inte annat ett j-vlig oekonomiskt sätt att lagra vatten i ett högt torn.
Dvs. det har samma uppgift som hydroforen/hydropressen i en enskild vattenanläggning.
Tornen är en reservkapacitet, tryckstabilisator och utjämnare. Alternativet är en tryckstegringsstation i nätet, men den ska då ha god redundans och klara strömavbrott...
