Vi var tidigare lite småoroliga för att vår brunn skulle sina då flera brunnar i byn har sinat de senaste åren och vi är 10 hushåll som delar på en brunn så det blir inte så roligt om den skulle sina, framförallt inte för den som har tagit slut på vattnet genom att fylla sin pool. Men för ett tag sedan stod vattnet på hos en granne i närmare en vecka och lågt räknat tror vi att det var ca 150-200 kbm vatten som rann rakt ut utan att det syns i brunnen så nu är vi inte längre oroliga för att det ska bli ett problem att fylla 2-3 pooler på 7-10 kbm vardera. Det är på sätt och vis en fördel med att det finns vatten i poolerna för om det mot förmodan krisar riktigt ordentligt så finns det då 20-30 kbm vatten i området som går att använda till ex hygien

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
K Kadabra skrev:
Varför pratar man inte om poolerna då ?
Är problemet så stort ? Show me the numbers !

N
J jliljeha skrev:
Vatten är för billigt helt enkelt.
Ja vatten är billigt i vissa kommuner.
Det är ofta spillvattendelen som är dyr.
Har kommunalt vatten (från Vättern) men enskilt avlopp (kommer aldrig byggas ut något kommunalt avlopp då det är för stora avstånd mellan husen).

5,70:- per m3 är verkligen billigt.
Hade jag även haft kommunalt avlopp hade kostnaden varit 16,28:-/m3
Förbrukar runt 30 m3 per år. Lite mer de år det behöver vattnas i trädgården.

Inte speciellt bekymrad, har egen brunn och där vi bor finns det gott om vatten, poolen behöver bara toppas upp med 5-7m3 på våren, kompisen pumpar upp 70-100m3 per dygn till sim grisfarm och har gjort det sedan 80-talet.
Så det gäller att bosätta sig på rätt ställe...

• Gilla
Sinuhe och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Ja vatten är billigt i vissa kommuner.
Det är ofta spillvattendelen som är dyr.
Har kommunalt vatten (från Vättern) men enskilt avlopp (kommer aldrig byggas ut något kommunalt avlopp då det är för stora avstånd mellan husen).

5,70:- per m3 är verkligen billigt.
Hade jag även haft kommunalt avlopp hade kostnaden varit 16,28:-/m3
Förbrukar runt 30 m3 per år. Lite mer de år det behöver vattnas i trädgården.
BILLIGT. Så här ser det ut i Ekerö kummun och det är Roslagsvatten ( skitföretag ) som förvaltar. VA.
Nu har jag eget vatten och enskilt avlopp, så jag klarar mig undan dessa kostnader PUH.

• Tabell över VA-avgifter i Ekerö kommun, administrerad av Roslagsvatten. Kolumner för tjänster V, S, Df, Dg med fasta årliga avgifter och beräkning per levererat m3 vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Rimligare att samla regnvatten i så fall.
Visst, men om regnvattnet inte räcker som torrsommaren 2018 är det nog läge att ta tillvara tex dusch och diskvatten för att vattna med, borrar/ gräver man egen brunn riskerar man ju grundvattnet om uttaget är stort

Har kommunalt och förbrukar ca 160 kubik per år med 5pers.

Tar allt till bevattning av odling från rinnande vattendrag och pumpar upp.

Skulle ha mycket svårt att ta halva förbrukningen till att fylla pool med prima dricksvatten.

Men kan ta en liten anekdot när de nyligen gjorde stort arbete på stammen och fick in syre i vattnet som inte ville försvinna. Fullt tjänligt och kristallklart efter nån timme upphällt. Då öppnade de en stor ventil och körde ut 6 kubik i timmen bortanför oss på fredag em och stängde måndag morgon.

Då blåste man bort 400 kubik bara för att skynda på för att 15 hushåll skulle få snabbare klart vatten.

P
Bara att gräva ner så man själv kan lagra större volymer med vatten från regn eller perioder innan restriktioner införs , är väl ofta så det görs med pooler man fyller dom innan kommunen årligen går ut och inför divere regler..
Sen hur väl folk följer reglerna eller rundar dom varierar stort..

Vill du odla så är väl droppbevattning ifrån några kubiktankar i nån bod den enkla snabba billiga lösningen och dom kan fyllas kan man ju göra så dom fylls när det regnar via några rör och rännor från största lämpliga tak i närheten. behövs inte många skvättar regn om man har en sida på bostadshusets tak som samlas i några kubiktankar..

Sen är det ju upp till var och en hur man efterlever ev restriktioner och det är ju intressant hur åkrar med grödor och golfbanor osv osv alltid är välvattnade och fina men man får inte vattna sin egen lilla odling i växthuset.. då kan dom köra upp sina restriktioner nånstans.. med korrekt droppbevattning så kan man ju dessutom inte se att nån vattnar så plötsligt går man ju under radarn när ingen ser vattenspriidaren.. dessutom dunstar inte 90 % av vattnet bort utan hamnar där det ska..och har man x kubik vatten i skjulet som all bevattning körs ifrån så är det enklare att svara att nej det är inte emot resriktionerna jag har vatten kvar sen innan..

Ibland är det bättre att lösa problemet istället för att gnälla på nån annan och runda reglerna på lovligt vis

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Aldrig brist på dricksvatten för den som har tillräckligt med stålar.
Tyvärr har inte alla det.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Aldrig brist på dricksvatten för den som har tillräckligt med stålar.
Tyvärr har inte alla det.
Fast samma sak kan sägas om precis allt...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jo... Men just vatten är väl det vi alla behöver..

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi har eget vatten och avlopp och sparar mycket på vattnet. Vi har aldrig själva märkt av att tillgången blivit sämre men grundvattennivåerna är ofta låga sommartid så vi gör vårt bästa för att inte använda vatten i onödan. Takavvattningen leds till en regnvattentank på 8m3. När den blir full så går överskottet till vår baddamm på ca 60m3. Den renas med växter och ett filter med aktivt kol så vattnet kan även användas till bevattning. Det är vattnet från regnvattentanken som används till toalettspolning samt tvättmaskinen.
Vi har ingen vattenmätare men jag gissar att vår förbrukning är rätt så låg!

• Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Jo... Men just vatten är väl det vi alla behöver..
Vatten, tillräckligt ren luft, föda, temperatur som går att överleva i, tak över huvudet, och så vidare. Det är väl en smaksak var man drar gränsen för "det vi alla behöver"?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Nu är det ju så att de flesta med större pooler inte tömmer dessa helt inför vinterstängning som någon skrev om ovanför.
Sänker nivån, sen fyller upp lite inför säsongen.
Så det är ju inte precis så att man fyller upp med 40kbm nytt vatten varje år.

Men ja, absolut så gör man förmodligen av med mer vatten till pool och dusch än någon utan.

Samtidigt som man ser vattenspridare och bevattningssystem som står på hos andra för jämnan.
Precis så! 👍

Herregud. Låt de som vill kämpa på med lådcyklarna göra det! Vi betalar för det vatten vi förbrukar och samhället är skyldigt att tillse att det finns att tillgå.

När Putin kommer har jag massor med bra vatten som reserv åt grannskapet. 👍

Redigerat:
  • Gilla
Sinuhe och 1 till
  • Laddar…
S
J JonasSun skrev:
Precis så! 👍

Herregud. Låt de som vill kämpa på med lådcyklarna göra det! Vi betalar för det vatten vi förbrukar och samhället är skyldigt att tillse att det finns att tillgå.

När Putin kommer har jag massor med bra vatten som reserv åt grannskapet. 👍
Får mig och tänka på parallelen med flyskam. Samma sak, det är inte brist på vatten när någon fyller poolen (som någon väljer att kalla dricksvatten) eller att flyget smutsar ner (2,6 procent av utsläppen). Nej det är livsstilen som inte gillas hos den politiska grupperingen.

• Gilla
Fredrik-G och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.