R
Nu är det ju så att de flesta med större pooler inte tömmer dessa helt inför vinterstängning som någon skrev om ovanför.
Sänker nivån, sen fyller upp lite inför säsongen.
Så det är ju inte precis så att man fyller upp med 40kbm nytt vatten varje år.

Men ja, absolut så gör man förmodligen av med mer vatten till pool och dusch än någon utan.

Samtidigt som man ser vattenspridare och bevattningssystem som står på hos andra för jämnan.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
engs
R RalleB skrev:
Samtidigt som man ser vattenspridare och bevattningssystem som står på hos andra för jämnan.
I vissa kommuner är det endast tillåtet att vattna grönsaksland med kanna, ej slang. Gissar det är självreglerande när man gör så. Dvs ingen vattnar mer än absolut nödvändigt.

I rättvisans namn får man införa samma regler med pool, så de endast får fyllas med vattenkanna, ej direkt från slang. ;)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Uffe A och 11 till
  • Laddar…
K Kadabra skrev:
Vänner som bor på västra sidan av USA, de har ofta inte rätt att vattna gräs samt restriktioner i hushållet.
Samtidigt har de idiotiska bevattningsbidrag till jordbruket som leder till att det odlas mandel och nötter i områden med vattenransonering för vanligt folk.

Å andra sidan. Bor man i en öken är det rimligare att ha pool än gräsmatta.

• Gilla
elloffo och 4 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Hur mycket dricksvatten ?
Ca 1m3 per år per pers (något lägre för kvinnor)

Normal vattenförbrukning är ca 51m3 per år dvs 50m3 mer dricksvatten än nödvändigt används eftersom folk spolar i toan, duschar och diskar med prima dricksvatten.

Spelar egentligen ingen roll om de har råd med allt annat, kan jag tycka.

Är väl ingen som går på knea av detta.

engs engs skrev:
I vissa kommuner är det endast tillåtet att vattna grönsaksland med kanna, ej slang. Gissar det är självreglerande när man gör så. Dvs ingen vattnar mer än absolut nödvändigt.

I rättvisans namn får man införa samma regler med pool, så de endast får fyllas med vattenkanna, ej direkt från slang. ;)
Det här är en bra kommentar, why not ?

• Gilla
bananarne och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Folk har ju lite olika sätt att roa sig på sin fritid. En del av dessa använder man vatten till.

En del har pool. De som har större pooler än plaskdammar har ofta system för att vinterstänga den och spara vattnet från år till år. Det är både enklare och billigare att använda samma vatten... Visst går det åt vatten till att duscha av sig efter dagens poolande, men kan säga att vår soluppvärmda slinga på 50 liter räcker för 4 personer. Regnet som faller hos oss räcker för att hålla nivån i poolen, det brukar till och med rinna över några gånger om året.

En del odlar grönsaker. En bonde odlar fram samma grönsaker oerhört mycket mer effektivt och slösar inte bort dricksvatten på att vattna dem.

Näste man odlar och sköter om gräsmattor eller blommor i rabatter. Eller tvättar bilen. Eller putsar fönster i tid och otid.

Oavsett så spenderar vi alla vatten i onödan för att få någon slags njutning, sol & bad i trädgården, godare grönsaker än butikens eller glädjen av ett rent hem eller fordon.

Du lägger högre värde på fina råvaror, andra människor lägger högre värde på att låta barnen bada och leka. Vad är viktigast, barnens sommarlek eller dina finare hemodlade grönsaker? Njäe, lev och låt leva och slösa så lite man kan. Regnvatten är ju gratis och dricksvatten får vi alla betala för.
Tyvärr fick jag ju inte vattna men andra fick bada , annars köper jag valfriheten.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Som tur är har vi sommarvatten från mälaren vid vår stuga (10 fastigheter som delar på en pump och anläggning).

Inte någon som har pool mig veterligen, men badtunnor, grönsaksland och att spola av bil/båt används det iaf till på gatan. Är i princip bara grovfiltrerat dock så har man höga krav på rengöring så duger det nog inte...

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vatten är i stort ingen bristvara i Sverige. I Stockholm tas exempelvis dricksvattnet från Mälaren. Det kommer aldrig bli någon brist på mälarvatten, däremot kan reningskapaciteten slå i taket.

Generellt har vi ett överflöd av vatten, även om det finns platser där vi några månader om året har något som kan liknas vid brist. Men även där och då är situationen bra jämfört med många andra länder.
En tanke , använd kanske olika vatten till olika saker.
Grattis till ert Mälarvatten

Alfredo Alfredo skrev:
Betydligt mer för ett normalt hushål
R RalleB skrev:
Nu är det ju så att de flesta med större pooler inte tömmer dessa helt inför vinterstängning som någon skrev om ovanför.
Sänker nivån, sen fyller upp lite inför säsongen.
Så det är ju inte precis så att man fyller upp med 40kbm nytt vatten varje år.

Men ja, absolut så gör man förmodligen av med mer vatten till pool och dusch än någon utan.

Eller så har de både stor pool, och grön gräsmatta med sprinklers

K Kadabra skrev:
En tanke , använd kanske olika vatten till olika saker.
Det lätt begagnade dusch och diskvattnet passar väl bra att vattna med?

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Det är effektivare med droppbevattning med slang än att gå och dutta med vattenkanna. Att gå och smådutta med kanna varje dag är väl det sämsta man kan göra näst efter att dra fram vattenspridaren mitt på dagen. Då är det förmodligen bättre att blåsa på rejält med slangen någon gång ibland för en rejäl rotblöta.

Inte för att jag är orolig för vattenbrist för att folk vattnar sina trädgårdsland, men det är ju dumt med kommunala fånerier oavsett.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Om jag fångar upp och filtrerar regnvattnet från mitt tak så behöver jag bara 2mm regn för att fylla min badtunna på 1,5 m³. Så fånga upp regnet och hoppas på mycket regn om ni har en 200 m³ pool...

• Gilla
Kadabra
  • Laddar…
Cheesen
K Kadabra skrev:
April, fint väder på ingång ....
Tidningarna berättar att det kommer att vara risk för vattenbrist på flera ställen i sommar eftersom det är lågt vatten i de sjöar och depåer som vi nyttjar. Vi uppmanas att duscha kort och stänga kranen när vi borstar tänderna.
2 av de tre senaste somrarna har jag inte fått vattna mina grönsaker som jag borde.
Däremot får pool ägarna nu rengöra och fylla poolerna och när sommaren kommer så badas det och tas duschar mellan varje dopp. Bor mycket nära havsbad och strand. Poolerna är många.
Det sticker lite i ögonen på mig och andra som står i växtaffären och längtar efter nya odlings alternativ.

Hur tänker ni andra kring det här med pool- vatten ? Kul att höra era åsikter.
När jag var yngre fick pool ägare köpa vatten via tankbil.
Du får väl gräva en pool och fylla så har du vatten till grönsakerna.

• Haha
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du tror inte det skulle leda till att trädgårdsodlare skulle gräva/ borra egen brunn?
Rimligare att samla regnvatten i så fall.

• Gilla
Risarvaren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.