20 085 läst ·
142 svar
20k läst
142 svar
Fylla pool med dricksvatten vid vattenbrist?
K Kadabra skrev:
Man kan ju också beräkna hur mycket dricksvatten det går åt till att framställa allt material som behövs för att bygga ett fritidshus, hur mycket resurser det går åt till att transportera sig själv fram och tillbaka mellan två boende osv osv. Allt vi gör kan man leda tillbaka till förbrukning av energi och naturresurser där renat vatten är en av de stora volymerna.K Kadabra skrev:
Eller varför inte det dagliga kaffet, kött och kläder? Kräver enormt mycket vatten, ofta på ställen med sämre tillgång än vad vi har här.Tomtom79 skrev:
Man kan ju också beräkna hur mycket dricksvatten det går åt till att framställa allt material som behövs för att bygga ett fritidshus, hur mycket resurser det går åt till att transportera sig själv fram och tillbaka mellan två boende osv osv. Allt vi gör kan man leda tillbaka till förbrukning av energi och naturresurser där renat vatten är en av de stora volymerna.
Sen kanske man ska tolka det som sägs lite mindre alarmistiskt än att det finns en REJÄL RISK att vattnet tar slut. VASYD säger såhär:Ossian K Olsson skrev:
Kan vattnet ta slut?
Det finns just nu inga tecken på att vattnet kommer att ta slut. Däremot finns det risk för en mer akut situation längre fram om det inte kommer mer nederbörd.Kommer vattnet att ta slut?
Det finns just nu inga tecken på att vattnet kommer att ta slut. Däremot finns det stor risk att användningen av vatten behöver begränsas, till exempel genom ett bevattningsförbud.Det vi alltså har är en hög risk att vi får bevattningsförbud. OM det inte regnar mer.
Hur det ser ut på Gotland har jag dock inte koll på, kan tänka mig att det är klurigare där.
F Fideliox skrev:
Vi köpte ett begagnat tiny house som vi gjort till ett fritidshus.Tomtom79 skrev:
Man kan ju också beräkna hur mycket dricksvatten det går åt till att framställa allt material som behövs för att bygga ett fritidshus, hur mycket resurser det går åt till att transportera sig själv fram och tillbaka mellan två boende osv osv. Allt vi gör kan man leda tillbaka till förbrukning av energi och naturresurser där renat vatten är en av de stora volymerna.
MEN viktigt att fundera över köpta produkter. Medvetenheten i valen .
Att leva på dagligt hämtat dricksvatten ger en tankeställare. Kaffet är viktigt för mig,medvetet val.F Fideliox skrev:
Min tanke är att jag/vi skall fundera litempå hur vi gör och varför.
Vi har väl alla val som vi ogärna avstår, mitt kaffe tex,men mycket av min konsumtion är jag faktiskt trött på.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg
Vatten är i stort ingen bristvara i Sverige. I Stockholm tas exempelvis dricksvattnet från Mälaren. Det kommer aldrig bli någon brist på mälarvatten, däremot kan reningskapaciteten slå i taket.
Generellt har vi ett överflöd av vatten, även om det finns platser där vi några månader om året har något som kan liknas vid brist. Men även där och då är situationen bra jämfört med många andra länder.
Generellt har vi ett överflöd av vatten, även om det finns platser där vi några månader om året har något som kan liknas vid brist. Men även där och då är situationen bra jämfört med många andra länder.
Aaaah ... Hur mycket dricksvatten och duschvatten behöver man på ett år?Ossian K Olsson skrev:
Lika mycket som ryms i en villapool?
I slutänden kanske man ställs inför realiteten att välja. Vad väljer ni då tro?
Rimligen borde vattenfylling ske på natten när övrig förbrukning är mindre.
Samt med en lugn hastighet.
Att fylla med lastbil är egebtligen inte någon fördel såvidare inte vattnet är "ej dricksvatten"
Det är ju annars "samma" vatten
Samt med en lugn hastighet.
Att fylla med lastbil är egebtligen inte någon fördel såvidare inte vattnet är "ej dricksvatten"
Det är ju annars "samma" vatten
Självbyggare
· Stockholm
· 8 586 inlägg
Det här med att vatten tar "slut" är en intressant fråga.
Jag skulle påstrå att det aldrig (i princip) kommer göra i det i Sverige, inte ens på Gotland.
Det som tar slut är hur mycket färskvatten vi har tillgång till, vilket i sin tur beror på reningsvverk/pumpanläggningar osv, och i Gotlands fall ev avsaltninganläggningar.
Det i sin tur påverkar ju priset.
Så vi kanske måste vara beredda att betala mer för vårt vatten i framtiden ?
Jag skulle påstrå att det aldrig (i princip) kommer göra i det i Sverige, inte ens på Gotland.
Det som tar slut är hur mycket färskvatten vi har tillgång till, vilket i sin tur beror på reningsvverk/pumpanläggningar osv, och i Gotlands fall ev avsaltninganläggningar.
Kanske en del. När jag bodde mitt i Skåne hade jag en djup brunn,,med sparsam vattning räckte den till aug,vattnet var inte tjänligt som dricksvatten.Finns ingen solitär lösning och inget svar som är helt sant.F fribygg skrev:
En borrad brunn mer söderut i Skåne fiick borras djupt då vattnet ytligt var bräckt. Vattnet var endast lämpligt ,tveksamt som dricksvatten vissa delar av året och inte obegränsat.
Jag förordar inte dumhet men sparsamhet men medvetna val till det som är viktigast. Vänner som bor på västra sidan av USA, de har ofta inte rätt att vattna gräs samt restriktioner i hushållet. Poolen har havsvatten. Känner att jag ifrågasätter mer numera och undrar hur andras tankegångar går.
Ja och att använda icke dricksvatten till mer som nu per automatik och även min bekvämlighet är just dricksvatten.klaskarlsson skrev:
Det här med att vatten tar "slut" är en intressant fråga.
Jag vattnar alltid. Är det förbud kör jag vid kl 04. Min gräsmatta är perfekt och resten av grannskapet total öken. Jag har vid frågor sagt att det är Eritreanskt gräs som är särskilt härdigt. Aldrig fått följdfrågor på det.